Koetko että sinulla on parempi fyysinen kunto kuin useimmilla ikäisilläsi?
Kommentit (73)
Ei todellakaan. Olen koko ikäni suorastaan inhonnut kaikkea liikuntaa. Nyt aikuisena pidän kävelylenkeistä ja niitä jonkin verran teen. Rankempi liikunta puuttuu ihan täysin elämästäni ja noiden lyhyehköjen kävelylenkkien ulkopuolella olen varsinainen sohvaperuna. 27-vuotias olen.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan maratoneja. Se että jaksaa juosta edes puolikkaan kertoo jo varmaan keskivertoa paremmasta kunnosta.
Juoksemisessa sitten molempien jalkojen pitää välillä olla samana aikaan ilmassa. Olen kyllä samaa mieltä, että jos puolimaratonin jaksaa juosta niin on sellaisessa kunnossa missä kaikkien alle 60 vuotiaiden tulisi olla
Voimaa on enemmän, koska harrastan voimanostoa. Kestävyyskunto on sit varmaan ihan keskikastia.
En tiedä, todennäköisesti ei ole. 52-vuotiaiden miesten sarjassa hajonta alkaa olla valtavaa.
Toiset ovat täysin deekiksellä tai maha on kuin jalkapallo ja on jo diabetekset ja kaikki, ja toiset juoksevat maratoneja.
En. Jouduin jättämään erittäin fyysisen ammatin ja aloin toimisto rotaksi. Viisi treeniä viikossa on vitsi verrattuna entiseen työhön. Enempään ei pysty selkä sökönä.
Kokemus siitä onko hyväs kunnossa verrattuna oman ikäisiin. Riippuu siitä missä liikkuu.
Kyl ne raskaan työpäivän päälle kävivät lenkillä vähintään 3 kertaa viikossa.
Kun jossain muussa työssä 3 kertaa vuodessa ehkä.
Olen, ja perustan arvion Cooperin testiin (2750m), penkkipunnerrukseen (oman painoni verran nostan) ja leuanvetoihin (7 menee nyt), olen 54-vuotias nainen. Kilpaurheillut nuorena ja pitänyt sittemmin kuntoa yllä monipuolisesti pitkin aikuisikääni, tosin vain 3-4 tuntia viikossa viimeiset sen jälkeen, kun tulin aikanaan äidiksi ja elämän prioriteetit vaihtuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matolla juoksen 10 km/h puolen tunnin pintaan. Sen jälkeen ylävartaloa telineestä riippuen 40 - 60 kilon painoilla.
Ei nyt mitään hirmukuntoilua mutta olen jo 64 vuotias.😆 Miesten Suomen ennätys kympillä on reilut 27 minuuttia. Haluaisin nähdä sen 64 vuotiaan, jolle kymppi puolessa tunnissa ei ole hirmukuntoilua, ja joka hirmukuntoillenkaan juoksisi sen puolen tunnin pintaa. Edes juoksumatolla.
Opettele lukemaaan: 10 km/h.
Ihan googlettamalla kuntotesti löytyy ohjeita, millä voi omaa kuntoa testata. Sieltä voi katsoaa, mikä on erinomainen tulos omassa ikäryhmässä. Itse olen keskitasoa, mutta aloin treenata tavoitteellisesti, joten kohta lienen erinomaisessa luokassa muutoin, paitsi cooperissa. Juoksemista pitää vielä treenata lisää.
En todellakaan. Olen kuin 90 v. Puoli vuotta syöpähoitoja takana, opettelen uudestaan nousemaan sohvalta ilman apuja. Nousen täältä vielä, sen olen päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen 50+ vuotias, hoikka, urheilen joka päivä.
Missä vaiheessa palaudut,jos urheilet joka päivä?
Ihminen voi kyllä liikkua päivittin ja palautua siitä, jos vain liikkuminen on sopivan vaihtelevaa ja joka päovä ei mennä täysillä. Ei siitä ole kauaakaan, kun ihmiset tekivät maatiloilla fyysistä työtä ihan päivittäin. Eläimet eivät kunnioittaneet viikonloppuja, vaan niistä piti huolehtia ihan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi kyllä liikkua päivittin ja palautua siitä, jos vain liikkuminen on sopivan vaihtelevaa ja joka päovä ei mennä täysillä. Ei siitä ole kauaakaan, kun ihmiset tekivät maatiloilla fyysistä työtä ihan päivittäin. Eläimet eivät kunnioittaneet viikonloppuja, vaan niistä piti huolehtia ihan jatkuvasti.
Ainakin juoksussa myös tekniikka tahtoo hioutua taloudellisemmaksi, kun harrastaa pitkään. Nykyisin pitää olla joko todella huono keli tai pistää todellakin töppöstä toisen eteen, että syke nousisi anaerobiselle puolelle. Normaali iltalenkki ei vaadi sen ihmeempää palautumista.
Kaikki ja varsinkin +50 ikäiset kurppanat ja papparaiset kokevat aina että heillä on parempi fyysinen kunto kuin muilla ikäisillään. Ihan kuten kaikki kokevat että he näyttävät ikäistään nuoremmilta ja muut ovat rupsahtaneet, mutta eivät he.
🤣🤣🤣🤣🤣
Olen varmaan keskivertoa paremmassa. Olen 50-vuotias nainen ja harrastan kestävyyslajeja, kuten juoksua ja hiihtoa, ja teen lihaskuntotreeniä useamman kerran viikossa.
Olen ympäri vuoden siinä kunnossa, että voin juosta maantiepuolimaratoonin vähintäänkin 2 h 10 min ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen on eri asia,kuin urheileminen! Fyysistä työtä tehdään nykypäivinäkin eri aloilla.
Minulla on nyt ikäisteni (yli 60 v.) keskimääräistä kuntoa parempi kunto ja tämä on seurausta elintapojen muutoksesta johon minulla kuului ruokailutottumusten muutos ja liikunnan lisäys. Painoa putosi melkein 20 kg vuodessa ja lisäksi lopetin tupakoinnin (nyt 2 v. ilman). Verikokeet osoittivat nyt erinomaisia lukemia ja samoin kehon koostumusmittaus. Onnistuin koska lakkasin valehtelemasta itselleni syömisistäni ja lopetin keksimästä jatkuvasti uusia syitä sille miksi en voisi tehdä nyt sitä mitä pitäisi tehdä, jotta kaikki muuttuisi toiseksi.
Ei, mutta parempi kuin olettaisi. Painoin ennen noin 150kg ja kävelin pitkiä kävelyitä. Olihan siinä taakkaa kannettavana. Laihdutin huomattavasti. Jalkavoimat mulla on erinomaiset, kun fysioterapiassa tehtiin tutkimuksia. Kai ne on erinomaiset, jos 10v kannoin tuota taakkaa joka päivä.
Taitaa olla, M53 187cm/84kg. Ei mitään aktiiviurheilua mutta pitkiä kävelyitä ja painojen nostoa.
En kyllä todellakaan tiedä. Siis oman kuntoni tiedän, mutta en ole kovin hyvin perillä siitä millaisia muut ikäiseni nykyaikana ovat. Joskus 50 vuotta takaperin olisin ihan varmasti rapakuntoisesta päästä ikäluokkaani, mutta nykyaikana en osaa verrata.
40v, kahden lapsen äiti. Käyn 3x viikossa 3-6 km lenkillä. Juoksuvauhtini on n. 7 km/h, mikä ei tietysti ole urheilijoille edes juoksemista. Jalkaprässissä nousee kylmiltään sarjoina 120 kg. Päälle useamman kerran viikossa vaellustyyppistä kävelyä, yleensä pienempi lapsi rinkassa (10 kg + tavarat). En ehdi tässä elämänvaiheessa istua muualla kuin töissä. Selviän kunnon puolesta elämästäni, mutta jos lähden urheilullisten kavereiden kanssa vaikka hiihtämään, olen aina vähän alakynnessä. Lihaskunnossa ja liikkuvuudessa on puutealueita.
Yhtälön varmaan ratkaisee lähinnä se että kuinka moni tästä ikäluokasta ei harrasta ollenkaan raskaampaa liikuntaa.
Olen vahva dieseli mutta hyvin kankea ja jäykkä johon ei venyttelyt auta. Selkäongelmia jotka haittaavat paljon elämää. Mutta kohtuullinen kestävyyskunto.
No ei todellakaan :D Olen 30 ja välillä tuntuu että kunnon puolesta olen jossain ikäihmisliigassa.