Aloitin tekemään hernekeittoa laitoin herneet likoamaan kuinka pitkään vähintään pitää liottaa yön yli on liian epäselvä ohje
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mä liotan jotain 10h. Lisäksi porkkanaa ja selleriä. Lopuksi jauhelihat (paistetut).
Ei nuo ainesosat kuulu hernariin porkkana, selleri ja jauheliha.
Jos käyttää liotusveden, niin kannattaa ennen liotusta kuitenkin huuhdella ne herneet pariin kertaan.
Liotusvesi muuten alkaa melko pian käymään huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä liotan jotain 10h. Lisäksi porkkanaa ja selleriä. Lopuksi jauhelihat (paistetut).
Kyllä ne kuule vaan monin paikoin kuuluu. Ei ole vain yhtä tapaa tehdä hernaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kuulu? Mun keittooni kuuluvat. Voisin vielä ens kerralla laittaa myös palsternakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuli nyt ilmi että liotusvesi joko vaihdetaan uuteen kun laitetaan kiehumaan, tai sitten ei vaihdeta. Itse olin aiemmin keittänyt liotusvedessä, kunnes heräsikin epäilys, että jos ne pitääkin keittää uudessa vedessä.
Jos liotusvesi kaadetaan pois, niin miksi niin pitäisi tehdä? Onko herneen kuivatusprosessissa käytetty jotakin aineita, jotka sitten liotusveden kanssa eliminoituvat keitosta?
Olen sitä pähkäillyt että jos vaihdan veden, niin siinä häviäisi myös jotain hyödyllisiä hivenaineita viemäriin.
Kasvishernekeittoon laitan sipulia/ranskalaista sipulikeittoa, raastettua porkkanaa ja vegeliemikuution. Käytän sinappia valmiin keiton mausteena.
Hyi helv.
Oletko ikinä katsonut, mitä se "ranskalainen sipulikeitto" pitää sisällään??? Luepa kerran valmistusaineet ja mieti.
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttää liotusveden, niin kannattaa ennen liotusta kuitenkin huuhdella ne herneet pariin kertaan.
Liotusvesi muuten alkaa melko pian käymään huoneenlämmössä.
Herneethän kehotetaan aina huuhtomaan hyvin ennen käyttöä. Paketinkin kyljessä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuli nyt ilmi että liotusvesi joko vaihdetaan uuteen kun laitetaan kiehumaan, tai sitten ei vaihdeta. Itse olin aiemmin keittänyt liotusvedessä, kunnes heräsikin epäilys, että jos ne pitääkin keittää uudessa vedessä.
Jos liotusvesi kaadetaan pois, niin miksi niin pitäisi tehdä? Onko herneen kuivatusprosessissa käytetty jotakin aineita, jotka sitten liotusveden kanssa eliminoituvat keitosta?
Olen sitä pähkäillyt että jos vaihdan veden, niin siinä häviäisi myös jotain hyödyllisiä hivenaineita viemäriin.
Kasvishernekeittoon laitan sipulia/ranskalaista sipulikeittoa, raastettua porkkanaa ja vegeliemikuution. Käytän sinappia valmiin keiton mausteena.
Hyi helv.
Oletko ikinä katsonut, mitä se "ranskalainen sipulikeitto" pitää sisällään??? Luepa kerran valmistusaineet ja mieti.
No mitä siinä sitten on, kun en tiedä/koskaan käyttänyt? (jotain kanankamaraa????)
- eri
Vierailija kirjoitti:
Herneitä liotetaan ehkä jonkun agraarisen perinteen vuoksi. Kuten aloittaja on ihmetellyt, se kaikkialta löytävä yleisohje on hyvin outo. Koska jos herneitä liotetaan yön yli, milloin niistä tehdään ruokaa? Todella hassu ohje. Herneissä ei ole mitään myrkyllistä kuten varsinkin tietyissä pavuissa jotka oikeasti vaativat sen liotuksen ja vedenvaihdon.
Se hieman "nopeuttaa" keittoaikaa, nopeutuksen havaitsemiseksi tosin täytyy unohtaa ne tunnit joina herneitä liotetaan. Sähköliettä käyttäessä nopeutus ja muu hyöty on olematon.
En ole kokeillut mutta jos epäilee sen veden sisältävän jotain hyödyllistä, niin voihan käyttää niin paljon vettä, että siitä liotuksen jälkeen vielä saa lasillisen. Ja juo sen. Jos se maistuu vedelle niin se on vettä. Ei siihen juuri mitään siis liukene. Mielestäni ei liukene koska en ole havannut sen veden juuri muuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti yli 12 tuntia seisonutta huoneenlämpöistä, ummehtunutta vettä. Joisitko edes itse?
Erikoinen kommentti. Ikäänkuin hän ei olisi koskaan liottanut kuivattuja herneitä ja keittänyt niistä hernekeittoa, eikä siten tiedä yhtään mistä puhuu. Kun kuivattuja herneitä liottamalla pitäisi kenen tahansa huomata, että se vesi katoaa. Mihin se menee??! Tai jos on suuri kattila täynnä vettä, niin siitäkin vedestä osa katoaa. Sokeakin ihminen sen huomaisi.
No ne herneet imevät sen veden. Jos 12 tuntia huoneenlämmössä seisonut vesi tuntuu epäilyttävältä sen mikrobiologisen laadun takia, niin samalla logiikalla ne herneetkin pitäisi. Kun suurin osa siitä vedestä on niissä herneissä eikä se millään huuhtelulla niistä mihinkään lähde.
Samoin toisessa viestissä joku puhui veden käymisestä. Mitälie se "käyminen" onkaan, niin millä magialla vain se vapaana lilluva vesi käy, eikä niissä herneissä oleva vesi? Jos herneitä pitää tarpeeksi pitkään vedessä, kyllä niissä varmasti alkaa kasvaa jotain mitä ei ole tarkoitus kasvattaa ruuassa, tähän hän viittasi käymisellä. Mutta se jotain on yhtä lailla niissä herneissä kuin vedessäkin, eikä veden vaihtaminen vaikuta niihin herneisiin.
Eli ainakaan niitä herneitä ei missään nimessä kannata liottaa liian pitkään. Jos liottaa niin sen epämääräisen veden vaihtaminen ei auta itse ongelmaan.
Mitenhän ennen vanhaan onnistuttiin tekemään ollenkaan ruokaa kun vanhoissa keittokirjoissa saattoi olla ohjeena että "paistetaan kypsäksi" tai "paistetaan kauniin kullanruskeaksi"?
Nuoremmille tiedoksi että tämä siis johtui siitä kun puulämmitteisissä uuneissa ei ollut tarkkaa lämpötilan säätöä joten ei voinut antaa ohjeissa lämpötiloja ja paistoaikoja.