Rupean säästämään.
Heti kun laina on maksettu, ja pari osamaksua maksettu. Tämän jälkeen en ota lainaa, osamaksuja, en luottokortteja, en yhtään mitään!! Säästän ja ostan sitten.
Kommentit (5)
Sinulle on varmastikin jo tuttuja nämä perusneuvot, että ruoka valmistetaan itse, mietitään lehtilauksien ymv. tarpeellisuus jne. Itse säästän myös siinä, että työvaatteiksi olen hankkinut "peruspuvuston", jossa on valehtelmatta vajaa 10 vaatekappaletta, mutta kaikki mätsäävät kaikkien kanssa. Näistä saa yllättävän monia yhdistelmiä ja ostan uutta vain huonoksi menneen tilalle.
Uusia kausivaatteita esim. takkeja ja kenkiä hankin aleista. Viime kevään aleista hankin uuden talvitakin ja kengät vanhojen tilalle ja säästin satoja euroja. Olen siirtynyt kampaamoissa ja kosmetologeilla myytävistä tuotteista markettituotteisiin ja löytänyt sieltä ihan yhtä hyviä vastaavia tuotteita. Hinta vain hurjasti huokeampi. Kampaamokuluissa säästän siinä, että hiuksissa on malli joka ei ns. kasva yli, eli leikkaus muutaman kerran vuodessa ja värin saa laitettua itse.
Oikeastaan oma kulutusfilosofiani on, että en hanki mitään mitä en tarvitse. Maailma on täyttä kivoja juttuja ja aina tulee uutta, mutta nyt harkitsen tarkasti tarvitsenko sitä asiaa mikä herättää heti ostohalun. Peruskysymys hankinnoissa on, että onko tuote/tavara omaa tyyliäni, jolloin sitä tulisi käytettyäkin muutamaa kertaa pidempään. Seuraava kysymys on, että onko tuotteen hinta-laatusuhde kohdallaan ja voisiko vastaavan tuotteen löytää myös edullisemmin. Välillä jaksan etsiä tietoa, välillä en mutta olen säästänyt pitkän pennin siinä, että ihan oikeasti mietin tarvitsenko haluamani asian ja tuleeko sitä käytettyä. Monesti olen todennut, että tuote olisi vain kiva saada mutta sille ei ole vähäisintäkään todellista tarvetta, joten on jäänyt ostamatta.
Paljonko ap:lla on laimaa ja osamaksuja? Mistä ne ovat tulleet?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 08:58"]Paljonko ap:lla on laimaa ja osamaksuja? Mistä ne ovat tulleet?
[/quote]
Lainaa n. 4000€ ja osamaksuja noin 500€. Ovat tulleet kodin elektroniikasta ja puhelimesta.
Sijoita säästöt, jolloin ne tuottavat säännöllistä kassavirtaa. Älä ikinä koske itse pääomaan, mutta sitä kassavirtaa voi käyttää.
Onko muita hyviä vinkkejä miten saisin säästettyä, ja en rupeaisi tuhluriksi, sitten kun säästöjä on jo kertynyt jonkin verran?