Mihin ihmiset katoavat sellaisessa tilanteessa, että laukut on jo lentokoneessa, mutta itse ei tulekaan lennolle?
Tällainen oli myöhästymisen syy eräällä lennolla, kun jonkun sankarin laukkua ruvettiin poistamaan ruumasta.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin pois lennolta, koska lentoyhtiö (Finnair) oli myynyt minun istumapaikkani toiselle matkustajalle.
inä olin ostanut lentolipun ja paikkavarauksen (lisämaksullinen paikka), mutta Finnair päätti tehdä oharit. Kun saavuin lentokentälle, minut käännytettiin pois. Lähtöselvitys oli tehty edellisenä iltana ja laukut viety kentälle. Finnair ilmoitti vasta 2 tuntia ennen lennon lähtöä, että minun lentovaraukseni onkin peruttu. "You're not booked on today's flight. Please come back tomorrow."
Moni matkustaja jää pois lennoltaan, koska heidän on pakko. Lentoyhtiö sotkee paikkavaraukset ja virheen korjaaminen kestää monta päivää. Lentokentän laukkuapinat (matkatavarankäsittelijät) joutuvat etsimään kadonneita laukkuja.
:
Käyköhän tätä muualla kuin Finnairilla? Siksihän paikkavaraus on maksettu.
Kaikki lentoyhtiöt tekevät sitä, sen käytännön nimi on "overbooking". Lennot ovat ylibuukattuja siksi, että yleensä tietty osa matkustajista jää pois lennolta. Joskus sitten kaikki ilmestyvätkin paikalle, ja kaikille ei ole paikkaa.
Yleensä kyllä matkustajalta kysytään, voitteko siirtää lentoanne, ja siitä maksetaan korvaus.
Mulla on kyllä laukku tullut yksin seuraavalla lennolla tai peräti seuraavana päivänä, kun minä ehdin koneeseen, mutta kapsäkki ei.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se poistetaan ruumasta. Laukku ja matkustaja matkustavat aina samalla koneella. Turvallisuusasia.
Terveisin Lentoemäntä
Tuohan ei pidä paikkaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun laukut ovat matkustaneet ihan muualle kuin sinne, minne minä. Ei ole teillä tuolta osin turvallisuuspuoli millään tasolla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se poistetaan ruumasta. Laukku ja matkustaja matkustavat aina samalla koneella. Turvallisuusasia.
Terveisin Lentoemäntä
Tuohan ei pidä paikkaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun laukut ovat matkustaneet ihan muualle kuin sinne, minne minä. Ei ole teillä tuolta osin turvallisuuspuoli millään tasolla kunnossa.
Pointti on siinä, että se ei saa olla asiakkaan vallassa jos laukku tulee eri lennolla, sitä ei mitenkään valita itse että lentoyhtiö sössii laukut toiselle puolelle maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin pois lennolta, koska lentoyhtiö (Finnair) oli myynyt minun istumapaikkani toiselle matkustajalle.
inä olin ostanut lentolipun ja paikkavarauksen (lisämaksullinen paikka), mutta Finnair päätti tehdä oharit. Kun saavuin lentokentälle, minut käännytettiin pois. Lähtöselvitys oli tehty edellisenä iltana ja laukut viety kentälle. Finnair ilmoitti vasta 2 tuntia ennen lennon lähtöä, että minun lentovaraukseni onkin peruttu. "You're not booked on today's flight. Please come back tomorrow."
Moni matkustaja jää pois lennoltaan, koska heidän on pakko. Lentoyhtiö sotkee paikkavaraukset ja virheen korjaaminen kestää monta päivää. Lentokentän laukkuapinat (matkatavarankäsittelijät) joutuvat etsimään kadonneita laukkuja.
:
Kaikki lentoyhtiöt tekevät sitä, sen käytännön nimi on "overbooking". Lennot ovat ylibuukattuja siksi, että yleensä tietty osa matkustajista jää pois lennolta. Joskus sitten kaikki ilmestyvätkin paikalle, ja kaikille ei ole paikkaa.
Yleensä kyllä matkustajalta kysytään, voitteko siirtää lentoanne, ja siitä maksetaan korvaus.
Ainoan laillisen ratkaisun pitäisi olla se, että matkansa buukanneille ja maksaneille järjestetään huutokauppa. Se, joka siihen halvimmalla suostuu, jää odottamaan seuraavaa lentoa. Hinta sitten määräytyy huutokaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa passi hävisi turvatarkastuksen jälkeen ja matka loppui siihen. Toisessa tapauksessa tutun sisko unohtui kahvilaan lukemaan kirjaa ja menetti ajantajun.
Itse meinasin kerran missata lennon kun päässäni oli mennyt aikataulu jotenkin sekaisin ja yhtäkkiä taululla vilkkui että "last call". Silloin kyllä juoksin.
Ettei vaan olisi ollut minun tuttuni asialla, hän huomasi kerran puolessa välissä lentoa että hänelle oli eksynyt jonkun täysin tuntemattoman passi mukaan turvatarkastuksesta. Tiedän myös yhden hajamielisen professsorin, joka lueskeli kirjaa ihan siellä oikealla lähtöportilla, mutta onnistui silti missaamaan että lento lähti ilman häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:
Finnairia aina pitää vähän moittia, vaikka tässäkään ei tiedetty itse asiasta mitään.
Lentopelko, sairaus tai muu tärkeä asia.
Jos maksaa paikkalipusta erikseen, eikö ensin pitäisi kyydistä jättää ne jotka ei ole maksaneet erillistä paikkavarausta?
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa paikkalipusta erikseen, eikö ensin pitäisi kyydistä jättää ne jotka ei ole maksaneet erillistä paikkavarausta?
Ei. Muutkin on siitä matkasta maksaneet ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa varmaan että jos on maksettu tietystä paikasta lisämaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa varmaan että jos on maksettu tietystä paikasta lisämaksu.
Antaa vaan tarkoittaa. Ei.
Työntekijälipuilla matkustavat myös kuulevat koneeseen pääsystä usein vasta portilla. Eli jos eivät mahdukaan (tai koneen painoraja on liian korkealla) he seisovat portilla ja laukut otetaan ulos, yrittävät sitten seuraavaan. Hyvä ystäväni (ilmailualalla uran tehnyt) on usein tässä tilanteessa. Näitä on melkein joka lennolla joku.
Kyllähän väärään paikkaan menneitä laukkujakin palautellaan lennoilla, joissa laukun omistaja ei ole mukana, mutta oletettavasti niille tehdään tarkempi läpivalaisu sitten. Muutenhan olisi helppo saada pommi koneeseen, kun buukkaa jollain olemattomalla vaihtoajalla lennon esim. Pariisin kautta jonnekin.