Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko sellaiseen köyhyyteen Suomessa, että joku näkisi nälkää

Vierailija
04.12.2022 |

Ja jos näkee, on sitten omaa saamattomuuttaan ollut menemättä soppajonoon.

Kommentit (248)

Vierailija
61/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ei ole mitään soppajonoja, ei mitään muitakaan ruokajakeluita.

Ei tarvitse, maaseudun ihmiset pärjäävät kaupunkilaisia paremmin.

Ennen vanhaan maaseudulta lähdettiin kaupunkiin ja Ruotsiin (amerikkaankin) työnhakuun. Nyt jäädään "pitämään koko suomi asuttuna" sosiaalituilla, kun ei voi lähteä kun on se omakotitalokin.

Vierailija
62/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei ole uskon asia. Ilmiön olemassaolo ei riipu siitä, uskooko siihen vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen  muuten huomannut,että niissä soppajonosta saatavissa ruokakasseissa on ollut mm.  keittoja, joiden viimeinen myyntipäivä on mennyt umpeen (jopa) jo yli kaksi viikkoa sitten. 

Itse en ole niissä jonoissa ollut mutta koska kaverini (joka ei ole erityisemmn kasvissyöjä ) on sen vuoksi tuonut niitä sellaisia keittoja minulle.

Mikä ihmeen "viimeinen myyntipäivä" ? Keitoissa se on parasta ennen.

Pakkauksiin on merkitty joko parasta ennen- päivämäärä tai viimeinen käyttöajankohta.  

Parasta ennen -päiväys

Parasta ennen -päiväys tarkoittaa ajankohtaa, johon saakka elintarvike säilyy hyvänä ja käyttökelpoisena. Elintarviketta voi käyttää ja myydä kaupassa vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen, jos se on elintarvikkeeksi kelpaavaa.  Jos elintarvike näyttää, tuoksuu ja maistuu normaalilta, elintarviketta voi edelleen käyttää, vaikka  parasta ennen -päivämäärä  on ylittynyt.

Viimeinen käyttöajankohta 

Viimeinen käyttöajankohta eli viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa päivää, jonka jälkeen elintarviketta ei saa käyttää eikä myydä. Viimeinen käyttöpäivä merkitään tuotteisiin, jotka ovat mikrobiologisesti helposti pilaantuvia tuotteita, kuten esimerkiksi jauheliha ja tuore kala.

Onko tosiaan parasta ennen? Minun käsitykseni mukaan useimmissa eineksissä kyllä on viimeinen käyttöpäivä, vaikka säännösten mukaan kuulemma parasta ennen -päiväystäkin monessa voisi käyttää.

Suolassa on parasta ennen vaikka joku mineraalisuola on ollut maassa tuhansia vuosia.

Nyt se menee jotenkin pilalle kun sen laittaa pakettiin?

Vierailija
64/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vastailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan maaseudulta lähdettiin kaupunkiin ja Ruotsiin (amerikkaankin) työnhakuun. Nyt jäädään "pitämään koko suomi asuttuna" sosiaalituilla, kun ei voi lähteä kun on se omakotitalokin.

Nää omakotitalot jossain taantuvassa kunnassa on oikeasti muuten yksi köyhyyttä aiheuttava tekijä. Kun työt siellä loppui, moni joutui muuttamaan työn perässä muualle, mutta se omakotitalo ei mene kaupaksi ja on siis kahden asunnon loukussa. Asumiskulut menee tuplana ja siitä turhaksi jääneestä omakotitalosta voi olla vielä lainaakin.

Vierailija
65/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei ole uskon asia. Ilmiön olemassaolo ei riipu siitä, uskooko siihen vai ei.

Oikea vastaus tämän kaiken muun keskellä.

Hyvä sinä.

Vierailija
66/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vastailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää omakotitalot jossain taantuvassa kunnassa on oikeasti muuten yksi köyhyyttä aiheuttava tekijä. Kun työt siellä loppui, moni joutui muuttamaan työn perässä muualle, mutta se omakotitalo ei mene kaupaksi ja on siis kahden asunnon loukussa. Asumiskulut menee tuplana ja siitä turhaksi jääneestä omakotitalosta voi olla vielä lainaakin.

Näinhän se on. Itse kyllä varoittaisin nykynuoria ostamaan omakotitaloja tai muutakaan asuntoa muuttotappiopaikkakunnalta. Se on ansa.

Vierailija
67/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen  muuten huomannut,että niissä soppajonosta saatavissa ruokakasseissa on ollut mm.  keittoja, joiden viimeinen myyntipäivä on mennyt umpeen (jopa) jo yli kaksi viikkoa sitten. 

Itse en ole niissä jonoissa ollut mutta koska kaverini (joka ei ole erityisemmn kasvissyöjä ) on sen vuoksi tuonut niitä sellaisia keittoja minulle.

Mikä ihmeen "viimeinen myyntipäivä" ? Keitoissa se on parasta ennen.

Pakkauksiin on merkitty joko parasta ennen- päivämäärä tai viimeinen käyttöajankohta.  

Parasta ennen -päiväys

Parasta ennen -päiväys tarkoittaa ajankohtaa, johon saakka elintarvike säilyy hyvänä ja käyttökelpoisena. Elintarviketta voi käyttää ja myydä kaupassa vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen, jos se on elintarvikkeeksi kelpaavaa.  Jos elintarvike näyttää, tuoksuu ja maistuu normaalilta, elintarviketta voi edelleen käyttää, vaikka  parasta ennen -päivämäärä  on ylittynyt.

Viimeinen käyttöajankohta 

Viimeinen käyttöajankohta eli viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa päivää, jonka jälkeen elintarviketta ei saa käyttää eikä myydä. Viimeinen käyttöpäivä merkitään tuotteisiin, jotka ovat mikrobiologisesti helposti pilaantuvia tuotteita, kuten esimerkiksi jauheliha ja tuore kala.

Onko tosiaan parasta ennen? Minun käsitykseni mukaan useimmissa eineksissä kyllä on viimeinen käyttöpäivä, vaikka säännösten mukaan kuulemma parasta ennen -päiväystäkin monessa voisi käyttää.

Lähes kaikessa on parasta ennen. Lähes ainoat poikkeukset ovat tuore kala ja liha

Nyt on vähän vaikea uskoa. Netistä kuvat ovat aika epäselviä kyllä valitettavasti. Onkos se kenties muuttunut?

https://fi.openfoodfacts.org/images/products/641/200/003/1986/front_fi…

Vierailija
68/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihmisiä jotka näkee nälkää. Tietysti voitte uskotella ettei näin ole. Tiedän ihmisiä joilla on nälkä. Eivät muuten kärsi ylipainosta.

Onko nämä nälkää näkevät hakeneet kaikki tuet? Ovatko hakeneet avustuspaketteja erilaisilta toimijoilta (seurakunnat, järjestöt, yksityiset fb-ryhmät jne) Ovatko kehdanneet pyytää apua?

Vierailija
69/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäpä minäkin. Suomessa "tutkitaan" suhteellista köyhyyttä, mutta tähän saakka absoluuttisen köyhyyden tutkimus (nälkä) on torjuttu vetoamalla Suomen pohjoismaiseen profiiliin, ikäänkuin imagokikkailu korvaisi tutkitun tiedon.

Toisaalta, vuosi, pari sitten tiesivät kertoa, että Suomi on vajonnut jonnekin Romanian tasolle. Terveydenhoitosektoriin laitetaan rahaa Unkarin kanssa saman verran. Satoja tuhansia terveydenhoidon maksuja ulosotossa...

Mikä tästä maasta tekee Pohjoismaan? Kouluruokailu ja koulutus? Ne löytyvät monesta muustakin eu-maasta, jotka eivät ole Pohjoismaita.

Vierailija
70/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla köyhillä on kuitenkin yleensä varaa tupakoida, värjätä hiuksiaan ja ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä jne. Ja sitten valitetaan, kuinka ruokaan sitä rahaa ei mitenkään löydy. Eli elämänhallinta siinä vaan on hukassa.

Minulla ei ole varaa tupakoida, värjätä hiuksiani, ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä enkä edes juo alkoholia minkä unohdit mainita.

Ai niin, mutta tilastojen valossa en olekaan köyhä. Tulorajat siihen arvioon paukkuu niukasti, mutta elämänhallintaongelmia ei silti ole. Syynä on vain se, että virallisiin tilastoihin minut lasketaan yksinasuvaksi, vaikka todellisuudessa luonani asuu myös kaksi lasta vuoroviikoin ja elätän myös heidät. Mihinkään tukiin en ole oikeutettu samasta syystä. Tulonihan riittävät yksineläjälle.

T: työssä käyvä etäisä

Samoilla spekseillä ei lähikään saa muita tukia kuin lapsilisät 326 euroa. Ja tuo lapsilisä otetaan huomioon elarilaskurissa, eli jos olette käyttäneet sitä laskuria, niin se on varmasti tasattu sitä kautta. Tosin voi olla, että maksat minimielarin, mikä on niin pieni, että jos lähi vastaa esim. kaikista vaate- ja tarvikehankinnoista, saa hänkin miettiä tosissaan, mistä ostaa ne goretexit ja mihin hintaan.

Pelkästään lapsilisät yh-korotuksineen ja ilmankin niitä riittää moninkertaisesti KAIKKIIN vaatekuluihin. Kuka ostaa lapsille vaatteita tuhansilla euroilla vuodessa? Meillä riittää lapsilisät myös lasten harrastuksiin vaatteiden lisäksi ja ylikin jää.

Tuohon päälle vielä lähivanhemman saamat elatusavut/elatustuet ja tarvittaessa lapsista bonus asumistukeen ja työttömällä myös työmarkkinatukeen, niin ei lähi maksa lapsistaan yhtään mitään. Omakin elatusvelvollisuus hänellä kyllä olisi.

Ja miksi väität minimielaria pieneksi? Kahdesta lapsesta reilusti yli 300€ ja kasvaa ensi vuonna indeksikorotuksen myötä yli 8% riippumatta siitä nouseeko maksajan tulot senttiäkään. Yritä ensin elää etävanhempana Suomessa, että pääset harhaisista kuvitelmistasi, ennen kuin kommentoit.

-eri

Vierailija
71/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakka maksaa nykyään euron kappale. Sätkää saa väännettyä halvemmalla, mutta sekin taitaa olla jo yli 50snt kääryle.

Parasta ennen -päivämäärä tarkoittaa sitä, että se tuote on PARHAIMMILLAAN ennen sitä, ja sen jälkeen sennominsisuudet alkavat HITAASTI heiketä. Esimerkiksi väri voi haaleta, tai mehussa alkaa hedelmäkyidut saostua pohjalle, tai tuote alkaa kovettua. Sokeri kiteytyä pinnalle tms. Mikään ominaisuus EI muutu haitalliseksi tai vaaralliseksi. Tuotetta voi huoletta syödä vielä sen jälkeen.

Viimeinen KÄYTTÖPÄIVÄ taas tarkoittaa sitä, että valmistaja takaa tuotteen MIKROBIOLOGISEN turvallisuuden siihen päivään asti.

Hyväntekeväisyysjärjestöillä on lupa pakastaa tuotteita ja jakaa niitä viimeinen käyttöpäivä- päivämäärän jälkeen. Parasta ennen- päivämäärällä tuotteita saa myydä vapaasti sen päiväyksen jälkeenkin.

Viimeinen myyntipäivä- merkintää ei ole ollut vuosikymmeniin.

Tupakka-aski maksaa 8.60 euroa, 18 kpl, eli 0.47cnt kappale. Sätkiä käärii lähes puolet halvemmalla, ehkä 30cnt kappale.

Vierailija
72/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisten annetaan lisääntyä holtittomasti? Jos lapsilisät loppuisi kahteen lapseen, niin väitän että lapsiperhekurjuus ainakin vähenisi.

Vierailija
73/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin kyllä opiskelijana nälkää. Lohduttauduin sillä että olin hoikka. Katsoin kun lihavat keski-ikäiset työnsi täysiä ostoskärryjä ja mietin että ainakaan en näytä tuolta. Mutta nälkä oli kyllä oikeasti.

Suomessa opiskelijoiden toimeentulossa lasketaan aika paljon sen varaan, että vanhemmat auttaa. Sitten kun kaikilla ei ole niitä auttavia vanhempia, niin tulee väliinputoajia.

No onneksi opiskelijat voivat ottaa valtion takaamaa opintolainaa. Niin tein itsekin aikoinaan. Ei yhteiskunnan tarvitse maksaa kaikkia opiskelijoiden elämiskuluja.

Vierailija
74/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näin kyllä opiskelijana nälkää. Lohduttauduin sillä että olin hoikka. Katsoin kun lihavat keski-ikäiset työnsi täysiä ostoskärryjä ja mietin että ainakaan en näytä tuolta. Mutta nälkä oli kyllä oikeasti.

Onneksi lihavat keski-ikäiset maksoivat mm. sinun elämisesi.

Vierailija
75/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla köyhillä on kuitenkin yleensä varaa tupakoida, värjätä hiuksiaan ja ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä jne. Ja sitten valitetaan, kuinka ruokaan sitä rahaa ei mitenkään löydy. Eli elämänhallinta siinä vaan on hukassa.

Minulla ei ole varaa tupakoida, värjätä hiuksiani, ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä enkä edes juo alkoholia minkä unohdit mainita.

Ai niin, mutta tilastojen valossa en olekaan köyhä. Tulorajat siihen arvioon paukkuu niukasti, mutta elämänhallintaongelmia ei silti ole. Syynä on vain se, että virallisiin tilastoihin minut lasketaan yksinasuvaksi, vaikka todellisuudessa luonani asuu myös kaksi lasta vuoroviikoin ja elätän myös heidät. Mihinkään tukiin en ole oikeutettu samasta syystä. Tulonihan riittävät yksineläjälle.

T: työssä käyvä etäisä

Saatat hieman liioitella tilannettasi, tai sitten olet erittäin pienituloinen ( = bruttopalkka alle 2000/kk).

Sinällään on kyllä totta, että eräs merkittävimmistä väliinputoaja luokista on alle keskituloiset, yksinasuvat ja elatusmaksuja maksavat etävanhemmat. Silloin tipahdetaan ainakin hyvin lähelle köyhyysloukkua. Varsinainen lähivanhempi on taloudellisesti paljon suojatummassa asemassa, vaikkei edes kävisi töissä.

Varsin valitettava elämän tosiasia on sekin, että miehenä ei aina voi valita tulevansa isäksi. Naisen saadessa vauvakuumeen ja omatessa jossain määrin itsekkään ja moraalittoman luonteen, lapsiahan kyllä saadaan aikaiseksi, oli miehen kanta asiaan mikä hyvänsä tai ehkäisystä "huolehdittu".

Väliinputoava köyhä voi tuossa tilanteessa olla myös, vaikka olisi vapautettu elatusmaksuistakin. Lasten kulut pitää joka tapauksessa maksaa asumisviikoilla, mutta tukiin heistä et ole oikeutettu. Työssä käyvän voi olla pakko pitää autoa mikä voi selittää köyhyysloukun mainitsemillasi tuloilla nettonakin.

-eri

Vierailija
76/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäpä minäkin. Suomessa "tutkitaan" suhteellista köyhyyttä, mutta tähän saakka absoluuttisen köyhyyden tutkimus (nälkä) on torjuttu vetoamalla Suomen pohjoismaiseen profiiliin, ikäänkuin imagokikkailu korvaisi tutkitun tiedon.

Toisaalta, vuosi, pari sitten tiesivät kertoa, että Suomi on vajonnut jonnekin Romanian tasolle. Terveydenhoitosektoriin laitetaan rahaa Unkarin kanssa saman verran. Satoja tuhansia terveydenhoidon maksuja ulosotossa...

Mikä tästä maasta tekee Pohjoismaan? Kouluruokailu ja koulutus? Ne löytyvät monesta muustakin eu-maasta, jotka eivät ole Pohjoismaita.

Tai todellisen hyvinvointivaltion? Sekö, että keskiluokalla menee vertailun mukaan mukavasti?

Todellisessa sivistysvaltiossa leipäjonoille ei olisi tarvetta ja asunnottomuutta käsitteenä ei edes tunnettaisi, nämä molemmat ovat universaalia ihmisarvoa loukkaavia ilmiöitä ja kertovat järjestelmän epäonnistumisesta tai silkasta välinpitämättömyydestä.

Vierailija
77/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lihavat keski-ikäiset maksoivat mm. sinun elämisesi.

Itsensä voi lihottaa halvalla. Rypsiöljy, valkoinen vehnäjauho ja sokeri riittävät. Niitä jaetaan auliisti leipäjonoissa ja ne ovat niitä, joita alin yhteiskuntaluokka käyttää vapaasti. Gurmee-suklaa ja sushi tuskin ovat lisäkilojen taustalla.

Vierailija
78/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maha kuin variksilla ? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän alapeukuttajiien mielestä vähävaraisten ja toimeentulo-ongelmien kanssa kamppailevien ihmsten kuuluukn syödä ne ruuat, jotka muuten menisivät ilman muuta suoraan kaatopaikalle koska niitä ei enää saisii myydä eikä tarjota missään ?

Vai onko se niiden köyhille jakaminen kauppiaille ja ketjuille yksinkertaisesti halvempi jätteidenpoistovaihtoehto, kuin maksaminen siitä että jäteruuat vietäisiin  roskankuljetusautolla suoraan  kaatopaikalle ? (kätevämpäähän se  toki  on ja halvempaakin :välttyy jätekuljetuskustannuksilta kun jätteet tullaan ruuanjakoseurakuntien toimesta jopa hakemaankin !)

Pitäisi vähän miettiä, että MIKSI ne ' parasta ennen-best före' -merkinnät niissä einespakkauksissa ylipäätään ovat!

Eli siis sitä että niillä ON joku tarkoitus.

Meillä Suomessa vähävaraisetkin ovat kyllä lukutaitoisia ja tietävät samalla tavalla kuin kaikki muutkin mitä nuo merkinnät tarkoittavat ! (ilmeisesti  sitten ne jakajat eivät niitä lue ) 

Mieti itse söisitkö  tänään esim. keittoa jonka viimeinen (sallittu) myyntipäivä oli esim. 02.11.2022 ?

Usko jo, keitoissa (valmisruoassa) ei ole viimeistä sallittua myyntipäivää.

Parasta ennen on se parasta ennen. 

Väitätkö ruokavirastoa valehtelijaksi?

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/pakkaus…

Ei pidä paikkaansa. Esim. Lidlissä myytävät silakkapihvit myydään punalaputettuina,

(tästä tuotteesta -30%) JO silloin kun tuo, 'best före'-merkintä on (huom.) lähestymässä.

(=päivän parin,päästä täyttyvä).

Sen sijaan niitä tuotteita joiden päivämäärä  ON jo täyttynyt ei missään  liikkeissä yksinkertaisesti saa enää myydä.

(....huom. kaupoissa sitä tuotteen käyttökelpoisuutta ja 'normaalilta maistuvuutta ' ei kukaan siellä myyjistä eikä liioin asiakkaista voi testata ,eikä testaa)

Vierailija
79/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan uskot moneen sellaiseen asiaan, jota et ole nähnyt, mutta ei mennä siihen. MIten se kertaviikkoinen soppajono pitäisi nälän koko viikon? Syötkö itse kerran viikossa?

Minun ikkunani alla on ruokajakelujono joka torstai. Tunnen monta ihmistä sieltä koska olen seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä. Kyllä heistä moni laihtuu ja on nälässä. Siellä eläkeikäiset jonottavat ruokaa, jonka vievät työttömille lapsilleen. Siellä on monilahjakas Risto, joka on älykäs mies mutta jota rähinäviinageeni vie siihen malliin, ettei elämä pysy hanskassa. Vierotukseen on pitkä jono eikä töihin pääse kun jotain työmaalla tarvittavia kortteja puuttuu. Ne pitäisi uusia ja ukko panna kuivumaan, vaan kun ei sinne mahdu. Viimeksi nähdessä hänellä oli kolme vaatekertaa päällekkäin, hän oli edellisillan juomisesta päissään ja sanoi, että paino putoaa kun ei se vähäkään ruoka pysy enää sisällä. Hän oli keltainen.

Hänellä on fiksun miehen käytös silloin kun ei ole pahasti päissään, hänellä on ammattitaitoa, mutta riippuvuussairaus tappaa hänet eikä hän pääse töihin. Hänellä ei enää ole muuta menetettävää kuin tämä ainut elämä, ja sitä hän ei paljon jaksa arvostaa nälkäisenä ja sairaana ja vailla mahdollisuutta päästä juomisesta eroon.

Ja te omahyväiset ylemmyydentuntoiset oikeistopaskat lällättelette hyvissä oloissanne: "Onneksi en ole kuin tuo köyhä publikaani, vaan olen tällainen siisti ja lihava fariseus, joka ei tee elämässään virheitä ollenkaan." 

Tekisin huoli-ilmoituksen mm. Ristosta.

Vierailija
80/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai todellisen hyvinvointivaltion? Sekö, että keskiluokalla menee vertailun mukaan mukavasti?

Todellisessa sivistysvaltiossa leipäjonoille ei olisi tarvetta ja asunnottomuutta käsitteenä ei edes tunnettaisi, nämä molemmat ovat universaalia ihmisarvoa loukkaavia ilmiöitä ja kertovat järjestelmän epäonnistumisesta tai silkasta välinpitämättömyydestä.

Sosiaaliturva ja köpöset palkat kilpailevat keskenään. Se siinä on taustalla. Suomi on BKT:llä mitattuna yli kaksi kertaa rikkaampi kuin kasarilla, eikä silloin ollut leipäjonoja. Ne syntyivät ysärin alkupuolen lamavuosina.

Kylmä puhuri nousi hautojen yöstä. Se oli sitä aikaa, kun osa köyhistä myytiin huutokaupalla eniten tarjoavalle. Puskivat käsivoimin auraa talollisten pelloilla puurolautasen palkalla. Sitä tässä haetaan takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi