Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija
Poiminta

Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.

Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona.

Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.

Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?

• ylös 178
  • alas 210

Sivut

Kommentit (243)

Vierailija

Jätät vastaamatta kaikkiin flirtteihin ja joutavaan roskaan sekä ehdottomasti ei mitään hymiöitä mihinkään vastausviestiin.

Käyttäydy jäätävästi, mutta asiallisesti.

• ylös 529
  • alas 2
Vierailija

Välttele, älä hymyile, ja jos tuokaan ei tehoa, niin sitten täytyy sanoa ihan suoraan, että käytöksesi ei ole sopivaa esimiehelle.

• ylös 325
  • alas 7
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Aikuinen ihminen ja luulee tommosta kusipäisyyttä ja epäasiallisuutta/epäammattimaisuutta flirtiksi!

Sanot vaan että sori, olinpas tyhmä kun....

• ylös 139
  • alas 18
Vierailija

Hankala kun on esimies. Mulla oli vastaava tilanne joskus, mut ei ollut suora esimies, mutta johtaja, kun olin asiantuntijaroolissa. Mä otin sellasen yksi jätkistä -mentaliteetin, siis osittain lähdin noihin läppiin mukaan. Esim. oisin varmaan niihin nahkahousuihin kommentoinut, että "otanko ruoskankin ja laitan sakin kunnolla kuriin?" tms. ja tietenkään yhtään älä flirttaa juuri hänelle takaisin, vaan nimenomaan vedät ihan huumoriksi kaikki tuollaiset.

Tuo johtaja kyllä arvosti mua, ja esim. ylennystilanteessa puhui mun puolesta. Uskon, että juuri tuo, että kestin tuollaista "huumoria" varmaan sellaisen miehen silmissä nosti mun pisteitä. Ja myös se, etten oikeasti lähtenyt mihinkään reittäpitkin juttuun flirteistä huolimatta, eli otin kaikki flirtit asenteella, että se ei voi olla mitään muuta kuin iso vitsi.

Onhan tuo epäasiallista, mutta valitettavan yleistä suomalaisilla (miesvaltaisilla) työpaikoilla. Sulla on sentään väliaikainen tilanne kyseessä.

• ylös 55
  • alas 125
Vierailija

Olet vain asiallinen, ei mitään sen kummempia. Jos sieltä tulee asiatonta tekstiä, niin sanot, että tämä asia ei taida kuulua työtehtäviin ja menet tekemään töitäsi asiaan enää palaamatta.

Käyttäydyt siis aikuisen naisen tavoin, et enää kuin typerä vosu.

• ylös 204
  • alas 57
Vierailija

Olkoot vaan "yleistä" miesvaltaisilla työpaikoilla, mutta KENENKÄÄN ei tarvitse sietää tällaista ahdistelua töissä ja sen on loputtava.

• ylös 268
  • alas 8
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hankala kun on esimies. Mulla oli vastaava tilanne joskus, mut ei ollut suora esimies, mutta johtaja, kun olin asiantuntijaroolissa. Mä otin sellasen yksi jätkistä -mentaliteetin, siis osittain lähdin noihin läppiin mukaan. Esim. oisin varmaan niihin nahkahousuihin kommentoinut, että "otanko ruoskankin ja laitan sakin kunnolla kuriin?" tms. ja tietenkään yhtään älä flirttaa juuri hänelle takaisin, vaan nimenomaan vedät ihan huumoriksi kaikki tuollaiset.

Tuo johtaja kyllä arvosti mua, ja esim. ylennystilanteessa puhui mun puolesta. Uskon, että juuri tuo, että kestin tuollaista "huumoria" varmaan sellaisen miehen silmissä nosti mun pisteitä. Ja myös se, etten oikeasti lähtenyt mihinkään reittäpitkin juttuun flirteistä huolimatta, eli otin kaikki flirtit asenteella, että se ei voi olla mitään muuta kuin iso vitsi.

Onhan tuo epäasiallista, mutta valitettavan yleistä suomalaisilla (miesvaltaisilla) työpaikoilla. Sulla on sentään väliaikainen tilanne kyseessä.

Häirintään ei pidä suhtautua huumorilla. Ihan asiallisesti voi sanoa, että käytöksesi ei ole sopivaa, jos elekieli ei riitä.

• ylös 246
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olet vain asiallinen, ei mitään sen kummempia. Jos sieltä tulee asiatonta tekstiä, niin sanot, että tämä asia ei taida kuulua työtehtäviin ja menet tekemään töitäsi asiaan enää palaamatta.

Mitä helvettiä? Mikä tässä tilanteessa tekee AP'sta typerän vosun? 

• ylös 269
  • alas 23
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, en olisi jaksanut, vaan olisin tehnyt selväksi toista nolaamatta, että toisen käytös on typerää ja se saa luvan loppua. Olen oikein mielelläni se huumorintajuton aika, jos tilanne sitä vaatii.

• ylös 93
  • alas 7
Vierailija

Pysy koko ajan asiassa ja vain asiassa. Siis työasiassa. Älä ota ainakaan sanallisesti mitään kantaa flirtteihin vaan käännä puhe heti työasioihin. Jos ei ole mitään puhuttavaa henkilön kanssa niin vetoa työkiireisiin ja päätä keskustelu.

Jos tyyppi on niin tollo, ettei tätäkään tajua niin eskaloi asia henkilöstöosastolle. Saavat siellä selvittää.

Ymmärrän täysin, että olet aluksi ollut ystävällinen ja ymmärtäväinen. Sellaisiahan alaisten oletetaan töissä pomoja kohtaan olevan.

• ylös 211
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tilanteeseen mukaan meneminen ja kaiken hyväksyminen hihitellen. Ap ei selvästi arvosta itseään ja se näkyy myös muille. Minä en ainakaan olisi katsonut ja kuunnellut tavuakaan mitään kuzipäisiä kommentteja.

• ylös 56
  • alas 95
Vierailija

Jos olet etätöissä, ja pidätte yhteyttä puhelimitse tai Teamsin kautta, kehität hirnuvan naurun, ja naurat koko ajan, olipa syytä tai ei.

Toimistolla ollessa kaivat nenää ja pyyhit sormet puseroon, joko omaasi tai hänen.

• ylös 38
  • alas 83
Vierailija

Välttelyä ja jäätävästi käyttäytymistä on toki loogista ehottaa, mutta tuo käytös jossain tapauksissa antaa vaan lisää vettä myllyyn. "Esitetään vaikeasti tavoiteltavaa", joka saa miehen työskentelemään kahta kovemmin. Sanoisin suoraan seuraavalla kerralla, että koet käytöksen epäasiallisena.

• ylös 108
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tilanteeseen mukaan meneminen ja kaiken hyväksyminen hihitellen. Ap ei selvästi arvosta itseään ja se näkyy myös muille. Minä en ainakaan olisi katsonut ja kuunnellut tavuakaan mitään kuzipäisiä kommentteja.

Kaikki eivät ole kuin sinä ja vaivaantuneisuuttaan sekä mukavuuttaan voi vastata hymiöllä. Se ei tee kenestäkään vosua ja aika säälittävää haukkua tässä ahdistelun uhria. Et sä silti pomona perseile tolla tavalla sun alaiselle vaiks se sulle vastaiskin.

• ylös 168
  • alas 9
Vierailija

Flirtin ja tuon aloituksesi suhteen annan yhden neuvon: tiivistä viestisi äläkä jaarittele.

• ylös 63
  • alas 14
Vierailija

Yksi vaihtoehto on sitten vaihtaa työpaikkaa. Nuorilla naisilla on ihan tarpeeksi vaikeeta tehdä uraa muutenkin (ap:llakin pienet lapset), että ei siinä kannata vielä ruveta taistelemaan oman esimiehensä kanssa. Siis että nämä otat HR:ään yhteyttä jutut nyt vaan ampuu itteeskin nilkkaan. Helppo se on ulkopuolisen paasata, että pidä oikeuksistasi kiinni, mutta kuinka moni perheellinen oikeasti nyt sitten uhraa oman uransa yhteisen hyvän nimissä.

Eli siedät, otat huumorilla, olet asiallinen tms. tai vaihdat itse työpaikkaa. Sulla on kun on väliaikainen tilanne, niin ehkä ne kuukaudet kuluu nopeesti.

• ylös 29
  • alas 77
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No ei ole yleistä suomalaisilla miesvaltaisella työpaikoilla. Meillä on selkeät ohjeet seksuaalisen ahdistelun ilmoituksesta. Mutta älkää nyt oikeasti *tirsk* hymiöikö tuollaisten idioottien viesteihin.

• ylös 98
  • alas 3
Vierailija

Käyttökelpoisia fraaseja:

Lopeta
Minulla on kiire
Tuo ei ole sopivaa
En ole kiinnostunut
Kiitos, jatkan nyt työtäni.

• ylös 160
  • alas 4
Vierailija

"Olet etuoikeutettu partiarkka ja setämies. Häivy, tai seen sinusta metoo-ilmoituksen! Tinderistä saan koska vaan miten monta miestä haluan ja ne miehet ovat kaikki 5/5-tasoa, toisin kuin sinä."

• ylös 14
  • alas 96

Sivut