APUA! Tukholman risteilylle ilman henkilöllisyystodistusta?
Uskaltaako lähteä? Maissa olisi tarkoitus käydä myös... Löytyy kyllä alkuvuodesta vanhaksi mennyt kuvallinen henkilökortti. Uusi on jo tilattuna, mutta ei ilmeisesti kerkeä saapua ajoissa.
Millä todennäköisyydellä joudun todistamaan henkilöllisyyteni?
Kommentit (41)
Ota ajokortti ja vanhaksi mennyt henkilökortti mukaan. Tarvittaessa rajaviranomaiset näkevät, että olet hakenut uutta henkilökorttia. Toki jos henkkaria kysyy vartija, niin voi olla, että matka tyssää siihen, koska he tuskin pääsevät näihin viranomaisrekistereihin käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ota ajokortti ja vanhaksi mennyt henkilökortti mukaan. Tarvittaessa rajaviranomaiset näkevät, että olet hakenut uutta henkilökorttia. Toki jos henkkaria kysyy vartija, niin voi olla, että matka tyssää siihen, koska he tuskin pääsevät näihin viranomaisrekistereihin käsiksi.
No ei henkilökortin hakeminen mitään auta.
Ei kysytty Ruotsin risteilyillä 1990 - 2005 muuta kuin matkalippua. Vapaa liikkuvuus on siis onnistuttu hävittämään. No, lakia voidaan lukea niin kuin halutaan. Kummasti eräitä tulee ja menee ilman papereita.
Vierailija kirjoitti:
Ai Ruotsin rajaviranomaiset näkevät, että joku on Suomessa hakenut henkilökorttia? Ja ajattelevat että ok, sehän kelpaa henkilöllisyystodistukseksi, että sitä on haettu?
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytty Ruotsin risteilyillä 1990 - 2005 muuta kuin matkalippua. Vapaa liikkuvuus on siis onnistuttu hävittämään. No, lakia voidaan lukea niin kuin halutaan. Kummasti eräitä tulee ja menee ilman papereita.
Jopa on tuoreet kokemukset sulla. Ja öyhötys piti tähänkin aiheeseen saada ympättyä.
No en varmaan voi muuta, kun hankkia lisäksi vielä Express-passin. Kiitos kommenteistanne. - Ap
Luulenpa että idän-iigoreiden touhujen takia rajaviranomaiset saattavat olla entistä tarkempina jopa Ruotsissa.
Mutta jos huvittaa kokeilla, niin siitä vaan. Sitten soittelet iltapäivälehtiin ja ihmettelet, miksi jouduit kuulusteluun ja sait sakot.
Vierailija kirjoitti:
No en varmaan voi muuta, kun hankkia lisäksi vielä Express-passin. Kiitos kommenteistanne. - Ap
Eikö sinulla ole ajokorttia? Se kelpaisi.
Mutta juu, ainakin Turussa tarkistetaan tällä hetkellä henkilöllisyys laivaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Mummot täällä selittää. Sä näytät lippus koodin lukijaan kukaan tarkista yhtään mitään. Millo te olette viimeksi matkustaneet 50 luvulla varmaan.
Voi kuule. Mummot muistaa ajan, jolloin varasit matkasi nimellä Matti Mutikainen, eikä ketään kiinnostanut. Ja laivassa (esim. Diana II), jonka kapasiteetti oli n. 1500 matkustajaa, oli kevyesti varmaan 2000 nimetöntä ja hytitöntä. Siinä jonnelle muisteloita.
Huonolla tuurilla ne kysyy henkkareita ennen laivaan menoa. Lipulla pääsee laivaan mutta jos käy huono tuuri ja sut pysäytetään niin et pääse laivaan.
Ei kysytä mitään todistuksia. Syötät vaan koneeseen varaustunnuksen. Ja sitten laivaan
Ruotsi on palauttanut sisärajavalvonnan tänä vuonna.
Minut pysäytetty laivaan mennessä aika monta kertaa ja kysytty henkkareita ja sitten ovat etsineet huumeita. Koirat tulee aina haistelemaan minun kohdalla. Kerran mentiin laivalle viettää tyttöystävän synttäreitä minut pysäytettiin ja sanoivat että en ehdi laivaan koska tarkastus kestää niin kauan. Mulla oli yks reppu mukana jossa vain vaatteita. Kuulustelivat huumeista ja väittivät että kuljetan huumeita. Henkkarit ne syynäsi todella tarkkaan ja soittelivat jonnekkin. Ikinä en ole huumeita käyttänyt, ostanut enkä edes polta tupakkia. En ole ikinä mitään rikosta tehnyt. En tosiaan ymmärtänyt miksi minut tutkittiin. Jäätiin tosiaan risteilyltä pois ja emme meinanneet saada edes korvauksia 200 euron hytistä ja piti jäädä turkuun yöksi hotelliin.
Olen käynyt viimeksi vuosi sitten. Henkkareita kysyttiin Suomen päässä vain, jos teki lähtöselvityksen tiskillä. Tukholman päässä laivaan pääsi pelkällä lipulla. Mutta en tiedä, onko käytäntö sittemmin muuttunut. Ja pistotarkastuksia tietysti voi tulla milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Aina, huom ihan aina, on tehty pistokokeita. Keskimäärin kerran tai kaksi viikossa meno-paluu laivalla vuosien ajan. Toki oon kulkenut autolla pääasiassa, joten varmaan tehdään tarkemmin syynäykset. Aikoinaan piti olla alaluukut auki, jotta näkivät, ettei asiakkaiden tavaroita ollut siellä. Nykyisin saa asiakkaat halutessaan jättää tavaroita autoon, eikä ketään kiinnosta, että onko kenen tavaroita. Lain mukaan edelleen rajalla voidaan selvittää matkustajien henkilöllisyys, esimerkiksi lentokentillä ihan rutiinia turvallisuuden vuoksi, jopa kotimaan lennoillakin. Viime aikoina maailma on muuttunut paljon, joten hyvä, että pistokokeita tehdään.
Mitä vihjailuusi tulee, niin henkilökohtaisesti olen ollut satamassa, kun laivaan pääsyä odottaessa rajavartijat tarkistivat paperit kaikilta vähänkin eksoottisemman näköiseltä matkustajalta... Eli ei kannata ihan kaikkia kuulopuheita uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt viimeksi vuosi sitten. Henkkareita kysyttiin Suomen päässä vain, jos teki lähtöselvityksen tiskillä. Tukholman päässä laivaan pääsi pelkällä lipulla. Mutta en tiedä, onko käytäntö sittemmin muuttunut. Ja pistotarkastuksia tietysti voi tulla milloin vain.
On muuttunut. Ja ainakin VL:n Turun terminaalissa tarkistetaan henkkarit myös automaatilla asioineilta ennen lähtöaulaan siirtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuttunut. Ja ainakin VL:n Turun terminaalissa tarkistetaan henkkarit myös automaatilla asioineilta ennen lähtöaulaan siirtymistä.
Kyllä Helsingissäkin. Ei välttämättä aina, mutta usein.
Ruotsissa ne katsoo paperit kaikilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Hyvä tietää, olen itsekin lähdössä tammikuussa risteilylle Helsingistä. Passia pidän toki aina mukana, kun jonnekin ulkomaille reissaan.
Tukholman päässä melko varmaan tarkastus.