Kertokaa TAVALLISET IHMISET aspergeristä kärsivälle, että mikä merkitys SOSIAALISELLA HIERARKIALLE teille on?
Eli toivoisin, että te tavalliset ihmiset voisitte kertoa, aspergeristä kärsivälle, että mikä merkitys sosiaalisella hierarkialla teille on?
Itselleni kaikki ovat samalla viivalla, mutta tuntuu että ns. tavallisilla ihmisillä on jonkinlaisia sosiaalisia hierarkioita ihmisille.
Mikä merkitys niillä on teille ja miksi lokeroitte ihmisiä sosiaalisesta näkökulmasta?
Kommentit (117)
Joku autismi ittelläkin, useimmiten pidän itsestään selvänä olen yksi muista. Liika sosiaalisuus estää pääsemästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luonnossakin on hierarkkista. Hyvä arkkitehti saa paremman aseman muiden silmissä kuin se huono jne, se perustuu arvonantoon, ja se taas perustuu siihen miten paljon joku antaa yhteisölle jotakin.
Uskotko myös, että joku on alfa ja joku on sosiaalinen hylkiö?
Miksi sillä omalla asemalla on niin paljon väliä teille tavallisille ihmisille?
Asemalla ja sosiaalisella statuksella on se merkitys, että se vaikuttaa siihen, kuinka ketäkin kohdellaan ja kuinka häneen suhtaudutaan. Valitettavasti näin se menee käytännössä.
Voitteko te tavalliset ihmiset antaa jotain esimerkkejä meille aspergereille tästä kohtelusta liittyen asemaan ja sosiaalinen statukseen?
Ja miten oikeutatte esim. huonon kohtelun?
Vahvemman oikeus, esimerkiksi kolmen lapsen äidin mielipiteillä lasten kasvatuksesta on enemmän painoarvoa kuin lapsettoman nuoren miehen, se perustuu siihen käsitykseen että sillä kolmen äidillä on enemmän käytännössä hankittua kokemusta ja sen vuoksi uskottavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luonnossakin on hierarkkista. Hyvä arkkitehti saa paremman aseman muiden silmissä kuin se huono jne, se perustuu arvonantoon, ja se taas perustuu siihen miten paljon joku antaa yhteisölle jotakin.
Asemalla ja sosiaalisella statuksella on se merkitys, että se vaikuttaa siihen, kuinka ketäkin kohdellaan ja kuinka häneen suhtaudutaan. Valitettavasti näin se menee käytännössä.
Tuossahan on se vaara, että jos kohtelee jotakuta selvästi halveksuen ja alhaisesti niin se kohdeltu saattaa kostaa väkiv. sen.
Tämän takia mm. moni hoitaja on saanut nyrk. kun on esim. päihd.ongelmaisia huonosti kohdellut.
Itselläni onkin periaate, että kohtelen kaikkia hyvin. 👆
Mä ihmettelen vähän samaa. Mua pidetään myös outona oman perheeni sisällä kun näin aikuisena mulle ei oo maistunut alkoholi. Pidän alkoholisoituneiden ihmisten käytöstä hyvin vastenmielisenä jo pelkästään katsomalla, vaikka samalla ne on myös helpommin lähestyttäviä kuin selvinpäin. Silti arvostan mieluummin selvin päin olevia ihmisiä. Mun perheenjäsenet ei oo siis alkoholisteja muuten kuin rentoutuvat alkoholin avulla juhlissa. Nyt viime viikonloppunakin tunsin ulkopuolisuutta, kun iskä jutteli joistain alkoholijuomia mun toisen isosiskon kanssa. Arvostan enemmän mun äitiä, joka hyvin harvoin juo itsensä känniin. Mun yhen ison suomalaisen logistiikkafirman toimitusjohtajana työskentelevä iskä yrittää kyllä esittää vähän kovista ja machoa juomalla itsensä känniin mun läsnäollessa. Hänellä on sisällään muutenkin jotenkin patoutuneita tunteita, joita ei uskalla näyttää ulospäin vieraille. Mun nentti isosiskotkin ovat huomanneet ihan saman asian kuin mä. Tota se bisnesmaailmassa työskentely on näyttänyt vähän teettävän.
T: aspergerdiagnoosin lapsena saanut M28 joka ainoa virallisesti aspergerdiagnoosin saanut perheessään
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En ajattele tuollaisia asioita.
No mitä jos kokeilisit ajattelemista? Ajattelemisella oivaltaa ja oppii elämästä ihmeen paljon. Ei se ole niin vaarallista kuin jotkut luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan on se vaara, että jos kohtelee jotakuta selvästi halveksuen ja alhaisesti niin se kohdeltu saattaa kostaa väkiv. sen.
Tämän takia mm. moni hoitaja on saanut nyrk. kun on esim. päihd.ongelmaisia huonosti kohdellut.
Itselläni onkin periaate, että kohtelen kaikkia hyvin. 👆
Niin mutta tuo väärinkohtelu on jatkunut niin kauan että sota on jo välttämätön (hyvitykseen)..
En usko kenenkään voivan unohtaa semmoista syntimäärää..
Nojoo ja ihmiset myös jaottelee tosi eri lailla. Esim itse oon kaikille ystävällinen, etenkin heikossa asemassa kohtaan oleville. En syrji ketään. Monen mainospuheisiinsa kuuluu tää sama, sillä erotuksella että suuri osa niistä on valmis käyttää kyynärpäitä, ja on myös sadistisia luonteita. Jonkun mielestä vaikka ylipaino voisi olla alhaisen statuksen merkitys, vaikka joku nuori nainen, mutta aika monen mielestä ei. Itse en luokittele ihmisiä huonompiin ja parempiin, tai no nini että arvostan hyvää sydäntä, järkevyyttä ja fiksuutta. Mutta oonki poikkeus ihminen. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko te tavalliset ihmiset antaa jotain esimerkkejä meille aspergereille tästä kohtelusta liittyen asemaan ja sosiaalinen statukseen?
Vahvemman oikeus, esimerkiksi kolmen lapsen äidin mielipiteillä lasten kasvatuksesta on enemmän painoarvoa kuin lapsettoman nuoren miehen, se perustuu siihen käsitykseen että sillä kolmen äidillä on enemmän käytännössä hankittua kokemusta ja sen vuoksi uskottavampaa.
Veikkaan vahvasti että naista pidetään parempana lähteenä kasvatukselle vain koska hän on nainen. Mies voi olla vaikka vastavalmistunut kasvatuksen maisteri mutta häntä ei kuunnella koska hän on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan vahvasti että naista pidetään parempana lähteenä kasvatukselle vain koska hän on nainen. Mies voi olla vaikka vastavalmistunut kasvatuksen maisteri mutta häntä ei kuunnella koska hän on mies.
Nykypäivänä miestä joka on kasvatuksen ammattilainen kuunnellaan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee hyvä mieli kun kokee olevansa hyväksytty. Hierarkialla ei ole väliä, jos on riittävän korkealla hierarkiassa eli saa riittävästi positiivista huomiota toisilta, kun puhuu niin toiset kuuntelee, ylipäänsä saa kunnioitusta, kohdellaan hyvin. Sen suurempaa hierarkiaa en tarvii, mut perushyvä asema helpottaa elämää ja tekee olosta mukavaa.
Hyvä Asperger. Sinä näet asiat tässä suhteessa niin kuin ne oikeasti ovat.
Me "tavalliset" ihmiset olemme tässä asiassa sinua tyhmempiä ja monet meistä näemmä itsetunnoltaan sinua heikompia. Meidän täytyy pönkittää huteraa egoamme ja sisäistä alemmuuskompleksia asettumalla tavalla tai toisella jonkun muun yläpuolelle. Näin me voimme kokea itsemme toisia "paremmiksi" ihmisiksi.
Moni "korottaa" itsensä muiden yläpuolelle esimerkiksi varallisuuden, työtittelin, koulutuksen, asuinpaikan, ulkonäön tai muun väliaikaisen materian perusteella, jotka ovat tietenkin täysin absurdeja tapoja arvottaa ihmistä kokonaisuudessaan.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miten materian määrä tai tietty työtitteli tekisivät ihmisestä hyväsydämisemmän, laaja-alaisesti sivistyneemmän tai viisaamman kuin muut, ehkä materian määrän ja vastaavien perusteella voi päätellä jotakin ihmisen kunnianhimosta (kamala termi muuten), onnesta ja tuurista, sosiaalisista verkostoista varauksin, kenties ahkeruudesta ja joissain tapauksissa älykkyydestä, ei juuri muusta.
Olen ns. sosiaalinen hylkiö ja rakastan olla sellainen, sillä näin saan 100 prosenttisesti olla tasan niin omalaatuinen oma persoonani, kuin haluan olla.
Olen myös introvertti, joten yksinolokaan ei useimmin haittaa.
Semmoisia ne tavalliset ihmiset on, että ne kohtelee eri tavalla jari kurria kuin jammu setää.
Niille merkkaa sosiaalinen status.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee hyvä mieli kun kokee olevansa hyväksytty. Hierarkialla ei ole väliä, jos on riittävän korkealla hierarkiassa eli saa riittävästi positiivista huomiota toisilta, kun puhuu niin toiset kuuntelee, ylipäänsä saa kunnioitusta, kohdellaan hyvin. Sen suurempaa hierarkiaa en tarvii, mut perushyvä asema helpottaa elämää ja tekee olosta mukavaa.
Miksi tavalliset ihmiset eivät voisi kohdella näin jokaista ihmistä?
Tätä on vaikea aspergerilta ymmärtää, että miksei kaikkia voisi kohdella samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen aspergerina miksi tavallisia ihmisiä kiinnostaa joku status tai hienot vaatteet tai edes maine.
Ai miksikö? Elämä on loppujen lopuksi kilpailua siittiön uimakilpailusta lähtien, niin sitä on ihmisen sitten kilpailtava hautaan saakka. Ei siis niin pientä kilpailua jota ei kannattaisi yrittää voittaa...
Se kilpailu lähtee jo paljon aiemmin, siitä kuka saa siittiönsä edes siihen kilpaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En ajattele tuollaisia asioita.
Olipa syvällinen kommentti.
Minulle sillä ei ole muuta merkitystä, kuin että kerta toisensa jälkeen yllätyn että hierarkia on. Kotonani sitä ei ole ja kuvittelen sitten ulkomaailmassakin olevani tasa-arvoinen. Ruotsinkieliset, miehet, itseä iäkkäämmät naiset... nämä ainakin menevät minun tavisnaisen "roolini" edelle. Sosiaalinen status?
Esim jos olen pukeutunut hienompiin, ravintolassa palvellaan ruotsiksi.
Kaupan kassalla, vaikka olisin maksaja, minua naisena ei välttämättä tervehditä. Mukana kulkeva mies saa tervehdyksen ja vielä loppukiitoksenkin, vaikka minä kiitän ja otan kuitin.
Tälle kotona nauretaan, mutta ei se aina kyllä naurata :[
Vierailija kirjoitti:
Semmoisia ne tavalliset ihmiset on, että ne kohtelee eri tavalla jari kurria kuin jammu setää.
Niille merkkaa sosiaalinen status.
Toki noinkin, mutta valitettavasti myös niin, että moni kaveeraa mieluummin kusipäisen, mutta rikkaan ja vaikutusvaltaisen eliittialueella asuvan henkilön kanssa, kuin hyväsydämisen ja köyhän jakomäessä asuvan henkilön kanssa.
Miksi?
Siksi että sosiaaliset rakennelmat perustuvat lähes poikkeuksetta erilaisiin hyötymis suhteisiin, monilla eri tasoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tavalliset ihmiset eivät voisi kohdella näin jokaista ihmistä?
Tätä on vaikea aspergerilta ymmärtää, että miksei kaikkia voisi kohdella samoin.
Koska silloin maailman täytyisi olla aidosti oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi paikka. Tällainen kohtuus ja reiluus taas auttamatta söisi sen paremminvoivan väestönosan materiaalista yltäkylläisyyttä ja sisäistä kokemusta omasta paremmuudestaan ja siksi sitä ei voida tietenkään sallia.
Olisiko olemassa rikasta ilman köyhää?
Mihin rikkaudet ovat poikkeuksetta tavalla tai toisella läpi historian perustuneet?
(toisten ihmisten oikeuksien polkemiseen, pieniin eliitteihin sekä heikoimpien riistoon ja hyväksikäyttöön noin yleisesti ottaen).
Täytyy olla yksinkertainen tyyppi.
Miksi ihmeessä tv-tähdet?
Miksei vaikka astronautit tai lääketieteen tutkijat? Tai sademetsien suojelijat?