Mikä minua vaivaa? Koko elämä hankalaa!
Olen pian 30-vuotias nainen. Ala-asteen suoritin hyvillä arvosanoilla. Yläasteella vaihdoin normaalista luokasta pienluokaan vilkkauteni takia. Yläaste oli hankala minulle. Minulla oli paljon poissaoloja (saatoin nukkua yli 12h putkeen, ilman että heräsin herätyskelloon). En ole koskaan jäänyt luokalle sentään, olen oppinut asiat.
Yläasteen jälkeen ja nyt aikuisiällä sitten olen opiskellut jo 6 eri ammattia, yhdestä valmistuin (kiitos koronan ja etäopiskelun). Muista ammateista en ole valmistunut poissaolojen takia/ motivaation puutteen. Työpaikoissa olen viihtynyt korkeintaan vuoden, kunnes kyllästyn eikä enää homma kiinnosta ollenkaan.
En osaa myöskään olla missään ajoissa. En ole koskaan osannut. Olen kaikkialta aina vähintäänkin sen 5-10min myöhässä vaikka kuinka yrittäisin. Nukun myös todella paljon (8-12h yössä on normaali). Olen käynyt verikokeissa ja muissa laajemmissa testeissä, mitään poikkeavaa ei ole löydetty.
Lisäksi myöskään en ole osannut hoitaa mitään raha-asioitani kunnolla ja nyt olen veloissa (näitä yritän selvittää).
Mistä voi olla kyse? Vai olenko vain jotenkin tyhmä?
Kommentit (42)
ADHD tai ADD. Ei tuo ole normaalia. Autismikirjoa ei ole, en ymmärrä miksi sitä tyrkytetään täällä.
Vain hyvien asioiden varaan voit rakentaa elämääsi.
Yksi hyvä asia on, että kirjoitit tänne. Jäsentelit hyvin asiasi. Se kertoo, että sinulla pelaa hyvin looginen ajattelu.
Toinen hyvä juttu on, että olet hankkinut yhden ammatin. Ei paha, vaikka olet opiskellut muitakin aloja.
Seuraavassa työssä, Kokeileppa sitä, että aamulla ajattelet, että teet sen yhden päivän hyvin. Ei muuta. Seuraavana päivänä taas yksi päivä hyvin. Ajattele, teet vapaa-aikana. Yksi päivä ja panostat siihen. Se o n järkevää.
Älä mielt mitään ADHta tai muutakaan.
Luin nuo jonkun laittamat pidemmät viestit, enkä kyllä tunnista itseäni ollenkaan tuosta autismikirjosta. Toki olen stressille herkkä ja aistit ovat hyvät.
Kuinka päästä tutkimuksiin tuosta ADHD/ADD -epäilystä? Ihan vain lääkäriin selittämään tuntemukset? -Ap
Vierailija kirjoitti:
adhd? ahd? bipolaari?
Että mikä pipolaari?
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Kiitos myöskin kommentoijille todella paljon! 😊 -Ap
Vierailija kirjoitti:
ADHD tai ADD. Ei tuo ole normaalia. Autismikirjoa ei ole, en ymmärrä miksi sitä tyrkytetään täällä.
Koska autismia tyrkytetään vaihtoehtona joka ikiseen ongelmaan. Samoin tosin ADHDta ja persoonallisuushäiriöitä.
Kyllä minullekin tyrkytetään junia mielenkiinnon kohteeksi ja vakuutetaan, että tietokoneet ovat suurin mielenkiinnon aiheeni. Eipä tule kenellekään mieleen, että vietän aikaa koneella ja netissä surffaillen paremman puutteessa enkä erityisesti nauti yksin olemisesta tai hiljaisuudesta.
Sillä, että määritellään ei-normaaliksi ja sillä perusteella kohdellaan erilaisena ja vääränlaisena, on ainoastaan ongelmien syventämistä. Hedelmä, joka kyseisestä asenteesta kasvaa, on lisää ongelmia, vaikeuksia ja tuen sekä avun ulkopuolelle jääminen.
Käyt lääkärissä keskustelemassa asiasta. He kyllä ohjaavat testeihin.
Et sinä kyllä tyhmä ole. Lopeta tuollaiset puheet. :) Vaikutat fiksulta nuorelta joka yrittää etsiä oireilleensa syytä. Se on viisautta jo itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku adhd
Voisiko olla? Veljelläni sekä tädillä on ADHD.
Minulla on myös sellaista, että unohdan todella usein asioita ja ihan sanojakin. Oikein välillä ärsyttää kun keskustelua käyn toisen osapuolen kanssa ja unohdan ihan normaalin sanan. Sittenkun lasken esim. matikkaa, lasken kuulemma monimutkaisesti (mieheni mukaan), osaan laskut kuitenkin, mutta joudun keskittymään älyttömästi jotta saan laskettua. -ap
Huvittaa tuo -kun lasken esim. Matikkaa-. :D Kaikki mitä lasketaan on matikkaa. Hauska Ap, taisi ajatus harhailla tuossa kohtaa. Perus ADHD käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
ADHD ja autismikirjo nyt ainakin vaikuttaa olevan.
Autistiset eivät osaa olla empaattisia. Ap kertoi osaavansa. Miksi ehdotat autismikirjoa?
auttaako lsd jo se lisäisi hermoratoja aivoihin? tai taikasienet
Kannattaa hakea apua. Oikea hoito ja mahdollinen lääkitys muuttaa elämän.
Voi Ap sinua. Nyt lääkäriin ja oikea lääkitys. Elämä helpottaa.
Sama täällä. On adhd diagnoosi nyt
Ap:n teksti voisi olla lähestulkoon omasta kynästäni ja diagnoosi on taskussa. Kerro huolesi lääkärille ap. Ei se paljoa satu ja meitä on täällä ns. oravakerhossa muitakin kohtalotovereita. Kun tietää mikä mättää niin on mahdollista saada jotain apujakin siihen.
Yikes. Nyt on kyllä vääräksi todettu stereotypia... on totta, että osa autistisista ihmisistä ei omaa empaattisia kykyjä, mutta eihän se tarkoita etteivätkö jotkut heistä osaisi olla hyvinkin empaattisia.
Jos velkaantuminen on aiheutunut esim. riippuvuuksista niin ei silloin kyse ole välttämättä tyhmyydestä. Totta kai on helppo sanoa ulkopuolisen että oli tyhmää ottaa vaikkapa velkaa mutta valitettavasti riippuvaisen aivot eivät toimi niiin. Tiedän älykkäitä ihmisiä joilla on ollut esim. alkoholiriippuvuus ja ovat tuhonneet sitten taloutensa. Lisäksi talousongelmia voi tulla elämäntilanteiden muuttuessa.
Totta kai velkaantumista kannattaa kaikkien välttää mutta ei se ole niin mustavalkoista.
Ap ei kylläkään maininnut yhtäkään näistä. Kuulostaa enemmän ADD/ADHD ongelmilta. Tosin ADHDkin saattaa altistaa aistiylikuormituksen oireille.