Niin

13v teinillämme on oma huone jossa TV.
Haluaisi kuitenkin katsoa TV:tä myös olohuoneessa, ja hänen mielestään on epäreilua ettei saa valita mitä TV:stä tulee (lähinnä tiktokkeja/10sekunnin eri video pätkiä) kun me aikuiset olemme huoneessa. Totesin että mielelläni hän voi hengata meidän kanssa olohuoneessa, mutta aikuiset päättää mitä työpäivän jälkeen töllöstä katsotaan- kun on yksin kotona voi päättää mitä katsoo. Hänen mielestään tämä on epäreilua ja valtaosalla kavereistaan on kuulemma (myös) sananvalta asiaan.
Toki jos katsomme yhdessä perheen kanssa elokuvaa niin sitten suunnitellaan yhdessä, mutta nyt on kyseessä arki-illat ja hänellä on tosiaan myös oma TV.

Onko teidän teineillä sananvalta siitä mitä olohuoneen TV:stä katsotaan yhdessä?
Etenkin jos se on jotain josta et siis itse pidä..

Omassa lapsuudessani 80-90 luvulla meillä lapsilla ei ollut, voi auta armias jos sitä olisi edes pyytänyt 😅
Mutta oma telkkari oli myös huoneessa.

• ylös 7
  • alas 9

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Teinit TV:tä. Boomeri kalkkis. Mitä oikein kuvittelet? Että teini katsois telkkaria, herää jo nykyaikaan.

Vierailija

No siis, jos kukaan ei katso sitä telkkaria, vaan se on pois päältä tai taustahälynä, niin miksei teini voisi katsoa mitä haluaa? Eri asia, jos äiti katsoo Emmerdalea, niin kanavaa ei vaihdeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Teinit TV:tä. Boomeri kalkkis. Mitä oikein kuvittelet? Että teini katsois telkkaria, herää jo nykyaikaan.

Luitko tekstin?
Juurihan tuossa sanoi että ongelma on siinä että teini haluaisi päättää mitä telkusta tulee.
Joten näemmä kyllä.

Vierailija

Onko teini teidän perheen jäsen? Jos on, niin silloin hänellä tulee olla myös sanavalta joihinkin asioihin mihin ikänsä puolesta voi vaikuttaa, kuten juuri siihen mitä katsotaan tv:stä. Voittehan te itse ottaa sen teinin telkkarin vaikka makkariinne ja antaa teinin katsoa olkassa? Tai hankkia joka huoneeseen töllön jos se on teidän elämän ainoa johtotähti. En ymmärrä ylipäätään koko kysymystä, te olette perheenä yksi porukka, jolla tulisi olla jotkut yhteiset jutut, ette mikään hotelli, jossa asuu joku kummallinen oikutteleva tyyppi jota kutsutte teiniksi. Itse olette alulle panneet senkin probleeman aikanaan.

Vierailija

Kysy siltä teiniltä, saatko mennä hänen huoneeseensa katsomaan telkkarista niitä ohjelmia, joita sinä haluat katsoa.

Vierailija

No ei todellakaan lapset päätä mitä televisiosta tulee etenkin jos on televisio myös omassa olohuoneessa joten mahdollisuudet on.
Sitten kun muuttavat omilleen saavat sen ns.oman olohuoneen.

Niin

Vierailija kirjoitti:
Ei teinit katso tv:tä. Olivat vaikka yksin kotona.

He kuluttavat netflixiä tms.

Tv:llä, eli laite televisio, tarkoitan laitteistoa, ja television sisältö tulee eri sovelluksilta (youtube, Netflix, jne) :)

Vierailija

Meidän teini, 13v joskus katsoo televisiosta urheilua tai esim poliisi tv. tä tms, mutta sitten katsotaan niitä yhdessä. Ei siitä mitään kinaa tule. Valis

Vierailija

Niin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teinit katso tv:tä. Olivat vaikka yksin kotona.

He kuluttavat netflixiä tms.

Tv:llä, eli laite televisio, tarkoitan laitteistoa, ja television sisältö tulee eri sovelluksilta (youtube, Netflix, jne) :)

Vastasin vain otsikkoon, tajusin kyllä enemmän, kuin luin lisää.

Ja vastaus on ei. Teini katsokoon omiaan omasta laitteesta. Olohuone on vanhempien laite. Emme mekään änkeä teinin huoneeseen katsomaan telkkaria.

Niin

Vierailija kirjoitti:
Meidän teini, 13v joskus katsoo televisiosta urheilua tai esim poliisi tv. tä tms, mutta sitten katsotaan niitä yhdessä. Ei siitä mitään kinaa tule. Valis

Meilläkin katsotaan toisinaan sarjoja yhdessä, mutta nyt on kyse siitä että hän haluaa päättää mitä katsotaan yhteisessä tilassa. Hänen mielestä on epäreilua jos emme halua että televisiosta rallattaa tiktokit kun haluamme työpäivän jälkeen rentoutua ja keskustella olohuoneessa vaikkapa täysin ilman televisiota. Haluamme kaikki hiljaisuutta tai meitä kiinnostavia sarjoja. Hän haluaa päättää olohuoneesta samalla tavoin kuin me aikuiset, ja tämä on kuulemma kohtuutonta että näin ei ole.

Mielenkiintoista lukea kommentteja ja nähdä miten muilla :)

Vierailija

Jos teinillä tosiaan on omassa huoneessaan telkkari, niin luukuttakoot Tiktokkejaan siellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä poika muuttamassa omaan asuntoon 19v. Kysyin haluuako tv:n ? Ei tarvitse.

Moni nykyään lesoaa sillä ettei ole televisiota, joka on huvittavaa, koska katsovat silti tvtä - Eli sarjoja esimerkiksi mobiililaitteilta tai tietokoneelta. Eli "televisiota" käytetään orjallisesti edelleen mutta vain pienemmiltä näytöiltä (ja paljon huonomman elokuvakokemuksen tahdittelemana). Nimimerkillä täysi kotiteatteri

Vierailija

Itse katsoin teininä telkkua vain silloin kun olin yksin kotona. Ei ollut huoneessa omaa telkkaria eli eipä paljoa tullut kateltua. 

Vierailija

Totta kai huomioidaan mikä meitä kumpaakin kiinnostaa! Sitä paitsi olen aidosti saanut teiniltä tosi hyviä vinkkejä, mitä Netflixistä ym. kannattaa ehkä katsoa. Lapsi on mulle äärettömän rakas ja tärkeä yhtälailla huomioitava perheenjäsen, vaikka minä päätänkin asioista. Ei tulisi mieleenkään vain jyrätä ja on kiva viettää aikaa yhdessä.

Niin

Vierailija kirjoitti:
Totta kai huomioidaan mikä meitä kumpaakin kiinnostaa! Sitä paitsi olen aidosti saanut teiniltä tosi hyviä vinkkejä, mitä Netflixistä ym. kannattaa ehkä katsoa. Lapsi on mulle äärettömän rakas ja tärkeä yhtälailla huomioitava perheenjäsen, vaikka minä päätänkin asioista. Ei tulisi mieleenkään vain jyrätä ja on kiva viettää aikaa yhdessä.

Vastaan tähän saman:
Meilläkin katsotaan toisinaan sarjoja yhdessä, mutta nyt on kyse siitä että hän haluaa päättää mitä katsotaan yhteisessä tilassa. Hänen mielestä on epäreilua jos emme halua että televisiosta rallattaa tiktokit kun haluamme työpäivän jälkeen rentoutua ja keskustella olohuoneessa vaikkapa täysin ilman televisiota. Haluamme kaikki hiljaisuutta tai meitä kiinnostavia sarjoja. Hän haluaa päättää olohuoneesta samalla tavoin kuin me aikuiset, ja tämä on kuulemma kohtuutonta että näin ei ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tänne oli tullut lisää viestejä sillä aikaa, kun kirjoitin omaa viestiäni ja puhuttiin, että teini haluaisi kokonaan päättää mitä katsotaan. En minäkään niin anna tehdä, vaikka katson kyllä mielellään aikani, jos hän haluaa jotain TikTokista tai Youtubesta näyttää. Kivahan se on, että haluaa äidillekin näyttää ja pääsee samalla vähän jyvälle mitä siellä on ja millaista materiaalia katsoo. Ei kuitenkaan päätä aina ja koko aikaa mitä katsotaan eli komppaan muita kyllä siinä.

Vierailija

Niin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vastaan tähän saman:

Joo huomasin ja tarkensinkin tuota.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.