Olen ollut vuoden työttömänä ja nautin tästä täysillä :)
Ei kaikkien työttömien elämä ole kurjistelua ja syrjäytymistä. Nautin suunnattomasti tästä vapaa-ajasta ja kiireettömyydestä. Tsemppiä muillekin, paljon on omasta asenteesta kiinni!
Kommentit (52)
Paljonko työtön saa tukia kk? Mulla netto on 1034/kk. Ei oikein kiinnosta olla töissä tuolla rahalla. Ja on krooniset kivut selkäsairauden takia ja kova väsymys. Illalla kuukahdan sänkyyn 19-20. Työt alkaa 7.00.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:04"]
Paljonko työtön saa tukia kk? Mulla netto on 1034/kk. Ei oikein kiinnosta olla töissä tuolla rahalla. Ja on krooniset kivut selkäsairauden takia ja kova väsymys. Illalla kuukahdan sänkyyn 19-20. Työt alkaa 7.00.
[/quote]
Mä saan ansiosidonnaista melkein puolet enemmän kuin sä palkkaa. ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:06"]
[/quote]
Eikö ansionsidonnaista makseta 500 päivän ajan?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:08"]
[/quote]
Eikö ansionsidonnaista makseta 500 päivän ajan?
[/quote]
Kyllä. Se on melkein kaksi vuotta. ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:38"]
En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka sanovat että jatkaisivat normaalisti työntekoa vaikka voittaisivat lotossa. Että tylsistyisivät ilman palkkatyötä. Pah! Mä olen nyt vuoden aikana lukenut sekä huviksi että hyödyksi enemmän kuin koskaan, harrastan liikuntaa joka päivä, syvennän osaamistani rakkaimman harrastukseni puitteissa, tapaan ystäviäni, matkustelen, kokkailen uusia juttuja, sisustan kotia, käyn kulttuuritapahtumissa ja elän kaikin puolin aktiivista elämää. En tiedä, missä vaiheessa sitä taas ehtii töissä käymään :D Vapaaherrattaren elämä sopii mulle kuin nakutettu. ap
[/quote]
Ilmeisesti toimeentulosi ei sitten ole työnteosta kiinni. Millä rahalla sisustat, käyt kulttuuritapahtumissa ja matkustelet?
[/quote]
Mä jäin vuosi sitten työttömäksi ja siitä melkein samantien sairauslomalle. Nettotulot putosi työttömänä 300€ kk mutta menot vähintään saman verran (työlounaat, vaatteet, matkakulut yms). Mulla ei ainakaan tuo vaikuttanut mitenkään elintasoon, matkustelen ja sisustan ihan kuten ennenkin - uuden autonkin tilasin juuri. Tosin meitä on 2 tienaajaa taloudessa mutta miehen palkka on ennallaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:48"]
En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka sanovat että jatkaisivat normaalisti työntekoa vaikka voittaisivat lotossa. Että tylsistyisivät ilman palkkatyötä. Pah! Mä olen nyt vuoden aikana lukenut sekä huviksi että hyödyksi enemmän kuin koskaan, harrastan liikuntaa joka päivä, syvennän osaamistani rakkaimman harrastukseni puitteissa, tapaan ystäviäni, matkustelen, kokkailen uusia juttuja, sisustan kotia, käyn kulttuuritapahtumissa ja elän kaikin puolin aktiivista elämää. En tiedä, missä vaiheessa sitä taas ehtii töissä käymään :D Vapaaherrattaren elämä sopii mulle kuin nakutettu. ap
[/quote]
Ilmeisesti toimeentulosi ei sitten ole työnteosta kiinni. Millä rahalla sisustat, käyt kulttuuritapahtumissa ja matkustelet?
[/quote]
Olen tehnyt täyspäiväisesti ja katkeamatta töitä 10 vuotta ja sitä ennen opintojen ohella puolipäiväistä duunia 5 vuotta. Olen kotona oppinut järkevän taloudenpidon ja pahan päivän varalle säästämisen. Nyt on se "paha" päivä, saan varsin hyvää ansiosidonnaista ja säästössäkin on vielä parikymmentä tuhatta euroa riihikuivaa rahaa mielitekoja varten. Minulla ei myöskään ole huollettavia, joten kaiken rahan voin käyttää itseeni. ap
[/quote]
Minä taas olen ollut työelämässä ilman mitään taukoa yli 20 vuotta (toki myös opiskeluaikana) ja olen myös tarkka taloudenpitäjä. Valitettavasti vaan näillä tuloilla ei ole tiedossa hyvää ansiosidonnaista eikä sitä pariakymppiä säästössä pahan päivän varalle. Tässä kohtaa minun on syytä onnitella sinua siitä, että olet paljon parempi ihminen kuin minä, kun tilanteesi on noin onnekas! ;)
[/quote]
Kuinka huono palkka sinulla oikein on, jos et ole pystynyt 20 työvuodessa säästämään pahan päivän varalle? ap
[/quote]
En ole edellinen mutta jos on 4 lasta, asuntovelkaa yms ei paljoa säästellä - tai on onhan ne rahat "säästössä" sienissä. Ei mullakaan ole penniäkään vararahastoa tilillä mutta pärjään silti ja nautin vapaudesta.
t 35 vuotta työelämässä ollut
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:26"]
[/quote]
[/quote]
Olen tehnyt täyspäiväisesti ja katkeamatta töitä 10 vuotta ja sitä ennen opintojen ohella puolipäiväistä duunia 5 vuotta. Olen kotona oppinut järkevän taloudenpidon ja pahan päivän varalle säästämisen. Nyt on se "paha" päivä, saan varsin hyvää ansiosidonnaista ja säästössäkin on vielä parikymmentä tuhatta euroa riihikuivaa rahaa mielitekoja varten. Minulla ei myöskään ole huollettavia, joten kaiken rahan voin käyttää itseeni. ap
[/quote]
Minä taas olen ollut työelämässä ilman mitään taukoa yli 20 vuotta (toki myös opiskeluaikana) ja olen myös tarkka taloudenpitäjä. Valitettavasti vaan näillä tuloilla ei ole tiedossa hyvää ansiosidonnaista eikä sitä pariakymppiä säästössä pahan päivän varalle. Tässä kohtaa minun on syytä onnitella sinua siitä, että olet paljon parempi ihminen kuin minä, kun tilanteesi on noin onnekas! ;)
[/quote]
Kuinka huono palkka sinulla oikein on, jos et ole pystynyt 20 työvuodessa säästämään pahan päivän varalle? ap
Palveluala. Toki olisin voinut asua jossakin kuppaisessa lähiössä ja olla tekemättä esim. ainuttakaan ulkomaanmatkaa, mutta elämänlaatu olisi kärsinyt siinä määrin, että henkisesti olisin kitunut. En siis ole jäämässä työttömäksi eikä minulla muutenkaan ole valittamista. Tämä sinun hehkutusaloituksesi vaan osoittaa hiukan huonoa tilannetajua - kuka pitkään työelämässä ollut nyt ei työttömyydestä nauttisi, mikäli olisi varaa matkustella ja sisustaa ja toteuttaa itseään 24/7??? Arvatenkin suurin osa työttömäksi jäävistä ei ole niin onnekkaassa tilanteessa, että voisi ottaa työttömyysajan ansaittuna hemmottelulomana.
[/quote]
Henkinen kituminen taitaa olla aika subjektiivinen olotila. Toki kuka tahansa voi sillä verukkeella ostaa joka toinen vuosi uuden auton, rempata kämppänsä viimeisimpien trendien mukaiseksi, reissata Thaimaassa, hankkia kaapit täyteen merkkilaukkuja ja käydä joka viikonloppu fine dining -illallisella. Koska muuten elämänlaatu kärsii. Mun elämänlaatu ei ole kärsinyt siitä, että olen laittanut kolmen tonnin bruttopalkastani säästöön joka kuukausi 15 vuoden ajan vähintään 500 euroa. ap
[/quote
Kolmen tonnin brutosta 500 säästöön ei ole paljon! Sinulla pitäisi muuten olla säästössä nyt äkkiä laskien noin 60 000 eikä 20 000!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole edellinen mutta jos on 4 lasta, asuntovelkaa yms ei paljoa säästellä - tai on onhan ne rahat "säästössä" sienissä. Ei mullakaan ole penniäkään vararahastoa tilillä mutta pärjään silti ja nautin vapaudesta.
t 35 vuotta työelämässä ollut
[/quote]
Haha, ei sienissä vaan seinissä!
Minä olen tänään elämäni ensimmäistä kertaa työttömänä. Ikää 41 ja tässä sitä ollaan. TE-toimistoon jonottelen parhaillaan puhelimen päässä, kun nettilomakkeessa oli pari juttua, jota pitää tarkentaa.
Moni on säälitellyt minua ja välillä masentaa itseäkin tuleva, mutta olen yrittänyt ajatella sen niin, että jos on koko ikänsä tehnyt työnsä hyvin, on koulutukset kohdillaan, suhteellisen työllistävä alakin taustalla ja olen hakenut koko kevään jo töitä hiki hatussa, niin en voi tehdä enempää. Elättäköön sitten yhteiskunta. Olen yksilön osuuteni tässä tehnyt ja teen koko ajan hakemalla kaikkea mahdollista, en hae kuuta taivaalta vaan olen hakenut huonompiakin työpaikkoja, kaukaa, osa-aikaisia jne. Oman itsekunnioituksen takia en voi heitellä tuhkaa päälle enempää. Tässä sitä ollaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:26"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:53"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:48"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:41"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:38"] En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka sanovat että jatkaisivat normaalisti työntekoa vaikka voittaisivat lotossa. Että tylsistyisivät ilman palkkatyötä. Pah! Mä olen nyt vuoden aikana lukenut sekä huviksi että hyödyksi enemmän kuin koskaan, harrastan liikuntaa joka päivä, syvennän osaamistani rakkaimman harrastukseni puitteissa, tapaan ystäviäni, matkustelen, kokkailen uusia juttuja, sisustan kotia, käyn kulttuuritapahtumissa ja elän kaikin puolin aktiivista elämää. En tiedä, missä vaiheessa sitä taas ehtii töissä käymään :D Vapaaherrattaren elämä sopii mulle kuin nakutettu. ap [/quote] Ilmeisesti toimeentulosi ei sitten ole työnteosta kiinni. Millä rahalla sisustat, käyt kulttuuritapahtumissa ja matkustelet? [/quote] Olen tehnyt täyspäiväisesti ja katkeamatta töitä 10 vuotta ja sitä ennen opintojen ohella puolipäiväistä duunia 5 vuotta. Olen kotona oppinut järkevän taloudenpidon ja pahan päivän varalle säästämisen. Nyt on se "paha" päivä, saan varsin hyvää ansiosidonnaista ja säästössäkin on vielä parikymmentä tuhatta euroa riihikuivaa rahaa mielitekoja varten. Minulla ei myöskään ole huollettavia, joten kaiken rahan voin käyttää itseeni. ap [/quote] Minä taas olen ollut työelämässä ilman mitään taukoa yli 20 vuotta (toki myös opiskeluaikana) ja olen myös tarkka taloudenpitäjä. Valitettavasti vaan näillä tuloilla ei ole tiedossa hyvää ansiosidonnaista eikä sitä pariakymppiä säästössä pahan päivän varalle. Tässä kohtaa minun on syytä onnitella sinua siitä, että olet paljon parempi ihminen kuin minä, kun tilanteesi on noin onnekas! ;) [/quote] Kuinka huono palkka sinulla oikein on, jos et ole pystynyt 20 työvuodessa säästämään pahan päivän varalle? ap Palveluala. Toki olisin voinut asua jossakin kuppaisessa lähiössä ja olla tekemättä esim. ainuttakaan ulkomaanmatkaa, mutta elämänlaatu olisi kärsinyt siinä määrin, että henkisesti olisin kitunut. En siis ole jäämässä työttömäksi eikä minulla muutenkaan ole valittamista. Tämä sinun hehkutusaloituksesi vaan osoittaa hiukan huonoa tilannetajua - kuka pitkään työelämässä ollut nyt ei työttömyydestä nauttisi, mikäli olisi varaa matkustella ja sisustaa ja toteuttaa itseään 24/7??? Arvatenkin suurin osa työttömäksi jäävistä ei ole niin onnekkaassa tilanteessa, että voisi ottaa työttömyysajan ansaittuna hemmottelulomana. [/quote] Henkinen kituminen taitaa olla aika subjektiivinen olotila. Toki kuka tahansa voi sillä verukkeella ostaa joka toinen vuosi uuden auton, rempata kämppänsä viimeisimpien trendien mukaiseksi, reissata Thaimaassa, hankkia kaapit täyteen merkkilaukkuja ja käydä joka viikonloppu fine dining -illallisella. Koska muuten elämänlaatu kärsii. Mun elämänlaatu ei ole kärsinyt siitä, että olen laittanut kolmen tonnin bruttopalkastani säästöön joka kuukausi 15 vuoden ajan vähintään 500 euroa. ap [/quote Kolmen tonnin brutosta 500 säästöön ei ole paljon! Sinulla pitäisi muuten olla säästössä nyt äkkiä laskien noin 60 000 eikä 20 000!
[/quote]
Suurin osa noista säästöistä on mennyt asuntolainan maksuun. Olen tehnyt säännöllisesti ylimääräisiä lyhennyksiä ja ennen työttömäksi jäämistä sain viimeisen erän maksettua. ap
Sanonpa ap, että haista huilu! Puhut asenteen merkityksestä työttömyydestä nauttimiseen. Sinulla olisi sitten varaa puhua asenteesta, jos kulutuksesi olisi minimissä ja matti kukkarossa. Sellaisia ketjuja en muista täällä nähneeni. Johtunee siitä, että asenne ei muutu
särpimeksi leivän päälle ja matkalipuksi lomalle. Hyväosainen ei tarvitse "asennetta" nauttiakseen elämästä!
Olin lähes 20 vuotta valtiolla töissä, kunnes työpaikka lakkautettiin. Sen jälkeen olin melkein 2 vuotta työttömänä ja nautin jokaisesta hetkestä. Töihinpaluu tuntui kieltämättä aika ankealta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:35"]
Sanonpa ap, että haista huilu! Puhut asenteen merkityksestä työttömyydestä nauttimiseen. Sinulla olisi sitten varaa puhua asenteesta, jos kulutuksesi olisi minimissä ja matti kukkarossa. Sellaisia ketjuja en muista täällä nähneeni. Johtunee siitä, että asenne ei muutu särpimeksi leivän päälle ja matkalipuksi lomalle. Hyväosainen ei tarvitse "asennetta" nauttiakseen elämästä!
[/quote]
Asennetta se vaatiikin, että elää työssä ollessaan maltillisesti tuhlaten ja säästää rahaa mahdollista työttömyyttä varten. Tosin velaksi eläminen ja naapurien kanssa kilpaileminen tuntuu olevan suomalaisilla nykyään pikemminkin sääntö kuin poikkeus, joten eipä tällaista järkevää rahankäyttöä ja tulevaisuuteen varautumista voi kauheasti odottaakaan. "Koska elämänlaatu kärsii." Toki se on täysin eri asia, jos ei ole työelämän syrjästä koskaan kiinni saanutkaan. Silloin on varmasti ollut aika vaikea säästää työttömyyden varalle. ap
Huh hoijakkaa, ap. Mitä meinasit tehdä kun ansiosidonnainen ja säästöt loppuu? Miten selität työnantajalle parin vuoden "loman"?
Ja koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, että monet tienaa kokoaikatöistäkin juuri ja juuri sen verran että sillä tulee toimeen. Ei siitä säästetä, vaikka eläisi kohtuullista elämää.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:39"]Ole vaan huoleton, mitä vähemmän hakijoita, sen parempi niille työttömille jotka haluavat töitä. Ihan turhaan jokainen suomalainen työtön käyttää tuntikausia päivistä työnhakuun kun ei niitä töitä riitä kuitenkaan kaikille. Ja säästyy kunnan rahat kun et masennu tilanteestasi. Jatka samaan malliin!
[/quote]
Mistä tiedät, kuinka monta työpaikkaa ap on hakenut? Itsekin olen ollut reilun työttömänä, hakenut kymmeniä työpaikkoja, mutta silti osannut myös nauttia kiireettömyydestä ja vapaudesta. Haluaisin töihin ja enemmän rahaa, mutta en tuhlaa aikaani sen asian murehtimiseen.
[/quote]
[/quote]Minä saan ansiosidonnaista verojen jälkeen 800€/kk. Enkä mitään muita tukia. Ja joku haluaa että siitä vielä leikataan?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:52"]
Huh hoijakkaa, ap. Mitä meinasit tehdä kun ansiosidonnainen ja säästöt loppuu? Miten selität työnantajalle parin vuoden "loman"?
Ja koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, että monet tienaa kokoaikatöistäkin juuri ja juuri sen verran että sillä tulee toimeen. Ei siitä säästetä, vaikka eläisi kohtuullista elämää.
[/quote]
Kehitän itseäni tässä työttömyysaikana koko ajan itsenäisellä opiskelulla. Olen sellaisella alalla, jossa onneksi voi kehittyä myös ilman virallista jatkokoulutusta. Koska minulla on jo työhöni vaadittava loppututkinto niin riittää, että pystyn tulevissa työhakemuksissa kertomaan osaavani asiat X, Y ja Z, jotka olen opetellut tämän työttömyysjakson aikana. Sitähän tämä elämä on, ikuista opiskelua. ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:48"]Helpottavaa luettavaa! Itse jäin juuri työttömäksi, ja olen ollut todella huolestunut. Taloudellisesti pärjään kyllä, mutta pelkään tylsistyväni ja masentuvani.
[/quote]
Mä oon välttänyt tylsistymisen sillä kun hankkiuduin semmoiseen hyväntekeväisyysyhdistykseen. Siellä saa tehdä sen verran kun itse haluaa ja on kiva olla jossain yhteisössä mukana. Mä saan ainakin virtaa siitä kun saan välillä olla hyödyksi ja kun on jonkinlainen ohjattu päivärytmi. Sitten on mielekkäämpää käyttää loppu vapaa-aika kaikkeen kivaan ja viikonloputkin tuntuu taas mukavilta. Näissä hyväntekeväisyysjutuissa muuten tapaa myös aivan mahtavia ja sydämellisiä ihmisiä. Tää on jotain ihan erilaista kuin kylmä business-maailma.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:06"]
[/quote]
[/quote]Minä saan ansiosidonnaista verojen jälkeen 800€/kk. Enkä mitään muita tukia. Ja joku haluaa että siitä vielä leikataan?
[/quote]
No sitten sulla on varmaan omistusasunto tai ihan helkkarin pieni vuokra, muuten saisit kyllä asumistukea. Ai niin, tai sitten puolisolla on hyvät tulot.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Palveluala. Toki olisin voinut asua jossakin kuppaisessa lähiössä ja olla tekemättä esim. ainuttakaan ulkomaanmatkaa, mutta elämänlaatu olisi kärsinyt siinä määrin, että henkisesti olisin kitunut. En siis ole jäämässä työttömäksi eikä minulla muutenkaan ole valittamista. Tämä sinun hehkutusaloituksesi vaan osoittaa hiukan huonoa tilannetajua - kuka pitkään työelämässä ollut nyt ei työttömyydestä nauttisi, mikäli olisi varaa matkustella ja sisustaa ja toteuttaa itseään 24/7??? Arvatenkin suurin osa työttömäksi jäävistä ei ole niin onnekkaassa tilanteessa, että voisi ottaa työttömyysajan ansaittuna hemmottelulomana.
[/quote]
Henkinen kituminen taitaa olla aika subjektiivinen olotila. Toki kuka tahansa voi sillä verukkeella ostaa joka toinen vuosi uuden auton, rempata kämppänsä viimeisimpien trendien mukaiseksi, reissata Thaimaassa, hankkia kaapit täyteen merkkilaukkuja ja käydä joka viikonloppu fine dining -illallisella. Koska muuten elämänlaatu kärsii. Mun elämänlaatu ei ole kärsinyt siitä, että olen laittanut kolmen tonnin bruttopalkastani säästöön joka kuukausi 15 vuoden ajan vähintään 500 euroa. ap