Voisiko joku kertoa mitä järkeä oli ottaa 30 sentin kiinteähintainen sähkösopimus, kun pörssisähkö ei ole koko syksyn ja talven aikana ollut noin kallista ja nyt enää alle 10 senttiä??
Osa vieläpä maksaa tuota 30 senttiä seuraavat kaksi vuotta, toiset vieläkin enemmän. Onnittelut.
Pörssisähkössä pitää katsoa keskihintaa. Sähkölämmitteinen talo lämmittää aika tasaisesti ympäri vuorokauden ja siksi pörssisähkön keskihinta kertoo aika tarkasti miten suuri sähkölasku tulee.
Kävikö syksyllä niin, että pörssisähkön 70 sentin hintapiikit sai ihmiset ottamaan paniikissa 30 sentin sopimuksia? :O
PS. Olkiluoto 3 starttaa kohta ja aurinkovoimalatkin heräilevät talviuniltaan... sää lämpenee jne.
Kommentit (70)
Idi-ootti. Maksoit vissiin tonnin viime kuussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puolitoista vuotta vielä 10snt hintaan, ei kiinnosta just nyt pörssisähkö.
Kiitos, että tuet sähköyhtiötäsi noin avokätisesti. Ehkäpä pudottavat muita maksuja ja niistä hyötyvät toiset asiakkaat kuin sinä. :D
viikon pörssisähkön ka 8,66 no eipä ole kaukana kympistä.
Mutta tippuu edelleen. Tyhmää se nyt on maksaa liikaa - pörssisähkö on pitkän päälle halvinta.
Pörssisähkön vihaajat ovat sitä porukkaa mikä otti huonon sopparin koska iltapulut mainostivat 1€ c/kWh hintoja ja nyt purkavat kiukkuaan niitä kohtaan joilla on pörssisähkö. Kaikkia muita syytetään paitsi sitä henkilöä joka löytyy peilistä... itse yritin kertoa noille ettei kannata ottaa kallista sopimusta mutta haukuttiin ties miksi.
Kiinteitä harkitaan taas sitten kun tarjolla on 4 senttiä ja hilut numeroita.
Minulla on parempaa tekemistä kuin sähkönhinnan kyttääminen. Maksan mielelläni hieman lisää siitä, että tiedän noin euron tarkkuudella, minkä verran sähkölaskuni on per kuukausi. Tuskin pörssiin siirtäminen alentaisi tuota noin 25€/kk laskua kovinkaan merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sinusta, mutta itseä ei houkuttele se mahdollisuus, että sähkölasku on kerrostalossa 500€/kk. Näin kävi yksille pörssisähköön luottaneille.
Ihmettelen miten kerrotalossa on saatu 500€ lasku aikaiseksi.
Sauna päällä 24/7?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sinusta, mutta itseä ei houkuttele se mahdollisuus, että sähkölasku on kerrostalossa 500€/kk. Näin kävi yksille pörssisähköön luottaneille.
Sauna päällä 24/7?
Sitä minäkin ihmettelin. En olisi uskonut ellen olisi omin silmin laskun loppusummaa nähnyt. Väittivät kovasti, että ihan normaalilla kulutuksellaan oli tullut. Seuraavassa kuussa lasku oli noin 60€.
Ihan uteliaisuudesta, mistä te seuraatte sitä pörssisähkön hintaa? Siis mistä te tiedätte milloin kannattaa pestä pyykkiä jne? Entä mistä sen tietää etukäteen, jos ohjelmoi vaikka pyykkikoneen pesemään keskellä yötä?
Minulla on kiinteähintainen sopimus, mutta laskut pysyvät pieninä koska kulutuskin on pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressittömyys. Viime talvena oli ihan mielettömiä sähkölaskuja pörssisähköllä. Nyt on hyvinkin kohtuullisia tuolla ~30c/kwh.
Ai meillä ei ollut mielettömiä laskuja pörssisähköllä, ei viime talvena, eikä tänä talvena
Osataan ennakoida, pestään pyykit ja tiskit silloin kun sähkö halpaa, kalliilla tunneilla ei tehdä uuni ruokaa jne jne
Jep, meillä ei ollut, eikä ole aikaa eikä energiaa tuohon, joten kuten sanoinkin, elämä on stressitömpää näin. Sitä järkeä siinä on.
Maksat stressittömyydestä melko kallista hintaa. Esimerkiksi nyt viimeisen kuukauden aikana pörssisähkön hinta on harvoin ylittänyt 20 sent/kwh.
Mikä ongelma se on sulle, koska toinen on tyytyväinen?
Kuulostaa nyt pahasti siltä, että et itse niin tyytyväinen tuohon pörssisähköön sitten kuitenkaan ole...Oman elämänsä keittiöpsykologi siellä heh, olen kyllä ollut tyytyväinen pörssisähköön ja minusta se on vaan tyhmää maksaa mitättömästä mielenrauhasta. Toki kukin taaplaa tyylillään. Meillä kerrostalokolmio ja joulukuun sähkölasku 55 e. Ap taitaa olla myös kerrostaloasuja sähkölaskun hinnan perusteella, niin ei se vähän kalliimpikaan soppari niin kovasti tunnu persauksessa, mutta ei se pörssisähkön vaihtelevuuskaan ole mikään älytön stressitekijä näillä kulutuksilla.
Jos asuu kerrostalossa, sähkölasku noin pieni niin miten jaksaa kytätä sähkön hintaa pörssissä? Jos tulee kamala nälkä, niin jäättekö odottamaan että klo 23.45 sitten laitetaan makaronilaatikko uuniin?
Aina hoetaan tuota, että pitkällä aikavälillä pörssisähkö on halvenpaa kuin kiinteään hintasopimukseen sidottu.
MUTTA oikeasti halvimmaksi tulee, jos osaa/onnistaa ottaa se kiinteä pitkäaikainen sopimus, kun sähkö on halpaa. Ja siirtyä pörssisähköön, kun kiinteiden hinnat nousevat jyrkästi. Eli eniten säästää, jos osaa keinotella näiden välillä, vaihtaem sopimustyyppiä oikeaan aikaan.
Itse olen pyrkinyt tähän. Nyt toisessa asunnossa on pörssisähkö, kun halpissopimus päättyi joulukuussa. Toisessa asunnossa kausihinnoiteltu 2-vuotinen 13c/kWh alkaen viime kesäkuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressittömyys. Viime talvena oli ihan mielettömiä sähkölaskuja pörssisähköllä. Nyt on hyvinkin kohtuullisia tuolla ~30c/kwh.
Ai meillä ei ollut mielettömiä laskuja pörssisähköllä, ei viime talvena, eikä tänä talvena
Osataan ennakoida, pestään pyykit ja tiskit silloin kun sähkö halpaa, kalliilla tunneilla ei tehdä uuni ruokaa jne jne
Jep, meillä ei ollut, eikä ole aikaa eikä energiaa tuohon, joten kuten sanoinkin, elämä on stressitömpää näin. Sitä järkeä siinä on.
Maksat stressittömyydestä melko kallista hintaa. Esimerkiksi nyt viimeisen kuukauden aikana pörssisähkön hinta on harvoin ylittänyt 20 sent/kwh.
Mikä ongelma se on sulle, koska toinen on tyytyväinen?
Kuulostaa nyt pahasti siltä, että et itse niin tyytyväinen tuohon pörssisähköön sitten kuitenkaan ole...Oman elämänsä keittiöpsykologi siellä heh, olen kyllä ollut tyytyväinen pörssisähköön ja minusta se on vaan tyhmää maksaa mitättömästä mielenrauhasta. Toki kukin taaplaa tyylillään. Meillä kerrostalokolmio ja joulukuun sähkölasku 55 e. Ap taitaa olla myös kerrostaloasuja sähkölaskun hinnan perusteella, niin ei se vähän kalliimpikaan soppari niin kovasti tunnu persauksessa, mutta ei se pörssisähkön vaihtelevuuskaan ole mikään älytön stressitekijä näillä kulutuksilla.
Jos asuu kerrostalossa, sähkölasku noin pieni niin miten jaksaa kytätä sähkön hintaa pörssissä? Jos tulee kamala nälkä, niin jäättekö odottamaan että klo 23.45 sitten laitetaan makaronilaatikko uuniin?
Ehei! Ostetaan vain eineksiä ja syödään kylmänä. Jääkaappipakastin sentään on päällä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
puolitoista vuotta vielä 10snt hintaan, ei kiinnosta just nyt pörssisähkö.
Ei minuakaan. Puoli vuotta viellä alle 7 cn. Katellaan sen jälkeen.
Voitko, ap, itse kertoa, tunnetko itsesi hyvinkin älykkääksi leveillessäsi jälkiviisaudellasi? Kaksi kuukautta sitten yksikään asiantuntija ei pystynyt sanomaan, miten sähkön hinta talven aikana kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, mistä te seuraatte sitä pörssisähkön hintaa? Siis mistä te tiedätte milloin kannattaa pestä pyykkiä jne? Entä mistä sen tietää etukäteen, jos ohjelmoi vaikka pyykkikoneen pesemään keskellä yötä?
Minulla on kiinteähintainen sopimus, mutta laskut pysyvät pieninä koska kulutuskin on pientä.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/markkinoiden-yhtenaisyys/pilottih…
sieltä vaan appia lataamaan
Lokakuun alussa määräaikaiseen kova hinnan nousu ja tammikuun alkumetreillä pörssisähköön vaihto. Tällä hetkellä pörssisähkö kannattava vaihtoehto kun aniharvoja tunteja edes jolloin hinta nousee lähellekään 20 senttiä saati korkeammalle. Määräaikaisessa oltiin 34 sentissä joka tunnin kohdalla. Sähkön hinta taas sitä tasoa ettei viitsinyt äsken edes takkaan puita laittaa koska sähköllä kannattaa ennemmin lämmittää vaikka puut omasta metsästä. Silloin kun oli vielä määräaikainen niin ei saunottu ja kodin lämpötilä oli säädetty alhaisemmaksi ja puulla lämmitimme minkä pystyimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sauna päällä 24/7?
Lienee ollut tiettyjä kasveja asunto täynnä.
Meillä oli vuosia pörssisähkö, sitten tuli joulukuu 2021 ja pörssisähkö nousi reiluun 40snt/ kwh. Sähkölasku oli melkein 700€ ja vielä siirto päälle. Vaihdoimme toistaiseksi voimassa olevaan ja kun sekin alkoi nousemaan, niin heinäkuussa tehtiin 24kk soppari 14,6snt/ kwh. Seurasin mielenkiinnolla pörssisähkön hintaa ja syksyn aikana oli viikon halvempi pörssisähkö kuin meidän soppari.
Olen tyytyväinen, meillä nukutaan öisin ja talossa on mukava 22 asteen lämpö. 3 viikkoa kokeilimme sitä pörssisähkön hintojen mukaan elämistä ja olipa kurjaa elämää. Sitä voi minun puolesta muut harrastaa.
Ehkä sitten kun lapset muuttavat pois kotoa ja olemme saaneet aurinkopaneelit hommattua ja OL 3 toimii, voidaan kokeilla pörssisähköä uudelleen
Voitko ap selittää, miksi kääntelet kronologiaa kuin osaisit nähdä tulevaisuuteen? Se on persutyypillistä argumentointia tuo jälkiviisastelu.
Ehkäpä lauhalla, tuulisella talvella, tuulivoimalla, eurooppalaisten kaasuvarastojen täyttämisellä sekä sähkön säästöllä on jotakin vaikutusta sähkön hintaan, vaikka te persulit näitä kovasti kyseenalaistitte. Miksihän te väitätte näkevänne jotain ennalta ja jotain muuta (faktoja) ette näe edes jälkikäteen?
Olen laiska vaihtamaan sopparia. Eli laiskuuden takia maksan enemmän. Ihan sama.
Pörssisähkön hinnat lähti laskuun kun tavalliset ihmiset alkoivat kauhistella tulevia laskuja tuntihinnoittelun perusteella. Ettei normaali ihminen selviä niistä kun korotukset oli useita satoja prosentteja pahimmillaan. Sitä ennen hinnat vaan jatkoivat nousua. Siinä vaiheessa kun valtiot alkoi kiinnostua äänestäjien kautta asiasta (kattohinta, voittojen lisäverotus) hinnat lähtivät syöksyyn alaspäin ja putosivat inhimilliselle tasolle. Lauha talvi on myös auttanut, mutta ei sekään selitä pudotuksen ajankohtia.
Sellaista perushyödykettä kuin sähkö ei saisi hinnoitella samalla tavalla kuin pörssiosakkeita vaan hinnoittelun tulisi olla läpinäkyvää ja ennustettavaa. Ja ennen kaikkea kansallisissa käsissä. Varsinkin maassa jossa sähkön osuus lämmityksessä ja infrastruktuurissa on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/markkinoiden-yhtenaisyys/pilottih…
sieltä vaan appia lataamaan
Näkyy että huomenna koko vuorokauden suht edullista sähköä ja kello 13 alkaen niin halpaa että voi surutta käyttää minkä ehtii.
Pörssisähkön vihaajat ovat sitä porukkaa mikä otti huonon sopparin koska iltapulut mainostivat 1€ c/kWh hintoja ja nyt purkavat kiukkuaan niitä kohtaan joilla on pörssisähkö. Kaikkia muita syytetään paitsi sitä henkilöä joka löytyy peilistä... itse yritin kertoa noille ettei kannata ottaa kallista sopimusta mutta haukuttiin ties miksi.