Paistaako aurinko korkeammalta kesällä?
Meillä tulee joskus 13 aikaan varjoisaa pihalle, koska puun latva on tiellä (rivitalo). Ei paljon tarvis auringon nousta että paistaisi puun yläpuolelta. Nouseeko siis aurinko mitä lähemmäs kesää päästään? Onko siis toivoa, että paistaisi koko ajan pihalle eikä vaan 11-13 ja siihen n. 15-30 min tauko ja taas paistaa. Haluaisin tuon tauon pois.
Kommentit (11)
Okei, kiitos. Eli juhannuksena lähtee siis taas alaspäin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:25"]
. Haluaisin tuon tauon pois.
[/quote]Sahallahan se onnistuu.
Kyllä maan nyt pitää muuttaa kiertorataansa, ettei ap:n pihalle muodostu koskaan varjoja.
Kuten jo edellä mainittiin niin aurinko ei liiku.... tai liikkuuhan sekin kuten koko linnunrata.
Maan kallistuskulma aurinkoon nähden muuttuu, talvella aurinko paistaa alempaa ja kesältä korkeammalta, siitähän ne vuodenajat, hyvänen aika sentään, johtuu. Päiväntasajalla ei ole eroa talven ja kesän välillä toisin kuin täällä napapiirin tuntumassa.
Oletko ap koskaan miettinyt että mistä talvi ja kesä johtuu?
Naapurin kanssa vähän kränää ja mies onkin kerran sanonut, että niin korkealle ei aurinko nouse, että "Pertti" tulisi auttamaan, jos olis jotain tarvetta tms. Tämä ohis.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:34"]Oletko ap koskaan miettinyt että mistä talvi ja kesä johtuu?
[/quote]
Mulle opetettiin yläasteella että ne johtuu maan soikeasta kiertoradasta :D
Tämä asia käsitellään jo ala-asteen ympäristö- ja luonnontiedossa. Oletko ollut koulussa hereillä?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:34"]Oletko ap koskaan miettinyt että mistä talvi ja kesä johtuu? [/quote] Mulle opetettiin yläasteella että ne johtuu maan soikeasta kiertoradasta :D
[/quote]
Tuskinpa opetettiin noin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:34"]Oletko ap koskaan miettinyt että mistä talvi ja kesä johtuu? [/quote] Mulle opetettiin yläasteella että ne johtuu maan soikeasta kiertoradasta :D
[/quote]
Johtuisiko kuitenkin auringonvalon eri kohtauskulmasta. Toki etäisyyskin vaikuttaa.
Nihilistin vastaus olisi, että aurinko ei nouse vaan maapallo liikkuu.
Kyllä, kesällä aurinko on taivaalla korkeammalla. Kesäpäivän seisauksen jälkeen lähtee taas "laskeutumaan"