Voiko teinin rahankäyttöön puuttua, jos itse tienattua mässiä?
Tytär käy hoitamassa lapsia ökyrikkaassa perheessä. Ovat ihastuneet tyttöön ja tulee toimeen lasten kanssa perfektisti.
Tuntipalkka on 30 euroa, joten hyvinkin tienaa viitisen sataa kuussa.
Käyttää rahansa kaiken maailman riepuihin ja ravintoloissa roikkumiseen. Mutta elatusvelvollinen olen vielä pari vuotta ja omat rahat ovat omia rahoja.
Valitettavasti kai?
Kommentit (16)
Omalla työllä tienatuista rahoista saa aina itse päättää.
Kumpi sä nyt olet, vanhempi vai tytär? Toi tokavika lause hämmentää....
Yli 15-vuotiaana tienatuista rahoista saa aina päättää itse.
Kyllä yrittäisin puhua että pistäis puolet vaikka säästöön. Ei tuu jatkumaan varmaan ikuisuutta tuo unelmaduuni, alkaa opiskelut ja sitten syyään hernekeittoo ja roiskeläppäpizzoja ;)
Näinhän se on, että sinä olet elatusvelvollinen. Voit kuitenkin laittaa rajat sille, mitä tuohon elatusvelvollisuuteen kuuluu. Ruoka, asunto, koulukustannukset ja säädyllinen vaatetus tietenkin, mutta sinun ei todellakaan tarvitse maksaa esim. teinin kännykkälaskuja tai leffakäyntejä. Voisit myös varovaisesti vihjailla teinille, että kannattaisiko panna osa rahoista säästöön esim. matkaa tai opiskeluaikaa varten. Teinillä on kuitenkin jo ihan lainkaan mukaan oikeus päättää omalla työllään ansaitseminensa rahojen käytöstä.
Kuuluuhan sun maksaa sille asuntoon liittyvät kulut ja ruoka, mutta mun mielestä vaatteita ja kosmetiikkaa yms. ei tarvitse ostaa, ostakoon itse.
Voithan ehdottaa että laittaisi osan rahoista säästöön pankkiin, ja lopuilla voi tehdä mitä haluaa. Itselläni oli teininä pankissa tavallinen säästötili, jolle ei vaan ollut korttia joten rahoja ei saanut hirveän helposti pois. Elin aika pitkään tietämättä edes paljonko rahaa tilillä oli. Sinne meni lahjaksi saatuja rahoja ja säästin myös kesätyörahoista ja osa-aikatyön palkasta aina osan säästötilille.
Sano sille, että vähän vanhempana kaduttaa, kun on kaikki rahat törsäilly turhuuksiin nuorempana. Ei oo mitään säästöjä opiskeluun sit tai esimerkiks rahaa lähteä matkustelemaan pidemmäksi aikaa. T. Teinivuosien rahankäyttöä katuva 21vee...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:13"]Näinhän se on, että sinä olet elatusvelvollinen. Voit kuitenkin laittaa rajat sille, mitä tuohon elatusvelvollisuuteen kuuluu. Ruoka, asunto, koulukustannukset ja säädyllinen vaatetus tietenkin, mutta sinun ei todellakaan tarvitse maksaa esim. teinin kännykkälaskuja tai leffakäyntejä. Voisit myös varovaisesti vihjailla teinille, että kannattaisiko panna osa rahoista säästöön esim. matkaa tai opiskeluaikaa varten. Teinillä on kuitenkin jo ihan lainkaan mukaan oikeus päättää omalla työllään ansaitseminensa rahojen käytöstä.
[/quote]
Miksi varovaisesti vihjailla? Niinkö sä puhut sun lapsillesi? Meillä ainakin asiat sanotaan ihan suoraan. Ja ap:lle sanoisin että kyllä vanhemmilla on valtaa lapseensa, vaadi lasta laittamaan pari sataa kuukaudessa säästötilille aikuisuutta varten. Hän aikuisena kiittää sua eikä sitten harmittele kuinka tuli tuhlattua kaikki rahat eikä ole yhtään pesämunaa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:13"]Näinhän se on, että sinä olet elatusvelvollinen. Voit kuitenkin laittaa rajat sille, mitä tuohon elatusvelvollisuuteen kuuluu. Ruoka, asunto, koulukustannukset ja säädyllinen vaatetus tietenkin, mutta sinun ei todellakaan tarvitse maksaa esim. teinin kännykkälaskuja tai leffakäyntejä. Voisit myös varovaisesti vihjailla teinille, että kannattaisiko panna osa rahoista säästöön esim. matkaa tai opiskeluaikaa varten. Teinillä on kuitenkin jo ihan lainkaan mukaan oikeus päättää omalla työllään ansaitseminensa rahojen käytöstä. [/quote] Miksi varovaisesti vihjailla? Niinkö sä puhut sun lapsillesi? Meillä ainakin asiat sanotaan ihan suoraan. Ja ap:lle sanoisin että kyllä vanhemmilla on valtaa lapseensa, vaadi lasta laittamaan pari sataa kuukaudessa säästötilille aikuisuutta varten. Hän aikuisena kiittää sua eikä sitten harmittele kuinka tuli tuhlattua kaikki rahat eikä ole yhtään pesämunaa.
[/quote]
Lähinnä ajattelin sitä, että ei kannata suututta teiniä ja saada häntä heti vastahakoiseksi ajatukselleen. Tässä asiassa teinillä on kuitenkin laki puolellaan, joten häntä ei voi määräillä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:07"]
Se on massia eikä mässiä!
[/quote]
No niin on! Sori, perheen kesken käytetään tuota "mässiä" -sanaa. Tiedän, ettei kuulu yleiseen sanavarastoon.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:15"]
Kuuluuhan sun maksaa sille asuntoon liittyvät kulut ja ruoka, mutta mun mielestä vaatteita ja kosmetiikkaa yms. ei tarvitse ostaa, ostakoon itse.
[/quote]
Joo, en ostakaan!
Ihan näillä omilla rahoillaan ostaa! Viitisen sataa kuussa on aika paljon, jos mitään peruskuluja ei tarvitse maksaa.
Toimeentulotuki yksinasuvalla henkilöllä on suunnilleen sama, mutta siitä maksetaan kyllä erinäisiä perusmaksuja, esim. laajakaista.
Kasvattamista ei tarvitse lopettaa, vaikka likka tienaakin omaan käyttöön rahaa.
Ne on nuoren omia rahoja, vanhempi ei voi vaatia säästämään tai antamaan ruokarahaa jne. Toivottavasti nuori osaa ottaa yhteyttä sossuun ja hakea sieltä apua, jos ap ryhtyy vaatimaan rahojenkäytöstä selvitystä.
Se on massia eikä mässiä!