Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitan sijoittamisen - mielipiteitä?

Vierailija
08.08.2015 |

Aloitan sijoittamisen Seligsonin passiivisiin indeksirahastoihin 200 eurolla joka neljäs kuukausi (3 kertaa vuodessa). Allokaationi on P-Amerikka 30 %, Eurooppa 26 %, Aasia 12 %, Kehittyvät 8 %, Global Brands 14 % ja Pharma 10 %. Tasapainotan allokaationi kerran vuodessa, ellei heitä pahasti ennen sitä.

Mitä mieltä olette? Pitäisikö jotain muuttaa? Perehdyin sijoittamiseen vasta pari päivää sitten luettuani yhden kirjan, joten olen vasta aloittelemassa. Kaikki neuvot tarpeen!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut samoihin seligson rahastoihin viiden vuoden ajan hieman eri painotuksin. Olen ollut seligsoniin ja indeksirahastosijoittamiseen yleensä tyytyväinen. Hyvä suunnitelma.

Vierailija
2/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot tuottaa aina niiden pyörittäjille, myös laskevilla arvoilla, hallintopalkkiot sen tekee. Osta arvo-osakkeita pörssistä, siis niitä isoja firmoja, jotka maksaa hyvin osinkoa. Kukaan ei vedä välistä. Rahastot tuottaa ja välillä ei tuota. Aina myydään sitä minkä arvo on viime aikoina noussut, laskijat saa odotella vuoroansa. Rahastoa kiinnostaa vain hallintopalkkio 2-4 prosenttia rahaston arvosta joka vuosi. Osingot jää rahastoon, eli tuotto on vain mahdollinen arvo nousi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita kaljaan.

Vierailija
4/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks vain 3krt vuodessa? Siis onko siinä joku juju taustalla. Miks ei esim 50e joka kk?

Vierailija
5/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ennemmin edellä jo mainittuja arvo-osakkeita pörssistä. Hajautat sen eri firmoihin ja sitten seuraat näiden kyseisten firmojen pörssikursseja. :D Ei liian montaa eri, muuten et pysty seuraamaan kursseja niin tarkasti. Ja ei kannata mitään isoja riskejä ottaa. Johonkin plussalla olevaan varmaan

Vierailija
6/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sun pitää avata sijoitustili tai osaketili mikä lie

Vierailija
7/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikein hyvältä. Pari kysymystä heittäisin:

1) miksi ostat joka kolmas kuu 200 eurolla, kun voit automatisoida sen verkkopankkiisi niin, että menee joka kuu?

2) miten ajattelit kerran vuoddessa tasapainotaa? Jos se tarkoittaa sitä, että myyt sitä rahastoa, joka on eniten noussut ja ostat sillä sitä rahastoa, joka on eniten laskenut, niin se voi tarkoittaa sitä, että joudut maksamaan veroja ihan turhaan. Tietysti jos koko vuoden myynnit ovat alle tonnin, niin sitten veroja ei mene eli ihan alkuunsa siitä ei tarvitse huolehtia ja päinvastoinkin voi olla eli tulevia veroja saa alemmas, jos tuossa alle tonnissa pysyy. Itse huolehtisin ehkä tasapainottamisen niin, että vaihtaisin sijoitettavaa summaa sitten vuoden päästä, jolloin myyntejä ei niin tarvitse tehdä.

Tervetuloa sijoittamisen mielenkiintoiseen maailmaan. Saako vielä kysyä, että minkä kirjan luit?

Vierailija
8/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! En halua sijoittaa suoraan osakkeisiin, koska haluan sijoittamisen olevan helppoa ja huoletonta. Mulla ei ole oikeastaan edes intoa saati tietoa seurata aktiivisesti pörssikursseja. Uskoisin passiivisen sijoittamisen olevan se mun juttu.

Sijoittaisin joka neljäs kuukausi sen takia, että sijoitettava summa ei olisi liian pieni, koska minimi Seligsonissa on muistaakseni 10 euroa kuukaudessa. 50 euroa kuukaudessa en saisi jaettua kuuteen eri indeksirahastoon, ja eri aikaan eri rahastoihin sijoittaminen taas olisi tälle putkiaivolle hankalampaa.

Tasapainottamisen hoitaisin juurikin vaihtamalla sijoitettavaa summaa. Tarkoitukseni ei ole nostaa rahastosta mitään kuin vasta 15-20 vuoden päästä. Sijoitusaikani on siis melko pitkä, joten riskiäkin saa olla.

Luin kirjan Paras sijoitus. Suosittelen!

Terveisin ap (sori, jos rivinvälit ei toimi, kun puhelimella kirjoitin)

Vierailija
9/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritisoijat eivät ilmeisesti ole lainkaan perehtyneet noihin Seligsonin indeksirahastoihin. Palkkiot ovat niin pieniä, että suoraan osakkeisiin sijoittaessa sama summa hukkuu helposti kaupankäyntikuluihin. Itse olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Ei kovin jännää, ja jotain ETF:iä ja suoria osakesijoituksia optimoimalla voisi päästä samalla riskillä/tuotto-odotuksella hieman pienempiin kuluihin, mutta minullakin on parempaa tekemistä kuin miettiä promilleja.

Vierailija
10/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikein hyvälle suunnitelmat! Ei muuta kuin toimeksi vain.

Vierailija
11/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No... Noilla summilla ei ole sijoittamista ja liike vetää välistä. Jos haluat sijoittaa seuraa aasian markkinoita ja Saksan pörssiä. Sitten lyöt ilman välikäsiä kiinni sen 20000 -50000 euroa. Mutta seuraa hemmetin tarkkaan! Siitä voit sitten kurssien ollessa UP kotiuttaa sen 10000 euroa. Loput jää sitten odottaa sitä suurta!

Vierailija
12/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
13/13 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba kirjoitti:

Kuulostaa oikein hyvältä. Pari kysymystä heittäisin:

1) miksi ostat joka kolmas kuu 200 eurolla, kun voit automatisoida sen verkkopankkiisi niin, että menee joka kuu?

2) miten ajattelit kerran vuoddessa tasapainotaa? Jos se tarkoittaa sitä, että myyt sitä rahastoa, joka on eniten noussut ja ostat sillä sitä rahastoa, joka on eniten laskenut, niin se voi tarkoittaa sitä, että joudut maksamaan veroja ihan turhaan. Tietysti jos koko vuoden myynnit ovat alle tonnin, niin sitten veroja ei mene eli ihan alkuunsa siitä ei tarvitse huolehtia ja päinvastoinkin voi olla eli tulevia veroja saa alemmas, jos tuossa alle tonnissa pysyy. Itse huolehtisin ehkä tasapainottamisen niin, että vaihtaisin sijoitettavaa summaa sitten vuoden päästä, jolloin myyntejä ei niin tarvitse tehdä.

Tervetuloa sijoittamisen mielenkiintoiseen maailmaan. Saako vielä kysyä, että minkä kirjan luit?

Kertokaa miten aloititte, onko oltava joku 100 euroa pohjia, vai voiko aloittaa vaikka 20 eurolla?

Kun mainostetaan pääset jo 15 eurolla alkuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan