Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsivesipunktiosta 2 sikiöpussiakin kummastuttaa

15.11.2006 |

Hei! Kävin tänään alkuraskauden ultrassa. Niskaturvotus 2,5mm, iän ja verikokeiden perusteella " pääsen" lapsivesipunktioon. Lisäksi kohdussa näkyi tyhjä sikiöpussi, kätilö sanoi lopussa että se voi olla liittyä downiin, en muista sanamuotoa. Pelottaa ja mietityttää hirvittävästi onko vauvalla jotain vialla, varsinkin tuo tyhjän sikiöpussin olemassaolo jäi häiritsemään. Onko kellään tietoa voiko se todellakin liittyä downiin. Meillä on jo kaksi ihanaa tervetta lasta. Nuorempi on 1,5v vauvan syntyesä,jos tämä tuleva vauvamme on terve ja raskaus sujuu normaalisti loppuun asti.Kamala päivä itkettää vaan ja pelottaa onko vauvalla kaikki kunnossa.Vanhemmilla lapsilla niskaturvotus on ollut 1,1mm ja 1,2mm, senkin takia tuntuu pelottavalta kun nyt turvotus on niin paljon suurempi.

Kertokaa kokemuksia punktiosta ja kaikesta mikä voisi vähän antaa positiivisemman mielen... ja tietysti niitä huonojakin tarinoita haluan kuulla, tietää varautua tulevaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samoissa mennään matamin kanssa. Toivottavasti kaikki menee molemmilla hyvin.Inhottavaa odotusta, meillä puktioon vielä kk ja sitten vielä tulosten odottamien.Meillä turvotus oli 2,5mm eli verikokeesta varmaan kans kärähdettiin.Meillä kaksi lasta ennestään joiden aikana täälä ei vielä ollut käytössä verikoetta, silloin rajana oli 3mm, välillä toivoo että verikoetta ei olisi ollut käytössä tälläkään kertaa. Piinaavaa tämä huoli ja murhe kun ei tiedä onko kaikki kunnossa.

Vierailija
2/10 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan riski 1/40. Kertokaa lapsivesipunktioistanne, mikä teil on ollu toi suhdeja kuinka on käyny?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuo riski oli 1:30. Niskaturvotus 3,3 . Lapsivesipunktio otettiin ja lapsi kromosomeiltaan normaali,poikavauva siis tulossa. Ainut että lapsivedestä löytyi alfafetoproteiinia,joka mahdollisesti oli syynä niskaturvotukseen (perinnöllisyysklinikalta näin sanoivat). Epäiltiin jopa munuaisvikaa. Otettiin uudelleen lapsivesipunktio ja tutkittiin lapsen DNA. Nyt kaikki kuitenkin on hyvin,raskausviikkoja 24 ja risat. Huolta ja murhetta on tuo niskaturvotus aiheuttanut ja kun kaikenkaikkiaan alkukin oli hieman hankalaa.Meille oli alunpitäen kaksoset tulossa mutta toinen keskeytyi viikolla 12. Siksi kai sitten jouduinkin tehosyyniin.

Tiedän ja voin kovasti kuvitella huolestumisesi,kokemusta on kovasti lähiviikoilta. Etukäteen ei kannattaisi murehtia,mutta kun me naiset yleensä ollaan kai vähän sellaisia että mietitään jo etukäteen kaikki vaihtoehdot.Toisaalta hyvä niinkin,että miettii ja pohtii jos saakin sen huonon tuloksen.....Itselläni on kolme lasta entuudestaan,kaikki terveitä.Oli vaikea jotenkin ajatella että miksi nyt sitten yhtäkkiä olisikin jotain vialla. Sitä miettii ja miettii,syyllistää ehkä jopa itseään.....kuuluu asiaan. Kukin kokee toki nämä asiat varmaan hiukan erilailla.

Lapsivesipunktioon menoa pelkäsin ja ekalla kerralla punktio onnistui vasta neljännellä otolla,toinen punktio sitten onnistuikin loistavasti.

En halunnut tällä kirjoituksella pelästyttää tai lisätä tuskaasi,kerroin vain omia kokemuksia ja kun tuo niskaturvotus oli meillä vielä suurempi ,ajattelin että hyvin silti voi asiat olla vaikka alussa kaikki näytti kovin synkältä.

Voimia sinulle,toivotaan että vauvallasi kaikki on kuitenkin hyvin =)

Vierailija
4/10 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti. Kyllähän viestistäsi sai voimaa uskoa, että kaikki on vauvalla hyvin niinkuin teilläkin. Ja teillä tosin numerot näyttäneet vielä vähän pahemmilta kuin meillä, jos niistäkään nyt itse mitään ymmärtää.Kiitos kovasti ja nautittavaa loppuraskautta, toivottavasti mekin saadaan kesäkuussa terve vauva syliin.

Vierailija
5/10 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikö tyhjä sikiöpussi voisi tarkoittaa sitä, että olet odottanut kaksosia mutta toinen ei ole lähtenyt kehittymään? Jollainhan on löytynyt kaksikin sikiöpussia joten on odottanut alussa kolmosia mutta vain yksi on lähtenyt kehittymään. Korjatkaa te viisaammat jos olen väärässä, mutta jotenkin tämä kuulostaisi musta ihan järkeenkäypältä?

Vierailija
6/10 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa noihin punktioihin sanoa mitään, koska itse en ole koskaan sellaisessa käynyt.

Mutta sikiöpussiasiaa voin kommentoida hieman omasta kokemuksesta.

Toista lastani odottaessa todettiin np-ultran aikoihin että minulla on toinenkin sikiöpussi, tyhjä. En tiedä missä paikassa sinulla se on, mutta minulla se oli niin lähellä sikiötä ja sikiön istukkaa ym.. että sikiöpussien väliin jäi vain n. 2mm rakoa. Tätä toista pussia sitten seurattiinkin säännöllisesti ultrilla läpi raskauden, en kyllä tiedä miksi.. Tyhjä sikiöpussi matkusti mukana lähes loppuun asti, noin kananmunan kokoisena, kunnes yhtäkkiä loppumetreillä se hävisi! Mystisesti vain katosi, ilman mitään vuotoja ym.. edes jälkeisten joukosta sitä ei löytynyt.

Niskaturvotusta meillä oli nippanappa alle rajojen, muistaakseni 2,3mm (en löytänyt neuvolakorttia, josta olisin voinut tarkistaa).

Terve lapsi syntyi, kukaan ei missään vaiheessa ainakaan minulle puhunut mitään downin vaarasta sen toisen pussin perusteella! Nyt vasta ekan kerran kuulin sinulta, että nekin asiat voidaan joskus liittää toisiinsa.

Vierailija
7/10 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapsivesipunktio ei ollut toimenpiteenä ollenkaan paha. Pitää vain olla ihan rentona ja täysin liikkumatta sen aikana. Neula tökkäistään aika rajusti mahaan, mutta se ei sattunut yhtään. Sitten imaistaan näyte (en tuntenut mitään) ja sitten eniten tuntuu se kun neula nyppäistään taas vauhdikkaasti pois, mutta sittenhän se onkin jo ohi. Varsinainen piina alkaa sen jälkeen, tulosten odottelu oli henkisesti erittäin raskasta aikaa. Odotin tuloksia yli 2,5 viikkoa. Tsemppiä sinulle siihen, sitä tarvitaan. Ja punktion jälkeen pitäisi lepäillä loppupäivä ja itse lepäsin muutaman seuraavankin (vaikka jossain sanotaan, että suoraan vaan päiän askareisiin, niin itse sain koko päivän lomaa ja lääkäri sanoi, että edes kävelyllä ei kannata käydä).

Itselläni toi riskiluku oli yhden suhde yli sataan, mutta kätilö sanoi, että joskus on riskiluku ollut jollakin 1:10 ja silti normaalit tulokset ja taas toisaalta jollekin, kenellä riskiluku on ollut vaikka 1:750 on syntynyt down-lapsi (riskiluku niin suuri, ettei ole " päässyt" punktioon).

Turvotuksesta en osaa sanoa mitään tai tuosta sikiöpussistakaan. Itse ajauduin punktioon pelkän verikokeen perusteella (viikoilla 16-17).

Voimia.

Vierailija
8/10 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli ensimmäisenä mieleen, että jos näkyy tyhjä pussi, on se merkki että on odottanut kaksosia ja toinen enää jäljellä. Kun ei ole omaa kokemusta, niin en ole perehtynyt hyvin tähän asiaan.

Me kuitenkin " narahdimme" seerumiseulassa pari kuukautta sitten ja aika saatiin lapsivesipunktioon. Sinne me ei haluttu odottaa vaan halusimme mennä istukkatutkimuksiin, koska se pystyttiin tekemään aiemmilla viikoilla.

Meillä suhde oli joku 1:120 tai 125. Tulos kuitenkin tutkimusten jälkeen normaali. Se odottavan aika tuolloin oli erittäin pitkä, mutta kahta vahvempana eteenpäin :).

Tutkimus ei mikään paha. Nopeasti oli meillä ohi ja lääkäri osasi olla oikealla asenteella mukana, joten tunnelma rauhallinen.

Meillä myös esikoisen turvotus oli 1,jotain ja tästä myllertäjästä se oli 2,4.

Ajattelin asiaa niin että en pysty tekemään itse asian eteen mitään, joten on parempi vaan yrittää pysyä positiivisena ja ottaa vastaan sen mikä tulee.

Toivottelen sulle voimia ja positiivisia ajatuksia :)

Tuuppa ilmottelemaan kuulumisia :)

Vierailija
9/10 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kiitos kaikille vastanneille.Tänään jo huomattavasti levollisempi olo kuin eilen, vaikka toki koko ajan on mielessä onko vauvalla kaikki hyvin.No aikanaan se selviää, pakko vain odottaa ja toivoa parasta.

Kätilö ultratessa epäili, että olisiko toisessa sikiöpussissa ollut aluksi sikiö, ei kuitenkaan ainakaan ole vuotanut pois.Ultrauksen ja kaiken jälkeen se vain yhtäkkiä meinas että se pussi voi liittyä downiin. No tiedä sitten miten on.Nyt vain odotetaan ja varovasti nautitaan tästä odotuksesta.

Vierailija
10/10 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille soitettiin tän viikon alussa että veriseulasta " jäätiin kiinni" . Ultrassa pari viikkoa sitten kaikki hyvin ja turvotusta oli 1.7mm. Meillä on 2 vuotias tyttö jolta muistelisin turvoituksen olleen 1.2mm. Silloin ei veri koe hälyttänyt lainkaan, nyt kuitenkin tuli suhdeluvuksi 1:55. Pari päivää olen ollut ihan paniikissa ja itkenyt paljon. Onneksi on tuo tyttö pitämässä arjen askareista kiinni. Ensi viikolla on aika lapsivesitutkimukseen ja kokeillaan jos saadaan näyte otettua kun silloin mulla viikkoja 15+1 ja välttämättä ei lapsivettä silloin ole vielä tarpeeksi. Hirvittävä ajatella että menee noin kuukausi ennenkuin asiasta tietää enemmän!