Olen tehnyt lapsistani sokeririippuvaisia ja haluan korjata virheeni!
Minulla on kaksi lasta, 4- ja 6-vuotiaat. Tunnustan: olen tehnyt heistä sokerihiiriä. Meillä syödään muroja, maustettuja jogurtteja, nyt kesäisin lähes päivittäin jäätelöä, todella usein keksejä, leivonnaisia ja muita herkkuja. Olen itse toivoton herkuttelija ja olen opettanut lapseni samaan käytökseen. Huomaan heidän nykyisin vinkuvan todella usein "pliis tikkari tai patukka tai jotakin pientä" kaupassa melkein itku kurkussa, kun niin kovasti tekee mieli jotain makeaa :(
Nyt haluan tehdä täyskäännöksen ja korjata virheeni. Mutta miten se onnistuu? Miten saan sokerijogurtteihin tottuneet lapseni syömään maustamatonta jogurttia ja marjoja? Tottuuko lapsen maku helposti uusiin välipaloihin vai onkohan tiedossa paljonkin itkua ja vinkunaa?
Olen jo pohjustanut muutosta puhumalla paljon asiasta ja varsinkin 6-vuotiaani tuntuu ymmärtävän, että meillä syödään välillä turhan epäterveellisesti ja parempiakin vaihtoehtoja olisi tarjolla. Lapsilla (tai meillä aikuisillakaan) ei kuitenkaan ole ylipainoa, enkä missään vaiheessa ole puhunutkaan sokerin vaikutuksesta painoon tai mitään sellaista.
Muuten meillä on ruokailut ihan hyvällä mallilla, tosin ruoka-aikojen säännöllisyyteen tulisi varmaan kiinnittää lisää huomiota.
Onko vinkkejä, miten saadaan homma sujumaan?
Kommentit (2)
No sen maustamattoman jugun ja marjat voit huoletta maustaa oikealla sokerilla. Teelusikallinen tekee siitä jo makeaa, mutta on vain murto-osa maustetun jugurtin sokerimäärästä. Maustetussa jugurtissahan voi kuulemma olla joka 12 lusikallisen edestä sokeria!!
Jätät vaan ostamatta ne herkut ja ette käy joka päivä kaupassa, ettei lasten tarvitse itkeä sokeria ostotilanteessa.
Vaihda kevytpöperöt normaalrasvaiseen ruokaan. Hillitsee makeanhimoa.