Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopettaneet; millä keinolla lopulta onnistuitte, mikä teitä motivoi?

Vierailija
31.08.2022 |

Kaikki neuvot ja niksit on nyt tarpeen. Mikä siinä onkin että ihminen on näin tyhmä imemällä savukäärylettä, joka tuhoaa ihmistä joka imulla? Miksei edes älytön rahanmeno saa mua irtaantuun tuosta kurasta?

Laittakaa kaikki neuvot ja tsempit tänne. Mulla on nyt 7 tupakkaa jäljellä askissa ja tuolla kylmässä istuskellessa heräs taas pieni toivo; mitä jos tää oiskin se viimeinen aski?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyt siihen!

Minä lopetin, kun alkoi vituttaa rahanmeno ja nousi huoli terveydestä. Monta kertaa aiemminkin yrittäny, ja aina ajatellut, että "yhen voin polttaa" esimerkiksi iltaa istuessa, no itse en voinut. Aina jäin koukkuun.

Tein vain päätöksen lopettamisesta. Meni reilu viikko polttamatta ja vedin kännit, poltin pari tupakkaa ja sain niin maailmanluokan krapulan, että sen jälkeen en ole polttanut.

Väitän kuitenkin että oman pään sisällä on tehtävä se suurin työ. Nykyään enää tosi harvoin ajattelen edes koko tupakkaa eikä minua häiritse jos toiset polttavat.

Vierailija
42/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et hae uutta askia. Tulee vähemmän käytyä kaupassakin, kun ei tuu sitä "apua montako röökiä mulla on" -fiilistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kausittaisluontoinen satunnaistupakoitsija, toivottavasti entinen sellainen. Aiemminkin erityisesti parisuhteen (kumppani oli kova tupakoimaan) ja elämäntilanteen (maaseudulla asuessa paljon töitä työpäivän päällekin, tupakalla sai tauotettua hommia mukamas luonnollisesti) myötävaikutuksen vuoksi kaksikin vuotta pahimmillaan päivittäin tupakoinut. Aina tupakoidessani tupakkaa paloi keskimäärin 5-15 savuketta päivässä. Teininä nämä tupakkakokeilut jo alkoi ja vaikka välissä oli monia savuttomia vuosia, niin aina sitä vaan jotenkin välillä palasi pitkiksikin ajoiksi tupakoimaan.

Nyt viimemmäksi aloitin tupakoimaan kun vieroittauduin kannabiksesta. Oli voimakas tarve saada edelleen savuja, vaikka en enää halunnutkaan päihtyä. Vähentelin kannabiksen polttoa noin puolen vuoden ajan (olin päivittäiskäyttäjä) ja välipäivinä poltin tupakkaa. En koskaan polttanut näitä yhtä aikaa enkä mielellään samana päivänäkään, tuli paha olo ja kuten sanottu niin tupakalla vaan korvasin sitä pilven imemistä. Lopulta jätin pilven kokonaan pois ja 2 kk päästä totesin, ettei "korvaushoidolle" ole enää tarvetta.  Olin siis polttanut tupakkaa päivittäin reilut 7 kk sillä haavaa. Yksinkertaisesti vaan päätin ettei mulla ole mitään oikeaa syytä polttaa sitä, ja negatiivisia puolia oli kuitenkin vaikka kuinka paljon. Liikunnan aikaiset hengitysvaikeudet päällimpänä. Tunsin, ettei hapenottokyky ole lainkaan ennallaan. Pilvestä ei tätä samaa mielestäni tullut, koska siinä vedin keuhkoihini kuitenkin vain muutamia savuja koko päivän aikana, kun jo yhdestä tupakasta tulee kuitenkin kymmeniä keuhkollisia ja tämä toistui monta kertaa päivässä.

Eli terveyssyyt oli ihan päällimmäisenä motivaattorina mulla. Toki olin sen pahimman riippuvuuteni siinä vaiheessa jo selättänyt, joten itsevarmuus mokoman roskan poisjättämiselle oli korkealla. Aiemmin olin myös väittänyt itselleni että tarvitsen tupakkaa että suoli toimisi paremmin, mutta ennakoimalla tämän tupakan lopettamisen yhteydessä oikeanlaisella ruokavaliolla sain senkin väitteen todistettua vääräksi. Yksinkertaisesti lakkasin valehtelemasta itselleni että mulla on mitään syitä polttaa sitä, kuten kannabiksenkin kohdalla. Koko yleinen ryhtiliike terveyteni ja hyvinvointini puolesta edesauttoi tupakankin jättämistä tässä kohtaa.

Suhtauduin sekä kannabikseen että tupakkaan addiktioina enkä vähätellyt asiaa itselleni missään vaiheessa. Ihan brutaalisti katsoin peiliin ja sanoin itselleni, että olen riippuvainen, ja aloin opiskella asiaa että mitä se tarkoittaa sekä psyykkisellä että aivokemiallisella tasolla - mua on aina auttanut kun ymmärrän mekaniikan asian takana. Mutta ihan se on ihmisen toteutettavissa tämäkin asia. Onhan niitä kaikenmaailman pirinarkkejakin jotka ovat onnistuneet kääntämään kelkkansa, miksi en siis minäkin näin "harmittomien" (lol) asioiden kohdalla. Tiesin siis etukäteen, ettei se olisi mahdotonta. Minun piti vaan kaivella se lujuus itsestäni.

Ja kuten sanotaan, menee keskimäärin 3-4 lopetuskertaa ennen kuin tupakoinnin lopettaminen lopulta onnistuu. Ei se pilvenkään jättäminen mulla ensiyrityksellä tapahtunut. Tää oli pitkä ajatusprosessi ja monivaiheinen polku. Mutta niin se vaan on mahdollista, kun vaan alkaa sillä polulla kulkea. Ei tarvitse tehdä muuta kuin aloittaa ja ottaa aina seuraava askel. Tsemppiä kaikille riippuvuuksien kanssa kamppaileville!

Vierailija
44/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus on hyväksi tupakoinnin lopettamisessa. Jos ei jaksa ostaa tupakkaa, ei ole mitä polttaa. Näin itse lopetin.

Mieti miksi poltat. Mikä rutiini siinä on? Miten sen rutiinin voi rikkoa? Tunnetko itsesi typeräksi jos menet tupakan sijaan syömään porkkanan sinne ulos? Voiko se porkkana korvata tupakointirutiinin, eli keskeytät mitä teet, poistut paikalta, annat käsille ja suulle jotain tekemistä? Jos kaipaat ulos asti menemistä, kokeile vaikka puun halaamista jos nikotiinin viekkarit ottaa vallan. Monihan korvaa tupakan syömällä, suosittelen kuitenkin sitä porkkanaa enkä herkkuja. Luumut ovat olleet pari päivää aika halpoja, osta vaikka niitä tupakan tilalle.

Vierailija
45/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäninfarkti vuosi sitten. Ei mitään ennakko varoitusta. Tupakanpoltto loppui kuin seinään. Eikä ole tehnyt mieli.

Vierailija
46/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden tupakoivan läheisen kuolema 40- ja 58-vuotiaina. Toinen kuoli sydäninfarktiin, toinen syöpään.

Vierailija
47/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanin on se ohikiitävä hetki, jolloin viet tupakan huulillesi ja sytytät. Kun vedät ensimmäiset savut, lumous on jo pois. Tupakka on vain poltettava loppuun... Sormiisi jää ällöttävä haju. Silloin toivot, ettet olisi sytyttänytkään.

Vierailija
48/76 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut ja aloittanut uudestaan viikon, kuukauden tai puolen vuoden päästä. Usein lopettanut hampaat irvessä, tupakka ollut mielessä monta kertaa päivässä ja saanut taistella röökinhimon kanssa etten lähde ostamaan askia. Nyt olen ollut kuukauden polttamatta. Eikä kertaakaan ole tehnyt mieli tupakkaa. Se vaan iski tällä kertaa, että nyt riittää. Ihan kuin olisin tehnyt rauhan asian kanssa. Se vaan loppui.

Suosittelen ottamaan rauhassa, älä ota liikaa stressiä asiasta. Ja jos epäonnistut niin yrität parin päivän päästä uudestaan. Kyllä se siitä.

Vierailija
50/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin pitkäaikaiselle lääkitykselle, joka moninkertaistaa veritulppa- jne. riskit, niin ajattelin että on ihan idioottihommaa vielä röökaamalla huonontaa kertoimia.

Vierailija
51/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkosyöpä. Eipä tuolla taida kuitenkaan olla enää väliä vaikka olisi jatkanutkin...

Saatko hoitoa? Voimia, en voi muuta sanoa.

Vierailija
52/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, oletko tehnyt päätöksen?

Uusi kuukausi, uusi alku savuttomana!

Vierailija
53/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kuinka ikävä neuvo tää on, mutta se on totta.

Ei ole niksejä eikä oikotietä. Jos et ole päättänyt lopettaa, niin se ei onnistu. Itse päätin terveyssyistä. Jonu päätös vaan; tän askin jälkeen ei enää röökiäkään, tai vaikka että viikonlopun jälkeen loppuu kokonaan.

Vasta sen päätöksen tukena auttaa sit ne nikotiinivalmisteet. Ite käytin jonku aikaa nuuskaa ja sitten nikkapurkkaa.

Vierailija
54/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha motivoi lopettamaan. Tupakointi tuli liian kalliiksi.

Itse lopetin menemällä isoäidin luo 2 viikoksi kyläilemään. Hän ei ole ikinä polttanut enkä siellä olisi ikimaailmassa kehdannut polttaa. En ole temperamenttista tyyppiä joten niksat eivät aiheuttaneet kiukuttelua vaan vähän alakuloa. Tehtiin kyllä mummon kanssa kaikenlaista ja koko röökaaminen lopulta unohtui.

Vierailija
55/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös ilmaisia appeja tupakoinnin lopettamisen tueksi. Toki kaiken perustana on oma halu ja päätös lopettaa, mutta itselle tällaisesta on apua. Siihen syötetään lopetuspvm ja aika, montako tupakkaa on päivässä polttanut, askin hinta ja sovelluksen mukaan erilaisia omia muistiinpanoja omasta motivaatiosta, esim. kolme tärkeintä syytä miksi lopetti. Niihin voi palata heikkona hetkenä. Sovelluksesta näkee myös aina ajantasaisesti, paljonko on tähän mennessä säästänyt rahaa, mitä terveyshyötyjä on saavuttanut (nämä ihan tunnin tarkkuudella alkuun, ja toki kuukausitasolla myös). Joihinkin sovelluksiin voi myös kirjata, jos sortui. Myös tämä nostaa kynnystä sytyttää se rööki, jos on täysin rehellinen itselleen ja mene sitten kirjaamaan ylös että montako poltti ja miksi. 

Itse sain sovelluksesta sekä nikotiinipurkasta avun lopettamiseen. Toki edelleen taistelen, koska savutonta elämää vast reilu kuukausi takana. Mutta kannatta kokeilla jotain sovellusta myös!

Vierailija
56/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vedät 2 askia röökiä päivässä niin säästät 2x31x9€ = 558€ kuussa ja maksat samalla 500€x12 = 6000€ vähemmän veroja vuodessa. Säästöt voit käyttää vaikka talven sähkölaskuihin, polttoaineisiin ja ruokaan, tsägällä vähän voi jäädä vaikka säästöönkin muihin kuluihin.

Vierailija
57/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa.

Niin kannattaa. Halvimmat normikokoiset askit on 9 euron tietämillä ja maxiaskit on jo 11-12 euroa. Se on kallis hinta terveyden pilaamisesta, esim. jos askin päivässä vetää.

Mitäs nuo maksoi joskus 70-80-luvulla? Oliko edes markkaakaan? Kyllä on kallista nykyään!

Punainen Marlboro oli 9,95 Mk ja sitten oli Belmont ja Newport ja Boston, nää nyt tuli mieleen, siinä 9 markan korvilla joskus olisko 1987 ollut. Ikäraja tupakan ostamiselle oli 16 vuotta.

Kun eka kertaa 70-luvulla 7-vuotiaana kävin lähikaupasta isän käskystä hakemassa  marlboro-askin se maksoi 2.50 markkaa. Nykyään yksi savukekin maksaa enemmän: 0.45€ ~ 2,70 markkaa

Vierailija
58/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähipiirissä eräältä ketjupolttajalta amputoitiin jalka. Aina kun alkaa tehdä mieli tupakkaa, ajattelen sitä mustunutta kuolioon mennyttä jalkaa oman jalkani tilalle ja totean että ei. 

Vierailija
59/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ja terveys motivoivat. Laita kymppi päivässä jemmapurkkiin, niin on sitten vuoden lopussa mukava pesämuna. 

Vierailija
60/76 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ilta etsin tupakkaa tai nikotinituotetta kotoa puoli tuntia tonkien joka paikan, kun oli päässyt loppumaan. Tajusin miten tyhmää käytöstä ja ajantuhlausta siinä hetkessä ja lopetin samantien koko touhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi