Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko sellaiseen köyhyyteen Suomessa, että joku näkisi nälkää

Vierailija
04.12.2022 |

Ja jos näkee, on sitten omaa saamattomuuttaan ollut menemättä soppajonoon.

Kommentit (248)

Vierailija
41/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla köyhillä on kuitenkin yleensä varaa tupakoida, värjätä hiuksiaan ja ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä jne. Ja sitten valitetaan, kuinka ruokaan sitä rahaa ei mitenkään löydy. Eli elämänhallinta siinä vaan on hukassa.

Minulla ei ole varaa tupakoida, värjätä hiuksiani, ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä enkä edes juo alkoholia minkä unohdit mainita.

Ai niin, mutta tilastojen valossa en olekaan köyhä. Tulorajat siihen arvioon paukkuu niukasti, mutta elämänhallintaongelmia ei silti ole. Syynä on vain se, että virallisiin tilastoihin minut lasketaan yksinasuvaksi, vaikka todellisuudessa luonani asuu myös kaksi lasta vuoroviikoin ja elätän myös heidät. Mihinkään tukiin en ole oikeutettu samasta syystä. Tulonihan riittävät yksineläjälle.

T: työssä käyvä etäisä

Saatat hieman liioitella tilannettasi, tai sitten olet erittäin pienituloinen ( = bruttopalkka alle 2000/kk).

Sinällään on kyllä totta, että eräs merkittävimmistä väliinputoaja luokista on alle keskituloiset, yksinasuvat ja elatusmaksuja maksavat etävanhemmat. Silloin tipahdetaan ainakin hyvin lähelle köyhyysloukkua. Varsinainen lähivanhempi on taloudellisesti paljon suojatummassa asemassa, vaikkei edes kävisi töissä.

Varsin valitettava elämän tosiasia on sekin, että miehenä ei aina voi valita tulevansa isäksi. Naisen saadessa vauvakuumeen ja omatessa jossain määrin itsekkään ja moraalittoman luonteen, lapsiahan kyllä saadaan aikaiseksi, oli miehen kanta asiaan mikä hyvänsä tai ehkäisystä "huolehdittu".

Anteeksi mitä? Ai se on vaan naisen vastuulla huolehtia ehkäisystä? Jos mies ei halua lapsia, niin seksistä voi kieltäytyä, napsaa piuhat poikki tai käytä nyt hyvä mies edes sitä kondomia, äläkä valita.

Vierailija
42/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin kyllä opiskelijana nälkää. Lohduttauduin sillä että olin hoikka. Katsoin kun lihavat keski-ikäiset työnsi täysiä ostoskärryjä ja mietin että ainakaan en näytä tuolta. Mutta nälkä oli kyllä oikeasti.

Suomessa opiskelijoiden toimeentulossa lasketaan aika paljon sen varaan, että vanhemmat auttaa. Sitten kun kaikilla ei ole niitä auttavia vanhempia, niin tulee väliinputoajia.

Itse en kyllä opiskelijana nälkää nähnyt vaikken vanhemmilta mitään apua saanut. Tarkkana sai olla että rahat riitti. Välillä kävin töissä opintojen ohessa. Ongelma tuli vasta, kun olisi pitänyt uusia silmälasit, siihen ei enää rahaa ollut.

Mutta siis, en usko että opiskelijan tarvii nälkää nähdä vaikkei kukaan sponssaa. Silloin ne rahat on menneet johonkin ei-välttämättömään.

Jättää silmälasit uusimatta ni ei tarvi nähä nälkää HUEHUEHUEHUEHUEHUEHUEHU

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäterveellinen "ruoka" on verrattain halpaa ja täyttävää, kuten valkoiset jauhot, makaroni, halvin ja rasvaisin jauheliha ja jopa suklaat. Mahan saa halvalla täyteen ja nälän tukahdutettua syömällä halpaa makaroni-jauheliha mössöä majoneesilla. Ruokajonoista saa mitä saa, yleensä ei mitään terveysruokaa ja sitä syödään mitä satutaan saamaan. Köyhällä ilot ja nautinnot on vähissä ja jos hemmotteluun on viikottain varaa se 5 euroa, se käytetään yleensä herkkuihin, juuri muuhun se ei riitä.

Vierailija
44/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ruokaköyhyys, nälkä ja ruoan huono laatu ovat aina olleet tabuja.

Niistä syytetään ihmistä itseään.

Vierailija
45/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen  muuten huomannut,että niissä soppajonosta saatavissa ruokakasseissa on ollut mm.  keittoja, joiden viimeinen myyntipäivä on mennyt umpeen (jopa) jo yli kaksi viikkoa sitten. 

Itse en ole niissä jonoissa ollut mutta koska kaverini (joka ei ole erityisemmn kasvissyöjä ) on sen vuoksi tuonut niitä sellaisia keittoja minulle.

Tämän alapeukuttajiien mielestä vähävaraisten ja toimeentulo-ongelmien kanssa kamppailevien ihmsten kuuluukn syödä ne ruuat, jotka muuten menisivät ilman muuta suoraan kaatopaikalle koska niitä ei enää saisii myydä eikä tarjota missään ?

Vai onko se niiden köyhille jakaminen kauppiaille ja ketjuille yksinkertaisesti halvempi jätteidenpoistovaihtoehto, kuin maksaminen siitä että jäteruuat vietäisiin  roskankuljetusautolla suoraan  kaatopaikalle ? (kätevämpäähän se  toki  on ja halvempaakin :välttyy jätekuljetuskustannuksilta kun jätteet tullaan ruuanjakoseurakuntien toimesta jopa hakemaankin !)

Pitäisi vähän miettiä, että MIKSI ne ' parasta ennen-best före' -merkinnät niissä einespakkauksissa ylipäätään ovat!

Eli siis sitä että niillä ON joku tarkoitus.

Meillä Suomessa vähävaraisetkin ovat kyllä lukutaitoisia ja tietävät samalla tavalla kuin kaikki muutkin mitä nuo merkinnät tarkoittavat ! (ilmeisesti  sitten ne jakajat eivät niitä lue ) 

Mieti itse söisitkö  tänään esim. keittoa jonka viimeinen (sallittu) myyntipäivä oli esim. 02.11.2022 ?

Vierailija
46/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäterveellinen "ruoka" on verrattain halpaa ja täyttävää, kuten valkoiset jauhot, makaroni, halvin ja rasvaisin jauheliha ja jopa suklaat. Mahan saa halvalla täyteen ja nälän tukahdutettua syömällä halpaa makaroni-jauheliha mössöä majoneesilla. Ruokajonoista saa mitä saa, yleensä ei mitään terveysruokaa ja sitä syödään mitä satutaan saamaan. Köyhällä ilot ja nautinnot on vähissä ja jos hemmotteluun on viikottain varaa se 5 euroa, se käytetään yleensä herkkuihin, juuri muuhun se ei riitä.

Samalla rahalla saisi vähän laadukkaampaa mutta vähemmän/vähäkalorisempaa.

Eivät kaikki kasviksetkaan maksa paljon.

Ihmisen mieli toimii kuitenkin toisin. Se on luonnon luomaa.

Vierailija
47/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen  muuten huomannut,että niissä soppajonosta saatavissa ruokakasseissa on ollut mm.  keittoja, joiden viimeinen myyntipäivä on mennyt umpeen (jopa) jo yli kaksi viikkoa sitten. 

Itse en ole niissä jonoissa ollut mutta koska kaverini (joka ei ole erityisemmn kasvissyöjä ) on sen vuoksi tuonut niitä sellaisia keittoja minulle.

Viimeistä myyntipäivää ei ole olemassakaan. Viimeisen käyttöpäivänsä ylittäneitä tuotteita ei jaeta eikä saakaan jakaa. Parasta ennen -päivämäärä sen sijaan on suositus.

Luulenpa että viimeisen käyttöpäivänsä ylittäneet tuotteet on pakastettu viimeisenä päivänä. Tai pitäisi olla. Kenen syy sitten jos sulaneita jo.

Tuttu on saanut paljon esim. myös lihavalmisteita joiden käyttöpäivä on ollut vähintään edellisenä päivänä, eivätkä ole olleet jäässä (olen nähnyt kun olen ollut paikalla kun joku jakaja tuo kassin),

lienevätkö jämiä jostain edellispäivän jaosta, tai sitten ehtineet jo sulaa.

Vierailija
48/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla köyhillä on kuitenkin yleensä varaa tupakoida, värjätä hiuksiaan ja ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä jne. Ja sitten valitetaan, kuinka ruokaan sitä rahaa ei mitenkään löydy. Eli elämänhallinta siinä vaan on hukassa.

Minulla ei ole varaa tupakoida, värjätä hiuksiani, ottaa ripsienpidennyksiä, pitää lemmikkiä enkä edes juo alkoholia minkä unohdit mainita.

Ai niin, mutta tilastojen valossa en olekaan köyhä. Tulorajat siihen arvioon paukkuu niukasti, mutta elämänhallintaongelmia ei silti ole. Syynä on vain se, että virallisiin tilastoihin minut lasketaan yksinasuvaksi, vaikka todellisuudessa luonani asuu myös kaksi lasta vuoroviikoin ja elätän myös heidät. Mihinkään tukiin en ole oikeutettu samasta syystä. Tulonihan riittävät yksineläjälle.

T: työssä käyvä etäisä

Saatat hieman liioitella tilannettasi, tai sitten olet erittäin pienituloinen ( = bruttopalkka alle 2000/kk).

Sinällään on kyllä totta, että eräs merkittävimmistä väliinputoaja luokista on alle keskituloiset, yksinasuvat ja elatusmaksuja maksavat etävanhemmat. Silloin tipahdetaan ainakin hyvin lähelle köyhyysloukkua. Varsinainen lähivanhempi on taloudellisesti paljon suojatummassa asemassa, vaikkei edes kävisi töissä.

Varsin valitettava elämän tosiasia on sekin, että miehenä ei aina voi valita tulevansa isäksi. Naisen saadessa vauvakuumeen ja omatessa jossain määrin itsekkään ja moraalittoman luonteen, lapsiahan kyllä saadaan aikaiseksi, oli miehen kanta asiaan mikä hyvänsä tai ehkäisystä "huolehdittu".

Anteeksi mitä? Ai se on vaan naisen vastuulla huolehtia ehkäisystä? Jos mies ei halua lapsia, niin seksistä voi kieltäytyä, napsaa piuhat poikki tai käytä nyt hyvä mies edes sitä kondomia, äläkä valita.

Yleensä normaaliin parisuhteeseen kuitenkin kuuluu sekä seksi että luottamus. Parisuhteissa on melko tyypillistä, ettei kondomia käytetä, vaan mies luottaa siihen, että nainen syö ehkäisypillereitä yhteisen sopimuksen mukaisesti. Silloin nainen on vastuullinen tässä asiassa. Piuhoja ei ole järkevää poikkaista, jos mielii vielä joskus hankkia lapsia suunnitellusti ja yhteisellä päätöksellä.

Vierailija
49/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha kuin variksilla ? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän alapeukuttajiien mielestä vähävaraisten ja toimeentulo-ongelmien kanssa kamppailevien ihmsten kuuluukn syödä ne ruuat, jotka muuten menisivät ilman muuta suoraan kaatopaikalle koska niitä ei enää saisii myydä eikä tarjota missään ?

Vai onko se niiden köyhille jakaminen kauppiaille ja ketjuille yksinkertaisesti halvempi jätteidenpoistovaihtoehto, kuin maksaminen siitä että jäteruuat vietäisiin  roskankuljetusautolla suoraan  kaatopaikalle ? (kätevämpäähän se  toki  on ja halvempaakin :välttyy jätekuljetuskustannuksilta kun jätteet tullaan ruuanjakoseurakuntien toimesta jopa hakemaankin !)

Pitäisi vähän miettiä, että MIKSI ne ' parasta ennen-best före' -merkinnät niissä einespakkauksissa ylipäätään ovat!

Meillä Suomessa vähävaraisetkin ovat kyllä lukutaitoisia ja tietävät samalla tavalla kuin kaikki muutkin mitä nuo merkinnät tarkoittavat ! (ilmeisesti  sitten ne jakajat eivät niitä lue ) 

Mieti itse söisitkö  tänään esim. keittoa jonka viimeinen (sallittu) myyntipäivä oli esim. 02.11.2022 ?

Tietenkin. Viimeinen myyntipäivä EI OLE viimeinen käyttöpäivä. Tätä pitäisi taas alkaa korostaa.

Ihmisistä on tullut yliherkkiä päivämäärien kanssa. Teollisuus pakkaa hygieenisesti ja kylmäketjun pitää olla kunnossa. Nämä ovat lakisääteisiä asioita.

Vierailija
50/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko jo, keitoissa (valmisruoassa) ei ole viimeistä sallittua myyntipäivää.

Parasta ennen on se parasta ennen. 

Väitätkö ruokavirastoa valehtelijaksi?

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/pakkaus…

Parasta ennen -päiväys tarkoittaa ajankohtaa, johon saakka elintarvike säilyy hyvänä ja käyttökelpoisena. Elintarviketta voi käyttää ja myydä kaupassa vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen, jos se on elintarvikkeeksi kelpaavaa.  Jos elintarvike näyttää, tuoksuu ja maistuu normaalilta, elintarviketta voi edelleen käyttää, vaikka  parasta ennen -päivämäärä  on ylittynyt.

Vierailija
51/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin kyllä opiskelijana nälkää. Lohduttauduin sillä että olin hoikka. Katsoin kun lihavat keski-ikäiset työnsi täysiä ostoskärryjä ja mietin että ainakaan en näytä tuolta. Mutta nälkä oli kyllä oikeasti.

Suomessa opiskelijoiden toimeentulossa lasketaan aika paljon sen varaan, että vanhemmat auttaa. Sitten kun kaikilla ei ole niitä auttavia vanhempia, niin tulee väliinputoajia.

Itse en kyllä opiskelijana nälkää nähnyt vaikken vanhemmilta mitään apua saanut. Tarkkana sai olla että rahat riitti. Välillä kävin töissä opintojen ohessa. Ongelma tuli vasta, kun olisi pitänyt uusia silmälasit, siihen ei enää rahaa ollut.

Mutta siis, en usko että opiskelijan tarvii nälkää nähdä vaikkei kukaan sponssaa. Silloin ne rahat on menneet johonkin ei-välttämättömään.

Silmälasit voi maksaa osissa, niin kuin monet muutkin hankinnat.

Vierailija
52/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen "viimeinen myyntipäivä" ? Keitoissa se on parasta ennen.

Pakkauksiin on merkitty joko parasta ennen- päivämäärä tai viimeinen käyttöajankohta.  

Parasta ennen -päiväys

Parasta ennen -päiväys tarkoittaa ajankohtaa, johon saakka elintarvike säilyy hyvänä ja käyttökelpoisena. Elintarviketta voi käyttää ja myydä kaupassa vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen, jos se on elintarvikkeeksi kelpaavaa.  Jos elintarvike näyttää, tuoksuu ja maistuu normaalilta, elintarviketta voi edelleen käyttää, vaikka  parasta ennen -päivämäärä  on ylittynyt.

Viimeinen käyttöajankohta 

Viimeinen käyttöajankohta eli viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa päivää, jonka jälkeen elintarviketta ei saa käyttää eikä myydä. Viimeinen käyttöpäivä merkitään tuotteisiin, jotka ovat mikrobiologisesti helposti pilaantuvia tuotteita, kuten esimerkiksi jauheliha ja tuore kala.

Onko tosiaan parasta ennen? Minun käsitykseni mukaan useimmissa eineksissä kyllä on viimeinen käyttöpäivä, vaikka säännösten mukaan kuulemma parasta ennen -päiväystäkin monessa voisi käyttää.

Vierailija
53/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos et sinä niin ei kukaan muukaan? Et tiedä minkä hintainen asunto toisella on ollut, missä on opiskellut (kaikilla opiskelupaikoilla ei ole niin paljon työpaikkoja), onko oppilaitoksessa ollut ilmainen vai maksullinen ruokailu, onko ollut muita välttämättömiä menoja kuten lääkkeet tai kulkeminen. Jos sinä et nähnyt nälkää, niin ei kukaan muukaan. Sovitaan näin.

Vierailija
54/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki 400,-, mutta siinä ei oteta huomioon 220,- lainanlyhennystä joten käyttöön jää 180,-/kk.

Siitä maksat sitten loput vuokrasta, kännykän, hygienian, ruuat ja loput voi laittaa ihan vaan hullutteluun.

Vierailija
55/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se viimeinen myyntipäivä on se, mihin asti valmistaja takaa, että tuote ainakin on kunnossa (vastuukysymys). Tottakai tuote voi olla ihan kunnossa vielä pitkään sen jälkeenkin, mutta valmistaja ei vaan ota siitä vastuuta enää tuon viimeisen myyntipäivän jälkeen. Olen syönyt paljonkin ns. hävikkiruokaa, jossa päivämäärät on paukkuneet, mutta olen itse arvioinut, että tuote ei esim. haise tai näytä pilaantuneelta.

Vierailija
56/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvikkeet voivat olla syömäkelpoisia pitkäänkin parasta ennen-päiväyksen jälkeenkin, tai olla olematta. Jos ei ole taloudellinen pakko, harva viitsii riskeerata, kestääkö vatsa mahdollisesti pilaantunutta ruokaa. Entä mitkä sitten ovat pitkäaikaiset vaikutukset esimerkiksi suoliston hyvinvoinnille, jos syö jatkuvasti ruokaa, joka on jo käymistilassa tai pilaantumassa.

Vierailija
57/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. Ruoka on kaupoissa superhalpaa jos vaihtoehto olisi *kuolla nälkään*. Esim. peruna ja jauhot tai puurohiutaleet.

Nyt voimme jo kaikki itkeä, ja esittä hallitukselle kysymyksen miksi Suomalaisen köyhän on syötävä kaurapuuro, hapankorppuja, makaronijuustopastaa, makaronia, sianlihasäilykettä ja maitojauhetta?

Täällä mitään ruokajonoja ole tarjolla ja maitojauhe on todella kallista kaupassa. Ei mulla ainakaan ole varaa. Opiskelijana voin sanoa näkeväni nälkää kyllä. Asenteet ja hinnat tässä maassa on kyllä nousseet

Vierailija
58/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka maksaa nykyään euron kappale. Sätkää saa väännettyä halvemmalla, mutta sekin taitaa olla jo yli 50snt kääryle.

Parasta ennen -päivämäärä tarkoittaa sitä, että se tuote on PARHAIMMILLAAN ennen sitä, ja sen jälkeen sennominsisuudet alkavat HITAASTI heiketä. Esimerkiksi väri voi haaleta, tai mehussa alkaa hedelmäkyidut saostua pohjalle, tai tuote alkaa kovettua. Sokeri kiteytyä pinnalle tms. Mikään ominaisuus EI muutu haitalliseksi tai vaaralliseksi. Tuotetta voi huoletta syödä vielä sen jälkeen.

Viimeinen KÄYTTÖPÄIVÄ taas tarkoittaa sitä, että valmistaja takaa tuotteen MIKROBIOLOGISEN turvallisuuden siihen päivään asti.

Hyväntekeväisyysjärjestöillä on lupa pakastaa tuotteita ja jakaa niitä viimeinen käyttöpäivä- päivämäärän jälkeen. Parasta ennen- päivämäärällä tuotteita saa myydä vapaasti sen päiväyksen jälkeenkin.

Viimeinen myyntipäivä- merkintää ei ole ollut vuosikymmeniin.

Vierailija
59/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit voi maksaa osissa, niin kuin monet muutkin hankinnat.

Usein osamaksuissa on tulorajat ja samat ehdot kuin luottokorteissa. Niitä ei saa jos ei ole töissä.

Vierailija
60/248 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen "viimeinen myyntipäivä" ? Keitoissa se on parasta ennen.

Pakkauksiin on merkitty joko parasta ennen- päivämäärä tai viimeinen käyttöajankohta.  

Parasta ennen -päiväys

Viimeinen käyttöajankohta 

Viimeinen käyttöajankohta eli viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa päivää, jonka jälkeen elintarviketta ei saa käyttää eikä myydä. Viimeinen käyttöpäivä merkitään tuotteisiin, jotka ovat mikrobiologisesti helposti pilaantuvia tuotteita, kuten esimerkiksi jauheliha ja tuore kala.

Onko tosiaan parasta ennen? Minun käsitykseni mukaan useimmissa eineksissä kyllä on viimeinen käyttöpäivä, vaikka säännösten mukaan kuulemma parasta ennen -päiväystäkin monessa voisi käyttää.

Lähes kaikessa on parasta ennen. Lähes ainoat poikkeukset ovat tuore kala ja liha

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi