Kertokaa TAVALLISET IHMISET aspergeristä kärsivälle, että mikä merkitys SOSIAALISELLA HIERARKIALLE teille on?
Eli toivoisin, että te tavalliset ihmiset voisitte kertoa, aspergeristä kärsivälle, että mikä merkitys sosiaalisella hierarkialla teille on?
Itselleni kaikki ovat samalla viivalla, mutta tuntuu että ns. tavallisilla ihmisillä on jonkinlaisia sosiaalisia hierarkioita ihmisille.
Mikä merkitys niillä on teille ja miksi lokeroitte ihmisiä sosiaalisesta näkökulmasta?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen aspergerina miksi tavallisia ihmisiä kiinnostaa joku status tai hienot vaatteet tai edes maine.
Ai miksikö? Elämä on loppujen lopuksi kilpailua siittiön uimakilpailusta lähtien, niin sitä on ihmisen sitten kilpailtava hautaan saakka. Ei siis niin pientä kilpailua jota ei kannattaisi yrittää voittaa...
Niin, tämäkin vielä, mitä nt:mpi, sitä varmemmin uskoo kaikenlaisiin satuihin ja yleistää inhimillisiä piirteitä sinne, missä niitä ei ole. Otetaan nyt vaikka tämä siittiöjuttu. Noin ihan oikeasti siellä ei ole mitään valiouimareiden uintikisaa, sori. Ihmissiittiöistä hyvin merkittävä osa on jo silmämääräisesti epämuodostuneita, ja niiden kisailu tyssää jo alkuunsa. Loput sitten pyristelevät siellä limassa, ja naisen immuunijärjestelmä napsii niitä samalla. Jos jokin niistä löytää perille, siinäkin tapahtuu valintaa, koska munasolu hylkii siittiötä, jos ei se ole sopiva. Kaikki eivät toki sinne kuvitteelliselle maaliviivalle löydä, siittiöt ovat aika pieniä ja voivat päätyä sinne muualle naisen elimistöön, aivoistakin on löytynyt. Onneksi eivät tietääksemme pohdi eksistenssiään.
Aivoistakin löytynyt? Tai sitten patologi kiihottunut potilaastaan ja siemenestettä levinnyt vähän kaikkialle. Aika sairasta. Tämä ehkä loogisempaa - siis että näyte on saastunut. Huolettavaa kyllä.
Jotta tämä ei johtuisi perversistä patologista, naisten aivoista täytyisi usein löytyä siittiöitä ja monissa eri laboratoriossa ympäri maailmaa. Että näin.
Ei statuksella ole itselleni mitään merkitystä, enkä ole asperger. Kohtelen siivoojaa ja Sauli Niinistöä aivan samalla tavalla.
Minä lähinnä vastustan tietoisesti sosiaalisia hierarkioita. Jäin miettimään onko sosiaalisten hierarkioiden merkitys minulle silloin tuo, vai voisinko sanoa, että niillä ei ole minulle merkitystä, koska en koe tarpeelliseksi kunnioittaa niitä ja niiden rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei statuksella ole itselleni mitään merkitystä, enkä ole asperger. Kohtelen siivoojaa ja Sauli Niinistöä aivan samalla tavalla.
Kummallakaan ei valtaa sinuun.
Entä haisevaa vihaista puliukkoa JA pomoasi/asiakkaita (ihimisä joilla on siinuun valtaa)?
Ei tarvi mitään hierarkioita. Oli hullu tai julkkis tai ihan kuka tahansa, puhu kaikille samalla tavalla. Neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä haisevaa vihaista puliukkoa JA pomoasi/asiakkaita (ihimisä joilla on siinuun valtaa)?
Ex-pomon kanssa olimme jatkuvasti napit vastakkain, kun en suostunut alistumaan hänen mielivaltaiseen johtamiseensa. Hänen harmikseen hänelläkään ei ollut mahdollisuutta vaihtaa työntekijää sormia napsauttamalla. Puliukon kanssa en tietenkään halua olla missään tekemisissä hänen elämäntapavalintojensa vuoksi. Tämä ei liity hänen sosiaaliseen statukseensa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähinnä vastustan tietoisesti sosiaalisia hierarkioita. Jäin miettimään onko sosiaalisten hierarkioiden merkitys minulle silloin tuo, vai voisinko sanoa, että niillä ei ole minulle merkitystä, koska en koe tarpeelliseksi kunnioittaa niitä ja niiden rajoja.
Niin arvostat ehkä ihimisiä, jotka vastustavat hierarkijoita.
Tämä taas luo uuden hierarkian... jne...
Et voi olla käyttämättä hierarkijoita. Varmasti laittelet näiden viestien kirjoittajia.
Tää siittiöaivo vie keskustelun sivuraiteelle kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-pomon kanssa olimme jatkuvasti napit vastakkain, kun en suostunut alistumaan hänen mielivaltaiseen johtamiseensa. Hänen harmikseen hänelläkään ei ollut mahdollisuutta vaihtaa työntekijää sormia napsauttamalla. Puliukon kanssa en tietenkään halua olla missään tekemisissä hänen elämäntapavalintojensa vuoksi. Tämä ei liity hänen sosiaaliseen statukseensa millään tavalla.
Sinulla on siis hierarkia kenen kannsa haluat olla tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole hierarkiasta, vaan vapaudesta valita seuransa oman mielen mukaan. En seurustelisi myöskään alkoholistisen erikoislääkärin kanssa, joten sosiaalisella statuksella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Sosiaalisella hierarkialla ei ole minulle mitään merkitystä.
Ainoa asia, jolla erottelen, haluanko olla tekemisissä vai en, on käytös. Käytöstapoja ymmärtämättömät, sääntöjä omista lähtökohdistaan ja elämästään käsin vaativat ja sellaiset, joiden huomaan pitävän roolia yllä ovat sellaisia, joiden kanssa en ole tekemisissä.
Mä olen asperger-piirteinen, mutta iän myötä suurimmat hankaluudet esim. silmiin katsomisessa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä ovat helpottuneet. Nykyään vaihdan jo kuulumisia lähikaupan kassan kanssa. Osittain myös olen itse harjoitellut sosiaalisia taitoja. Monikaan ihminen ei osaa edes ajatella, että minä olen autismin kirjon ihminen (he, ketkä siitä ilmiöstä ovat tietoisia). Mulla on hankalaa lähinnä itseohjautuvuuden vaikeudet sekä liiallinen kuormittuminen, mutta mulla on omat metodini selvitä näiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole hierarkiasta, vaan vapaudesta valita seuransa oman mielen mukaan. En seurustelisi myöskään alkoholistisen erikoislääkärin kanssa, joten sosiaalisella statuksella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Ymmärrät että tämä on luomasi sosiaalinen hierarkia
Sen alimpana näyttävät olevan alkoholia käyttävät ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Hierarkien kyseenalaistaminen? What?
Länsimaissa on hallitseva kyvykkyyden hierarkia. Älykkäimmät ja ahkerimmat nouset korkeimmalle. Mikä on hyvä. Kaikille pyritään saamaan samat mahdollisuudet opiskella. Ahkeruus ja älykkyys rajaa sen kuka tekee sinun aivoleikkauksesi.
Yksilön äly ei merkitse mitään vaan massat ratkaisee. Suomeen on tuotu ei-aivokirurgityyppistä massaa joka maailmassa lisääntyy kiihtyvään tahtiin.
Äly ei lopulta voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan väitteistäsi ei pidä paikkaansa.
AP, kykenetkö itsereflektioon? Siis näkemään itsesi tavallaan ulkopuolelta?
Vai ajatteletko lapsenomaisesti, että maailma toimii suhteessa sinuun, että sinä olet maailmannapa.
Silloin on aika vaikea tajuta että muiden käytös ei liity sinuun mitenkään.
Eli jos joku on vaikka kiukkuinen, se voi johtua hänen omista asioistaan, eikä liity sinuun mitenkään.
Elä sinä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa.
Tampereella punikit ja lahtarit erottaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan väitteistäsi ei pidä paikkaansa.
Hierarkijoita on pakko käyttää, kuten huomasit
Vierailija kirjoitti:
En näe hierarkioista erityistä hyötyä, ne ovat ennemminkin pölyttyneitä ja ikäviä. Näkyvät työelämässä kuitenkin vahvasti. Esim. omaisia otetaan kesätöihin firmaan, ja niitä pitäisi sitten pokkuroida. Joku kauan töissä ollut, erilaisen koulutustaustan omaava saattaa olla tosi koppava vasta-alkajia kohtaan jne. Yhteistyö on vaikeaa.
Eräs vahvuus voi olla juuri se, että ei kunnioita hierarkioita vaan kyseenalaistaa ne?
Sosiaaliset hierarkiat syntyvät ihmisten sisäsyntyisestä turvallisuudenhakuisuudesta ja hyväksynnän tarpeesta. Toisilla ihmisllä nämä tarpeet ovat huomattavan voimakkaita, toisilla niitä ei ole juuri lainkaan. Sellaiset ihmiset, joiden asema, taidot tai muut luontaiset ominaisuudet pystyvät tarjoamaan näitä asioita, nousevat väkisin sosiaalisessa hierarkiassa korkealle. Niin kauan kuin on ollut ihmisiä, on ollut jalustalle nostettuja sankareitakin.
Ainoa konkreettinen merkitys/vaikutus on kun välillä naurattaa kun latvakakkoset ja umpimieliset niistä hierarkioistaan puhuu, se on kun videopeliä missä ne ettii pakkomielteisesti metaa.
Samat ihmiset yleensä siteeravat sitä debunkattua susi tutkimusta alfoista ja betoista.
Pakataan elämisen kokemus mustavalkoseen yksinkertaiseen laatikkoon, hyvään ja pahaan, koska sen ymmärtää tyhmäkin vaikka se valetta onkin.