Tupakoinnin lopettaneet; millä keinolla lopulta onnistuitte, mikä teitä motivoi?
Kaikki neuvot ja niksit on nyt tarpeen. Mikä siinä onkin että ihminen on näin tyhmä imemällä savukäärylettä, joka tuhoaa ihmistä joka imulla? Miksei edes älytön rahanmeno saa mua irtaantuun tuosta kurasta?
Laittakaa kaikki neuvot ja tsempit tänne. Mulla on nyt 7 tupakkaa jäljellä askissa ja tuolla kylmässä istuskellessa heräs taas pieni toivo; mitä jos tää oiskin se viimeinen aski?
Kommentit (76)
Lopetin 22 vuotta sitten. Poltin reilu 10 vuotta askin päivässä. Päätös motivoi ja porkkanalla lopetin. Porkkanaa meni paljon. Alkuun en juonut kahvia ja tietoisesti vältin tilanteita joihin yhdistin tupakan. Lopulta helppoa kunhan pysyi päätöksessä.
M50
Kuten muutama muukin ketjussa, minäkin lopetin helposti ja miellyttävästi vuosikymmenien tupakkariippuvuuden lukemalla kirjan Stumppaa tähän, kirjoittanut Allen Carr.
Sen avulla saa muutettua ajatteluaan siten, että ei todellakaan tarvitse viettää loppuelämäänsä haikaillen tupakanpolton perään! Vaan olet tyytyväinen, savuton ihminen.
Samainen ajattelumalli auttaa myös esim. liiallisen syömisen tai juomisen kanssa, eli jos niissä on hankaluuksia niin voi saada moninkertaisen hyödyn kirjan lukemisesta :) Näihin teemoihin Carr on tietääkseni julkaissut myös omat kirjat, mutta en ole niitä lukenut.
Yritin lopettaa tupakointia kymmeniä kertoja ennen kuin "onnistuin".
Aloin käyttämään nikotiinipusseja (vastaavaa kun nuuska) ja pystyin olemaan ilman tupakkaa helposti. Kun olin käyttäny tornin verran nikopusseja ~2kk. Ostin vielä suomen kaupoista saatavaa matalanikotiini pussia yhden kiekon ja lopetin ennen kuin se oli käytetty.
Itselle tupakoinnin lopettamisessa vaikeinta oli tavasta eroon pääsy. Noi nikopussit aiheuttaa sellaisen olon ettei päälle enää pystynyt käymään röökillä.
Kymmenen vuotta sitten sain lopetettua tupakan polton kun siirryin sähkötupakkaan. Sitä ennen siis poltin askin päivässä 20 vuotta. Muutama kerrasta poikki lopetus oli jolloin kuitenkin retkahdin taas polttamaan muutaman kuukauden savuttomuuden jälkeen. No, sähkötupakkaa nikotiininesteillä höyryttelin 10 vuotta. Ei yhtään tupakkaa tuona aikana. Nyt huhtikuussa lopetin sähkötupakan koska alkoi tulla astmaoireita. Vaihdoin nikotiinipusseihin joita tilasin netistä suomalaisesta verkkokaupasta. Nyt ollut ilman sähkötupakkaa kohta viisi kuukautta. Nikotiinipussit toimii! Eikä pelkkä nikotiini pahaa tee.
Minä poltin 25 vuotta. Mulla yhtäkkiä tuli sellanen häpeä. En kehdannut polttaa yhtäkkiä ihmisten lähellä. Esim bussipysäkilllä, kaupan edessä jne jne. Tajusin, että olen ainoa aina, joka polttaa. Kun kävelin kotiin jostain, niin poltin ettei kukaan näe. Jos joku käveli vastaan, niin peitin sen savukkeen, vaikka haju kulki tietenkin. Sitten yksi aamu päätin etten osta tupakkaa. Kiduin sen 2 viikkoa, mutta kannatti. Nyt kun olen ollut 3v polttamatta ja haistan esim metrossa tupakoitsijan, joka juuri stumpannut sen tupakan. Se haju on karmea. Se aidosti leviää koko vaunuun. Itse polttaja ei edes tajua sitä. Olen itsekin monesti mennyt juuri stumpattua, niin just metroon. Nyt kun itse tajuaa sen, niin mulla tuli fiilis, että minäkin haisin ennen tolta.
Minä lopetin pelkkään häpeään savukkeet. Ei ollut mitään muuta syytä.
minä lopetin laastarien ja tahdonvoiman, sekä käsitöiden avulla. Ja pureskelin siemeniä. Purkkaa kokeilin, mutta se aiheutti migreenin, niin se jäi. Tästä on jo 21 vuotta, kun lopetin ja muutamat sukat ja muut on tullut kudottua, enkä ole polttanut tupakkaakaan sen jälkeen. Enkä polta.
Vielä motivaatiovinkki: jos sulla on mahdollista ottaa käyttöön joku epossu tyylinen säästötapa vaikka verkkopankissa. Aseta se niin että se vie sun tililtä joka päivä sen tupakka askin hinnan tai sen verran kun nyt on päivässä tupakkaan rahaa kulunut, niin jollekin säästötilille. Viikon päästä jo kiva kattoa paljon rahaa säästynyt!
Itseä motivoi lopettamisen jälkeen just laskea paljonko olen säästänyt ja lopulta kun tuli seitsemän vuoden päästä lopettamisesta ostettua 13000 euroa maksanut asuntovaunu olin tosi onnellinen siitä että olin jo siihen mennessä säästänyt koko asuntovaunun hinnan ostamatta jääneillä tupakka askeilla:)
Päätin lopettaa ja se oli siinä. Sitten ei vain anna periksi mielihaluille. Viikon jälkeen alkaa jo helpottaa.
Lopetin maaliskuussa 2020, kun rehellisesti sanottuna säikähdin koronaa. Tein etätöitä ja aloin tilata kaikki ostokseni kotiinkuljetuksella. Tupakkaa ei kuitenkaan saanut tilattua ja viimeisen tupakan poltettuani mietin, otanko tupakan vuoksi riskin ja lähden lähikauppaan. En lähtenyt.
Nostan keskustelua ylös, haluan lukea lisää kokemuksia!
Olen itse polttanut viimeisen kerran keskiviikko aamuna ja nyt yritän lopettaa. Kiinnostaisi lukea kokemuksia erityisesti siitä stumppaa tähän! -kirjasta. Imeskelytabletit käytössä, mutta haluaisin päästä niistäkin pian eroon, koska pidän niitä lähinnä vaan rahastuksena.. Lähinnä hankalia ovat aamut olla polttamatta ja sitten jos on kauhea vtutus.
Vahva oma päätös; nyt olen riittävästi tupakoinut elämässäni. Se loppuu nyt. Käännän uuden lehden. Opettelen nauttimaan muista asioista.
Astmakin oli pahana ja kuorolauluharrastus kärsi.
Ja siihen loppui, ilman korvaustuotteita. Pitää luottaa itseensä ja omaan voimaansa eikä empiä että pystynköhän minä.
Lopetin kun isäni kuoli, suuri syy kuolemaan oli tupakka. Päätin etten ite siihen kuole ainakaan. Nyt 2 vuotta ollu ilman.
Mä en ikinä vaan lopettanut.
Aikoinaan meni n. aski päivässä sitten vain jätin aina polttamatta yhden. Jos oli tapana polttaa lähtiessä ja perille päästessä niin poltinkin vain sen perillepäästessä-röökin. Sitten vähensin siitäkin, helpoiten se käy huonossa säässä.
Nykyään poltan kun huvittaa, muutaman kerran vuodessa kun on viihteellä tai muuten jos on lapsivapaata. Ajattelen tupakasta kuin suklaasta tai alkoholista, silloin tällöin ihan jees, mutta ei kukaan terve päivittäin dokaa.
Voi kuulostaa tosi oudolta ja hassulta, mutta mä onnistuin lopettamaan röökinpolton oikeastaan heti kun sisäistin sen, että mä olen tupakoitsija.
Ja olin siis polttanut tuossa vaiheessa rapiat 20 vuotta.