Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanheneeko lapsen seksuaalunenhyväksikäyttö rikoksena?

Vierailija
14.08.2015 |

On tullut tarve saada minua n. 20 v sitten hyväksikäyttänyt mies edesvastuuseen. Jos ei juridisesti, niin ainakin halyan löytää miehen ja kertoa hänen läheisilleen millainen mies kyseessä. Todennäköisesti minua ei uskota mutta jo miehen kohtaaminen olisi eheyttävä kokemus. Tiedän miehestä vain etunimen, silloisen katuosoitteen ja hämärästi muistan kasvot. Mitenköhän pitäisi edetä?
N26

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisisit juttelemaan lääkärille traumoistasi.

Vierailija
2/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö vanhenee rikoksena kun on kulunut 10 vuotta uhrin täytettyä 18, eli kun uhri on täyttänyt 28 vuotta.

Kannattaa tehdä ilmoitus reilusti ennen tuota rajaa, sillä syyttäjän täytyy tehdä syyttämispäätös ja poliisin tutkinta vie aikaa. Itse tein ilmoituksen hieman yli vuosi sitten, ei ole vieläkään ollut käsittelyssä. Eli hidasta on, mutta sain kuulla, että oikeuteen asti menee. Auttaa asiaa, jos olet esim. Terapiassa käsitellyt asiaa aiemmin, jotta saa todisteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi tietää, tapahtumista aikaa 15-11 vuotta.

Vierailija
4/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jos asiasta on kerran tehty syyttämättäjättimspäätös, onko mahdollista enää uudelleen laittaa asiaa vireille? Itse en teini-ikäisenä kyennyt puhumaan asioista tarpeeksi yksityiskohtaisesti, mutta nyt halu sada mies vastuuseen ja estää vastaavat tapahtumat jatkossa on niin suuri, että uskoisin selviäväni kuulusteluista, vaikka pahaa tekeekin edelleen...

Vierailija
5/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa lähinnä sivuttu asiaa, itsellä ei tapahtumaan liity mitään tunteita. Tajuan kuitenkin kuinka suuri vaikutus tuolla on ollut kiintymyssuhteiden luomisen kannalta, itsetunto perustuu vain ulkonäköön ja miehiltä saatuun huomioon jne. Masennusta ollut koko aikuisikä.
Ap

Vierailija
6/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:39"]Terapiassa lähinnä sivuttu asiaa, itsellä ei tapahtumaan liity mitään tunteita. Tajuan kuitenkin kuinka suuri vaikutus tuolla on ollut kiintymyssuhteiden luomisen kannalta, itsetunto perustuu vain ulkonäköön ja miehiltä saatuun huomioon jne. Masennusta ollut koko aikuisikä.
Ap
[/quote]

Oman lapsen syntymä laukaisi halun käsitellä asian loppuun
Ap

Vierailija
7/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:39"]Terapiassa lähinnä sivuttu asiaa, itsellä ei tapahtumaan liity mitään tunteita. Tajuan kuitenkin kuinka suuri vaikutus tuolla on ollut kiintymyssuhteiden luomisen kannalta, itsetunto perustuu vain ulkonäköön ja miehiltä saatuun huomioon jne. Masennusta ollut koko aikuisikä.
Ap
[/quote]

Oman lapsen syntymä laukaisi halun käsitellä asian loppuun
Ap
[/quote]
Mulla ihan sama juttu...
Terv. Viidennen viestin kirjoittaja

Vierailija
8/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet, että asian käsittely tuolla tavalla helpottaa, niin ehdottomasti yhteyttä poliisiin. Kannattaa kuitenkin varautua henkisesti pettymykseen ja vastapuolen täydelliseen asian kieltämiseen. Olet ollut pieni, joten tekijä voi vedota siihenkin, että et voi mitenkään muistaa mitään tarkkaa tapahtumasta. Ja luonnollisesti hän haluaa suojella lähipiiriään tiedolta. Toisaalta tekijäksi voi paljastua myös poliisin vanha tuttu.

Pääasia tässä on se, että sinä olet julman rikoksen uhri ja teet juuri sen, minkä koet auttavan sinua asian käsittelyssä. 

Pahoitteluni siitä, mitä olet saanut pienenä kokea.

Vierailija
9/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:37"]Miten jos asiasta on kerran tehty syyttämättäjättimspäätös, onko mahdollista enää uudelleen laittaa asiaa vireille? Itse en teini-ikäisenä kyennyt puhumaan asioista tarpeeksi yksityiskohtaisesti, mutta nyt halu sada mies vastuuseen ja estää vastaavat tapahtumat jatkossa on niin suuri, että uskoisin selviäväni kuulusteluista, vaikka pahaa tekeekin edelleen...
[/quote]
Osaisiko kukaan vastata tähän?

Vierailija
10/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:57"]Jos koet, että asian käsittely tuolla tavalla helpottaa, niin ehdottomasti yhteyttä poliisiin. Kannattaa kuitenkin varautua henkisesti pettymykseen ja vastapuolen täydelliseen asian kieltämiseen. Olet ollut pieni, joten tekijä voi vedota siihenkin, että et voi mitenkään muistaa mitään tarkkaa tapahtumasta. Ja luonnollisesti hän haluaa suojella lähipiiriään tiedolta. Toisaalta tekijäksi voi paljastua myös poliisin vanha tuttu.

Pääasia tässä on se, että sinä olet julman rikoksen uhri ja teet juuri sen, minkä koet auttavan sinua asian käsittelyssä. 

Pahoitteluni siitä, mitä olet saanut pienenä kokea.
[/quote]

Minulle riittää jo se, että tekijä saa tietää minun muistavan mitä hän teki. Hän voi kieltää kaiken mutta hän ja minä tiedämme totuuden. Jos hänen lähipiirissään on pieniä lapsia, ehkä heidän vanhempansa ovat sen jälkeen varuillaan. Ehkä joku hänelle läheinenkin on kokenut hyväksikäyttöä ja uskaltaa kertoa kokemuksistaan kun ei olekaan yksin.
Ap

Vierailija
11/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 08:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:37"]Miten jos asiasta on kerran tehty syyttämättäjättimspäätös, onko mahdollista enää uudelleen laittaa asiaa vireille? Itse en teini-ikäisenä kyennyt puhumaan asioista tarpeeksi yksityiskohtaisesti, mutta nyt halu sada mies vastuuseen ja estää vastaavat tapahtumat jatkossa on niin suuri, että uskoisin selviäväni kuulusteluista, vaikka pahaa tekeekin edelleen... [/quote] Osaisiko kukaan vastata tähän?

[/quote]

Hankalaa. Syytetty voi aina vedota siihen että olet keksinyt vuosien mittaan lisää yksityiskohtia kun et ensimmäisellä kerralla onnistunut.

Muutenkin pitäisi olla jotain konkreettista lisätodistetta, ei pelkkää omaa kertomusta, jotta juttu avattaisiin. Näin siis kuvittelisin.

Vierailija
12/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä tukinainen nimiseen paikkaan. Sieltä saa ilmaiseksi juridisia neuvoja ja osaavat vastata kysymyksiisi.

Vierailija
13/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin yhteyttä ensimmäiseksi terapeuttin jonka kanssa lähdette purkamaan asiaa. Saat myös mustaa valkoisella siitä että kärsit asiasta edelleen, olet sairastanut masennusta jne. Hanki myös okeusavustaja/lakimies. Jos olet pienituloinen, saat oikeusavustajan maksutta oikeusaputoimistosta. 

Kyllä syyte voidaan nostaa uudelleenkin.

http://www.vksv.fi/fi/index/ajankohtaista/ratkaisuja/2007/lapsenseksuaalinenhyvaksikayttonaytonarvioiminentodisteluvideotallenne.html

Vierailija
14/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:34"]Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö vanhenee rikoksena kun on kulunut 10 vuotta uhrin täytettyä 18, eli kun uhri on täyttänyt 28 vuotta.

Kannattaa tehdä ilmoitus reilusti ennen tuota rajaa, sillä syyttäjän täytyy tehdä syyttämispäätös ja poliisin tutkinta vie aikaa. Itse tein ilmoituksen hieman yli vuosi sitten, ei ole vieläkään ollut käsittelyssä. Eli hidasta on, mutta sain kuulla, että oikeuteen asti menee. Auttaa asiaa, jos olet esim. Terapiassa käsitellyt asiaa aiemmin, jotta saa todisteita.
[/quote]

Onko todella näin? Minulle asianajaja väitti että 15 vuotta aikaisemmin tapahtunut rikos oli jo vanhentunut. Sanoi että se raja on 10 vuotta tapahtuneesta. Juttu oli jo menossa syyteharkintaan mutta peruuntui tuosta syystä. Olin tuolloin 21-vuotias.

Vierailija
15/15 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:34"]Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö vanhenee rikoksena kun on kulunut 10 vuotta uhrin täytettyä 18, eli kun uhri on täyttänyt 28 vuotta. Kannattaa tehdä ilmoitus reilusti ennen tuota rajaa, sillä syyttäjän täytyy tehdä syyttämispäätös ja poliisin tutkinta vie aikaa. Itse tein ilmoituksen hieman yli vuosi sitten, ei ole vieläkään ollut käsittelyssä. Eli hidasta on, mutta sain kuulla, että oikeuteen asti menee. Auttaa asiaa, jos olet esim. Terapiassa käsitellyt asiaa aiemmin, jotta saa todisteita. [/quote] Onko todella näin? Minulle asianajaja väitti että 15 vuotta aikaisemmin tapahtunut rikos oli jo vanhentunut. Sanoi että se raja on 10 vuotta tapahtuneesta. Juttu oli jo menossa syyteharkintaan mutta peruuntui tuosta syystä. Olin tuolloin 21-vuotias.

[/quote]Laki on muuttunut jossain vaiheessa, aiemmin noi vanheni tekohetkestä laskien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme