Helsinkiläinen, muuta Rovaniemelle ja säästä tonni kuussa
Mitäs mieltä ylen uutisoimasta ehdotuksesta? Niin, mikä pakko se on siellä Helsingissä kaikkien asua?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:34"]
Voitaisiin ensin lähettää Rovaniemelle (tai Ouluun tai Kuopioon tai vaikka Kupittaalle) ensin ne, jotka ovat sieltä lähtöisinkin, niin ei olisi Helsinki/pk-seutu näin tukossa. Mä en ainakaan muuttaisi sukulaisteni ja ystävieni luota pois pk-seudulta, missä olen syntynyt ja kasvanut.
[/quote] Luultavasti sullekin tulis lähtö, jos tarkasteltais aikaa riittävästi taaksepäin.
[/quote]
150 vuotta sitten Helsinkiläisiä oli noin 20 tuhatta...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:03"]
Täällä etelässäkin on talvella ihan liian pimeää. Tonni kuussa ei riitä mulle kestämään sitä kaamosta.
[/quote]
No ei kyllä ole verrattuna Rovaniemen korkeuksiin. Olin joskus tekemässä Kemijärvellä projektia ja lounaan aikaan aurinko just just pilkahti. Masentavaa!
Jos on sellainen ammatti, että voi työllistyä pienemilläkin paikoilla (esim. minulla ei ole), miksi Rovaniemi on parempi kuin joku eteläsuomalainen pikkukaupunki? Samat palvelut ja mahdollisuudet, mutta paljon surkeampi ilmasto, jos ei satu olemaan talvifriikki. Luonto on ehkä aluksi tavallaan hienoa, mutta maisemiin tottuu ja huomaa, että monimuotoisuus on paljon vähäisempää kuin Etelä-Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:42"]
Kyllä Helsingissäkin on halpoja asuntoja, jos se halpa asuminen on ainoa prioriteetti. Ei tarvitse ostaa autoa, lapsilla hyvät koulutus- ja harrastusmahdollisuudet ja sinne oopperaankin pääsee, jos sellainen on tärkeää.
Huvikseni katsoin kerrostaloasuntoja Rovaniemeltä ja näyttää uudet kerrostalot maksavan siellä 4000€/nelilö. Samaan hintaan ostimme asunnon täältä Jätkäsaaresta pari vuotta sitten. Ei ihan helpolla tulisi mieleen maksaa Rovaniemellä olevasta kämpästä samaa hintaa!
[/quote]
Paitsi että teidän kohde on halpa Helsinkiin ja tuo löytämäsi kallis Rovaniemelle. Rovanieltä saa uusia kerrostaloja keveästi alle 3000€/neliö.
Uusi kerrostalo kolmio 65-75 neliötä, Rovaniemellä 190-230 tuhatta omalla tontilla. Helsingissa 250-760 tuhatta ja nuo halvimmat joko vuokratontilla tai tonttiosuus myyntihinnan päälle.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:12"]
En asu helsingissä enkä rovaniemellä. Sanon vain ihan molemmissa kaupungeissa vierailleena. Helsinki on aika reilusti isompi mutta ei läheskään niin sekava satunnaiselle vieraalle. Aivan uskomatonta miten on pieni kaupunki kuten rovaniemi saatu niin vaikeaksi autoilla.
Ajokokemusta kuitenkin yli 20 vuotta ilman kolareita tai sakkoja ja muuten olen aina löytänyt määränpään mutta rovaniemellä piti kysyä missä on se katu? Se arkkitehdille annetut vapaat kädet voi näyttää hienolta ilmasta käsin mutta autolla liikkuvalle ei paikkakuntalaiselle se on ihan sieltä syvältä.
[/quote]
Rovaniemen asemakaavahan on Alvar Aallon suunnittelema ja poron sarven muotoon tehty, eli ei yhtään suoraa katua ja helvetisti umpikujia.
Me muutima takas Rovaniemele eikä ole kyllä hetkeäkään kaduttanu!
Silloin 10 vuotta sitten ahdisti kaupungin pienuus ja se, että samat naamat tuli aina vastaan. Ja silloin piti muuttaa kauemmas.
Kävästiinpä sitte vähän etelämpänä ja rupes sitten ahdistaan just päinvastaset asiat.
Sillä aikaa tänne oliki sitte rakennettu valtavasti kaikkea hienoa ja olemmekin todella tyytyväisiä. Autoa ei enää tarvitse, kaikki on kävelymatkan päässä!
Tosiasia on, että täällä pitää olla sellainen persoona, että viihtyy. Me asumme kerrostalossa ihan keskustassa ja voimme nukkua parvekkeen ovikin auki! Talvella on aivan ihanaa, kun on kunnon pakkanen ja paljon lunta! Revontulet! <3 Kesällä kaupungissa tapahtuu yllättävän paljon ja täällä on todella mahtavia leikkipuistoja! Uimarantakin lähes keskustassa!
Täällä on todella aktiivista harrastustoimintaa ja liikuntasalivuoroja saa kaupungilta helposti.
Minä vain rakastan Rovaniemeä! Juuri sopiva meille! <3
Maksan vuokraa 150€ asumistuen jälkeen, mistä se tonnin säästö tulis? ;)
No vähän kakspiippunen juttu. Onhan täällä asunnot halvemmat joo. 250 000 saa keskustasta tuliterän kolmion kerrostalossa. Mutta työpaikan saanti ei ole niin helppoa kuin Hgissä, saati sitten vakituisen työpaikan saanti. Ja ilman vakkaripaikkaa ei noita "halpoja" asuntoja ostella. Vuokrat täälläkin on korkeat ja ainakin tällä hetkellä yllättävän surkea tarjonta.
Eikä täällä mitään autoa tarvi jos ei nyt ihan 30 km päähän kaupungista muuta. Palvelut kaikki keskittyy tiettyihin alueisiin ja ne kaikki on kyllä Pyörä matkan päässä. Pimeä ja kylmä täällä on talvella, mutta siihenkin tottuu. Ilkeitä ihmisiä on joka paikassa, mutta iteppä en kovin montaa täällä ole nähny. Murre ero on suuri, ite koko elämän täällä asuneena en aina ymmärrä mitä joku Hgistä muuttanut sanoo, jos oikein nopia puhhuupi.
Niin, kyllähän sitä "säästöä" tosiaan tulee kun ei sitä tonnia enää tienaa niin ei sitä voi sitten käyttääkään. Facepalm.
Mikkelissä asuja taitaa säästää saman, työpaikkaomavaraisuus on yli 100%, omaa autoa ei tarvitse kun kaupunki on niin pieni että ethtii jalan, pyörällä, taksilla ja julkisilla. Pääkaupunkiseudulle ja ulkomaille hyvät julkiset liikenneyhteydet.
Miksi helsinkiläisten pitäis muuttaa pohjoiseen, kun täällä ei riitä omallekkaan väelle töitä. En minä ainakaan kaipaa tänne yhtään ihmistä, joka ei viihdy täällä. En minkään viihtynyt eteläsdä ja tulin takaisin. Minulle töitä riittää ja rahaakin jää jaminun tutut ja sukulaiset on täällä. Tämä on minun koti
Olen Rovaniemeltä lähtöisin ja takaisin voisin muuttaa, jos sieltä töitä saisi. On hakemuksia lähetelty ihan tyhjää, kun kaikkiin työpaikkoihin on jo joku valmiina jonossa, mutta paikka oli vaan pakko laittaa julkiseen hakuun. Joten nyt sitten asun siellä mistä töitä löytyy.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:31"]
Mitäs mieltä ylen uutisoimasta ehdotuksesta? Niin, mikä pakko se on siellä Helsingissä kaikkien asua?
[/quote]
Mistä tuo tonnin säästö koostuu??
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:15"]
- Siellä on huono tarjonta ruokakaupoissa
Joissain tapauksissa parempi. On myös lähiruokatuottajia, oma kahvintuotanto, oma jäätelöfirma jne, suklaa-leivoskauppa jne.
- siellä ei oo ystävät lähellä
Jos et osaa hankkia ystäviä, se ei ehkä ole Rovaniemen vika ;)
- siellä ei oo harrastusmahdollisuuksia, jos haluaa muutakin kuin luonnossa käppäilyä
Onnistuu mm. taideharrastukset, teatteri, elokuvat, taidemuseo löytyy, kaikki uusimmat lajit, tanssia vaikka minkälaista. Balettiakin. Musiikkia klassisesta bluesiin.
- sieltä on pitkä matka kansainvälisille lentokentille/satamaan
Lentokenttä on n. 10 km keskustasta. Helsinkiin lentää tunnissa. Raha voi tietysti olla este, muuten ei mikään.
- siellä on liian vähän ihmisiä
Täällä on paikallisten lisäksi valtavasti kansainvälistä porukkaa, vaihtareita, turistilaumoja, maailmanjulkkuja Lapissa "piilossa", ja tietysti myös mamuja. Rovaniemellä on yli 60 000 paikallista.
- ja sitten on kaamos, jota ei kukaan normaali ihminen voi kestää
Kauneinta maailmassa. Ja revontulet.
[/quote]
Ohiksena heitän: Pitäisikö siis haistattaa paskat täällä Helsingissä oleville ystäville ja mutsille ja muille sukulaisille?? Ainakaan minä en epäile, ettenkö saisi ystäviä Rovaniemeltä, mutta ne alkuperäiset lapsuudenystävät ois kuitenkin täällä Helsingissä. Kallista lystiä ois matkustella edestakaisin.
Riippuu elämäntilanteesta. Opiskelijana on hyvä asua Rollossa:halvat asumiskustannukset, kaikki on lähellä (keskusta,koulut,kaupat,juna-asema..ei tarvi autoa tai edes bussia), aina jotain tekemistä (opiskelijatapahtumat,liikuntamahdollisuudet,kansainvälisyys), Norja/Ruotsi/Venäjä lähempänä. Ja opiskelijahintaisella junalipulla pääsee aina pois muualle moikkamaan perhettä ja kavereita.
Fakta on kuitenkin se, että hupi kestää vain oman aikansa. Lähes kaikki muuttavat pois valmistuttuaan ja töiden perässä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:23"]
Riippuu elämäntilanteesta. Opiskelijana on hyvä asua Rollossa:halvat asumiskustannukset, kaikki on lähellä (keskusta,koulut,kaupat,juna-asema..ei tarvi autoa tai edes bussia), aina jotain tekemistä (opiskelijatapahtumat,liikuntamahdollisuudet,kansainvälisyys), Norja/Ruotsi/Venäjä lähempänä. Ja opiskelijahintaisella junalipulla pääsee aina pois muualle moikkamaan perhettä ja kavereita. Fakta on kuitenkin se, että hupi kestää vain oman aikansa. Lähes kaikki muuttavat pois valmistuttuaan ja töiden perässä.
[/quote]
Niinpä. Rollossa on kyllä huippua opiskella, rahaakin jää vuokran jälkeen, eikä käy aika koskaan pitkäksi. Ihmiset on kivoja.
Jotenkin kamiva vertailu. Rovaniemen lisäksi löytyy paljon paikkoja jotka on sitä mukavampia. Eihän kaikki voi muuttaa ja pitää samaa työtä mutta it alalla sehän on tämä tai tuo missä on fyysisesti. Joku isoa järveä lähellä oleva kelpaisi rannikon lisäksi. Veneily kun on niin kivaa.
Voihan joku tykätä rovaniemestä mutta se vaatii jo mielentilan tai häiriön? Yksi talvi siellä ja ei koskaan toiste. Paikalliset on ihan sairasta sakkia ja sen päälle vielä rasittavia turisteja paljon niin pienessä paikassa. Ne turistit vielä kesti mutta se paikallisten viha ja ahdasmielisyys. Niin sisään lämpiävä ettei mitään rajaa.
Täällä etelässäkin on talvella ihan liian pimeää. Tonni kuussa ei riitä mulle kestämään sitä kaamosta.
En asu helsingissä enkä rovaniemellä. Sanon vain ihan molemmissa kaupungeissa vierailleena. Helsinki on aika reilusti isompi mutta ei läheskään niin sekava satunnaiselle vieraalle. Aivan uskomatonta miten on pieni kaupunki kuten rovaniemi saatu niin vaikeaksi autoilla.
Ajokokemusta kuitenkin yli 20 vuotta ilman kolareita tai sakkoja ja muuten olen aina löytänyt määränpään mutta rovaniemellä piti kysyä missä on se katu? Se arkkitehdille annetut vapaat kädet voi näyttää hienolta ilmasta käsin mutta autolla liikkuvalle ei paikkakuntalaiselle se on ihan sieltä syvältä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:25"]
Periaatteessa ihan kiva ajatus. Mutta kun perkaa sitä tapahtumaketjua pidemmälle niin herää kysymys että kuinka nää stadilaiset sitten selviäisivät siellä tundralla? Roudataan joukko stadilaisia keskelle ei-mitään, ja annetaan niiden selvitä siellä. "Emmä osaa poimia muuta ku keppanatuoppeja" sanoo punavuorelainen vihreitä äänsetänyt neito. *Hän tippui pois* heti kättelyssä. "Ihania korvasieniä" sanoi krunikkalainen hienostorouva kun popsi valkoisia kärpässieniä. Voi ei... katastrooof.
[/quote]
Korvasienikin on myrkyllinen...