Mitä tehdä, kun puoliso näkee kaiken parisuhteessa kilpailuna ja valtataisteluna?
Muuten hyvä ja luotettava puoliso, mutta tämä tapa on alkanut häiritsemään minua paljon. Sitä ei alkuvuosina ollut, tai ainakaan en huomannut, mutta nykyään tuntuu, että jokainen asia muuttuu meidän välillä hänen mielessään jonkunlaiseksi kilpailuksi tai valtataisteluksi. Jos on joku ihan pikkuasia, millä oikeastaan ei ole edes mitään väliä, mistä ollaan eri mieltä, niin hän alkaa taistelemaan siitä, että hänen mielipide voittaisi. Itseäni taas ei voisi vähempää kiinnostaa, haluaisin kuitata tuollaiset asiat niin, että voidaan hyvin ajatella asiasta eri tavalla. Tai jos aloitetaan molemmat joku uusi harrastus (eri harrastukset siis), niin hän aloittaa kummallisen kilpailun, että kumman harrastus on hienompi ja kumpi kehittyy omassaan nopeammin, itseäni tällainen ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos itse menestyn urallani, ja hän sillä hetkellä ei, niin hän menee asiasta vaikeaksi, ei onnittele vaan ei halua puhua asiasta mitään. Nämä nyt vain esimerkkejä, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.
Millä saan hänet lopettamaan tuon? Kun yritän puhua aiheesta niin hän ei tunnusta tai tunnista koko asiaa, väittää että olen keksinyt koko asian.
Kommentit (51)
Jos hänen kanssaan ei voi puhua asiasta, niin sulla on kaksi vaihtoehtoa: joko opettelet sietämään tuota piirrettä miehessäsi ja hyväksyt sen tai sitten päätät suhteen. Kumpikin kelpo vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mies siis asemoi itsensä sinun yläpuolellesi ja pyrkii alistamaan sinua. Valoja päälle nyt, se ei ole hyvä mies. Lisäksi tuo naisvihamielinen asenne siirtyy häneltä lapsille.
Lue kirja Why does he do that.Ei hänellä ole mitään naisvihamielistä asennetta, naispuolisia työkavereitaan arvostaa, äänesti vaaleissakin naista, eikä puhu mitään naisvihamielisiä juttuja.
Ap
Kyllä hänellä näyttää olevan PARISUHTEESSA, PUOLISOA KOHTAAN, naisvihamielisiä asenteita.
Ei vaimoa hakkaava mieskään hakkaa työkavereitaan tai poliitikkoja. Vain puolisoaan. Muille esittää rehtiä kunnon miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on tosi huono itsetunto, kokee häpeää huonoudestaan. Ikävä kyllä tuollainen kilpailuhenki, jolla paikataan huonoa itsetuntoa on narsistinen piirre.
Tuo mies ei ole hyvä, vaan hänellä on ongelmia tunteittensa käsittelyssä.
Tämä, Parisuhteessa pitäisi olla samalla puolella ja tuntea olevansa ME. Ei kilpailla toinen toistansa vastaan paremmuudesta. Narsisteilla on aina kova kilpailu päällä jopa oman kumppaninsa kanssa, joten sanon että ei jatkoon.
Ihmeen kauan kestikin että narsistihullu löysi paikalle.
Lopettakaa nyt narsisteista jankkaaminen. Suurin osa huonoista puolisoista, huonoitsetuntoisista ihmisistä jne EI ole narsisteja.
Miehesi on jollain tavalla tunne-elämältään sairas. Normaali ihminen ei käy läheisen ihmisen kanssa valtataistelua tai kilpaile kaikesta.
Koska teillä on pieniä lapsia, et ymmärrettävästi halua ensimmäiseksi miettiä eroa.
Miehelläni on samanlaisia piirteitä, joten ymmärrän sinua.
Miksi kaikki olettaa ap:n puolison olevan mies?
Mulla on tuollainen kaveri, joka vänkää pikkuasioista, vaikka itse tiedän hänen olevan väärässä. Ei ikinä suostu uskomaan ja vänkää vaan, todella rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtataistelua on hankala käydä yksin. Jos se aloittaa mutta toinen ei siihen reagoi mitenkään ei mitää valtataistelua edes synny.
Sinänsä en ihan ymmärrä mitä hyvää on suhteessa jossa toista ei arvosteta sen vertaa että yritetään mitätöidä esim. hänen harrastuksensa kommentoimalla että mun harrastus on parempi.
Tämä toimii normaalihkon ihmisen kanssa, mutta jos vika on syvemmällä, niin päädyt sitä varmemmin kaikenlaisen ilkeyden ja koston kohteeksi ymmärtämättä lainkaan, miksi. Että kun olet vielä niin olevinasikin.
Todella vähän meillä ymmärretään kateutta vanhemman ja lapsen tai puolisoiden välillä. Vaikka se saa aikaan paljon pitkäaikaista kärsimystä ja kipua.
Aika usein kehittyneempi versio on sitten se, että vaikka kateellinen onnistuisi olemaan näyttämättä asiaa kohteelleen, niin sitten alkaa mystinen päteminen jossain muualla. Eli et saa sitä mitä suhteestanne pitäisi, eikä toinen ole enää henkisesti tai fyysisestikään ihan läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Lue kirja Why does he do that
Mikä juttu tämä on? Miksi tätä kirjaa tyrkytetään täällä näissä ketjuissa usein? Ja siis kirjastostako tuon saa lainata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on? Miksi tätä kirjaa tyrkytetään täällä näissä ketjuissa usein? Ja siis kirjastostako tuon saa lainata?
Joku mt-ongelmainen on kokenut hErÄtYksEn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voi lukea netissä ilmaiseksi, ja kannattaa. Kiitän sitä, joka sitä suosittelee ja olen tehnyt niin itsekin, en kylläkään tällä kertaa. Kirja on niin asiaa kuin olla saattaa, ja pointti on, että naisiaan kaltoin kohtelevien miesten tutkiminen tai terapointi ei johda mihinkään, koska heissä ei ole välttämättä mitään muuta vikaa kuin uskomus, että naiset ovat hallitsemista varten, ja jos näin ei toimi, tuloksena on helvetti. Konstit ovat sitten viime kädessä vapaat, jos kevyemmät eivät riitä.
Kerro miehelle että harrastat omaksi iloksesi ja et välitä osallistua kilpailuihin, mutta jos mies haluaa niin voi vapaaasti itselleen tehdä tavoitteita joihin pyrkii jos haluaa kehittyä harrastuksissa tai urallaan . Kannustat kyllä . Ja kerro että itsellesi riittää harrastuksissa tekeminen ja jatkuvuus ja hyvä olo ym ei paremmuus tai voitto tai upeat somekuvat kalliiden varusteiden ja pokaaleiden kanssa tai puolison päihittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa nyt narsisteista jankkaaminen. Suurin osa huonoista puolisoista, huonoitsetuntoisista ihmisistä jne EI ole narsisteja.
Ja jokaisella meistä, myös sinulla ja minulla, on narsistisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki olettaa ap:n puolison olevan mies?
Tai ap:n olevan nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokaisella meistä, myös sinulla ja minulla, on narsistisia piirteitä.
Totta. Mutta kirjoitinkin narsisteista (persoonallisuushäiriö), se on eri asia kuin narsistiset piirteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://lundybancroft.com/books/
Ehkä kirjastoissakin, mutta itse ostin Amazonista.tuossa on kirjoittajan kotisivut, resources -kohdasta voi lukea blogin artikkeleita ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos hänen kanssaan ei voi puhua asiasta, niin sulla on kaksi vaihtoehtoa: joko opettelet sietämään tuota piirrettä miehessäsi ja hyväksyt sen tai sitten päätät suhteen. Kumpikin kelpo vaihtoehtoja.
Toki, jos riittäisi äly ja kypsyys, voisi myös mennä pariterapiaan. Tuo on vuorovaikutusongelma. Puoliso tippuu stressissä pikkulapsen rooliin ja ap ilmeisesti on vanhemman roolissa. Eivät osaa keskustella kuin kaksi aikuista keskenään. Sitähän tuo inttäminen puolin ja toisin on.
Mun ex-pomo näki kaiken noin, ap.