Pillereiden lopettaminen kesken liuskan?
Olen heinäkuusta asti syönyt e-pillereitä ja tällä hetkellä olen noin liuskan puolivälissä. Pillereiden riskit huolestuttavat, etenkin kun en voi olla täysin varma, onko suvussani jotain riskitekijöitä. Lähipäivinä tulossa pitkiä matkoja, jolloin veritulppariski kasvaa. Miten sekaisin menkat mahtaisivat mennä, jos lopettaisin pillerit nyt? Entä vaikutus mielialoihin (aloittaessani ne voin psyykkisesti erittäin pahoin ja muutenkin mielenterveysongelmia ollut aiemmin)? Onko mitään väliä noiden kannalta, lopettaako liuskan puolivälissä vai lopussa?
Kommentit (4)
Kyllä ne voi kesken liuskan lopettaa. Se tyhjennysvuoto alkanee muutaman päivän päästä lopettamisesta. Sen jälkeen oma kuukautiskierto alkaa vähitellen käynnistyä, ja se on yksilöllistä kuinka nopeasti se säännöllistyy samanlaiseksi kuin ennen pillerien syöntiä. Joillain tulee jo heti seuraavassa kuussa menkat "oikeaan" aikaan, jollain voi olla puoli vuottakin epäsäännöllistä.
Mielialavaikutuksiin se ei vaikuta, lopetatko liuskan kesken vai lopussa. Yleensä pillerien lopettaminen lähinnä parantaa mielialaa, ja osalla ei vaikuta mitään.
Tukosriski on suurin pillereiden aloittamisen yhteydessä. Jos nyt lopetat pillerit ja aloitat jnk ajan päästä uudelleen, tukosriski vain lisääntyy. En suosittele.
Voi lopettaa kesken liuskan. Mutta tukosriskiin se ei vaikuta välittömästi. Tukosriski säilyy vielä 3-4viikkoa pillereiden lopettamisen jälkeen. Tämä tieto löytyy nykyään joistakin pakkausselosteistakin.
Mä oon lopettanut hetkeksi ja aloitan kohta uudestaan