Vegaanista sekasyöjäksi - elämä muuttui täysin
Olen kohta 40v nainen. Nuorempana kärsin anoreksiasta ja bulimiasta. Aloitin laihduttamaan siirtymällä kasvisruokavalioon. Myöhemmin kuvioihin tuli pescovegetaristisia kausia ja punaistakin lihaa söin, mutta vain harvoin. Noin 30-vuotiaana ryhdyin vegaaniksi, eettisistä syistä.
Kun siirryin vegaaniruokavalioon laihduin taas muutaman kilon. Ihan kiva yllätys vaikkei laihduttaminen ollutkaan se päätavoite. Olosta tuli virkeämpi ja energisempi. Aattelin, että vegaaniruokavalio on mulle se oikea. Alussa oli vaikea tottua siihen, että B12-vitamiini piti ottaa purkista. Siitä tuli kuitenkin osa rutiinia eikä se ollut enää niin työläistä.
Noin vuosi sitten alko kuitenkin tulla nivelkipuja ja muutenkin olo heikkeni. Aattelin, että musta on tulossa vain vanha. Vaikka neljäkymppinen ei oo vanhaa nähnytkään. Koko olemus oli todella väsynyt ja silmänaluset oli todella mustat vaikka nukun 8h joka yö. Menin lääkäriin ja lääkäri kertoi, että mulla on puutostiloja kehossa. Luutkin oli alkanut heiketä, muttei se ollut mitään vakavaa, vielä. Ihmettelin, koska huolehdin vitamiinien ja kalsiumin saannista tarkasti. Liikuin monipuolisesti eikä muita terveysongelmia ollut.
Pitkän harkinnan jälkeen päätin alkaa taas syömään lihaa. Olihan se kropallekin pieni järkytys alkaa syömään taas lihaa niin monen vuoden jälkeen. Aloitin kanalla ja valkoisella kalalla. Vasta vähän aikaa sitten olen alkanut syömään taas punaista lihaa. Yritän silti kuitenkin vältellä sitä. Olo on parempi, ihosta on tullut "elävämpi" eikä tummia silmänalusia ole. Nivelkivutkin on poissa.
Mulle lihansyönnin aloitus uudelleen oli hyvä asia. En väitä, että vegaaniruokavalio on surkea tai siitä ei ole mitään hyötyä. Ajattelin vain kertoa omia kokemuksiani.
Kommentit (61)
Mitä puutostiloja sinulla oli? Mitä verikokeita lääkäri otti löytääkseen ne?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:41"]
Mitä puutostiloja sinulla oli? Mitä verikokeita lääkäri otti löytääkseen ne?
[/quote] B12-, C-vitamiinien puutostilat ja kaliumin puutosta. Ap
Mä voisin olla kasvissyöjä mut en kestäis sellaista feikkiä elämäntyyliä, että pitäisi vetää pillereitä purkista. Mitä syömistä se sellainen on? Sitäpaitsi jollakin ihmisellä on aina nälkä jolle lehmä kelpaa. Eli teidän syömättömyys ei varmasti lopeta lihansyöntiä. Söisin vaikka ihmistä, jos henki olisi kysymyksessä.
C-vitamiinin? Miten voi kasvissyöjällä olla c-vitamiininpuutos? Hah, viikon ex-vegaani porvoosta kenties! Ja jotkut ottaa todesta ja peukuttaa, miksi, siksi kun harmittaa oma lihansyönti :)
Itse olen 40-v. vegaani, harrastan liikuntaa jopa 15 tuntia viikossa ja vointi on hyvä, iho hyvä, luullaan 10 v. nuoremmaksi. Melkein 30 vuotta olen olut kasvissyöjä. Lääkärillä käyty eikä puutoksia, luidentiheyskin mitattu ja sekin hyvä. Syömishäiriöitä en tarvitse, olen vaan niin onnellinen omasta ruokavaliosta ja elämäntavasta!
C-vitamiinia itse saan melkeinpä 300 mg päivässä(tarve 60 mg). Myös kalium ja B12 mitattu pari kk sitten verikokein eikä puutosta.
Finelissä 1000 eniten c-vitamiinia sisältävän joukossa on liha vasta sijalla 315 ja sekin on broilerin maksa, korvaatko kenties nyt kasvikset maksalla :)
Nivelkipuihin ja reumaanhan ensisijainen lääke on nimenomaan kasvisruoka :) liha pahentaa
Luiden tiheyteenhän vaikuttaa juurikin syömishäiriöt, ehkä ne on siellä pohjalla. Jos olet laihtunut vegaaniruokavaliolla niin ehkä et ole syönyt tarpeeksi. Miinuskaloreilla ei tule ravinteita tarpeeksi olitpa lihaani tai vegaani. Ja esim. D-vitamiini ei imeydy ilman rasvaa. Anoreksia myös aiheuttaa suolistonukan tuhoutumista joka puolestaan aiheuttaa ravinnonimeytymishäiriöitä. Joten luulen että syy on syömishäiriöissä ei veganismissa.
Miten te jotka ette selviä purkki B12-vitamiinista selviätte D-vitamiinilisän syömisestä? Ihmettelen vaan. Syöttekö ikinä karkkia tai suklaata ranskalaisia, kananuggetteja, makkaraa ja eineksiä ja muita lisäaineilla kyllästettyjä ruokia kuten makujogurtteja ja leipää ja tuorejuustolevitteitä, onko niiden syöminen teistä luonnollista ja ei-feikkiä? Sitä paitsi enemmänhän lihaanit syö vitamiinipillereitä kuin vegaanit, vegaani tarvitsee purkista vain Deen ja B12-vitamiinin, jos et usko käypä apteekissa katsomassa vitamiinihyllyköt, ne on nimenomaan lihaaneille tarkoitettuja sillä ne eivät sovi edes vegaaniseen ruokavalioon. Vain muutama vitamiinipurkki on vegaaninen.
Aika usein näköjään lihaania alkaa ketuttamaan vegaanit la tai su-aamuyöllä ja sitten porvootellaan av:llä. Mikähän lie takana.
Edellinen kommentoikin jo C-vitamiinia.
Kasvikset ovat myös hyvä kaliumin lähde, tomaatti, banaani, pähkinät, jne. Mitä ihmettä oikein olet syönyt vegaanina? Purkkikasviksista tietysti vitamiineja on liuennut pois. Onko hypokalemiaasi tutkittu lisää? Se voi olla oire aineenvaihduntahäiriöstä (lisämunuaiset), ei todella ole seuraus kasvissyönnistä.
B12-vitamiinia jo kommentoitiin.
Joku lihaanien peukutusketju taas, voi helv...
Ruokavaliosi / elämäntapasi ei ollut tasapainossa. Vegaaniuteen se ei liity muuten kuin siinä mielessä, että et osannut toteuttaa sitä oikein siellä Porvoossa.
Ap, hypokalemian syy pitää aina selvittää. Kasvissyönti ei voi olla syy, ellet ole syönyt hyvin viljapitoisesti, ja vältellyt aktiivisesti vihreitä kasviksia, hedelmiä, juureksia, marjoja jne. Tuskin näinkään.
Menisin sinuna lääkäriin, mutta en sen lääkärin luo, joka luulee, että hypokalemia johtuu vegaaniudesta :D
Eikö vaikka kalan lisääminen ruokavalioon olisi riittänyt? Miksi liha?
Paskanmarjat. Jos olisit huolehtinut ravintoaineiden saannista, ei olisi sulle mitään puutostiloja tullut, liha ja maito kun ovat korvattavissa.
En oo vegaani, mutta kasvissyöjä koko ikäni. :) Ainoa kerta jollon on jotain puutostiloja tullut oli kun muutin pois kotoa eikä ollutkaan enää äiti kokkaamassa. Vedin kuurin lisärautaa ja aloin laittaa itse kunnon ruokaa ja sen jälkeen ei ole enää sekään vaivannut vaikken mitenkään erityisemmin valvo mitä syön.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:13"]
Paskanmarjat. Jos olisit huolehtinut ravintoaineiden saannista, ei olisi sulle mitään puutostiloja tullut, liha ja maito kun ovat korvattavissa.
[/quote] Olen allerginen pähkinöille, pavuille, herneille, linsseille ja myös soijalle. Puutostiloja tuli vaikka söin muuta "korvaavaa" ruokaa. Kasviksista ja hedelmistä en voi syödä sitrushedelmiä enkä myöskään tomaattia. Marjoista menee mustikat, mutta ei niitäkään pakkasessa aina ole. Omenat eivätkä porkkanatkaan sovi. Ruokavalio oli rajoitettu, mutta silti sain kaiken tarvittavan. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:13"]
[/quote] Olen allerginen pähkinöille, pavuille, herneille, linsseille ja myös soijalle. Puutostiloja tuli vaikka söin muuta "korvaavaa" ruokaa. Kasviksista ja hedelmistä en voi syödä sitrushedelmiä enkä myöskään tomaattia. Marjoista menee mustikat, mutta ei niitäkään pakkasessa aina ole. Omenat eivätkä porkkanatkaan sovi. Ruokavalio oli rajoitettu, mutta silti sain kaiken tarvittavan. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:13"]
[/quote]
Tästä huolimatta, ei lihassa ole c-vitamiinia!
100 eniten kaliumia sisältävää ruoka-ainetta ovat kasviksia! B12-vitamiinia söit purkista.
Puutostilasi eivät uskottavasti mene kasvisruokavalion piikkiin. Selvästi et saanut kaikkea tarvittavaa, sinulla on ruokarajoitteita ja ehkä joku imeytymishäiriö.
Entiset syömishäiriöiset yms. ruualla leikkijät saisivatkin olla ihan vaan sekasyöjiä, kun tuppaavat muuten siinä samalla pilaamaan meidän muiden kasvissyöjien maineen :/
Kivat aggressiot jollakin, enkä tarkoita ap:ta.
Kyllä musta tuntuu että jonkun ryhmittymän mainetta tässä pilataan ihan jonkun muun toimesta. :D
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:53"]
Mä voisin olla kasvissyöjä mut en kestäis sellaista feikkiä elämäntyyliä, että pitäisi vetää pillereitä purkista. Mitä syömistä se sellainen on? Sitäpaitsi jollakin ihmisellä on aina nälkä jolle lehmä kelpaa. Eli teidän syömättömyys ei varmasti lopeta lihansyöntiä. Söisin vaikka ihmistä, jos henki olisi kysymyksessä.
[/quote]
Tehotuotanto se vasta luonnollista onkin :D
Varmasti joillekin sopii kasvisruokavalio ihan hyvin, mutta minä voin paljon paremmin nyt sekasyöjänä.
Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää.
Upitan vielä, jos jollain olisi samanlaisia (tai erilaisia) kokemuksia. Ap