Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

E-pillereitä 10 vuotta...

Vierailija
15.09.2015 |

Eli olen syönyt jo 10 vuotta pillereitä. Haluaisimme ehkä vuoden-kahden sisällä lapsen, mutta en haluaisi raskautua ennen ensi kesää. Pelottaa, että jos en tulekaan raskaaksi sitten kun haluan. Kannattaako jättää nyt jo pillerit pois, jotta luonnollinen kierto ehtii tasoittumaan? Emme tykkää käyttää kumeja, ja siksi päätös onkin niin vaikea.

Oletteko te katuneet että söitte liian kauan hormoneita ja jouduitte sitten odottamaan raskautumista? Kuinka kauan teillä meni sitten plussaan?

Lisään vielä että minulla ei koskaan ollut normaalia kuukautiskiertoa, vaan jotain 50-70 päivän väliltä vaihtelevasti. Ja kivut olivat hirveät. Sekin pelottaa, etten kestä niitä kipuja mitä oli ennen pillereiden syömistä.  Mun ikäkin on jo pian 30.

help

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:51"]

Oletko käynyt lääkärissä tuon kiertosi takia? Tuollainen vaihtelu ei ole välttämättä normaalia. Mulla heitteli kiertojen pituudet 34-47 päivän välillä ja esikoista tehtiin 7,5kk ja toista 9kk. Pillereitä olin syönyt ennen esikoista kuutisen vuotta. Ikää mulla on alle 30 vuotta. Pitkässä kierrossa harvoin tapahtuu ovulaatio, joten kehottaisin menemään lääkäriin.

[/quote]

Aikoinaan lääkäri määräsikin nuo pillerit juuri kierron tasoittamiseen ja kipuihin.

Niin minulla epäiltiin endometrioosia aikanaan, mutta siihen ei tullut varmuutta ultrallakaan. Löytyi vain jokin puhjennut kysta tms. mikä aiheutti kovat kivut.

Ehkä voisin tosiaan käydä vielä yksityisellä, kunnalliselta puolelta ei kyllä nykyään saa enää aikoja. 

Ap

Vierailija
2/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lopettamaan jo, itse lopetin yli puoli vuotta sitten eikä menkkoja ole vieläkään näkynyt. Mietittiin ihan samasta syystä viitsiikö lopettaa kun muisteltiin kondomi aikoja mutta löydettiin oikeasti ohuita kondomeja - sultan ultra thin ei oikeasti tunnu yhtään! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin yli kymmenen vuotta pillereitä. Lopetin keväällä, koska oli tulossa jalkaleikkaus ja myöhemmin suunnitelmissa lapsi, joten gyne suositteli lopettamaan kohonneen veritulppariskin vuoksi (koska liikkuminen oli minimaalista etenkin ekan kuukauden leikkauksen jälkeen). Kierto pysyi samassa noin 28 päivässä. Puoli vuotta oli kortsut käytössä jotta jalka ehtisi toipua kunnolla ennen raskautta. Toisessa kierrossa ilman ehkäisyä tulin raskaaksi. Oma gyneni oli sitä mieltä, että pillereiden syöminen pitää munasoluja jotenkin "lepotilassa", eli ei ole niin haitaksi vaikka pidempään söisi, enemmän asiaan vaikuttaa ikä. En osaa sanoa miten pian olisin pillereiden lopettamisen jälkeen tullut raskaaksi, koska tosiaan oli kortsut käytössä, mutta mun mielestä aika pian kuitenkin tulin raskaaksi, ikää oli kuitenkin 30.

Vierailija
4/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin e-pillereitä 9 vuotta. Aloitin 16 vuotiaana. Ennen pillereitä kierto oli epäsäännöllinen,ja pillereiden lopettamisen jälkeen myöskin. 2 Vuotta meni ennenkuin tulin raskaaksi,koko sen ajan kierto oli hyvin epäsäännöllinen. Käytiin myös tutkimuksissa jos jotain onkin vialla,mutta ainut syy oli tuo epäsäännöllinen
kierto.
Toki kaverilla oli myös epäsäännöllinen kierto ja söi pillereitä myös n.10 vuotta. Hän tuli raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta lopetettuaan pillerit.

Vierailija
5/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti nainen on kaikkein hedelmällisimmillään juuri pillereiden lopettamisen jälkeen. Joten minkäänlaista tieteellistä yhteyttä pillereiden syömisen ja lapsettomuuden välillä ei olla löydetty. Useinhan pillerit on määrätty koska kierrossa on ongelmia, jolloin lapsensaannin vaikeus voi johtua näistä ongelmista, ei pillereistä. 

Itse olen raskautunut kahdesti heti pillereiden lopettamisen jälkeen sekä kerran pillereiden kanssa. Mitään sivuvaikutuksia ei ole koskaan ollut, olen syönyt nyt 14 vuotta pillereitä putkeen. Verenpaineet on normaalit ja voin hyvin.

Voithan toki lopettaa pillerit, jos ne sua huolettaa, mut mitään tilastollista syytä ei siihen sun huoleen ole. Ja jos sun olo luomuna on hankalaa (kuten mullakin) niin en oikein näe että miksi tekisit elämästäsi tahallasi vaikeampaa. Se vaan pistää sut miettimään tätä lapsiasiaa sitten koko ajan.

Vierailija
6/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:39"]

Tilastollisesti nainen on kaikkein hedelmällisimmillään juuri pillereiden lopettamisen jälkeen. Joten minkäänlaista tieteellistä yhteyttä pillereiden syömisen ja lapsettomuuden välillä ei olla löydetty. Useinhan pillerit on määrätty koska kierrossa on ongelmia, jolloin lapsensaannin vaikeus voi johtua näistä ongelmista, ei pillereistä. 

Itse olen raskautunut kahdesti heti pillereiden lopettamisen jälkeen sekä kerran pillereiden kanssa. Mitään sivuvaikutuksia ei ole koskaan ollut, olen syönyt nyt 14 vuotta pillereitä putkeen. Verenpaineet on normaalit ja voin hyvin.

Voithan toki lopettaa pillerit, jos ne sua huolettaa, mut mitään tilastollista syytä ei siihen sun huoleen ole. Ja jos sun olo luomuna on hankalaa (kuten mullakin) niin en oikein näe että miksi tekisit elämästäsi tahallasi vaikeampaa. Se vaan pistää sut miettimään tätä lapsiasiaa sitten koko ajan.

[/quote]

Mukava kuulla että noinkin voi käydä!

Taidan tosiaan jättää pillereiden lopetuksen siihen, että ruvetaan tosissaan yrittämään lasta. Olen kuullut muiltakin, että hedelmöittyminen on helpointa ekassa kierrossa lopetuksen jälkeen. Harmi vaan kun ei voi tietää etukäteen mitä tulee tapahtumaan! Ap

Vierailija
7/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun suurin ongelmasi voi tosiaan olla nuo tosi epäsäännölliset ja pitkät kierrot, ei niinkään e-pillerien syöminen.

Varaisin yksityiselle ajan.

Vierailija
8/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin pillereitä 9 vuotta ja olin 28-vuotias lopettaessani pillerit lapsitoiveiden vuoksi. Raskauduin heti.

Vierailija
9/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin 9 vuotta, mutta raskUduin vasta vuoden päästä. Itselläni on todella epäsäännöllinen ja pitkä ja niukka kierto.

Vierailija
10/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin pillereitä 5 vuotta ja kun lopetin, ovulaatio tapahtui 9. pillerittömänä päivänä. 

Vierailija
11/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sisko just sai veritulpan e-pillereistä. Kiittäisin hyvää tuuria 10v aikana enkä riskeeraisi terveyttäni enempää. Meillä oli ehkäisynä ennen vasektomiaa kondomi ja keskeytetty yhdyntä, seurasin kiertoa. Lapset saatiin vasta kun jätettiin pois kondomi ja keskeytys eli hyvin toimi ilman hormoneja.

Vierailija
12/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehtinyt syödä e-pillereitä 6 vuotta ja lopettamisen jälkeen menkat normalisoituivat heti ja olin 6kk:n päästä raskaana. 

Yhteensä olen syönyt pillereitä 25 vuotta, lukuunottamatta raskausaikaa ja nyt ne lopetettiin iän tullessa vastaan. Nyt myös menkat alkoivat toimimaan normaalisti heti, mutta kierto on hieman pitempi ja heittelehtii 30-33 pv:n välillä toisin kuin pillereiden kanssa, mutta hyvähän se on ettei tarvitse jatkuvasti plärätä siteiden kanssa.

Vierailija
13/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:36"]

No sisko just sai veritulpan e-pillereistä. Kiittäisin hyvää tuuria 10v aikana enkä riskeeraisi terveyttäni enempää. Meillä oli ehkäisynä ennen vasektomiaa kondomi ja keskeytetty yhdyntä, seurasin kiertoa. Lapset saatiin vasta kun jätettiin pois kondomi ja keskeytys eli hyvin toimi ilman hormoneja.

[/quote]

Olen ymmärtänyt että nämä veritulppatapaukset tapahtuvat yleensä aika pian pillereiden aloituksen jälkeen? Luultavasti olisi epätodennäköistä että saisin sellaista enää. Seuraan kuitenkin veren rasva-arvoja, ja hyvinä ovat pysyneet. Enemmän huolettaa mahdollinen lapsettomuus. Enkä tosiaan pysty elämään normaalisti jos en syö pillereitä. Kuukautiset ovat niin pahat että olen työkyvytön. Oksentelen vessassa ja itken kivuista kuusi päivää. Siksi onkin vaikea päättää mitä tässä tekisi asian suhteen. Ap

Vierailija
14/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt lääkärissä tuon kiertosi takia? Tuollainen vaihtelu ei ole välttämättä normaalia.

Mulla heitteli kiertojen pituudet 34-47 päivän välillä ja esikoista tehtiin 7,5kk ja toista 9kk. Pillereitä olin syönyt ennen esikoista kuutisen vuotta. Ikää mulla on alle 30 vuotta.

Pitkässä kierrossa harvoin tapahtuu ovulaatio, joten kehottaisin menemään lääkäriin.

Vierailija
15/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin yli 10 vuotta pillereitä ja puolen vuoden sisällä lopettamisesta olin raskaana. Emme myöskään mitenkään aktiivisesti yrittäneet lasta, tarkoitan siis että petipuuhissa toki oltiin aktiivisia (:D) mutta en seurannut kiertoa tai tsekannut ovulaatiota tai mitään.

Vierailija
16/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillakin oli pitkä ja epäsäännöllinen kk-kierto ennen pillereitä ja pillereiden lopetuksen jälkeen. Pillereitä hän söi yli 10 vuotta. Lasta ovat nyt yrittämässä jo kolmatta vuotta, alkuvuodesta aloittivat toistaiseksi tuloksettomat hedelmöityshoidot. Nainen ei vain tahdo ovuloida. Ikää vielä alle 30.

Vierailija
17/18 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
18/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up