Kannattaako ruotsin opiskelu yliopistossa?
Yhteishaku päällä ja olen miettinyt mahdollisesti hakea rakastamani ruotsin kieltä opiskelemaan. Onko kokemuksia ja miten työllistyminen? Opettajan työ ei ainakaan tällä hetkellä kiinnosta, enemmänkin käännöstyöt tai joku muu asiantuntijaOnko vaikea päästä opiskelemaan? Katsoin ettei ainakaan Helsingissä ole vaikeimpia aloja.
Kommentit (26)
Ruotsin kieli ei taida olla suosituimpia, joten lienee helpompi sisäänpääsy kuin monessa muussa.
Ruotsin osaajille löytyy aina töitä, elleivät persut saa yli 100 eduskuntapaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin Helsingin yliopistossa pohjoismaisia kieliä ja kirjallisuutta, ja ruotsin kielestä tuli minulle ammatti. Olen elättänyt itseni suomentajana. Kustantamoissa ovat huolissaan uudesta sukupolvesta, joka ei osaa eikä halua opetella ruotsia. Pohjoismaiset kirjat, elokuvat ja tv-ohjelmat jäävät ennen pitkää suomentamatta. Ja nyt tietenkin joku tulee sanomaan, että mitä väliä, ei esim. Islannissa tapahdu mitään kiinnostavaa, ja kaikkihan tanskaksi pärjäävät.
Totta, mutta se johtuu inhosta pakkoruotsia kohtaan. Pakko on poistettava, samoin ruotsin keinotekoinen virallinen asema, ja johan alkaa löytyä heitä, jotka vapaaehtoisesti kiinnostuksensa tasoisesti haluavat opiskella ruotsia ja muita pohjoismaisia kieliä.
- ranskan kääntäjä
Ehdottaisitko tilalle pakkovenäjää?
Järkevin ratkaisu olisi englanti 1. vieraana kielenä ja 2. vieraan kielen voisi valita ryhmästä saksa, ranska, espanja, ruotsi ja venäjä sekä ei-indoeurooppalaisista kielistä japani, kiina ja arabia. Se monipuolistaisi suomalaisten osaamia kieliä eikä ruotsia olisi pakko opetella ennen muita vieraita kieliä. On hölmöä sanoa että saksaa on helpompi oppia kunhan on ensiksi opettele ruotsia.
Me emme ole Ruotsin alusmaa.
Matematiikkaa on yksi. Missä tahansa paikassa maailmaa ymmärretään 2+2=4. Fysiikkoja on myös yksi: s=mv² tajutaan kaikkialla. Sama koskee kemiaa.
Sen sijaan kieliä on laskutavasta riippuen vähän kymmenen tuhannen jomman kumman puolen. Niitä ei kukaan pysty kaikkia opettelemaan, joten on pakko priorisoida.
Missään muussa maassa kuin Suomessa enemmistön ei ole pakko opiskella alle viiden prosentin olemattomíston kieltä. Etelä-Afríkassa näin oli, mutta sielläkin apartheíd kumottiin jo vuosikymmeniä sitten.