Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen hakijalle tietoa

Kela ei kerro
27.01.2023 |

Jos vuokrasi tai muut asumismenosi nousivat jo viime vuoden puolella, mutta haet muutosta TAKAUTUVASTI, hae muutosta silti vasta 1.1.2023 alkaen.
Jos haet muutosta esim. alkaen 1.12.2022, etuutta laskettaessa ei oteta huomioon tämän vuoden alussa nousseita asumismenojen enimmäismääriä!
et tule siis hyötymään indeksikorotuksesta, vaan tukesi lasketaan vanhojen enimmäismäärien perusteella seuraavaan tarkastukseen saakka.
ÄLÄ SIIS HAE TAKAUTUVAA TUKEA, VAAN VASTA TÄMÄN VUODEN ALUSTA ALKAEN

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten menet TÖIHIN ja MAKSAT asumisen ihan itse kuten me muutkin joudutaan tekemään.

Vierailija
2/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten menet TÖIHIN ja MAKSAT asumisen ihan itse kuten me muutkin joudutaan tekemään.

Onhan se vaihtoehto, mutta ennemmin nostan tukia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Kelan pitäisi kertoa itsestäänselvyyksiä? Vuonna 2022 oli voimassa erilaiset enimmäismäärät kuin 2023.

Vierailija
4/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen pienituloinen eläkeläinen

Vierailija
5/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä inise, töihin ja sassiin, niin et loisi toisten siivillä.

Useat eläkeläiset palanneet töihin!

Vierailija
6/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saappaat jalassa kuolema kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä inise, töihin ja sassiin, niin et loisi toisten siivillä.

Useat eläkeläiset palanneet töihin!

Niin ovat ja samalla vievät työpaikat niiltä, joilla on se muutama vuosi työaikaa jäljellä ennen eläkeikää. Tyypillistä käytöstä 50-luvulla syntyneille, omista eduista ei tingitä yhtään.

Vierailija
7/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä.

Jos minä nyt muuttaisin, ja hakisin sen vuoksi muutosta asumistukeen, kun uudessa asunnossa vuokra olisi korkeampi tai alempi, niin totta kai hakisin muutosta.

Mutta jos mun nykyisin asunnon vuokraa nyt nostettaisiin - yleensä se nosto on muutamia kymppejä, niin en kyllä hakisi muutosta, sillä väistämättä jossain vaiheessa tulee Kelan itsensä suorittamana asumistuen tarkistus.

Ihan sama tulojen kanssa, paitsi jos ne tulot nyt muuttuvat niin, ettei asumistukea maksettaisi uusilla tuloilla lainkaan...

Vierailija
8/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrankorotukset koskivat lähes kaikkia vuokralaisia.

Jos siis haet vasta nyt muutosta muuttuneisiin asumiskustannuksiin, älä hae takautuvasti viime vuodelta.

Kela ei huomio muuttuneita asumismenojen enimmäismääriä tämän vuoden kustannuksissa, vaan laskee takautuvat vuoden 2022 ja myöskin tulevat tuet vanhojen laskureiden mukaan.

Vierailija
9/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

Jos minä nyt muuttaisin, ja hakisin sen vuoksi muutosta asumistukeen, kun uudessa asunnossa vuokra olisi korkeampi tai alempi, niin totta kai hakisin muutosta.

Mutta jos mun nykyisin asunnon vuokraa nyt nostettaisiin - yleensä se nosto on muutamia kymppejä, niin en kyllä hakisi muutosta, sillä väistämättä jossain vaiheessa tulee Kelan itsensä suorittamana asumistuen tarkistus.

Ihan sama tulojen kanssa, paitsi jos ne tulot nyt muuttuvat niin, ettei asumistukea maksettaisi uusilla tuloilla lainkaan...

esim.

-Jos vuokrasi nousi 1.12.2022  50€/kk ja hait/haet muutosta  1.12.2022 alkaen, saat huomattavasti   vähemmän tukea seuraavat 1-2 vuotta (seuraavaan tarkastukseen saakka, eläkeläisillä 2v)

-Jos haet muutosta 1.1.2023 alkaen (eli jätät hakematta sen joulukuun 2022) saat indeksikorotetut eli   suuremmat tuet seuraavat 1-2v

Vierailija
10/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

esim.

-Jos vuokrasi nousi 1.12.2022  50€/kk ja hait/haet muutosta  1.12.2022 alkaen, saat huomattavasti   vähemmän tukea seuraavat 1-2 vuotta (seuraavaan tarkastukseen saakka, eläkeläisillä 2v)

-Jos haet muutosta 1.1.2023 alkaen (eli jätät hakematta sen joulukuun 2022) saat indeksikorotetut eli   suuremmat tuet seuraavat 1-2v

selkokielellä

Hakemukseen merkityllä päivämäärällä on merkitystä!

Hae muutosta vasta 1.1.2023 alkaen, vaikka vuokrasi olisi noussut jo esim. 1.11.2022

Vierailija
11/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Kelan pitäisi kertoa itsestäänselvyyksiä? Vuonna 2022 oli voimassa erilaiset enimmäismäärät kuin 2023.

maksaisivat sitten 2023 alkaen myöskin 2023 määräysten mukaisesti

Vierailija
12/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

esim.

Anteeks vaan, mun mielestä jos asumistukeen sinänsä tulee jokin korotus - siis asumistukea korotetaan - niin sen korotuksen pitäisi kohdistua kaikkiin jotka sitä asumistukea saavat ilman että he itse tekevät mitään muutoshakemuksia.

Sen sijaan jos vuokra nousee viiskymppiä, niin sillä ei ainakaan silloin ole mitään merkitystä, jos jo nyt saa enimmäisasumistukea niillä tuloilla jotka pysyvät samoina edelleen.

Näin se on.

Ja juu, jos sitten käy niin, kuten nyt esim. viime syksynä tuli työttömyystukeen jokin pikkuinen korotus, niin sen pikkuisen korotuksen takia ei tarvinnut lähteä asumistuen muutosta tekemään, mutta sitten kun tuli asumistuen vuositarkistus, niin se korotus huomioitiin niin, että asumistuki väheni saman muutaman euron kuin mitä oli työttömyystukeen saanut.

Niin.

Mutta jos valtio on päättänyt korotaa asumistukea, niin mun mielestä se korotus pitää tehdä niin, että se tulee kaikille niille joilla asumistuki juoksee siinä kun se korotus astuu voimaan.

Mutta jos näin ei ole, niin sehän on sitten taas epäoikeudenmukaista....

Vierailija
13/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis haet vasta nyt muutosta muuttuneisiin asumiskustannuksiin, älä hae takautuvasti viime vuodelta.

Kela ei huomio muuttuneita asumismenojen enimmäismääriä tämän vuoden kustannuksissa, vaan laskee takautuvat vuoden 2022 ja myöskin tulevat tuet vanhojen laskureiden mukaan.

Oliko tämä mitä puhut enimmäismääristä asumiskuluissa, niin koskiko se nyt nimenomaan eläkkeensaajan asumitukea, vai myös yleistä asumistukea.

Jotakin olin jossakin uutisjutussa huomaavani näistä enimmäisasumiskustannuksista, mutta mitenkäs tää nyt on, kun minä muistelisin että puhe oli nimenomaan eläkkeensaajan asumistuesta.

Miten on?

Vierailija
14/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää jumalauta töihin ja maksakaan itse elämänne niin tämä maa ei ajaudu konkurssiin jonka jälkeen suomi myydään vähiten tarjoavalle eun toimesta

Vierailija
15/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

esim.

Anteeks vaan, mun mielestä jos asumistukeen sinänsä tulee jokin korotus - siis asumistukea korotetaan - niin sen korotuksen pitäisi kohdistua kaikkiin jotka sitä asumistukea saavat ilman että he itse tekevät mitään muutoshakemuksia.

Sen sijaan jos vuokra nousee viiskymppiä, niin sillä ei ainakaan silloin ole mitään merkitystä, jos jo nyt saa enimmäisasumistukea niillä tuloilla jotka pysyvät samoina edelleen.

Näin se on.

Ja juu, jos sitten käy niin, kuten nyt esim. viime syksynä tuli työttömyystukeen jokin pikkuinen korotus, niin sen pikkuisen korotuksen takia ei tarvinnut lähteä asumistuen muutosta tekemään, mutta sitten kun tuli asumistuen vuositarkistus, niin se korotus huomioitiin niin, että asumistuki väheni saman muutaman euron kuin mitä oli työttömyystukeen saanut.

Niin.

Mutta jos valtio on päättänyt korotaa asumistukea, niin mun mielestä se korotus pitää tehdä niin, että se tulee kaikille niille joilla asumistuki juoksee siinä kun se korotus astuu voimaan.

Mutta jos näin ei ole, niin sehän on sitten taas epäoikeudenmukaista....

näin ei ole, eli epäoikeudenmukaista

-ne, jotka hakevat nyt, saavat suurempaa tukea

-muille korotus tulee vasta, kun seuraava tarkastus 

-tarkastus voi olla jo nyt, tai vasta 1-2 vuoden kuluttua

Vierailija
16/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä mitä puhut enimmäismääristä asumiskuluissa, niin koskiko se nyt nimenomaan eläkkeensaajan asumitukea, vai myös yleistä asumistukea.

Jotakin olin jossakin uutisjutussa huomaavani näistä enimmäisasumiskustannuksista, mutta mitenkäs tää nyt on, kun minä muistelisin että puhe oli nimenomaan eläkkeensaajan asumistuesta.

Miten on?

Yleisessä asumistuessa hyväksyttäviin lämmitysmenoihin 57 prosentin korotus

Yleisessä asumistuessa hyväksyttäviä enimmäisasumismenoja tarkistetaan elinkustannusindeksin mukaan. Se tarkoittaa sitä, että hyväksyttävien asumismenojen yläraja nousee vuoden 2023 alussa. Uudet asumistuen enimmäisasumismenot otetaan käyttöön asumistuen tarkistuksissa ja uusissa asumistukipäätöksissä, jotka Kela tekee 1.1.2023 alkaen.

Erilliset lämmityskustannukset ja omakotitalon hoitomenot otetaan yleisessä asumistuessa huomioon normien mukaisesti. Normeja korotetaan 57 %:lla vuoden 2022 tasoon verrattuna. Tämä tarkoittaa, että yhden henkilön ruokakunnassa erikseen maksettavien lämmityskulujen yläraja on 66 e/kk. Jos ruokakuntaan kuuluu useampi henkilö, ylärajaa nostetaan 22 eurolla jokaista lisähenkilöä kohden.

Kansaneläkeindeksin tarkistuksen takia myös asumistuen perusomavastuu pienenee vuonna 2023. Hakija voi siis saada täysimääräisen asumistuen suuremmilla tuloilla kuin vuonna 2022. Esimerkiksi yksin asuvalla ei ole vuonna 2023 perusomavastuuta lainkaan, jos hänen tulonsa ovat enintään 801 e/kk. Vuonna 2022 raja oli 746 e/kk.

Vierailija
17/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka saavat päätöksen alkuvuodesta, saavat aina suuremmat tuet kuin vuoden loppupuoliskolla päätöksen saaneet.

Tuet yleensä nousevat vuoden vaihtuessa. Vuoden loppupuolella päätöksen saaneiden tuet nousevat vasta seuraavassa tarkistuksessa, 1-2 vuoden päästä.

Eläkeläisillä, jotka saavat päätöksen loppuvuodesta, tuet laahaavat koko ajan 2 vuotta jäljessä.

Vierailija
18/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tekee päätökset väärin, minulle tuli ilmoitus (ekaa kertaa asumistukea hakiessa) että vuokra tulee maksaa itse toimeentulosta/työttömyyskorvauksesta, oli laskettu olemattomia summia tuloiksi, vuokran määrä oli laitettu päätökseen pienemmäksi. Erittäin kummallista, ruokaa ja laskuja ei siis saisi maksaa kun tulee pienestä rahasta maksaa asuminen täysin. Toinen virkailija ei tiennyt että päätös voisi olla väärin. Ja vuokrakin oli ihmeellisesti alentunut siitä mitä sopimuksessa lukee, siellä voidaan tuolla tavoin yks kaks muuttaa vuokra pienemmäksi. 

Vierailija
19/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan uusin sääntö oli nyt se ettei vuokrasopimus saa alkaa kesken kuukauden, muuttopäivän ja sopimuksen oltava 1. päivä. Tuo oli yksi syy asumistuen hylkäykseen. Aivan kuin asunnot olisivat kaikki aina vapaa 1. päivä heti. 

Vierailija
20/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela tekee niin paljon virheitä ettei ehdi edes työtä hakea, ilmoitettiin että vuokra täytyy maksaa 500e toimeentulosta/työttömyyskorvauksesta ja vuokra lähes tuhat ainakin pk-seudulla. Muuttaa voi toki ja aionkin heti kun saa sopimuksen purettua/päättyy, irtisanomisen teen vain Kelan virheiden takia. En tiedä onko kohtelu muille samaa, voi olla jos ei ole muualta tullut niin sitten sama kohtelu. Itse olen tässä pari viikkoa juossut kaikissa kelan toimistoissa turhaa, saman ajan olisi voinut käyttää toki te-toimistossa käymiseen, mieluummin mutta aikaa ei jää kaikkeen kelan kyykytyksen ja virheiden takia ajettu hankalaan tilanteeseen. No pari päätöstä tämän seurauksena tein ja tiedän mihin en sitten työni veroja ainakaan kanna ja vaihdan aluetta. Kela kyllä osaa tehdä väärin päätöksiä ja osa työntekijöistä ei tiedä yhtään mitä ovat edes tekemässä, heitä ei kouluteta työhönsä. Ja ei se ole enää hyvinvointivaltio, jos täytyy itse kaikki maksaa niin ettei jää rahaa enää ruokaan+laskuihin, täällä riittää mene töihin huutelijoita, kyllä varmasti moni menisi mieluummin työhön. Olisi helpompaa maksaa kaikki työn palkalla mutta moni työssä käyväkin saa asumistukea Suomessa. Kun vaan jäisi aikaa muuhun kun virheiden korjaukseen. Ja ilman asuntoa on melko vaikea käydä työssä, niin että asunto menee alta kelan virheiden takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi