Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä korkeakoulutettu työtön

Vierailija
24.07.2015 |

Oletko hakenut oman alan hommien lisäksi muita töitä, jopa ns. "paskaduuneja" kuten kassatyötä, siivoamista yms. Jos et, miksi?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin kerran ystäväni kautta työnantajan sanoneen että hän arvostaa sitä että ystäväni on ollut aktiivisesti kokoajan töissä jopa oman ala ulkopuolen hommissa sen sijaan että olisi vain ollut kotona odottamassa työttömänä. Ovatko ihmiset ajatelleet asiaa tästä kannalta? Se että jäätte vain odottamaan oman alan töitä saattaa olla työnantajan silmissä teille vain haitaksi. Itselleni se antaisi nirson kuvan henkilöstä ja mielummin palkkaisinkin sitten sellaisen joka on myös ollut valmis ja pystynyt olemaan muuallakin.

Kyllä vain. Mutta akateemisen on yhtä vaikea siirtyä duunarin hommiin kuin duunarin akateemisen hommiin. Toista akateemista hommaa tekemään otetaan huomattavasti helpommin, vaikka muodollinen pätevyys puuttuisi kokonaan. Ja kokemusta asiasta on.

Vierailija
22/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on! Laitoshuoltajan työkokemuksella en päässyt hotelliin siivojaksi ja kotisiivous/ koti apu paikoista ei koskaan kuulunut mitään. Kai cv oli liian pitkä ja koulutus liian korkea. Muihin hommiin esim toimistopäälikön tehtäviin olen kelvannut :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä 99% ihmisistä voi työllistyä oman tason töihin +-1 taso. Ts. esim ktm:n kannattaa hakea omia, tradenomin ja tohtorin paikkoja, mutta ei enää merkonomin saatika kouluttamattoman paikkoja - koska niihin ei oteta. Kyse ei ole siitä ettei se ktm haluaisi tehdä vaikka siivoojan töitä vaan siitä, että työnantajat eivät häntä niihin palkkaa.

Tämän olen todennut itsekin ties kuinka monesti, omaa "tasoa" huomattavasti heikompia hommia on täysin turha hakea, ei niihin pääse edes haastatteluun. Omaa historiaa taas on vaikea piilottaa, missä sitä sanoisi olleensa viimeiset 15 vuotta - vankilassa?

Vierailija
24/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore esimerkki (itäsuomalainen kaupunki): olen aineenopettaja, pätevä ja kokenut. Minulla on kokemusta opettamisesta ylä- ja alakouluissa. Nuorena tein lastenhoitotyötä perheissä sekä vanhusten kotipalvelua.

Hain päiväkodin ryhmäavustajan työtä, mutta valittiinkin lähihoitaja.

Sen sijaan olisin päässyt kolmen kuukauden työharjoitteluun eli työkokeiluun päiväkotiin, että "onko minusta alalle". Tämän totesi kaupungin päiväkotirekrytoinnista vastaava henkilö. FM tutkinnolla ja työkokemuksella ei ole mitään merkitystä.

Olisin todella tarvinnut ko. työpaikan - minkä tahansa työn päiväkodista.

Siivoojaksi haen seuraavaksi.

Vierailija
25/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys menny. Jos olisin jossain fyysisessä ammatissa olisin jo sairaseläkkeellä.

Nyt ollaan raihnaisia ja hoidellaan terveyttä.

Vierailija
26/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisin hakenut, kun oli oman alan asentajan paperit & pätevyydet myös. Siitä huolimatta ei saanut niitä töitä kun pelästyivät (dippainssejä)inssipapereitani.

Jos tuolla yhdistelmällä ei saa töitä on syy puhtaasti itsessä.

Niin, jos CVssä lukee että ollut joskus ns isossa firmassa "päällikömpi" kuin haastattelija (mahdollinen esimies) ja omaa erittäin laajan kokemuksen niin työmaalta/verstaalta kuin suunnittelupöydän ääressä. Kyllähän se saattaa vähän säikäyttää raksasähköasennuksiin keskittyvän PK-firman jeppeä.

Työllistyin kuitenkin pyytämättä ja yllätäen törmäämällä parkkipaikalla yhteen entiseen pomooni, tosin puhtaasti softahommiin ja pelkän harrastuksen varassa hankitun osaamisen varassa. Olisihan tähänkin hommaan ollut tarjolla työttömiä softaheppuja, kun meikäläiselle ei oikein tällainen maistu. Vuoden kuluttua tiedän olevani jo toisaalla, enemmän omissa hommissa.

Vierailija
27/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuore esimerkki (itäsuomalainen kaupunki): olen aineenopettaja, pätevä ja kokenut. Minulla on kokemusta opettamisesta ylä- ja alakouluissa. Nuorena tein lastenhoitotyötä perheissä sekä vanhusten kotipalvelua.

Hain päiväkodin ryhmäavustajan työtä, mutta valittiinkin lähihoitaja.

Sen sijaan olisin päässyt kolmen kuukauden työharjoitteluun eli työkokeiluun päiväkotiin, että "onko minusta alalle". Tämän totesi kaupungin päiväkotirekrytoinnista vastaava henkilö. FM tutkinnolla ja työkokemuksella ei ole mitään merkitystä.

Olisin todella tarvinnut ko. työpaikan - minkä tahansa työn päiväkodista.

Siivoojaksi haen seuraavaksi.

Varmaan jokainen ymmärtää, että olisit ollut hyvä ja sopiva, mutta jos ilmaiseksi saa sut tai jonkun vastaavaan, niin sitten ne tekee varmasti niin. Toivottavasti saat hyvän työn.

Vierailija
28/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kertoa olevansa korkeakoulutettu hakiessaan siivoustyötä tms. ja tadaa, paikka on sinun!

Mikä tahansa työ on parempi kuin olla laiska muiden elätti.

Eli kun kysytään mitäs olet tehnyt, vastaat elänyt yhteiskunnan varoilla koko elämäni.

Melkeinpä. Joskus tuntuisi siltä että olisi parempi sanoa, että istunut linnassa kuin että on koulutustaustaa.

Tietyillä teknologia-alueilla ei todellakaan ole työpaikoista paljoakaan tarjontaa.

Kaupan kassa voisi just ja just mennä.(siis nyt kyse ei ole, ettenkö arvosta ko. työn tekijöitä, mutta voisi olla, että alkaisin ..ttuilemaan asiakkaille "ihan tuelta")

Puhelinmyyjäksi  en vaikka tappasivatten. Ihmisten häiritseminen ei vain yksinkertaisesti kuulu meikäläisen arvomaailmaan.  Voikohan työkkäristä pakottaa ko. työhön?  Näitähän tuntuisi paljon olevan tarjolla. "Koulutamme sinusta markkinoinnin ammattilaisen".

Vierailija
29/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin nykyiseen paikkaan hakiessani kertomatta, että olen käynyt amk:n. Sain paikan aiemmin käymäni ammattitutkinnon perusteella, vaikka olen alan töitä tehnyt tosi vähän. Viime vuosien töistä puhuin vaan tosi epämääräisesti haastattelussa, työt oli siis kyllä amk-tutkintoon liittyviä mutta duunaritasoisia. Ne piti täällä vaan plussana, etten oo ollut koko aikaa työttömänä, vaan tehnyt edes jotain. Silti harmittaa, että tuli hukattua aikaa tutkintoon....

Vierailija
30/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli jään työttömäksi luokanopettajan ammatista, en aioi hakea muun alan töitä. Opiskeluaikana tuli tehtyä mm. siivouskeikkaa sairaala-apulaisena, mutta nyt en enää harkitsekaan muita kuin oman alan hommia.

Vierailija
31/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä olen saanut paremmin töitä, joihin on vaadittu enemmän ja joihin olen ollut epäpätevä kuin "alemmantasoisia". Siivoamaan ja kassalle en ole edes hakenut, kun täällä koulutetaan sekä siivoojia että kassatyöntekijöitä paikallisessa amiksessa. Luulisi niihin hommiin löytyvän ammattilaisiakin.

Onko teistä oikein, että maisteri on kassalla tai siivoojana, kun kassatyöhön kouluttautunut merkonomi ja siivousalan ammatikseen valinnut laitoshuoltaja on työttömänä? Tai pätevä aineenopettaja on koulunkäyntiavustajana ja jonkun avustajakurssin käynyt opettajan sijaisena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi