Minkä ikäisen lapsen voi SINUN MIELESTÄSI jättää yön yli hoitoon hyvällä omalla tunnolla?
Kun katselen noita tuoreita vanhempia niin hyvin pian lapsen syntymän jälkeen he ovat jo bilettämässä. En tuomitse, mutta kysyn teidän mielipiteitänne ja kokemuksianne: minkä ikäisenä jätitte lapsenne ensimmäisen kerran hoitoon?
Kommentit (26)
ja harvoin ja läheisille, esim isovanhemmille.
Mutta toisaalta olen hoitanut kummipoikaani 1vrk hänen ollessaan 7kk ikäinen. Ja hyvillä mielin otin hänet hoitoon.
Tilanteet vaihtelee. Meillä ei ollut mitään tarvetta jättää vauvaa yöhoitoon, emme olleet liian väsyneitä, yhteistä aikaa saimme vauvan mentyä yöunille ja muutenkin kaikki oli hyvin.
Ymmärrän toisaalta äärimmäisen hyvin, että kovin itkuisen ja valvottavan ja muutenkin " vaikean" vauvan tai sitten sairaan vauvan vanhemmat saattavat kaivata irtiottoa arjesta edes yhdeksi yöksi.
melko pienen, joka kuitenkin nukkuu yönsä voi jättää yöksi hoitoon omaan kotiin, eli että hoitaja tulee lapsen kotiin. Ainakin meillä on voinut ihan hyvin mennä menoille kun lapsi tyyytyväisenä nukkuu omassa sängyssään yön.
Muuten on ok viedä lapsi vieraaseen hoitoon yöksi silloin kun hän sitä itse tahtoo. Tai MINÄ en voisi varmaan nauttia olostani jos tiedän, että lapsi itkisi vieraassa hoidossa eikä saisi unta tms..
Mutta toki joskus on ajateltava omaa etuakin, ja todennäköisesti kuopus jää tuon ikäisenä jo viikonlopuksi hoitoon kun lähden työmatkalle. Hyvällä omallatunnolla olen jättänyt lapsen n. 2-vuotiaana, kun on itse mielellään jäänyt. Hlökohtaisesti en voisi kuvitellakaan laittavani alle 0,5-1 -vuotiasta yökylään.
Ok, onhan sekin tärkeä pointti ja asettaa rajoituksensa sen tiedän kokemuksestakin mutta minulle tärkein kriteeri on se missä kehitysvaiheessa lapseni on. Eli alle 2½-3v ikäinen lapsi ei kykene vielä ymmärtämään aikakäsitettä eikä siis sitä että ne poissa olevat vanhemmat myöskin tulevat takaisin eivätkä ole hyljänneet häntä. Hän siis kokee muutamaakin tuntia pidemmäneron stressaavana ja hylkäämiskokemuksena.
Siksi meillä ei alle 3v lapset yökyläile eikä aloita päiväkotiakaan.
-äitix2-
Jos se lasketaan niin molemmat lapseni ovat jääneet isänsä kanssa kaksin 2 kk iässä. T: 11
Vierailija:
hoitajana mieheni eli lapsen isä.
Omat lapset ovat olleet ekan kerran isovanhempien luona yötä n. 1v. 3kk iässä.
Satunnainen yökyläily ei varmaan ole nuoremmallekaan pahasta, mutta jos viikottain on lapsi " evakossa" niin mielestäni siitä on haittaa isollekin lapselle.
Kovin on korkeet teillä suositukset.
Meillä mamma vaati vauvaa hoitoon alle 1kk. Siitä lähtien sairastumiseensa asti säännöllisesti kysyi koska meillä lähdetään taas viihteelle. Onhan se tietenkin eri asia niille joilla ei ole luotettavaa hoitajaa tai jotka eivät halua käydä missään. Nykyäänkin haluais hoitaa lapsia muttei voimat riitä ja mun on pakko kieltäytyä tarjouksesta välillä.
T: 28 vuotias 3 lapsen äiti. Naimisissa lasteni isän kanssa.
että ehkä ammattini tuo asiaan oman säväyksensä (lasten psyksh) mutta minusta yksi tärkeimpiä huomioitava seikkoja on lapsen psyykkinen hyvinvointi ja kehitystaso, ei niinkään fyysinen mitä esim imetys suurimmaksi osaksi tyydyttää sen psyykkistä puolta yhtään väheksymättä.
-13-
Vierailija:
Ok, onhan sekin tärkeä pointti ja asettaa rajoituksensa sen tiedän kokemuksestakin mutta minulle tärkein kriteeri on se missä kehitysvaiheessa lapseni on. Eli alle 2½-3v ikäinen lapsi ei kykene vielä ymmärtämään aikakäsitettä eikä siis sitä että ne poissa olevat vanhemmat myöskin tulevat takaisin eivätkä ole hyljänneet häntä. Hän siis kokee muutamaakin tuntia pidemmäneron stressaavana ja hylkäämiskokemuksena.
Siksi meillä ei alle 3v lapset yökyläile eikä aloita päiväkotiakaan.
-äitix2-
Meillä ei ainakaan lapsi ole kokenut mitenkään stressaavana sitä että on ollut koko päivän siskoni perheessä hoidossa (ikää lapsella nyt 2v). Mieluusti menee sinne hoitoon ja itkun kanssa lähtee kotiin. Siellä hänellä kavereita jotka koko ajan leikkivät hänen kanssaan. Joten eipäs nyt olla liian tarkkoja...
Vierailija:
hoitajana mieheni eli lapsen isä.
eikö hoitaja oo esimerkiksi mummo tai päiväkodin täti? joku semmoinen ihminen joka hetken aikaa pitää lapsesta huolen mutta ei asu lapsen kanssa kaiken aikaa?
Etuna se että hänelle kelpasi myös pullosta äidinmaito ja mummolle uskalsi hyvin jättää. Isä ja valvomisista umpiväsynyt äiti pääsivät kavereiden kanssa viihteelle, vaikkakin sieltä tultiin aika aikaisin kotiin. :)
Kotona taasen meillä oli iltahoitaja ekan kerran silloin, kun esikoinen oli 2 vkon ikäinen. Imetin ennen lähtöä (mentiin juhliin parin kilsan päähän) ja tultiin takaisin joskus puolilta öin, ja siinä välissä tyttö oli kerran juonut pullosta ja nukahtanut uudelleen.
Nyt lapset 4- ja 1-v ovat yökylässä ehkä kerran kahdessa kk:ssa. Ja ihan omasta tahdostaan (vaikka 1-vuotias ei vielä sitä osaa sanoakaan, mutta isosisko " päättää" hänen puolestaan ja mikä ettei, kun hyvin menee).
" Minun lapseni on kolme vuotta ja ei ole ikinä ollut hoidossa kun sille tulee stressi....." Siis voi hyvää päivää. Turha sitten itkeä täällä palstalla kun lapsi ei suostu jäämään esim päivähoitoon kun on aina ollut ÄIDIN kanssa kun Äiti ei voi lasten stressin takia laittaa hoitoon edes yöksi. Itkehän nyt vielä että et ole nukkunut moneen vuoteen yhtä kokonaista yötä.
Kyllä te olette uskomattomia.....
Mulla ei ole mitään syytä olla laittamatta hoitoon jos on vain sellainen henkilö johon luotan 100%. Ja vaikka 2 kk:n ikäisenä!
Tyttö meillä oli yön yli hoidossa vasta yli 2 vuotiaana, mutta poika jo noin vuoden ikäisenä.
Silloin oon käyny viihteellä.
Olen tässä ajatellut että poissa olen ollu klo 22-05 eli 7 tuntia.
Joskus parikytä vuotta sitten ihmiset meni töihin 8 tunniksi kun lapsi oli n. 3 kk ikänen.. Nyt nuorin lapsi täyttää vuoden ja on hoidossa 8 h päivällä kun olen töissä.
Meillä tehdään kolmeavuoroa, onneksi ei samaan aikaan. Mutta jos joku sanoi että isäkin toimii " hoitajana" niin silloin kun minä en ole hoitaja vaan mies niin minä olen joskus yön töissä, olisi kiva kuulla onko se " hyväksytympää" kuin että olisin viihteellä?
Lapsella kuitenkin on joku vahti jos ollaan viihteellä: mummu, kummi tai joku ystäväni. Eli lapsesta huolehtii joku. En ole niin itsekäs että pitäisin itseäni niin hyvänä ettei muut osaisi nukuttaa tai antaa tuttipulloa lapselleni.
Edellytykset on meillä ollu että hoitaja on selvinpäin ja kykenee hoitamaan lasta. Vaikkakin meillä pennut on nukkunu MILTEI koko yön vauvasta saakka.
Mummolassa lapset on ollu myös aamusta aamuun kun ne on sinne viety VIIHTYMÄÄN ja me vanhemmat ollaan ihmetelty kotona nurkkia selvinpäin. Näin on tehty koska mummola haluaa lapsia sinne ja meistä mikään ei oo niin hyvä asia kuin mummola jossa on hyvä painaa tukka putkella.
Veimme lapsen puolitoistavuotiaana yöhoitoon, ja lapsi oli huutaa rääkynyt koko illan eli tuntikausia hädissään. Toiste ei viedä ennen kuin osaa puhua riittävästi.
Helpon vauvan voi viedä aiemmin, sillä helppo vauva sopeutuu nopeasti. Vaikean vauvan vanhemmat kyllä tarvitsisivat hengähdystä, mutta vaikea vauvapa ei sopeudukaan hoitoon. Näin nurinkurisesti se menee.
kun lähdin sukulaisten mökille iltapäivällä ja palasin vajaata vuorokautta myöhemmin.
En mennyt bilettämään vaan saunomaan, uimaan ja lepäämään (olin yh).
Vauva oli äidilläni, joka oli alle 50v. Ja pakastimessa pussikaupalla lypsettyä maitoa.
Hyvin meni, levännyt ja hyväntuulinen äiti palasi mökiltä ;)
Mitä nyt yhden yön äidistä erossa kun olin synnyttämässä kuopustamme. Kotona oli kuitenkin isä ja isovanhemmat hoitamassa :)
Ehkä sitten kun hän itse haluaa mennä yöksi esim. mummolaan tai kaverin luo.