Suuttuisitko?
Minulla on huonosti syövä lapsi. Yritämme tarjota normaalia enemmän lapsen lempiruokia, mutta muuten pitää kiinni ruoka-ajoista ja pitää koko ruoka-asian mahdollisimman "dempattuna" eli mahdollisimman pientä numeroa. Lapsi on hoikka, mutta kuitenkin käyrällä. Neuvolan mielestä kasvu on ollut hyvää.
Sukulaistätösen mielestä pidämme lasta nälässä ja hänelle pitää olla ruokaa koko ajan tarjolla. Hänpä siis kulkee lapsen perässä sipsikulho tai keksiaski tanassa koko ajan. Siis kirjaimellisesti. Viime viikolla hän oli lasta hoitamassa, kun tämä oli flunssassa. Sain lapsille aamiaisen napaan, hampaat pestyä ja kurvasin jo keittiöön valmistelemaan alustavasti lounasta, niin eikös tämä tätönen ollut hakenut meidän kaapistamme ovin luvin kiinni olevan sipsipussin, kaapista kulhon ja kaatanut siihen sipsejä. Sama juttu suklaakeksien kanssa. Ja ei kun lapsen kimppuun kulhojen kanssa! Sitten hän tulee ruokapöytään huokailemaan, kun lapsi ei syö koskaan mitään... Ja jankuttaa ja höpöttää lapsen syömisestä koko ajan niin, etten minäkään saa enää mitään alas, kun olen ko. ihmisen kanssa tekemisissä. Lapsikin on alkanut saada kiukkukohtauksia hänen kanssaan.
Argh.
Kommentit (7)
jos tietäisin tädin tavan käyttäytyä ja silti pyytäisin häntä hoitamaan lastani...
Eli: jos sua suututtaa, niin jää itse hoitamaan sairasta lastasi, äläkä kiukuttele selän takana ihmisestä, joka tulee "päästämään" sut omiin menoihisi (jotka siis tietenkin ovat tärkeämmät, kuin sairaan lapsen kanssa oleminen!)
Musta tuntuu, että sinun olisi aika tehdä tätöselle selväksi, kumpi teistä onkaan lapsen äiti ja päättää mitä lapsi syö ja koska.
En tarkoita, että asiasta pitäisi riidellä, mutta jos olisin sinä sanoisin tädille selkeästi ja varmasti, ettei lapselle saa antaa sipsejä ym. herkkuja miten sattuu.
että lapselle EI anneta mitään herkkuja! Ruoka syödään ruoka-aikaan ja sillä selvä.
Jos et ole kertonut tädille, niin eihän hän sitä ymmärrä. Tai kun tiedät että hän on tuommoinen, älä hommaa kaapin täydeltä herkkuja hänen vierialuaikaan!
Usemmankin kerran. Hyvällä - ja kerran myös jo pahalla. Ei mitään vaikutusta. Pikemminkin päinvastoin.
Ap
oli ensimmäinen kerta, kun oli meillä kotona hoitamassa sairasta lasta. Hän on toiminut noin omassa kodissaan, mihin en ole puuttunut.
Ja minä olin kotona, koska olin varannut toiselle lapselle päiväkodin sisäänajovaiheeseen kaksi viikkoa, mistä halusin pitää kiinni.
Kyseinen tätönen on työttömänä ja tyrkytti palvelujaan.
Ap
Ensiksi sinulle: jos lapsesi kuitenkin syö ja on käyrien mukaan kehittynyt, älä huoli. Kyllä lapsi syö, kun on nälkä, jos hän ei ole sairas.
Mielestäni sinä toimit oikein tarjotessasi lapsellesi oikeaa ruokaa. Ei lapsen mahaa tarvitse täyttää sipseillä ja suklaalla, että lapsen painon saa nousemaan. Lisäksi jatkuva napostelu pitää suussa yllä jatkuvaa happohyökkäystä ja hampaathan siinä menee.
Ota asia puheeksi tuon tätsykän kanssa.
Mun anoppi on jus tuollainen. Mun lapsi ei todellakaan ole mikään riuku, päinvastoin pulleammasta päästä. Ja eikös jos lapsi jättää yhdenkin ruoan vähemmälle syönnille, niin siitä seuraa kauhea kriisi. Että tuota mun lasta pitäisi muka enmmän maaritella syömään. Voi tsiisus, kun pph:kin aina sanoo että hyvin on syönyt ja näkeehän sen nyt päältä! En tajua mikä ihme juttu tuo on. Rasittavaaaaaaaaaa.