Keittiökoisa-infestaatio
Tässä on parisen viikkoa lennellyt joka päivä keittiössä pienen yökkösen kaltaisia ötököitä, noin 1cm pituisia eli lentäessään siipiväli ehkä 1,5-2cm. Olen aina tappanut mutta niitä perkuleita vaan sikiää lisää. Aina keittiössä.
Googletin sitten vähän, ja kyseessä on selvästi keittiökoisa. Olin ihan nevö hööd niistä. Aloin tutkimaan niin kaappien varmaan joka toisessa hyllyntapin reiässä oli valkoista rihmastoa, jonka sisällä toukka.
Heitin kaikki kuiva-aineet pois ja pesin etikalla koko kyökin mutta on paljon koloja ja rakoja mihin en pääse käsiksi, joten munia ja toukkia on varmaan vieläkin. Jatkossa kaikki kuiva-aineet menee säilytysrasioihin, mutta kauankohan tässä kestää ennen kuin kuolevat pois?
Ällöttävää, olen jakanut keittiöni moiden tuholaisten kanssa jo viikkoja ja varmaan syönyt muutamat aamupuurot extra-proteiinilla 🤮 yök yök hyi hitto.
Onko kokemuksia? Kauanko kesti hävittää? Mitä teitte? Vai onko parempi vaan pyytää ammattilaiset murhaamaan ne perusteellisesti?
Kotikonstein ei pääse eroon, jos ongelma on levinnyt jo laajalle koko huoneistoon ja naapureille. Silloin ei mitkään siivoukset auta, vaikka kuinka hinkuttaisit kämppää 247 lattiasta kattoon. Välttämättä myrkytysfirmakaan ei enää tässä vaiheessa pysty ongelmaa kokonaan poistamaan.
Kannattaa kysellä naapureilta onko heillä sama ongelma. Tuholaiset leviävät juuri siitä syystä, koska ihmiset eivät ilmoita asiasta.
Kaupasta saatavat ansat ovat heikkolaatuisia. Banaanikärpäsiä niihin saattaa joskus jäädä. Myrkytysfirman ansat ovat tehokkaampia.
Vaikka keittiökoisa on vaaraton ihmiselle se silti vaikuttaa merkittävästi asuinviihtyvyyteen. Varsinkin, jos ongelma on jo levinnyt koko asuntoon. Toukat vaeltavat muualle huoneistoon ja niitä voi löytyä sängystä, vaatekomeroista, sohvasta jne. Lisääntymistahti näillä on hyvin tiuha. Naaras munii 200-400 munaa kerralla.
Iännöitsijälle tulisi ilmoittaa tuholaisista heti leviämisen estämiseksi. Mitä aikaisemmin aloitetaan myrkytys sen paremmat pahdollisuudet on päästä eroon.