Sulatan pakastevihannekset, paistan ruuan seassa ja pakastan ruuan – ok?
Tajusin vasta jälkeenpäin että pakastevihanneksia ei saisi pakastaa uudestaan sen jälkeen kun ne on sulatettu. Mutta vaikuttaako se asiaan, että ne on välissä kypsennetty?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:11"]
Ei ole. Ruokaa ei saisi paistaa vaan keittää
[/quote]
"Miksi tehdä muuta, kun voi ryöpätä"?
Kyllä mä veikkaan, että voi kun kerran kypsensitkin. Pakastaminen on muuten yksi maailman parhaimpia keksintöjä :)
Musta tuntuu että se uudelleenpakastaminen on tahallinen myytti, jotta ihmiset eivät pakastaisi ylimääräisiä ruokia vaan ostaisivat kaupasta uutta ja "tuoretta".
On ok. Rakenne ei kärsi kasviksissa juurikaan, pöpötkään eivät lisäänny.
Ehkäpä sitä siis uskaltaa syödä! Pelkäsin jo että joudun heittämään ison annoksen ruokaa roskiin :) Ja samaa mieltä olen, että pakastaminen on loistokeksintö. ap
On ok, kun pakastetuote on kypsennetty ensin. Jamie Oliver kertoi tämän minulle :) Mutta esimerkiksi jos olet ottanut jauhelihapaketin pakkasesta sulamaan ja päätätkin tehdä kanapastaa, niin sitä jauhelihaa ei saa enää uudestaan pakastaa kympsentämättä. Ja viimeisellä kerralla se on sitten syötävä kaikki pois.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:11"]
Ei ole. Ruokaa ei saisi paistaa vaan keittää
[/quote]
No kyllä se melkeinpä keittyi pannulla runsaassa kastikkeessa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:12"]
On ok, kun pakastetuote on kypsennetty ensin. Jamie Oliver kertoi tämän minulle :) Mutta esimerkiksi jos olet ottanut jauhelihapaketin pakkasesta sulamaan ja päätätkin tehdä kanapastaa, niin sitä jauhelihaa ei saa enää uudestaan pakastaa kympsentämättä. Ja viimeisellä kerralla se on sitten syötävä kaikki pois.
[/quote]
Kiitos selvennyksestä! :) Tuntuukin ihan loogiselta ja ymmärrettävältä näin. Kiitos sinä ja Jamie! ap
[/quote]
Miksi ei saa uudelleenpakastaa jos sen taas uudelleenkypsentää?
Kotitalouksissa on harvoin laitteita ruoan jäähdyttämiseen ennen pakastusta. Käytännössä jäädytät pöpöjä täynnä olevaa ruokaa. Toki jos itse syöt, on varmaan sama kuinka toimit. Ainakaan itse en tarjoaisi muille tuollaista "pakasteesta-pannulle-pakasteeseen"-ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:58"]
Tajusin vasta jälkeenpäin että pakastevihanneksia ei saisi pakastaa uudestaan sen jälkeen kun ne on sulatettu. Mutta vaikuttaako se asiaan, että ne on välissä kypsennetty?
[/quote]
Pakastetusta raaka-aineesta valmistetun ruuan voi pakastaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:16"]
[/quote]
[/quote]
No itse en ainakaan tykkää kahteen kertaan paistetusta jauhelihasta. Tiedän asian varmaksi, sillä joskus nuoruudessa tein näin.
No mä ainakin teen tosi usein noin. Mun pakastevihannekset useimmiten on myös kaupasta tullessa jo vähän sulaneita ennen kuin ehtii pakkaseen. Hengissä ollaan vielä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:20"]
[/quote]
[/quote]
No itse en ainakaan tykkää kahteen kertaan paistetusta jauhelihasta. Tiedän asian varmaksi, sillä joskus nuoruudessa tein näin.
[/quote]
Ahaa. Mutta siis siihen ei kuole vaikka pakastaisi viisi kertaa peräkkäin, jos joka kerta kuumentaa että pöpsykät kuolee?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ahaa. Mutta siis siihen ei kuole vaikka pakastaisi viisi kertaa peräkkäin, jos joka kerta kuumentaa että pöpsykät kuolee?
[/quote]
Miksi ihmeessä tekisit niin?
Kyllä kai niin voi tehdä, mutta kysymys kuuluu, kannattaako niin tehdä. Pakastevihannekset ovat sulatuksen jälkeen muutenkin pehmeää mössöä ja vielä pehmeämmäksi mössöksi ne muuttuvat uudelleenpakastuksen ja kypsennyksen jälkeen... Ei mikään kulinarismin huipputuote, jos sillä nyt sattuu olemaan merkitystä muutenkaan pakstevihanneksista puhuttaessa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]
Kyllä kai niin voi tehdä, mutta kysymys kuuluu, kannattaako niin tehdä. Pakastevihannekset ovat sulatuksen jälkeen muutenkin pehmeää mössöä ja vielä pehmeämmäksi mössöksi ne muuttuvat uudelleenpakastuksen ja kypsennyksen jälkeen... Ei mikään kulinarismin huipputuote, jos sillä nyt sattuu olemaan merkitystä muutenkaan pakstevihanneksista puhuttaessa.
[/quote]
Hmm, minä kyllä olen onnistunut valmistamaan pakastevihannekset niin, että ne eivät ole pehmeää mössöä :) ap
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:46"]
Älä lämmitä samaa ruoka-annosta uudestaan enempää kuin yhden kerran. Toistuva lämmittäminen ja jäähdyttäminen antaa kasvuaikaa ruoassa mahdollisesti oleville bakteerien itiöille, joita keittäminen ei tapa.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/nain_valtat_ruokamyrkytyksen
Ja terveyteen liittyen, väheneväthän ne ravintoaineetkin kerta kerralta, ja ruoka kuivuu korpuksi? Miksei saman tien vetelisi vain jotain korppua sitten jollei koostumuksella ja maulla ole väliä, tai ravintoarvoilla?
Miksei voi vain pakastaa pieninä annoksina, onko se nyt järkeä yhtenä viiden päivän annoksena jäädyttää?
Tuosta uudelleen pakastamisesta kyllä löytyy netistä jotain ettei se ehkä se ei niin vaarallista aina olisikaan
http://yle.fi/uutiset/taiten_sulatetun_voi_pakastaa_uudelleen/5453997
Ja onhan jauhelihoissa käytetty pakastettuakin lihaa eikä edes paketeissa mainita, ja muutenkaan ei varmaan monella tule luettua kaikkia pränttejä onko tuoreena myytävä liha säilytettykin pakastettuna.
[/quote]
Kiitos! Pieninä kerta-annoksina minulla se onkin pakastettu, eli huoletta voin siis lämmittää ja syödä yhden annoksen kerrallaan :) Marttoihin luotan ehdottomasti, joten kiitos linkistä! "Raininko muistuttaa, että tuotteen voi pakastaa uudelleen kypsentämisen jälkeen. On kuitenkin otettava huomioon, että tuotteeseen lisätty rasva lyhentää sen säilytysaikaa. Pitkäaikainen säilytys ei Rainingon mukaan tee tuotteille muutenkaan hyvää." Tämän mukaan toimin nyt. ap