Vierailija

11 v poikani menetti viisi kaveriaan, jotka vaihtoivat koulua vuosi sitten sisäilmaongelmien vuoksi. Sen jälkeen hänellä ei ole ollut kaveria koulun jälkeen. Koullussa luuokka leikkii yhdessä. Yksi hänen ja pikkuveljensä yhteinen kaveri on meillä joskus ollut. Poikani ei innostu mistään harrastuksesta, on enempi lukutoukkatyyppiä. Hän on koulun jälkeen kotona, kasvanut kännykkään kiinni. Olen pyrkinyt sitä rajoittamaan, mutta välillä sitten pelaa enemmän. Olen yh ja monesti aivan poikki töistä. Vapaa-aikana ollaan vaan kotosalla, energiani ei ole oikein riittänyt viime aikoina rankan työpäivän jälkeen kuin kotona oleiluun.

Tänään poika kertoi, että koulu on aina tylsää (on ihan hyvä koulussa) ja kaikki on tylsää ja tuntuu turhalta. Hän itki. Onko hän masentunut? Ja miten voin auttaa häntä? Mitä mun pitäisi tehdä?

• ylös 1
  • alas 0

Sivut

Kommentit (39)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poikasi on ihan oikeassa. Älä ala kyseenalaistamaan hänen näkökulmaansa elämään vaan anna neuvoja jotka on mahdollista toteuttaa. Sitten olisi hyvä miettiä läpi vielä tuo perheenne tilanne.

- Mies 21

Vierailija
Mitähän ne neuvot sitten voisivat olla?

ap

En ole ikinä nähnyt perhettänne niin en voi sanoa yhtään mitään.

Asun Englannissa ja ainakin taalla viela tuossa iassa vanhemmat jarjestavat 'kaveri kutsuja'. Etko sina voi ottaa yhteytta niihin entisiin kavereihin ja pyytaa viikonloppuna tulemaan tai jotain uusia kavereita. Poikasi luvalla tietenkin, mutta han voi kokea itse kutsumisen vaikeaksi. Toinen juttu, etta loytyisiko joku uusi harrastus josta han saisi mielihyvaa ja uusia kavereita. Mulla myos poika joka tykkaa olla ittekseen aika paljon, mutta yritan kutsua kavereita meilla sannollisesti ja viikottain. 

Ehdotin, että hän pyytäisi erästää kaveriaan (joka juuri vähän aikaa sitten pyysi poikani synttäreille) vaikka elokuviin tai meille leikkimään, mutta ei poikani innostu. Mulla on kyllä tunne, että osittain poikani on myös valikoiva kavereiden suhteen, että ei halua esim. mennä jollekulle, koska "ne vaan pelaa". 

Kaikki mitä ehdotin, oli kuulemma turhaa ja ei kannata. Sanoin, että nyt vain tarvii alkaa tekemään eri asioita ajattelematta etukäteen, että tämä on kuitenkin turhaa. En tiedä, onko tämä sopiva toimintatapa.

ap

Jostakin pitäisi sinun etsiä energiaa johonkin kivaan tekemiseen töiden ja koulun jälkeen. Sellaista liikuntaa mikä ei tunnu pakkopullalta, vaikka joku seikkailupuisto, kyläilyä tms. Voithan vaikka viedä pojan leikkimään noiden koulua vaihtaneiden kavereiden luokse ja keksiä itselle jotain tekemistä siksi aikaa, jos asuvat kauempana. Aktivointia, itsekin saatat piristyä! Tsemppiä :)

Vierailija
Ehdotin, että hän pyytäisi erästää kaveriaan (joka juuri vähän aikaa sitten pyysi poikani synttäreille) vaikka elokuviin tai meille leikkimään, mutta ei poikani innostu. Mulla on kyllä tunne, että osittain poikani on myös valikoiva kavereiden suhteen, että ei halua esim. mennä jollekulle, koska "ne vaan pelaa". 

Kaikki mitä ehdotin, oli kuulemma turhaa ja ei kannata. Sanoin, että nyt vain tarvii alkaa tekemään eri asioita ajattelematta etukäteen, että tämä on kuitenkin turhaa. En tiedä, onko tämä sopiva toimintatapa.

ap

Sitä selvästi vituttaa joku ja pahasti. Ehkä kuitenkin alitajunnassaan niin että ei voi edes muodostaa lausetta siitä mitä se on.

-Mies 21

Kaverikutsut hyvä idea. Harrastusta ehdotin, mutta ei innostu mistään. On kokeillut muutamia juttuja ja kiinnostus kestää puoli vuotta. Turhauttaa.

ap

Vierailija

Kaverikutsut hyvä idea. Harrastusta ehdotin, mutta ei innostu mistään. On kokeillut muutamia juttuja ja kiinnostus kestää puoli vuotta. Turhauttaa.

ap

Mitä harrastusta olette kokeilleet? 

Se on kyllä totta, että mun pitäisi reipastua, on vaan sellaista myllytystä ollut viime vuosin, että olen aivan poikki töiden jälkeen. Ja kun yksin kuitenkin vastuussa arjesta ja kaikesta. Blaah. Mulla on kyllä itsellänikin seuraelämä rapistunut täysin.

ap

Miksi et siirtänyt omaa lastasi sisäilmaongelmaisesta koulusta? Tuskin ne homemyrkyt hyvää tekee hänellekään.

Ne vanhat kaveri eivät asu kaukana. Homeongelmat korjattiin eivätkä lapseni ole saaneet mitään oireita koko aikana. Ne,jotka saivat, eivät ole enää korjauksien jälkeen saaneet, joten ongelma lienee ratkaistu. Poikani ei myöskään halunnut kuitenkaan vaihtaa koulua.

ap

Kaipaatte molemmat piristystä. Käykää vaikka kirjastossa yhdessä, kirjakaupassa tai vaikka jossain museossa, jos ei liikunta niin kiinnosta. :)

Lapsen tullessa teini-ikään olisi ihan hyvä olla jokin harrastus, jotta ei eksyisi tylsistyneenä väärään seuraan ja hankaluuksiin. Kokeilemalla se kiva harrastus voi löytyä, lapsi tarvitsee kannustavan ilmapiirin ja ehkä voi käydä niinkin että myös sinä löydät uuden harrastuksen ja saat virtaa :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.