Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koetko että sinulla on parempi fyysinen kunto kuin useimmilla ikäisilläsi?

Vierailija
05.03.2023 |

Mihin pohjaat arviosi?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe vaan tiedän. Ja välillä näytän sen.

Mutta onhan tämän ikäisellä kehäraakilla jo vaivojakin.

Vierailija
62/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä todellakaan tiedä. Siis oman kuntoni tiedän, mutta en ole kovin hyvin perillä siitä millaisia muut ikäiseni nykyaikana ovat. Joskus 50 vuotta takaperin olisin ihan varmasti rapakuntoisesta päästä ikäluokkaani, mutta nykyaikana en osaa verrata.

40v, kahden lapsen äiti. Käyn 3x viikossa 3-6 km lenkillä. Juoksuvauhtini on n. 7 km/h, mikä ei tietysti ole urheilijoille edes juoksemista. Jalkaprässissä nousee kylmiltään sarjoina 120 kg. Päälle useamman kerran viikossa vaellustyyppistä kävelyä, yleensä pienempi lapsi rinkassa (10 kg + tavarat). En ehdi tässä elämänvaiheessa istua muualla kuin töissä. Selviän kunnon puolesta elämästäni, mutta jos lähden urheilullisten kavereiden kanssa vaikka hiihtämään, olen aina vähän alakynnessä. Lihaskunnossa ja liikkuvuudessa on puutealueita.

Yhtälön varmaan ratkaisee lähinnä se että kuinka moni tästä ikäluokasta ei harrasta ollenkaan raskaampaa liikuntaa.

Liikunnan harrastaminen on hauskaa ja hyödyllistä! Ei siihen tarvitse kuulua kilpailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla on pari sivustoa, jossa voi verrata suoritteitaan. Varmaan noista on ylipäätään kiinnostuneet varsin aktiiviset ja hyväkuntoiset joten referenssit ovat varmaan valikoidun aineiston. Mutta jos noissa pääsee edes keskitasolle voinee olla varsin tyytyväinen.

https://strengthlevel.com/

https://runninglevel.com/

Tietysti ihan cooper-taulokko antaa osviittaa. Siinäkin mietin, että miten esimerkiksi yli 50 vuotiaista saadaan jokin "normaaliarvo", kun eihän noihin lähde mukaan kuin edes joten kuten juoksukykyiset.

Vierailija
64/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen 4-kymppinen on niin huonossa kunnossa, ettei vaadi kovin superkuntoa ollakseen paremmassa. Itse arvioin olevani reilusti keskimääräistä paremmassa kunnossa, koska

a) en ole vielä huomannut sitä "aineenvaihdunta hidastuu 30v jälkeen" väitettä. Olen ihan samanlaisessa kuosissa kuin 25v. 

b) pystyn kävelemään 10+km päivässä ilman että se väsyttää tai kipeyttää paikkoja. Ymmärtääkseni useimmilta tämä ei onnistu

c) läpäisen helposti kaikki iltapskojen "pystytkö tähän" testit kuten kyykystä ylösnousu (wtf vaikea uskoa ettei tämä onnistu keneltä tahansa alle vanhusikäiseltä) tai sukan jalkaan laitto yhdellä jalalla seisten.

En väitä olevani superkunnossa, mutta kuten todettu, keskimääräinen 40+ on niin heikkokuntoinen että ihan peruskunnolla pääsee reilusti yli keskiarvon. 

Vierailija
65/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on pari sivustoa, jossa voi verrata suoritteitaan. Varmaan noista on ylipäätään kiinnostuneet varsin aktiiviset ja hyväkuntoiset joten referenssit ovat varmaan valikoidun aineiston. Mutta jos noissa pääsee edes keskitasolle voinee olla varsin tyytyväinen.

Tietysti ihan cooper-taulokko antaa osviittaa. Siinäkin mietin, että miten esimerkiksi yli 50 vuotiaista saadaan jokin "normaaliarvo", kun eihän noihin lähde mukaan kuin edes joten kuten juoksukykyiset.

Aineisto on näihin TODELLA valikoitunut. Peruspirkko tai pertti ei harrasta minkäänlaista liikuntaa edes sen minimisuosituksen verran (oliko se pari tuntia viikossa), eli jo puolen tunnin kävelylenkillä päivässä on yli keskiarvon. Näissä bodaussivustojen keskiarvoissa puhutaan eniten liikkuvan 5% keskiarvoista. 

Vierailija
66/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matolla juoksen 10 km/h puolen tunnin pintaan. Sen jälkeen ylävartaloa telineestä riippuen 40 - 60 kilon painoilla.

Ei nyt mitään hirmukuntoilua mutta olen jo 64 vuotias.

Juokset matolla maailmanennätysvauhtia ikäryhmässä? Tuosta taitaisi tulla Cooper-tulokseksi reilusti yli 3500 m. On mahdollista, mutta vaatinee kyllä jo hirmukuntoilua.

Vierailija
67/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 60.Fyysinen ja psyykkinen kunto on paljon parempi kuin vielä 15 vuotta sitten.

Vierailija
68/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineisto on näihin TODELLA valikoitunut. Peruspirkko tai pertti ei harrasta minkäänlaista liikuntaa edes sen minimisuosituksen verran (oliko se pari tuntia viikossa), eli jo puolen tunnin kävelylenkillä päivässä on yli keskiarvon. Näissä bodaussivustojen keskiarvoissa puhutaan eniten liikkuvan 5% keskiarvoista. 

Toki näin. Itse M59, 75 kg, vinopenkkiä 60 kg 8 toistoa antaa intermediate luokituksen ja kertoo että olen tuossa vahvempi kuin 71% viiteryhmästä. Veikkaan, että menen koko väestöstä heittämällä 1-2% joukkoon viiteryhmässä (ikä,sukupuoli,paino huomioituna).

Vierailija
69/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minun ikäiset on usein ylipainoisia lylleröitä joilla on kakkostyypin diabetes ja syövät verenpaine lääkkeitä. Lenkkeilen joka päivä yli 10 kilometriä leposyke on alle 60, verenpaine alhainen ja olen hoikka .

Vierailija
70/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pohjaan kantani empiiriseen tutkimukseeni, joten se ei ole mikään arvio, vaan vankka tieto.

Vierailija
71/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matolla juoksen 10 km/h puolen tunnin pintaan. Sen jälkeen ylävartaloa telineestä riippuen 40 - 60 kilon painoilla.

Juokset matolla maailmanennätysvauhtia ikäryhmässä? Tuosta taitaisi tulla Cooper-tulokseksi reilusti yli 3500 m. On mahdollista, mutta vaatinee kyllä jo hirmukuntoilua.

Onpas nyt ihmisten vaikea ymmärtää. Henkilö siis jaksaa juosta matolla puoli tuntia 10 km/h vauhtia, eli hän juoksee 5 kilometriä tuon puolen tunnin aikana.

Vierailija
72/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas nyt ihmisten vaikea ymmärtää. Henkilö siis jaksaa juosta matolla puoli tuntia 10 km/h vauhtia, eli hän juoksee 5 kilometriä tuon puolen tunnin aikana.

🙋🏻‍ my bad, pahoittelut.

Vierailija
73/73 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen 50+ vuotias, hoikka, urheilen joka päivä.

Missä vaiheessa palaudut,jos urheilet joka päivä?

Ihminen voi kyllä liikkua päivittin ja palautua siitä, jos vain liikkuminen on sopivan vaihtelevaa ja joka päovä ei mennä täysillä. Ei siitä ole kauaakaan, kun ihmiset tekivät maatiloilla fyysistä työtä ihan päivittäin. Eläimet eivät kunnioittaneet viikonloppuja, vaan niistä piti huolehtia ihan jatkuvasti.  

Liikkuminen on eri asia,kuin urheileminen! Fyysistä työtä tehdään nykypäivinäkin eri aloilla.

Urheileminen ei ole sama asia, kuin täysiä meneminen. Hyvin rakennetussa treeniohjelmassa voi olla treenit vaikka joka päivä, kunhan vain vaihtelu ja rasitustaso otetaan huomioon. Oheis-, lihashuolto- ja palauttava harjoittelu ovat olennainen osa täyspainoista treeniohjelmaa. Maksimikyykkyä ei tietenkään voi/kannata tehdä päivittäin. 

Myös treenaajan tausta vaikuttaa paljon. Suoraan sohvan pohjalta ei tietenkään kannata lähteä päivittäiseen treenaamiseen, mutta vuosien säännöllisen ja nousujohteisen työn jälkeen voi pystyä asioihin, joita sohvaperuna ei pysty ymmärtämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän