Kaveri jätti vastasyntyneen yksin kotiin
Kaverini kertoi käyneensä kaupassa asioilla ja jättäneensä kuukauden ikäisen vastasyntyneen siksi aikaa kotiin yksin. Olin tästä niin hämmentynyt, että en saanut sanaa suustani. Eihän tämä ole normaalia ja/tai hyväksyttävää, eihän? Olen itse lapseton, mutta käsittänyt ettei lapsia jätetä tuon ikäisenä (eikä paljon vanhempanakaan) yksin ikinä missään olosuhteissa. Asia on jäänyt tosi paljon vaivaamaan minua ja haluaisin ottaa sen puheeksi hänen kanssaan. Ovat meidän suhteellisen läheinen ystäväpariskunta.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu,ei todellakaan jätetä vauvaa yksin😡kaverisi voi olla masentunut
Miksi ei? Jos kauppa on vieressä niin sinne on päästävä nopeasti ostamaan ruokaa. Vauva nukkuu sängyssään sillä välin.
Oon jättänyt vauvan nukkumaan kun vein pyykit kuivumaan (5min).Oon käynyt alakerran kiskalla hakemassa paketin kun vauva nukkui pinnasängyssä. Olen myös vienyt roskat vauvan nukkuessa. Miksi sitä lasta pitäis mukana retuuttaa arjen askareissa joihin menee muutama minuutti. Kamala äiti tässä sit ollaan. Heitteillejättäjä.
Vierailija kirjoitti:
Oon jättänyt vauvan nukkumaan kun vein pyykit kuivumaan (5min).Oon käynyt alakerran kiskalla hakemassa paketin kun vauva nukkui pinnasängyssä. Olen myös vienyt roskat vauvan nukkuessa. Miksi sitä lasta pitäis mukana retuuttaa arjen askareissa joihin menee muutama minuutti. Kamala äiti tässä sit ollaan. Heitteillejättäjä.
Luulen jotenkin, että sille lapselle on ollut parempi saada nukkua rauhassa. Väkisin herättely jatkuvasti on sekin yhdenlaista kidustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa joskus jättänyt. Jouduinko heittämään miehen asemalle tai jotain. Oli aikainen aamu ja alle vuosikas, en muista ikää, jäi nukkumaan pinnasänkyyn. Olin poissa n. vartin ja miehelle tekstari kun pääsin kotiin. Muuten olis hypännyt pois bussista ja takas kotiin. Totesin että turvallisempaa kotona kun kylmään autoon revittynä. Ei edes herännyt. Ja 3-vuotiaan jätin leikkimään kun lähdin taloyhtiön saunaan. Vannotin pysymään paikoillaan kun ei kerran halunnut mukaan tulla. Ekana sanoina olin kun tulin takaisin, että tässä olin koko ajan.
No enpä kyllä 3-vuotiasta jättäisi yksin saunareissun ajaksi. Sen ikäinen voi keksiä vaikka mitä. Erikoista ajattelua myös, että kun lapsi ei halunnut mukaan niin jääköön sitten yksin kotiin. Kyllä nyt yleensä tuon ikäiset tykkäävät veden kanssa litralta suihkussa tai vaikka lasten vannassa.
No mä jätin enkä ole siitä huonoa omaatuntoa kokenut. Olen itse palanut pahasti pienenä kotona talossa jossa asui puoli sukua. Sattuu jos on sattuakseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin ei saisi tehdä? 15min poissa ja vastasyntynyt kävelee karkuun kotoa?
Parempi että pysyt lapsettomana jatkossakin.
Selittäisitkö miksi vauva ei saa olla hetkeäkään yksin? Muuten aijon ilman muuta hankkia lapsia ja jättää heidät hetkeksi yksin sillä siitä ei mielestäni ole mitään haittaa
Vauvan jättäminen yksin on heitteillejättö ihan yksiselitteisesti. Älä hanki lapsia, jos meinaat jättää vauvan yksin. Oikeasti. On lastensuojeluasiat jos niin teet.
Se pieni vauva ei kykene edes asentoaan korjaamaan, kääntymään tai muutakaan. Hän voi vaikka tukehtua oksennukseen tai joutua asentoon, jossa tarvitsee aikuisen apua, esim peitto menee naaman päälle eikä saa sitä pois itse. Vauva ei myöskään ymmärrä, miksi kukaan ei tule auttamaan, kun hän itkee hätäänsä.
Voi luoja. Älä vaan hanki äläkä hoida lapsia ihan turhaan hössötät. Vauva pärjää hyvin yksin pienen aikaa eikä tartte olla äidissä kiinni 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäisitkö miksi vauva ei saa olla hetkeäkään yksin? Muuten aijon ilman muuta hankkia lapsia ja jättää heidät hetkeksi yksin sillä siitä ei mielestäni ole mitään haittaa
Vauvan jättäminen yksin on heitteillejättö ihan yksiselitteisesti. Älä hanki lapsia, jos meinaat jättää vauvan yksin. Oikeasti. On lastensuojeluasiat jos niin teet.
Se pieni vauva ei kykene edes asentoaan korjaamaan, kääntymään tai muutakaan. Hän voi vaikka tukehtua oksennukseen tai joutua asentoon, jossa tarvitsee aikuisen apua, esim peitto menee naaman päälle eikä saa sitä pois itse. Vauva ei myöskään ymmärrä, miksi kukaan ei tule auttamaan, kun hän itkee hätäänsä.
Voi luoja. Älä vaan hanki äläkä hoida lapsia ihan turhaan hössötät. Vauva pärjää hyvin yksin pienen aikaa eikä tartte olla äidissä kiinni 24/7.
Kaksi lasta kasvatettu ilman että kumpaakaan olisi pitänyt jättää yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Jos kauppa on vieressä niin sinne on päästävä nopeasti ostamaan ruokaa. Vauva nukkuu sängyssään sillä välin.
Siellä kaupassa voi käydä vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta kasvatettu ilman että kumpaakaan olisi pitänyt jättää yksin kotiin.
Mäkin olen, mutta myös kaksi kasvattanut siten että olivat hetken kotona yksin. T:eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasta häiriintyy enemmän, nukkumisesta kotona vai pukemisesta lyhyttä kauppareissua varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan kauppareissu kesti? Jos kauppa on ihan vieressä ja kesti max 15 min reissu niin ei kai tuossa mitään ihmeellistä? Jos vauva nukkui eikä halunnut herättää sitä?
Itsekin jätin vauvan 5-15min yksin jos käytin koiran aamu pissalla nopeesti tai kävin pyykkituvalla viemässä/hakemassa pyykit. Yleensä nukkui sen ajan. Joskus tietenkin oli herännyt ja itki, mutta eipä se kauaa ollut ehtinyt itkeä, pahimmillaan vain sen 15 minuuttia jos heti oli aloittanut kun olin lähtenyt.
Vartti on liian pitkä aika itkettää vauvaa. Eihän vauva tiedä, että se äiti sieltä tulee. Sille se on totaalista turvattomuutta, jonka kestoa se ei tiedä.
No eihän se tiedä puolesta minuutistakaan. Silti äidin on istuttava joskus paskalla, käytävä suihkussa, vietävä haiseva roskapussi tai puhuttava tärkeä puhelu loppuun.
Tuo on minusta saivartelua. Jokainen äiti tietää, että puoli minuuttia itkenyt vauva on ihan eri tilassa kuin vartin itkenyt. Vartin itkenyt on jo hätääntynyt, puoli minuuttia itkenyt ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasta häiriintyy enemmän, nukkumisesta kotona vai pukemisesta lyhyttä kauppareissua varten?
Mikä estää käymästä kaupassa, kun vauva hereillä? Ei se kauppa katoa.
Tämä on tyhmää jankuttamista, puhutaan tarkemmin ajoista. Muutama minuutti on eri asia, käykää paskalla, puhukaa puhelimessa. Mutta kuuntelisitko 15 minuuttia vauvan itkua puhuaksesi "tärkeän" puhelun loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää käymästä kaupassa, kun vauva hereillä? Ei se kauppa katoa.
Hätä ei aina lue lakia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kirjoittamat asiat ovat totta, joten en jättäisi avutonta vauvaa yksin koska on vastuutonta jättää noin pieni vailla äidin huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen jotenkin, että sille lapselle on ollut parempi saada nukkua rauhassa. Väkisin herättely jatkuvasti on sekin yhdenlaista kidustusta.
Tai sitten menee vasta kun vauva on hereillä. Miksi paketti pitää hakea juuri siihen aikaan, tai käydä kaupassa. Meillä ulkoiltiin päivittäin, samalla vein roskat ja hain postit. Tai kun käytiin kaupassa. Ei ole niin vaikeaa, jos vähänkään osaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vauva itkee, ei hätä ole suurin. 5 minuuttia itkua ei ole vaaraksi, kunhan ei ole liian usein käytäntönä.
Hiljaisuudessa tapahtuvat vaaralliset asiat.
Tuo koskee enemmän liikkuvia lapsia. Jos vauvan hiljaisuus on huolestuttavaa, sitten pitäisi istua nukkuvan vauvan vieressä koko aika.
Lapsen kaltoinkohtelu eli sen tarpeisiin vastaamatta jättäminen aiheuttaa aivoyhteyksien heikentymistä toistuessaan.
Kaksosten kanssa tuli kyllä vauvavuotena tilanteita, joissa toinen joutui odottamaan vuoroaan. Tai jopa molemmat hetken niinä päivinä kun isompi sisarus oli kotona ja tilanne ns. päällä. Toinen vauvoista herää nälkäisenä, toinen nukkuu sikeästi. Päätät syöttää heränneen kun on selkeästi nälkä, mutta kesken imetyksen toinenkin herää. Siinä se toinen sitten joutui muutaman minuutin odottamaan, että eka sai syötyä. Ihan sama jos olisin ollut vessassa tai suihkussa. Joku roti tähän panikointiin. Aivan eri asia pitkiä aikoja toistuvasti itkettää, se ei tietenkään ole hyväksi.
Jos itkevä vauva on hikinen, punainen ja poissa tolaltaan, on hoitaja ollut liian kauan vastaamatta lapsen kutsuun eli itkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kaksosten kanssa tuli kyllä vauvavuotena tilanteita, joissa toinen joutui odottamaan vuoroaan. Tai jopa molemmat hetken niinä päivinä kun isompi sisarus oli kotona ja tilanne ns. päällä. Toinen vauvoista herää nälkäisenä, toinen nukkuu sikeästi. Päätät syöttää heränneen kun on selkeästi nälkä, mutta kesken imetyksen toinenkin herää. Siinä se toinen sitten joutui muutaman minuutin odottamaan, että eka sai syötyä. Ihan sama jos olisin ollut vessassa tai suihkussa. Joku roti tähän panikointiin. Aivan eri asia pitkiä aikoja toistuvasti itkettää, se ei tietenkään ole hyväksi.
Onko joku puhunut minuuteista?? Puhutaan kauppareissusta. Edelleen on avoin kysymys kuinka kaukana kauppa on. Sun esimerkkisi ei liippaa läheltäkään aloittajan kysymystä. Kuka käy kaupassa muutamassa minuutissa???
Tämän perusteella 15 minuuttia on liikaa, ainakin ihan pienen vauvan kohdalla.