Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi
Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulla vähän sama juttu eli kun ihan lapsettomana tilasin muuttofirman mitään talkooapuaja pyytelemättä ja veivät tavarani kaksiosta kolmioon, niin eikös jälkeenpäin tullut perheellisiltä viestejä, että oltaishan me tultu avuksi, Kalle olisi kantanut tavaroita, katsonut pihalla lasten perään ja minä olisin keitellyt porukalle kahvia, olisit selvinnyt paljon halvemmalla ja joutanut ensi keväänä meille avuksi, kun talo valmistuu.
Muuttofirmat on ihan sitä varten, että ne hoitavat kaiken ammattitaitoisesti eikä tarvitse erikseen kahvia keitellä, pizzaa tilata ja miettiä, mitä on pakattu mihinkin.
Sama kokemus. Olen lapseton sinkku ja "levoton sielu" paljon paikasta toiseen muuttanut. Aina hoidan muuttojen pakkaukset ja purkamiset itse, varsinaisen muuton muutofirma. En kehtaisi pyytää kavereita tai sukulaisia pilaamaan viikonloppuaan ilmaisessa työssä. Minua on kyllä lukemattomia kertoja perheelliset kaverit pyytäneet muuttoavuksi, kertaakaan en ole tosin suostunut. Vastaan joka kerta samoin, tyyliin "en pääse, koska vihaan muuttoja sydämeni pohjasta :D" ja siitä huolimatta aina kysellään uudelleen. Mainittakoon, että näillä perheellisillä kavereilla on itseäni parempi tulotaso.
Jatkan omaan viestiini. Unohtui mainita, että osalla noista kavereista on kyllä ollut varsinaiseen muuttoon muuttofirma, mutta pakkaamiseen ja siivoamiseen olisi apua tarvittu. Olen miettinyt, että nyt mun pitäisi siivota iso lasitettu parveke ja sisustaa se kesäkuntoon. Pitäisikö kiusallaan laittaa näille kavereille pyyntö parvekkeen siivoustalkoisiin?
Oletpa m*ulkun oloinen ihminen.
Ai miksi? Koska en perheettömänä sinkkuna suostu itseäni varakkaampien ystävieni ilmaiseksi muutto/siivous/pakkaus yms avuksi, jota he monista kieltäytymisistä huolimatta jaksavat aina pyytää? Vai siksi, että tämän vuoksi leikittelen ajatuksella, että vuorostani minä pyytäisin heidät minulle ilmaiseksi siivousavuksi, mitä siis en ole tekemässä.
-lainaamasi
paskiainenhan sinä olet, ei ihme että olet jäänyt vanhaksi piiaksi.
Tietenkin auttaisi jos ap ois kiva kaveri ja ruuat luvannu sekä sanonut että vähän on hommaa. Ehkä kyseinen ystävä on ollut ennenkin muuttamasssa tätä apta ja ap on ollut kiittämätön eikä ole kunnolla järjestellyt talkooväellr ruokaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.
Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.
Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.
ApNiiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?
Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.
ApMikä sitten on ongelma? Oletitko, että kaikki tulevat?
Nuorena muutettiin talkoovoimin yksiöstä toiseen tai kimppakämppään. Viimeisin muutto perheenä oli alle kilometrin, mutta silti otettiin muuttofirma.
En olettanut, että kaikki tulee mutta on kyllä koomista, että oikeasti ruuhkavuosia elävät ihanat ystävät haluaa tulla apuun, mutta se kenellä olisi oikeasti aikaa auttaa, ottaakin ajan mieluummin itselleen. Eikö kukaan muu todellakaan näe tässä samaa ironiaa mitä minä???
Ja mitä tulee kilometrin muuttomatkaan firmalla, niin hullua rahantuhlausta. Voit miettiä, mitä muuta sillä rahalla olisi saanut jos olisi ollut enemmän omaa toimintakykyä.
Ap
Minun mielestäni itse hoidettu muutto on sellainen, että siihen ei tarvita avuksi ketään kavereita tai sukulaisia, ja maksatte ihan itse kaikki muuttoon liittyvät kulut.
Siiis muut suostui auttamaan apta ja silti rageet täällä yhdestä ystävästä... Siis ihme että ovat kavereita tai sit tulee lasku perässä 8 tunnin auttamisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.
Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.
Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.
ApNiiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?
Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.
ApMiksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?
En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.
Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.
ApMinusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.
En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.
Ap
Ystävät ei kuppaa toisiltaan apua, etenkään tuollaisen kämpän muuttoon ja siivoamiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kun sinulla on vauva ja taapero niin missä vaiheessa sä meinaat ehtiä tekemään näille talkoolaisille ruokaa vai tilaatko valmiiksi pizzaa? Onko muuttoauto hommattu vai kuppaatteko senkin joltain kaverilta jolla just sattuu sopivasti olemaan pakettiauto? Entä onko kaikki kamat pakattu valmiiksi nopeuttamaan talkoolaisten työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ap:n elämänhallinta? Raha-asiat ilmeisesti sössitty kun ei ole varaa maksaa muuttofirmalle mutta silti muutetaan isoon 6h+k asuntoon. Eli selvästi heille liian kallis kun ei muuttoa pysty hoitamaan ilman lokkeilua.
Ei vaan on itsestäänselvyys, että kavereita autetaan muuttohommissa.
Ei, vaan on itsestään selvyys, että aikuiset hoitavat muuttonsa itse. Vain keskenkasvuiset huonotuloiset opiskelijat joutuvat pakon edessä pyytämään kavereita auttamaan. Aikuinen joka osaa hoitaa itse raha-asiansa ja muutkin asiansa, hoitaa muuton itse ilman lokkeilua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän tositarinaa muuttoapuna olemisesta:
Kauheinta on omistaa pakettiauto.
Lupaat lähteä kuskiksi kaverin muuttoon. Menee siihen yksi lauantai mutta mitäpä tuosta. Ajattelet että heitetään muutama keikka siihen tapaan, että vahdit alaovella autoa ja tavaroita kun muuttoporukka lastaa valmiiksi pakatut kamat autoon, sitten pärtsätään kohteeseen ja tehdään sama käänteisesti, ja toistetaan homma tarpeeksi monesti. Välillä syödään luvatut safkat jossain huoltsikalla muuttajan piikkiin. Ja paskat.Todellisuudessa peruuttelet pakun sinne alaovelle ja soitat kaverille, että saa alkaa kantamaan. Tämä käskee tulla ylös odottelemaan kun puoliso on vielä jossain kaupoilla hakemassa laatikoita ja teippiä. Kaveri on siemaillut jo muutaman muuttokaljan ja katsoo mäkihyppyä tai jotain painia telkkarista puoliksi pakattujen laatikoiden keskellä. Yrität jouduttaa pakkaamalla avuksi, mutta ei voi tuota vielä laittaa ja tämä vasta sitten, katsotaan odotellessa tää kisa loppuun.
Kohta tulee joku naapurikyylä valittamaan pelastustielle pysäköinnistä.
Ajat pakun kauas kadunvarteen, koska vieraspaikat täynnä jotain mopoja.Joudut pakkaamaan pitkän odottelun jälkeen ja kantamaan melkein kaiken kun puoliso samalla lajittelee koriste-esineitä ja hopeita perimysjärjestyksessä laatikoihin käörien ne yksilöllisesti kuplamuoviin = h I d a s t a. Kaljaveikkokaveri katselee nyt formula-aika-ajoja. Klo 14 mennessä olet ihan yksin lastannut autokuormallisen. Kotiväki ei ehtinyt sua auttaa eikä muuta talkooporukkaa ollutkaan. Ihme ettei mitään kai pöllitty, kun kaikki oli auki ilman vartijaa alhaalla.
Koska kotiväki vielä pakkaa, ajat ekan kuorman yksin kohteeseen. Lupaavat tulla perässä. Saat osoitteen paperilapulla sekä avaimen, voit halutessasi jo aloittaa kantamisen odotellessa. Eksyt koska osoite on väärä. On nälkä jano ja hiki. Vituttaa. Muuttajat soittelevat vihaisena uudelta asunnolta. Viimein löydät perille. Muuttajat tukkivat ovenedustan sedan-autollaan, koska viherkasvit piti saada nopeasti paleltumatta lämpimään. Niillä on kuulemma kylmä ja ovat vihaisia kun sulla oli ainut avain. Mies on tuhannen jurrissa nyt jo. Säätää enemmän kuin tekee. Kannat siis melkein kaiken taas yksin ylös. Helppoa sinänsä mutta suututtaa. Seuraavassa kuormassa vasta on huonekaluja ja hankalia tavaroita. Juot vettä hanasta, koska astiat on pakattu johonkin tai vanhalla kämpällä. Ruokaa tai muuta juomaa ei ole, paitsi isännän kaljat, mutta sinähän olet kuski.
Kun sitten pitäisi raahata joku saatanan käärmeterraario asukkaineen kolmannen kerroksen kierreportaikosta alas jo lähes jalattomaksi juopuneen kaverin kanssa, kellon ollessa yli kahdeksan, koko päivänä mitään syömättä paitsi kioskilta itse ostamasi pari suklaapatukkaa, loppuu huumori. Auto olisi helpompi myydä kuin hävittää ruumis, mutta et ole vielä päättänyt.
Olen tallettanut tämän ihan siksi, että välillä haluan nautaa hyvin kuvaillulle tarinalle. Niin totta!
Tämä on ihan vihoviimeistä. Meillä se muuttoapu tarkoittaa juurikin sitä, että tarvitaan apua painavimpien huonekalujen kantamiseen ja heitetään sillä pakulla pari keikkaa että isot saadaan sillä. Bensat maksetaan toki.
En tajua miksi jotkut ei osaa tätä. Kun se apulainen kurvaa pihalle
- tavarat on laatikoissa pois tieltä
- etukäteen päätetty mitkä on pakko saada sillä kaverin pakulla
- ne tavarat helposti saatavissa
- tavoite päästä siitä apulaisesta parissa tunnissa että sekin pääsee jatkamaan päiväänsä.
Toki joskus joku on halunnut olla pidempään, mutta ei tarkoitus ole että kaikilla menee koko päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa asua 6h+ asunnossa mutta muutossa pitää lokkeilla kaverit ilmaiseksi työvoimaksi. Kaverit on oikeassa, hoitakaa itse muuttonne.
Jos kyseessä on omistusasunto niin siihen on ilmeisesti nykypäivälle tyypillisesti otettu iso laina ja lainanlyhennysten takia ei ole oikein enää varaa muuhun. Jos kyseessä on taas vuokra-asunto niin vuokra vain on aivan liian korkea ja siksi raha on tiukilla.
Mene provoamaan muualle. Kukaan täysjärkinen ei ajattele noin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin auttaisi jos ap ois kiva kaveri ja ruuat luvannu sekä sanonut että vähän on hommaa. Ehkä kyseinen ystävä on ollut ennenkin muuttamasssa tätä apta ja ap on ollut kiittämätön eikä ole kunnolla järjestellyt talkooväellr ruokaa yms.
Tottakai on ruokaa tarjolla talkoovälle! Ja kyllä myös toki laitoin, että voi valita mitä tekisi viikonlopun aikana. Pakkausta, loppusiivousta vai itse muuttoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena muutettiin talkoovoimin yksiöstä toiseen tai kimppakämppään. Viimeisin muutto perheenä oli alle kilometrin, mutta silti otettiin muuttofirma.En olettanut, että kaikki tulee mutta on kyllä koomista, että oikeasti ruuhkavuosia elävät ihanat ystävät haluaa tulla apuun, mutta se kenellä olisi oikeasti aikaa auttaa, ottaakin ajan mieluummin itselleen. Eikö kukaan muu todellakaan näe tässä samaa ironiaa mitä minä???
Ja mitä tulee kilometrin muuttomatkaan firmalla, niin hullua rahantuhlausta. Voit miettiä, mitä muuta sillä rahalla olisi saanut jos olisi ollut enemmän omaa toimintakykyä.
Ap
Ainoa mitä näemme on että olet turhamainen. Oletko kysynyt onko kaverilla jtn ettei voi auttaa ehkä kipuja tms eikä voi kantaa. Annat itsestäsi kyllä huonon kuvan ystävänä...
ettekö te ole osanneet säästää, jotta olisi ollut rahaa tilata muuttopalvelu? Muutama satanen ja homma olisi hoidettu paljon vähemmällä vaivalla kuin kavereilta ruikuttamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena muutettiin talkoovoimin yksiöstä toiseen tai kimppakämppään. Viimeisin muutto perheenä oli alle kilometrin, mutta silti otettiin muuttofirma.En olettanut, että kaikki tulee mutta on kyllä koomista, että oikeasti ruuhkavuosia elävät ihanat ystävät haluaa tulla apuun, mutta se kenellä olisi oikeasti aikaa auttaa, ottaakin ajan mieluummin itselleen. Eikö kukaan muu todellakaan näe tässä samaa ironiaa mitä minä???
Ap
Ai sekö nyt onkin se ongelma että hän on lapseton, ja siksi hänellä ei mielestäsi voi olla mitään muutakaan elämää tai tekemistä kuin auttaa sinun perhettäsi? Ehkä hänellä ei ole lapsia juuri siksi että tarvitsee keskimääräistä enemmän omaa aikaa ja rauhaa.
Siiis koko vkl pitäisi auttaa ja pakata myös. Kannattaisi itsr pakata että muitten tartteisi vaan muuttaa ne pois. Koko vkl on työssäkäyvälle kyllä aika rankkaa ku vapaa aika menisi sinun muuttoosi.
Ap ois vaan kannattanu suosiolla tilata muuttoauto ja muuttajat jostain alan liikkeestä. Rahalla noista selviää ja muuttokulut kannattaa budjetoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?
En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.
Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.
ApMinusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.
En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.
ApKaverisi ovat velttoja paskiaisia. Ei nuo mitään oikeita kavereita ole. Itselleni ei tulisi mieleenkään olla osallistumatta pyydettäessä muutto tai mihinkään muihinkaan hommiin esim. puutalkoisiin.
Kun nyt täällä niin paasaat niin vaihda sinä ap kanssa yhteystietoja ja mene auttamaan, eiköhän siellä sinullekin riitä hommia? Näytä ettet ole se laiska p*skiainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on ruokaa tarjolla talkoovälle! Ja kyllä myös toki laitoin, että voi valita mitä tekisi viikonlopun aikana. Pakkausta, loppusiivousta vai itse muuttoa.
Ap
muuttoviikonloppuna pitää olla jo kaiken pakattuna valmiiksi... mistä te uusavuttomat oikein sikiätte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi herranjumala! :DDD Vai saa ihan itse valita. Kuulostat oikealta piiskurilta. Kai varmasti ehdit lapsenkaitsennalta kuitenkin vahtia, että ystäväsi siivoavat oikein?
Ja siis PAKKAUSTA?? Juuri äskenhän väitit, että teette kaiken itse. Mutta ette siis edes pakkaa itse??? Miten monta päivää niiden kavereiden pitäisi käyttää omaa aikaansa sinun muuttoosi? Ei ihme, että kaverisi kieltäytyy. Ettehän te tee muutostanne mitään itse!
Jos ois joku päivän muttto max 8h niin auttasivat mutta että koko viikonloppu....
Uskomatonta on tämä nykyajan kermaperseiden asenne, että kavereita ei auteta. Sota opettaisi teidät tavoille, vanhan kansan ihmisille ei tulisi kuuloonkaan ettei ihmisiä auteta vaikka on oikeasti omiakin töitä toisin kuin apn kavereilla vain sohvalla makaamista.