Voi että kun nolotti eilen!!!
Olimme syömässä yhdessä lounaspaikassa ja 3v lapsi sitten pätti nolata äitinsä, eli minut :(
No, aluksi selitti kovaan ääneen että " papparainen ei ottanutkaan jälkiruokaa" seurasi siis yhtä miestä, joka ei ottanut jälkiruokaa.
Käskin lapsen olla hiljaa kun sain vähän pahoja katseita siltä mieheltä.
No, eihän tässä vielä kaikki! Sitten lapsi taputti mun tissejä ja kovan ääneen sanoi " hyvät tissit!" Ai että mua nolotti kun se samainen mies katsoi piiiiitkäääään! Olin varmaan punainen ku paloauto!!!
Kommentit (34)
Vierailija:
Ja lapselle pitää kyllä myös selkeästi sanoa, että kommentointi on rumaa. Ja jos ei tottele, pitää sanoa tiukemmin, eikä naureskella jollekin tissijutuille vielä lisää. Ja jos ei tottele vieläkään, pitää kyllä ottaa kurinpalautus. Kyllä lasten pitää osata käyttäytyä ravintoloissa.Ja itselläni on 3- ja 5-vuotiaat, mutta en kyllä anna käyttäytyä noin.
Eihän lapsi osaa, jos ei opeteta ja esimerkillä näytetä, miten toimitaan. Omat 3v. ei tuskin olisi edes tiennyt tissisanaa olevankaan. Meillä sitä ei käytetä kotona ollenkaan. Mieheni on asiassa ihan samoilla linjoilla ja hänkään ei käytä roisia kieltä.
tissi on sen mukaan arki-ilmaus, rinta normaalikieltä. Esimerkkinä mainittiin että " paljaat tissit, lehmän tissit" .
Meillä kyllä käytetään kotona sanaa rinta ja kommentti " hyvät tissitt" tai " hyvät rinnat" on minusta kyllä ylimalkaan naista halventava, eikä minusta todellakaan olisi huvittavaa, jos lapsi sellaista huutelisi. Vaikuttaa isänsäkin ja kotinsa ihan moukkamaiselta. Minua ei ainakaan edes 3-vuotias kommentoi noin sovinistisesti julkisella paikalla ilman nuhteita. Yäk.
Se kyllä tietää äidinkielestä enemmän kuin sinä. No, pointti oli se, että normaalipuhekielessä on rumaa puhua naisen tisseistä.
Miehen mielestä rinnat ja lasten mielestä tissit. Kuis ollakaan. Tissi on kuitenkin lasten maailmassa tavallisempi sana kuin rinta. Ja olen sitä mieltä, että jos joku ottaa itseensä siitä, että hänen rintojaan sanotaan tisseiksi, niin korvien välissä se itsetunto-ongelma piilee.
Ja tosiaan 3-vuotias voi sanoa jotain hassua julkisella paikalla, mutta se hänelle sallittakoon. Kummallisia ovat ne 3-vuotiaat, jotka on " laitettu ruotuun" niin, ettei uskalla enää olla aitoja lapsia. Tai ne, jotka eivät tiedä, mitä sana tissi tarkoittaa.
Minusta tissit on vulgääri sana, enkä ole sitä lapsilleni opettanut. Ne on rinnat ja ne on naisen ruumiinosa, jota mun mielestä ei ylimalkaan ole korrektia kommentoida julkisesti. Naiset eivät ole mitään objekteja, jonka ominaisuuksista voi keskustella ääneen kuin orjatorilla tai karjamarkkinoilla. Se on alistavaa ja sovinistista.
En pidä myöskään kirosanojen käytöstä, eikä minusta ketään saa nimitellä " papparaiseksi" .
Vierailija:
Minusta tissit on vulgääri sana, enkä ole sitä lapsilleni opettanut. Ne on rinnat ja ne on naisen ruumiinosa, jota mun mielestä ei ylimalkaan ole korrektia kommentoida julkisesti. Naiset eivät ole mitään objekteja, jonka ominaisuuksista voi keskustella ääneen kuin orjatorilla tai karjamarkkinoilla. Se on alistavaa ja sovinistista.En pidä myöskään kirosanojen käytöstä, eikä minusta ketään saa nimitellä " papparaiseksi" .
Imettäessäni nuorinta olen aina puhunut tisseistä. Ei ole mielestäni mitenkään ruma sana. Muuten meillä ei kyllä kiroilla, eikä käytetä mitään " rumia" ilmauksia.
Pakkohan noita ruumiinosia on joillakin nimillä kutsua. Meillä on pippeli, pimppa ja tissit. Ei kai nuo mitään rumia sanoja ole? Vai mitä nimityksiä näiden sivistyneisen kodeissa sitten käytetään`?
Imettäessäni nuorinta olen aina puhunut tisseistä? Ei ole mitenkään ruma sana minun mielestäni.
Meillä on ainakin pippeli, pimppa ja tissit. Eivät ole mielestäni mitenkään rumia ilmauksia. Vai miten nämä sivistyneet näitä ruumiinosia kutsuvat?
Mies siis käyttää intiimeissä hetkisssä nimeä " rinnat" ja muuten (näin imetysaikaan, vauva onneksi säädyllisessä täysimetysiässä ettei tarvi sitä sitten vielä kauhistella) puhutaan tisseistä. Että ottaako vauva tissiä, nyt varmaan vauva tarvii tissiä, mulla on tissit ihan täynnä, nyt alko tissit vuotamaan jne.
Juu ja en totta tosiaan ymmärrä, mikä sanassa " tissit" olisi niin kauheaa ja naista alistavaa. Ei se mua ainakaan alista.
t. Akateemisesti koulutettu, vakituisen työpaikan omaava kahden lapsen äiti, joka asuu omistusasunnossa ja ajaa farmariautolla eikä juo ikinä itseään humalaan ja jonka esikoinen omaa hyvät ja kohteliaat käytöstavat, mutta siitä huolimatta tuo 3v. poika voisi hyvin julkisilla paikoilla käyttää sanaa " tissit" , eikä siinä olisi minusta mitään hävettävää.
Vierailija:
Se kyllä tietää äidinkielestä enemmän kuin sinä. No, pointti oli se, että normaalipuhekielessä on rumaa puhua naisen tisseistä.
Tuo sinun sanakirjajutussasi taas oli kyse siitä, että tissi sanaa käytetään puhekielessä käytettävän yhden sun toisen nisäkkään rinnoista, utareista jne.
16:sta sai sen käsityksen, että hänen mielestään nimenomaan lehmällä on tissit. Ja mun mielestä ne kyllä on utareet.
Mun suomenkielessä ei ole yhtään mitään vikaa. Kyllä mä ilman sanakirjaakin tiedän, että tissit on puhekielessä käytetty sana näistä maidontuottamisvälineistä.
Vierailija:
Vai että oikein sivistymättömyyttä osoittaa, jos käyttää sanaa " tissi" . Enpä ole ikinä niin ajatellutkaan.
Enkä pidä kyllä ollenkaan kaunisteluna, että ei käytä tissi sanaa. Minusta se on yksinkertaisesti halventava nimitys.
Tissit on ilotytöillä, mutta normaaleilla aikuisilla naisilla on rinnat. piste.