Huh, 64-vuotias nainen sai vauvan!
Kuulin radiosta iltapäivällä. Älkää kysykö tarkempaa lähdettä, en muista edes kanavaa, kun kuulin sen ihan ohimennen. Tiedättekö tarkemmin?
Kommentit (46)
matkusti ulkomaille ja biletti usein. Meidät hoiti meidän mummo joka oli silloin 60 kymppinen kun aloitti homman. Hoiti meitä vielä isompanakin ja usein vierailtiin hähen luonaan. Terveyttä riitti hänellä aina 90 vuoden ikään, eikä tarvinnut mtn vanhusten-, kotiapua yms. Viimeisen elinvuotensa sairasti ja vietti elämästään 2 viikkoa sairaalassa, jonne menehtyi : *(
Toinen isoäitini kuoli 99vuotiaana.
minua ei todellakaan vaivaa, jos joku saa lapsen vaikkapa 45-vuotiaana eikä tässä ketjussa ollut kyse siitä. Mutta 64 on jo vähän eri juttu!
mitä iän perusteella tehdään. En ole koskaan laskenut isovanhempien varaan , tai vanhempieni varaan mitään asioitani, heillä on oma elämänsä, ja omat työnsä. Äitini on 75, ja tekee edelleen arkkitehtinä lähes täyden päivätyön, ja isäni työskentelee puolipäiväisesti, ja ovat kokoajan menossa, ei tulisi mielenkään hoidattaa heillä lapsia, mielummin käymme syömässä ja keskustelemassa kaikesta meitä kiinnostavasta. Vanhin lapseni on 25, ja suurperheen äitinä voin todeta että minulla on kokemusta jakaa yhdelle jos toiselle, joten te jotka suurentelette murroiän kauhuja, teette kärpäsestä härkäsen. Elämää eletään jokapäivä, niin kuin sen itse haluaa elää, toiset valittaa kaikesta, mutta eivät ole itse valmiita tekemään yhtään mitään sen parantamiseksi, ja kun muuta ei keksitä, syytetään yhteiskuntaa kaikesta. Ottakaa äidit oma elämä hallintaanne, ettei tarvitse valittaa vanhuuttanne? 45 vuotiaana.
Vierailija:
Itse ainakin järkytyin tästä uutisesta. Ja huom! puhun siis vain omasta kokemuksestani.Muistan, että äitini oli aina väsynyt, mihinkään ei matkustettu, äiti ei ollut harrastuksissani mukana, ja hän häpesi kehitysvammaista sisartani.
Häntä luultiin yleisesti isoäidikseni. Ja aina, aina minun piti selitellä...vieläkin, kun keskustellaan vanhemmista, ihmiset ovat aina ällikällä lyötyjä äitini iästä.
Mitään naisten juttuja hän ei käsitä, meikkaamista, vaatteita tms. Mutta voihan olla, että on nuorekkaampiakin kuin hän, ja varmasti onkin.
nuori, niin olisiko vauva pitänyt abortoida?????????
Eikö " erilainen" elämä ole kuitenkin parempi kuin ei elämää laisinkaan?
Tosin omani perustuu tilastotieteelliseen tutkimukseen... :) Olen oikeassa ja väärässä, koska käytän tutkimusta ja yleisiä olettamuksia. Keiken kaikkiaanhan tämä eläminen ja synnyttäminen on tapauskohtaista.
Takaraivossa vaan jyskyttää ajatus siitä, että olisiko hyvinvoivalla vaikkapa 40sellä parempi adoptoida lapsi jolla ei kotia/huoltajaa...? Adoptoiminenkin on vaikeaa ja hidasta, mutta olisi aina yksi " orpo# vähemmän ja ei turhaan ottaisi riskejä ns. " vanhana-synnyttämisessä" .
http: //www. mothersover40. com/Experiences. html#anchor_16351
http: //www. mothersover40. com/mumphotos. html#anchor_16462
http: //news. bbc. co. uk/2/hi/health/3515059. stm
suomi on täynnä perheitä, joissa on nuoret optimaalisen ikäiset vanhemmat ja lapset huostaanotettu. iällä ei ole mitään tekemistä sen hyvinvoinnin kanssa. yhtä hyvin voidaan spekuloida kaikella muullakin. ketkäköhän loppujen lopuksi jäävät jäljelle, kun luokitellaan ideaalivanhempia?!
t. eräs ei-vanha äiti
keski-ikä on noussut noin kolmekymmentä vuotta siitä, mikä se on ollut vuosituhansia. On siis myös aivan luonnollista, että lapsia tehdään yli kaksikymmentä vuotta vanhempana. Erittäin luonnollista siis, että nyt voidaan tehdä keinohedelmöityksellä lapsia, kun kuolettavat saraudetkin on siirretty lääketieteen ja elintason voimin kolmekymmentä vuotta.
tutkimuksen mukaan vaihdevuodet ohittaneen naisen raskaudet onnistuvat aivan yhtä hyvin kuin nuoremmankin, ellei ole hankalia perussairauksia. Siitä oli artikkeli suomen lääkärilehdessäkin muutama vuosi sitten. Luovutetuilla tietenkin, kun omia ei ole.
kaipa se sitten joko hormoneilla tai itsestään raskauden aiheuttamilla hormoneilla vaan paksunee raskauden vaatimaan lujuuteen. Eipä ne yli viisikymppisten raskaudet muuten olisi yhtä hyvin onnistuneita kuin nuoremmilla.
eli tänäpäivänä äitini on 76v ja isäni on ollut kuolleena 14 vuotta. Asun mieheni kanssa paritalossa jossa äiti siis asuu toista puolta, ihan juuri sen vuoksi että pääsen helposti auttamaan jos tarve on. Lapsia meillä ei vielä ole, odotamme esikoistamme syntyväksi helmikuussa. Luulenpa, että miestäni rasittaa tämä järjestely minua enemmän. Toisaalta, olen miettinyt että mitäs sitten kun lapsi syntyy enkä olekaan enää käytettävissä rajoituksetta? miten jaksan hoitaa äitini kylvettämiset yms. ja vauvan varsinkin jos vauva ei ole helpoimmasta päästä? tai entäs sitten nostaminen kun vatsani tästä kasvaa?
kuitenkin tuntuu että monet maalaavat lähinnä piruja seinille. en tunne äitini hoitamista millään tavalla liian suureksi taakaksi. tosin vain aika näyttää mitäs sitten tulevaisuudessa.. haluanko hoitaa sairasta äitiäni ehkä vielä viisikymppisenäkin?..?
on 60-vuotias. Luin siitä jutun jo kuukausia sitten ehkä seiskasta tai jostain. Pidän ihan ok. asiana. Tosiaankin ennenvanhaan myös kuoltiin paljon nykyistä nuorempina.
Mun äitini kuoli 67-vuotiaana.. :(
Miten on ees mahdollista 64-vuotiaan raskautua? Ei ainakaan ihan luonnollisesti. Tuollainen pitäisi olla laissa kiellettyä.
Minusta siis ihan normaalia nykyajan lääketieteen aikaan, joka pidentää elinikää ja synnytysikää.
Mä olen ihan ehdottomasti tälläistä vastaaan. Ton ikäinen on jo mummoiässä ja on rupee tulemaan kaiken maailman kolotuksia, jos ei jo ole. Lapsi katsoo sitten vierestä, pahimmassa tapauksessa joutuu itse hoitajaksi.
-Jon-: