Koetko että sinulla on parempi fyysinen kunto kuin useimmilla ikäisilläsi?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Koen kyllä. Olen 77 vuotias ja ei meinaa enää lenkkikaveria löytyä. Sauvakävelen lähes joka päivä 7 km lenkin tai hiihdän talvella jäällä 1-2 tuntia. Kävin juuri vuositarkaatuksessa ja lääkäri ihmetteli, että hiihdän vielä. Mutta, sitähän ei tässä iässä tiedä, milloin se romahdus tulee. Toistaiseksi kuitenkin näin. Niin ja olen lievästi ylipainoinen 165/70.
Mun äiti oli 75-vuotiaaksi asti kuin keski-ikäinen. Hiihti, teki puutarhatöitä, kävi kuntosalilla, jaksoi kävellä kivisillä luontopoluilla ylä- ja alamäkiä. Vointi heikkeni hiljalleen. Hän sai nyt 79-vuotiaana alzheimer-diagnoosin. Rollaattori tukee kävelyä ja hän tekee tuolijumppaa, mutta tarvitsee siihen jonkun ohjaamaan liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Matolla juoksen 10 km/h puolen tunnin pintaan. Sen jälkeen ylävartaloa telineestä riippuen 40 - 60 kilon painoilla.
Ei nyt mitään hirmukuntoilua mutta olen jo 64 vuotias.
😆 Miesten Suomen ennätys kympillä on reilut 27 minuuttia. Haluaisin nähdä sen 64 vuotiaan, jolle kymppi puolessa tunnissa ei ole hirmukuntoilua, ja joka hirmukuntoillenkaan juoksisi sen puolen tunnin pintaa. Edes juoksumatolla.
Itsellä on nivelsairaus, jonka vuoksi liikunta on jokseenkin haasteellista. Kävelen paljon, mutta esim juoksemaan en pysty , koska se rasittaa liikaa niveliä. Tässä maassa on kyllä niin paljon ihan täysiä sohvaperunoita, että en kyllä usko kuitenkaan että olen sieltä ihan huonoimmastakaan päästä.
Lihaskuntoni yläpäästä on paska, mutta kävelykunto ja jalkalihakkset erinomaiset. Siinä mielessä koen, että en omista autoa ja kävelen KAIKKIALLA. Kauppaan on matkaa 2km ja kävelen sinne noin joka toinen päivä ja kanna ruokaostokset repulla kotiin. Kävelen myös usein kaupungiin monta kertaa viikossa jonne matkaa 6km. Rakastan kävelyä. Tuntuu että ihmiset kulkee lyhyetkin matkat nykyään autolla. Mutta olen suht nuori vasta 31v.
Kuntoilen 5 -6 kertaa vkossa
Tänään juoksin 7 km venyttelin kunnolla vkon päätteeksi
Koen olevani ihan ikäisekseni hyvässä kunnossa
Huomaan sen kun etätöistä lähden konttorilla käymään:
näen että Suurin osa käyttää aina! hissiä sen sijaan että ottaisi portaat 3 krs ja istuu 8-9 h päivässä sen sijaan että seisoisi välillä.
N 54 vee, 172/62 kg
On huonompi koska en liiku tarpeeksi. 52v.
Vierailija kirjoitti:
36v mies 183cm ja 76kg. Punttisalia olen harrastanut 17 vuotta ja liikuntaa koko ikäni.
Punttisalitreenisi on varmaan jotakin ylläpitävää treeniä! Luulisi lihasmassaa olevan vähän enempi,kuin tuo mainitsemasi painosi on vain 76kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matolla juoksen 10 km/h puolen tunnin pintaan. Sen jälkeen ylävartaloa telineestä riippuen 40 - 60 kilon painoilla.
Ei nyt mitään hirmukuntoilua mutta olen jo 64 vuotias.😆 Miesten Suomen ennätys kympillä on reilut 27 minuuttia. Haluaisin nähdä sen 64 vuotiaan, jolle kymppi puolessa tunnissa ei ole hirmukuntoilua, ja joka hirmukuntoillenkaan juoksisi sen puolen tunnin pintaa. Edes juoksumatolla.
Varmaankin tarkoitti, että juoksee puolen tunnin ajan 10km/h -vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mitään hirmukuntoilua mutta olen jo 64 vuotias.😆 Miesten Suomen ennätys kympillä on reilut 27 minuuttia. Haluaisin nähdä sen 64 vuotiaan, jolle kymppi puolessa tunnissa ei ole hirmukuntoilua, ja joka hirmukuntoillenkaan juoksisi sen puolen tunnin pintaa. Edes juoksumatolla.
Varmaankin tarkoitti, että juoksee puolen tunnin ajan 10km/h -vauhdilla.
Hups, anteeksi luin ihan väärin. Ihmettelinkin, miten muka yläpeukutettu noin paljon.
Veikkaan että hieman keskitasoa parempi kunto. Käyn salilla, hyötyliikun, syön terveellisesti ja teen fyysistä työtä.
Luulen, että kuntoni on parempi kuin monilla samanikäisillä (58v.) naisilla. Käyn salilla ja juoksen tai kävelen pitkiä lenkkejä useamman kerran viikossa.
Aika moni sanoo käyvänsä salilla,mut se mitä siellä treenaa jää sanomatta,kun asiasta kysäisee!
Arvelen että lihaskunto ikäisieni keskivertoa parempi. Teen voimannostotreenin kolmesti viikossa, esim. penkkiennätys tällä hetkellä 60 kg ja mave 100 kg. Kestävyyskunto voisi olla parempikin, kävelylenkkejä teen, mutta joka päivä ei kyllä viitsi. N55
No jaa..kuntoilen kyllä enemmän varmaan kuin moni tuntemani ikäiseni. Hiihdän, maastopyöräilen, metsäkävelen ja salilla voimaharjoittelen jne. Olen 43 v 168 cm pitkä ja noin 70 kg. En mikään laiheliini mutta en ylipainoinenkaan. Olen kunnoltani hyvää keskitasoa luulisin
Ikäkorjattu hapenottokykyarvio näyttää sijoittavan erittäin hyvän ja eliitin välimaastoon. Ihan harrastelija kuitenkin ilman tavoitteita.
Oman tuntuman pohjalta veikkaisin kuntoni olevan keskitasoa, mutta kaikissa kuntotesteissä olen aina ollut vahvasti paremmalla puolella. Toki harrastan liikuntaa monta kertaa viikossa, mutta en enää nykyään mitenkään kovaa vaan ainoastaan siksi kun se on kivaa. -N42
Vierailija kirjoitti:
Vahva mututuntuma että on, monet ikäiseni ovat ylipainoisia tai suorastaan lihavia. Itse lenkkeilen päivittäin koirieni kanssa ja harrastan muutakin liikuntaa useita kertoja viikossa.
N40+, 170cm/58kg
Vahva mututuntuma taas mulla että moni muu on tuohon ikään mennessä jo tajunnut että vaakalukema ja kunto ei välttämättä ole missään tekemisissä toistensa kanssa.
Koen. Harrastan fyysistä lajia ryhmässä missä ikäjakauma on suurimmalta osin 15-20 v. Ikäiselleni ei tästä kaupungista löydy ryhmää, olen siis kohta 50 v. Välillä on haastavaa, mutta ei niin, ettenkö pysyisi mukana.
No ainakin lihaskunnon puolesta olen. Käyn salilla. Esimerkiksi lukemani mukaan erinomainen tulos istumaannousussa on ikäiselleni 15 krt 30 sekunnissa. Oma tulos oli 22. Minun ei myöskään todellakaan tarvitse ottaa tukea, kun nousen sohvalta, kuten monen ikäiseni. Olen normaalipainoinen, toisin kuin useimmat ikätoverit.
N51