Silmiin katsominen keskustellessa
Katsotko toista silmiin kun keskustelet? Minun on tosi hankalaa näin tehdä, mieluummin katseeni harhailee missä sattuu. Jotenkin olen saanut käsityksen, että esim USAssa katsotaan aina silmiin.
Kommentit (25)
Mielenkiintoisia vastauksia.
En siis ole yksin asian kanssa. Eli toiset katsovat silmiin, toiset eivät katso. Ja jotkut haluaisivat katsoa, mutta se on heille vaikeaa.
-ap
Nöyryyttäjä saattaa pakoittaa katsomaan silmiin.
Ennen tosiaan pidettiin rehellisenä sitä joka katsoi silmiin ja jos vältteli katsekontaktia, oli ehkä epärehellinen. Nykytiedon mukaan kumpikaan ei pidä paikkaansa. Silmiin kiinteästi tuijottaja voi tehdä sen manipulointitarkoituksessa, oikein pyrkii luomaan itsestään avoimen ja rehellisen kuvan, vaikkei sellainen olisikaan.
Autismin kirjon henkilöt eivät pidä silmiin katsomisesta, mutta ovat yleensä erittäin rehellisiä.
Silmiin katsominen keskustellessa on asia joka tekee vuorovaikutuksen että olen vuorovaikutuksessa kyseiseen henkilöön. Liian pitkään on tuijotusta liian lyhyt on pälyilyä, kaikkeen oppii !
Pyrin katsomaan silmiin, mutta tuntuu että se ei monia miellytä. Ymmärrän sen välttelyn ja kiemurtelun jos kyse on eläimestä, harva eläin hakee katsekontaktia, mutta aikuiset ihmiset tuntuvat sitä välttelevän miltei samalla innolla. Lasten en ole tuota huomannut tekevän, ne päinvastoin hakevat katsekontaktia.