Vierailija

Äidinkielenään suomea puhuva oppilas (8luokka) kysyi mitä tämä tarkoittaa. Hän ei koskaan ollut kuullut sanaa vuotuinen, eikä pystynyt päättelemään sanan merkitystä.

Oppilaiden sanavarasto heikkenee ihan järkyttävää tahtia. Seuraavien sanojen merkitys ei ole ollut kaikille yläkoululaisille selvä: silmu, siemen, ravinto, niemi, varsi, runko, tyvi.... Kaikkien näiden sanojen ihmettelijöiden äidinkieli on suomi.

• ylös 456
  • alas 8

Sivut

Kommentit (283)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanavarasto kasvaa koko iän. Nykynuorilla kyllä uskomattoman suppea.

V-sanalla voi sitten korbata pari sanaa joka lauseessa

• ylös 182
  • alas 2
Vierailija

Mun äidille kouluaikaan eli eri kirjat maaseutulaisille ja kaupunkilaisille biologiasta.

Hän on syntynyt 1931.

Ohis

• ylös 87
  • alas 8
Vierailija

Luulisi että osataan päätellä asiayhteydestä. Kasarilla opettaja kertoi tarinoita, puhui, oli myös vapaa-ajalla kirjoja, sanoilta ei voinut välttyä.

• ylös 149
  • alas 0
Vierailija

Minkähänlaisella ravinnolla on ollut, jos ei tiedä mikä siemen on?
Tosin, lähtihän esim. appelsiineista siemenet (ja maku) jo kauan sitten.

• ylös 178
  • alas 6
Vierailija

Teinistä en tiedä, mutta uskoisin oman 6-vuotiaani tajuavan esimerkkilauseen lisäksi kaikki muut mainituista sanoista, paitsi silmu, niemi ja tyvi. Ihan tavallinen lapsi, ei osaa vielä lukea tms.

• ylös 78
  • alas 12
Vierailija

Kysyin lukiota käyvältä pojaltani, joka on pärjännyt koulussa n. kasin tasoisesti, jolle on luettu lapsena paljon, mutta joka ei itse lue kirjallisuutta vapaaehtoisesti. "Vuotuinen" oli ihan simppeli ja selitti sen hienosti omin sanoin, mutta sanaa "sato" ei osannut selittää oikein. Jäi siis epäselväksi, ymmärsikö virkkeen täysin.

Olen järkyttynyt.

• ylös 304
  • alas 4
Vierailija

Teini-ikäinen lapseni ymmärtäisi virkkeen ihan varmasti. Hän on lapsuudestaan asti lukenut paljon erilaisia kirjoja.

• ylös 75
  • alas 8
Vierailija

Ihan oikeasti iso ongelma on se, ettei lapsille lueta enää kun ovat pieniä. Harvassa on se joukko, joka vie muksuja kirjastoon ja opettaa lukutaitoa. Siinä kehittyy sanavarasto. Mua vietiin pienestä pitäen kirjastoon, suosikkikirjoja oli sitten nuorena mm. Neiti Etsivät.

Nykyään katsellaan vaan tiktokkia zombina.

• ylös 239
  • alas 6
Vierailija

Tutkimusten mukaan kirjoja säännöllisesti lukeva teini osaa 50 000-70 000 sanaa ja teini, joka ei lue, osaa 15 000 sanaa.

Teini, jolla ei ole tavallista sanavarastoa, ei ymmärrä läheskään kaikkea, mitä opettaja koulussa puhuu. Hän ei ymmärrä, mitä oppikirjoissa lukee. Asiat menevät ohi niin, että tukka vaan heiluu.

Kannattaa lukea lapsille. Kannattaa lukea lapsena. Kannattaa houkutella myös teini lukemaan.

• ylös 260
  • alas 1
Vierailija

Oikeasti? Olen kyllä kuullut tästä ennenkin, etteivät nykynuoret tiedä perussanoja.

No, voin syyttää varmaan myös itseäni kun 8 v. tyttöni ei tiennyt mitä tarkoittaa oja 😳 Meidän lähellä ei ole ojia oikein missään niin ei ole tullut puheeksi. Järkytyin silti.

• ylös 216
  • alas 6
Vierailija

Meillä Suomessa on verovaroin ylläpidetty laadukas kirjasto, josta saa ILMAISEKSI lainata luettavaa laidasta laitaan. Väestö on laiskaa, kun ei viitsi kirjastoa käyttää.

Sijoita lapsesi tulevaisuuteen ja opeta lapsesi käyttämään kirjastoa. Opeta lapsesi lukemaan kirjoja.

• ylös 167
  • alas 5

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.