Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
1401/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen ihmisen, joka ei ole kokenut narsistia omakohtaisesti, on suurin piirtein mahdotonta tajuta miltä narsistin kanssa oleminen tuntuu. Sitä ei vaan meinaa tajuta se kohde itsekään. 

Hyvän ystäväni anoppi on narsisti. En osannut tukea häntä tarpeeksi, kun hänellä oli vaikeimmat ajat anoppinsa kanssa, koska on niin helppoa vain ajatella henkilön olevan ikävä ihminen ja käyttäytyvän kurjasti. Kun sitä narsismia ei näe päälle päin mitenkään! Ja on todellakin ihan eri sarjan juttu joutua ikävästi kohdelluksi tai narsistin kohteeksi. 

Ihan samoin ystäväni sanovat omasta isästäni: Hänhän on ihan normaalin näköinen. Pukeutuu siististi. Ei näytä hullulta tai mielisairaalta. Eivät he voi kuvitella hänestä sitä millainen hän oikeasti on. Kukaan normaali ihminen ei halua ajatella tai käsittää sellaista kieroutuneisuutta, häiriintyneisyyttä ja suoranaista pahantahtoisuutta. 

Juuri näin. Terapeuttini sanoi joskus, että ihmiset, jotka eivät ole narsistia kohdanneet, ovat harvoin kiinnostuneet narsismista. Eli jos löydät itsesi (kuten minä) ahmimasta roppakaupalla narsismia käsittelevää kirjallisuutta tms nettisisältöä, olet mitä luultavammin kohdannut narsistin. Omani on ex.

Olen myös aika varma siitä, että kaikki narsismia vastaan vänkäävät ihmiset, ovat mitä luultavammin itse narsisteja tai vahvasti narsistisia ihmisiä. Muutenhan tosiaan kalikka ei kalahtaisi...

Vierailija
1402/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsistin keskustelutyylit ovat myös ei-narsistien käytössä. Kuvitteleeko joku oikeasti tunnistavan narsistin keskusteutyylin perusteella? Minä esimerkiksi puhun töykeästi yhdelle naapurille, joka savuttaa parvekkeellaan eikä lopeta, vaikka kaikki ovat pyytäneet sitä. Hänen takiaan taloyhtiömme maksaa sitten satoja euroja siitä, että lähdetään hakemaan parveketupakointikieltoa oikeudesta. En jaksa kunnioittaa sellaista ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sistustanut oman uuden kodin väreillä, jotka tutkitusti rauhoittaa mieltä. Viherkasveja ja kaikkea sellaista, minkä tulisi tutkimusten mukaan lisätä hyvinvointia. Otin koirankin, koska sen terveysvaikutukset on selvät. Käyn uimassa, senkin on todettu lisäävän psyykkistä hyvinvointia. Joogaan. Kuuntelen rauhoittavaa musiikkia.

Ex:n näkeminen katkaisee aina oman hyvinvoinnin. Meillä lapset eivät ole niin isoja, että voisivat täysin itsenäisesti siirtyä. Tässä yksi kerta ex totesi lapsia hakiessaan "ohimennen", ettei hän muuten koskaan halunnut tai himoinnut minua. Sitten business as usual, ja itse jään keräilemään itsetunnon palasia.

Tiedostan, että kaiken kontaktin tulisi loppua, jos en halua tällaisia takapakkeja.

Niin tuttua! Ex- mieheni on sanonut minulle eron jälkeen, että oli kanssani naimisissa vain koska sillä tavalla varmisti saavansa säännöllisesti p*llua. 

Ai kamala, minä taasen oli "lut**, jonka kanssa kukaan ei halua leikkiä samalla hiekkalaatikolla", kun en suostunut traumaattisen suhteen ja vielä kamalamman eron jälkeen exälle kakkostyttöystäväksi.

En tosiaan keksinyt yhtään hyvää syytä, miksi olisin alkanut deittailemaan narsisti-exääni, joka oli puolestaan jo uudessa parisuhteessa (oli jo pari viikkoa eromme jälkeen). :') 

Tätäkään ihmisestä ei uskoisi ikinä, millainen ihmishirviö hän oikeasti on. Tiedän, että työpaikallaan ihmiset pitävät häntä niiiin ihanana ja sosiaalisena monitaiturina, joka on aina valmis auttamaan.  

Vierailija
1404/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

narsistin keskustelutyylit ovat myös ei-narsistien käytössä. Kuvitteleeko joku oikeasti tunnistavan narsistin keskusteutyylin perusteella? Minä esimerkiksi puhun töykeästi yhdelle naapurille, joka savuttaa parvekkeellaan eikä lopeta, vaikka kaikki ovat pyytäneet sitä. Hänen takiaan taloyhtiömme maksaa sitten satoja euroja siitä, että lähdetään hakemaan parveketupakointikieltoa oikeudesta. En jaksa kunnioittaa sellaista ihmistä.

Oletko lukennut ketjun? Täällä on jaettuna paljon esimerkkejä siitä, millainen narsisti esimerkiksi lähisuhteessa on. Kukaan ei kuvittele, että tunnistaa narsistin yhdestä asiasta. Jos tämä aihe ei sinua kiinnosta, etkä allekirjoita sitä, niin mene etsimään joku sinua enemmän inspiroiva ketju.

Vierailija
1405/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä narsistin käytöstä vai jotain muuta? Kun vanhempi on suututtanut ikävällä käytöksellään lapsensa, mutta vaatii silti kertomaan kuulumisia ja juttelemaan hänelle.

Vierailija
1406/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimein selattu koko ketju läpi.

Paljon ajatuksia mutta tärkeimpänä tulee mieleen se että oltiin exän kanssa aina jotenkin toistemme vihollisia vaikka seurusteltiin! Ei meillä ollut koskaan mitään yhteisiä tulevaisuudensuunnitelmia, ei mitään yhteistä tekemistä, seksikin oli mitä oli (ei hääppöistä) ja arki meni siihen hänen omakehunsa kuunteluun jos hän edes kotonani oli. Emme asuneet yhdessä mutta myöhemmin selvisi että oli jopa laittanut asuntonsa pois kun majaili ilmaiseksi luonani. Ei häneltä koskaan saanut empatiaa, emme käyneet missään yhdessä, ihan kuin olisimme olleet riidoissa emmekä todellisesti olleet. Ei hänestä ollut kauppakuskisi, ei Ikean huonekaluja kokoamaan, ei yhtään mitään.

Todella kummallinen olotila.

Jätin hänet kyllä muutaman kuukauden jälkeen mutta kokonaan eroon en ole päässyt vieläkään, yli 15 vuotta myöhemmin. Tämän hullun stalkkerin takia joudun edelleen esim. somessa olemaan salanimellä. Kerran kysyikin että miksei mua löydy mistään. No miksiköhän.

Jos se oli tuollaista niin mikä ihme sinut sai edes aloittamaan suhdetta? Oliko hän alussa täydellinen? Senkin pitäisi olla punainen lippu. Kukaan ei ole täydellinen ja sen sijaan että torjuu kaikki miehet pikkuvikojen takia, kannattaisi muistaa että normaalissa ihmisessä on aina sellaisia. Täydellisyyden metsästäminen kalahtaa omaan nilkkaan tavalla tai toisella.

Vierailija
1407/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukennut ketjun? Täällä on jaettuna paljon esimerkkejä siitä, millainen narsisti esimerkiksi lähisuhteessa on. Kukaan ei kuvittele, että tunnistaa narsistin yhdestä asiasta. Jos tämä aihe ei sinua kiinnosta, etkä allekirjoita sitä, niin mene etsimään joku sinua enemmän inspiroiva ketju.

En ole lukenut koko ketjua, tässä ketjussa on 72 sivua... otsikossa kerrotaan aihe: narsistin keskustelutyyli. Sitä aihetta oma kommenttini koski.  Ainakin meillä koulussa opetettiin, että otsikot kertovat siitä mitä sen alla oleva teksti  sisältää...

Vierailija
1408/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitin just narskulle. Keskustelu oli hyvin tyypillinen:

N: NIIIIN?!!!

Minä: Miksi sä tuolla tavalla vastaat?

N: No sinä se et juuri koskaan vastaa mulle tai vastaat paljon kauheammin.

Eli välittömästi syy toisen niskoille. Aiemmin olisin loukkaantunut, nyt lähinnä vaan huvitti. Kiitos kaikille keskustelijoille täällä, teidän avulla olen nyt paljon paremmin ymmärtänyt mistä on kyse.

Tuttua.

Parisuhteessahan on tärkeää tuoda ilmi omia toiveitaan. Jos sanoin että olisi mukava jos saisin sinulta joskus kukkia, niin vastaus oli juurikin samaan tyyliin: "No koskas olet tuonut minulle kukkia viimeksi? En minäkään saa kukkia!"

Ja vastaavasti kaikki muutkin omat toiveet ammuttiin aina alas. Kun en minäkään tee hänelle, niin ei hänkään tee minulle. Jos pyysin hieromaan, niin ei hän voi hieroa, kun en minäkään koskaan hiero häntä. Kun tarjouduin hieromaan häntä, niin ei kuulemma kiinnosta olla hierottavana, jos taustalla on oletus siitä, että hänen pitää sitten hieroa minua.

Sellainen asemasotatilanne aina päällä. :D

No oletteko sitten kumpikin narsisteja kun kumpikaan ei tehnyt toiselle mitään?

Vierailija
1409/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sistustanut oman uuden kodin väreillä, jotka tutkitusti rauhoittaa mieltä. Viherkasveja ja kaikkea sellaista, minkä tulisi tutkimusten mukaan lisätä hyvinvointia. Otin koirankin, koska sen terveysvaikutukset on selvät. Käyn uimassa, senkin on todettu lisäävän psyykkistä hyvinvointia. Joogaan. Kuuntelen rauhoittavaa musiikkia.

Ex:n näkeminen katkaisee aina oman hyvinvoinnin. Meillä lapset eivät ole niin isoja, että voisivat täysin itsenäisesti siirtyä. Tässä yksi kerta ex totesi lapsia hakiessaan "ohimennen", ettei hän muuten koskaan halunnut tai himoinnut minua. Sitten business as usual, ja itse jään keräilemään itsetunnon palasia.

Tiedostan, että kaiken kontaktin tulisi loppua, jos en halua tällaisia takapakkeja.

Niin tuttua! Ex- mieheni on sanonut minulle eron jälkeen, että oli kanssani naimisissa vain koska sillä tavalla varmisti saavansa säännöllisesti p*llua. 

Surullista, mutta sinänsä totta. Ainakin monien teorioiden mukaan narsisti haluaa puolisostaan narsistisen lähteen ja sitten lisäksi vaihtoehtoisesti joko vaivattomasti hankittua seksiä tai äitihahmon. 

Mut puolestaan on otettu äitihahmoksi ja olen sitten räytynyt puutteessa. Toisaalta, seksi narsistin kanssa on sen verran onttoa, että ei siitä edes kaivannut hänen kanssaan vaan siitä, että olisi normaali ja toimiva seksielämä ylipäätään "jonkun ihmisen" kanssa. 

He eivät kykene rakastamaan eivätkä normaaliin ihmissuhteeseen. He eivät pysty edes vastaanottamaan rakkautta. 

Vierailija
1410/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, tässä ketjussa on 72 sivua... otsikossa kerrotaan aihe: narsistin keskustelutyyli. Sitä aihetta oma kommenttini koski.  Ainakin meillä koulussa opetettiin, että otsikot kertovat siitä mitä sen alla oleva teksti  sisältää...

Tulit keskustelemaan otsikosta, ihan ymmärrettävää. Ketju on kuitenkin yli 1400 viestiä pitkä, joten keskustelu on kasvanut eri suuntaan kuin otsikko. 

Vierailija
1411/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiri kirjoitti:

Narsismi on sairaus, eikä henkilö itse ole tätä ominaisuutta itselleen valinnut. Itse olen kohta kymmenen vuotta elänyt ja asunut käytöksen perusteella narsistin kanssa. Hankala ja vaikea luonne saa minut jotenkin säälimään puolisoani, joskus näen pilkahduksen oman käytöksen katumisesta, vain pilkahduksen. Päättelen itse olevani läheisriippuvainen,  en saa itseäni irroitettua tästä suhteesta. Harmi, koska olen täysin vapaa lähtemään suhteesta, mutta....ei irroittautuminen ole loppupelissä helppoa. Kaikille meille toivon voimia ja tahdon lujuutta irrottautua suhteesta, silloin kun voimat uupuu, pidetään itsestämme hyvää huolta.

Ala kaivamaan tietoa youtubesta ja ota vaikka yhteyttä johonkin vertaistukijuttuun. Sun loppuelämän kannnalta olisi oleellisen tärkeää päästä ulos suhteesta. Tsemppiä matkaan, tulee olemaan vaikeaa aluksi, mutta kuten narsistin uhreja auttava itse narsisti tubettaja Lee Hammock sanoo: "You have to choose your hard." Kun on lyöttäytynyt narsistin kanssa yhteen, ei ole helppoa vaihtoehtoa. On vain vaihtoehto jatkaa vaikeassa suhteessa tai kärsiä se tie, mikä vie ulos suhteesta. Sen jälkeen kuitenkin yleensä helpottaa, toisin kuin suhteessa, joka vain pahenee vuosi vuodelta. 

Vierailija
1412/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa sanotaan myös seuraavasti:

"Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä."

Ja ihan vuorovaikutuksesta tässä ketjussa juuri keskustellaan.

Vierailija
1413/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko narsistin uhrille oikeasti olemassa jotain terapiaa? Oli yllättävän suuri järkytys tajuta olleensa monia vuosia sumutuksen kohteena, kun itse ajattelin aina että me puhalletaan yhteen hiileen ja toimin meidän yhteiseksi hyväksi kaikessa. Ajattelin myös aina olevani henkisesti vahva, lähdinhän hyvässä järjestyksessä omaan elämään sen vaikutuspiiristä ja olen pärjännyt hyvin kunnes tajusin diagnoosin. Nyt se ennen niin rakas tuki ja turva onkin mielessäni pelottava psykoosihullu joka tulee tilaisuuden tullen oveni taakse kirveen kanssa koska olen eronnut hänestä. Tiedän mihin se kykenee koska poliisit on tulleet pariin kertaan kotiin. Niistä ajoista on tosin vuosia jo kulunut joten en tiedä mitä hän nykyään ajattelee. Mutta koska ennen aliarvioin hänet, en uskalla aliarvioida enää. Katselen iltaisin ikkunoista salaa ennen nukkumaanmenoa, tähän tämä on mennyt. Olen puun ja kuoren välissä kun en haluaisi olla yksin mutta en uskalla enää luottaa uuteen ihmiseen. 

Riivaaja henki oli mielenkiintoinen ajatus, uskon että me kaikki ollaan kuitenkin henkiä ja pahansuopa saa kaverin kyllä itselleen sieltä toiselta puolelta ja saavat kumpikin voimaa toisistaan. Mikä muukaan kääntäisi ne raivarit päälle, kuin joku ulkoinen vaikutus... koska se on niin ennalta-arvaamatonta. Hyväntahtoinen kuuntelee hyviä viestejä (kyllä me tästä selvitään rakkaudella) ja pahantahtoinen negatiivisia käskyjä (tuo henkilö yrittää latistaa sinut, rankaise heti).

Kokemuksella sanoisin, etteivät terapeutit tunnista narsismia kovin hyvin. Omani alkoi pitää minua harhaisena, ja halusi että puhun harhoistani lääkärille jotta saan antipsykootit. No, en hakenut vaan vaihdoin terapeuttia ja terapiasuuntausta. Nyt tilanne parempi, mutta tuollaisen ihmisen, joka ei ole narsistin uhriksi joutunut, voi olla kyllä vaikea käsittää sitä käytöstä ja suoranaista pahuutta.

Jos ei oo ite joutunut narsistin uhriksi niin nämähä uskoo aivan täytenä totena narsistille tyypillisen kauhistelun ja pöyristymisen. Narsisti korottaa itseään sillä tavalla että antaa ymmärtää jonkun olevan joko täysi idiootti tai häntä kohtaan kerrassaan suunnattoman ilkeä. Narsisti osaa puhua niin että miettii valheista kiinni jäämistä ja iso osa onkin semmoista että hän antaa ymmärtää. Kuten että pyörittelee kiihtyneenä silmiään ja sanoo että kaikkea en ees voi kertoa.

Päinvastoin. Juurikin psykologi/terapeutti saa monen ymmärtämään, mistä on kysymys. He bongaavat kertomuksista patologisen valehtelijan ja manipuloinnin. Jo ennen kuin koko narsismista tuli populaari ilmiö, niin ammattipiireissä tunnettiin eri persoonallisuuhäiriöt. Ei vain narsismi ja psykopatia, vaan myös sosiopatia.

Asiakkaan kertomuksesta välittyy todellisuus, jota asiakas ei tiedosta vielä ollenkaan eikä meinaa uskoa psykologin/ammattiauttajan kertomaa. Koska on defenssit ja itsetunto nujerrettu. Luottamus omiin tunteisiin, kokemuksiin jne. Siinä on ammattiauttaja tärkeässä roolissa, että saa ohjattua asiakkaan ymmärtämään ja oppimaan luottamaan itseensä taas uudestaan.

Tästä on jo pian 30 vuotta ja toivottavasti tietoisuus narsismista on kasvanut sinä aikana ammattihenkilöstön parissa. Kävin puolitoista vuotta 2 x vko terapiassa sen vuoksi, että olin ihan hajalla narsistivanhempani sekä narsistiseurustelukumppanini vuoksi. Kertaakaan, ei kertaakaan, terapeutti ei sanonut minulle, että minua kohtelevat väärin vääristyneet ihmiset. Minun vaan piti istua ja kertoilla tuntemuksiani ja terapeutti hymisi. 

Vierailija
1414/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso YouTubesta dr Ramani, käytännön vinkkejä ja paljon asiaa

Vierailija
1415/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksia, joissa olen ajatellut kohdanneeni narsistisia piirteitä omaavan ihmisen:

- Alussa henkilö on aivan mahtava, valloittava ja huipputyyppi, elätte oikeaa ystävyyden honeymoonia tämän uuden mahtavan ihmisen kanssa MUTTA jonkin ajan päästä alkaakin sitten tulla täysin päinvastaista käyttäytymistä, jossa nimenomaan toistuvuus on selkeä merkki.  Ongelmia alkaa tulla, jos olet tässä alkuhuumassa kertonut/jakanut itsestäsi jotakin henkilökohtaista, jotka tämä henkilö sitten kääntää tikareiksi sinua vastaan täysin yllättäen ja niin, että menetät itsetuntosi ja alat epäillä olevasi huono ihminen. Tällainen käyttäytyminen on toistuvaa: ensin huippu mukava, miellyttävä, ja hetkessä kaksinaamainen selkäänpuukottaja, joka osoittaa kaikki vikasi ja heikkoutesi. Mitä olen oppinut: luota perstuntumaan, äläkä kerro heti itsestäsi kaikkea ja ennen kaikkea, jos tyypin seurassa tulee huono ja masentava olo, niin hän ei ehkä olekaan oikea ystävä. Älä lähde tällaisen tyypin kanssa mihinkään, mikä vaatii pitkää sitoutumista.

- Omien kokemusten mukaan, nuo tyypit ovat olleet kovasti kiinnostuneita kertomaan, keitä kaikkia vaikuttavia ihmisiä he tuntevat ja haluavat tietenkin kuulla, miten hyötyä sinusta tai verkostostasi. Itse he ovat tietenkin työssään ylivertaisia asiantuntijoita ja kaikki muut entiset ja nykyiset kollegat osaamattomia, laiskoja ja surkeita. Nykyisin nämä merkit tunnistaessani tiedän häipyä tämän tyypin vaikutuspiiristä tai pitää hänet hyvin kaukana. Nämä tyypit uivat helposti yksityiselämääsi, ystäväpiiriisi, perhesuhteisiisi ja kutsuvat itsensä kylään vaikka et haluaisi, et vain kerta kaikkiaan pääse heistä enää eroon. Jos pidät etäisyyttä, saat syyt niskoillesi olemattomista sosiaalisista taidoistasi ja tavastasi kadota paikalta, joten mitä aikaisemmin otat etäisyyttä, sen helpompaa sinulle.

- Näissä tyypeissä ei ole koskaan mitään vikaa, he eivät ikinä pyydä anteeksi tai myönnä omia virheitään. Asiat vaikkapa töissä, joilla ei ole sinun kanssasi mitään tekemistä ovatkin yhtäkkiä sinun tai jonkin muun vika. Jos taas teet mokan, sinua tullaan muistuttamaan ja rankaisemaan siitä aina, omalla kohdallaan tyyppi taas saattaa  tokaista, että näitähän  sattuu. Jos loukkaat narsistia, et saa sitä ikinä anteeksi, ja tulet kuulemaan sanomastasi aina piiloveetuilua - siis ihan aina. Ja ihan sattumalta näissä tilanteissa on aina mahdollisimman paljon ihmisiä paikan päällä kuulemassa. Narsistille ei kannata kokemuksen mukaan sanoa vastaan tai alkaa haastamaan riitaa, yksinkertainen lähteminen tilanteesta ja sulkeminen pois on ollut ainoa keino, jolla olen pystynyt ottamaan etäisyyttä ilman veristä kostoa, koska narsisti ei toivottavasti ole päässyt perille siitä, että sinä olet päässyt perille hänestä. Tällöin helvetti on nimittäin irti. 

- Lopuksi, narsistista eroon pääseminen ei tapahdu helposti eikä nopeasti. Hän tulee huomaamaan, että etäännyt ja yrittää todennäköisesti saada sinut kaikin keinon takaisin. Tunnista siis nämä: 1) honeymoon-tyyppi palaa ja on aivan ihana, miellyttävä ja rakastettava, jotta heltyisit ja antaisit hänen kietoa itsesi jälleen sairaaseen symbioosiinne 2) jos tämä ei toimi, saat syytökset niskaasi huonoista sosiaalisista taidoista eli syyttäminen 3) jos sekään ei toimi, niin kiristäminen ja tikareiden heittely, mahdollinen selkään puukottaminen perheenjäsenillesi ja ystävillesi tai kollegoillesi 4)  lopulta jättäminen, jos olet onnekas, narsisti kyllästyy ja siirtyy seuraavaan uhriin

Vierailija
1416/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla toimineita keinoja:

- opettele tunnistamaan nuita merkkejä ja seuraa tilannetta. Meillä kaikilla on huonoja ja hyviä päiviä silloin tällöin, mutta narsisti haluaa sinusta vain hyödyn irti ja hyvis-pahis toiminta on usein toistuvaa ja systemaattista, selkeä käyttäytymismalli.   

- kerro tyypin toiminnasta lähipiirille tai luottokollegoillesi, älä syyllistä, äläkä ainakaan sano tyyppiä narsistiksi,  vaan ihmettele ääneen miksi työskentely muiden kanssa on helppoa ja sujuvaa ja hänen kanssaan mikään ei tunnu oikein onnistuvan. Kysy ystäviltäsi ja perheeltäsi näkemyksiä tyypin käyttäytymisestä, itseni saattaa miettiä että onkohan sitä tulossa hulluksi, kuvitteleeko vai onko sitä itse jotenkin käyttäytymishäiriöinen.

- jos toiminta alkaa vaivata, pidä kirjaa ja kirjoita ylös mahdollisimman tuoreeltaan tilanteista, alat ehkä pian huomata toistuvat mallit itsekin. Me haluamme uskoa toisesta hyvää ja annamme helposti anteeksikin, mutta tilanne tulee todennäköisesti vain pahenemaan.

- Lopuksi, kun alat tajuta tilannetta ja todennäköisesti etsiä tietoa narsismista lukien kaiken tiedon, mitä vain saat käsiisi, niin koeta päästää myös joskus irti. Narsisti voi jättää isot arvet, mutta tärkeintä on myös yrittää olla katkeroitumatta ja jatkaa elämää.

Tällaisia kokemuksia minulla, eivät varmasti yleispäteviä, mutta toivon että joku voisi saada tästä apua omaan tilanteeseen ja pääsisi vähemmällä kuin itse pääsin. 

Vierailija
1417/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kanssa satuttavaa huomata, että kun normaalissa suhteessa puoliso tai lapsi on erityinen niin narsistille hän on vain yksi ihminen, yksi hänen lähteensä muiden joukossa. Sillä ihmisellä persoonana ei ole mitään erityismerkitystä eikä narsisti ole mitenkään sitoutunut omiin läheisiinsä yhtään enempää kuin naapuriin, jos naapuri sattuu tarjoamaan parempiarvoista polttoainetta narsistille, narsisti valitsee naapurin seuran. Narsisti valitsee myös uuden kumppanin tai minkä tahansa lasten seuran ja ihailun ohitse omiensa. 

Tavallinen ihminen, joka on kiintynyt ja lojaali perheelleen, ei voi vaan ymmärtää tätä mitenkään. 

Vierailija
1418/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyliä on myös puhua ihmisistä muilla termeillä kuin heidän omilla nimillään. 

Narsistieksäni ei koskaan puhunut eksistään heidän nimiään käyttäen vaan termeillä ex-vaimo, ensimmäinen vaimo, viimeisin suhde jne. 

Eräs narsistinen ystäväni myös puhuu ex-vaimostaan ja kaikista muista "hankaliksi" kokemistaan ihmisistä keksimillään termeillä, joilla hän ilmeisesti pyrkii epäinhimillistämään ja etäännyttämään heidät omasta itsestään. 

Ette usko miten paljon ärsytti kun olin narsistin kanssa vaikka autossa ja hän sai puhelun. Joka kerta olin ”muija” hänen kertoessaan soittajalle missä on ja kenen kanssa. Siis muija. Sanoin hänelle siitä monta kertaa, että yhtään kertaa et enää puhuttele minua muijaksi, mutta ei mennyt ikinä perille. Mutta enää minun ei tarvitse kuunnella hänen puheitaan muijasta. Thank God!

Vierailija
1419/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri terapiasuuntauksia ja mielestäni psykodynaaminen suuntaus on ongelmallinen. Ehkäpä jopa vanhoillinen ja teränsä menettänyt. Laitan tämän siksi, että terapiasuuntauksellakin väliä apua hakiessaan. Ei siis pelkästään terapeutin persoonalla, vaan myös suuntauksen käsityksellä terapeutin roolista.

"Psykodynaaminen psykoterapeutti välttää yleensä tuomasta omia ajatuksiaan ja omaa persoonaansa liiaksi esille, jotta asiakkaalle tyypilliset oletukset toisen kanssa olemisesta pääsisivät eloon asiakkaan ja terapeutin välillä. Ajatuksena on siis, että jos asiakas näkee toiset ihmiset pahansuopina niin ajan kanssa hän kokee terapeutinkin pahansuopana, jos terapeutti ei estä tätä tuomalla omaa persoonaansa esiin. Kun näin käy, kokemusta voidaan tutkia yhdessä."

https://minduu.fi/fi/psykoterapian-abc/psykoterapiasuuntaukset/

Vierailija
1420/10671 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri terapiasuuntauksia ja mielestäni psykodynaaminen suuntaus on ongelmallinen. Ehkäpä jopa vanhoillinen ja teränsä menettänyt. Laitan tämän siksi, että terapiasuuntauksellakin väliä apua hakiessaan. Ei siis pelkästään terapeutin persoonalla, vaan myös suuntauksen käsityksellä terapeutin roolista.

"Psykodynaaminen psykoterapeutti välttää yleensä tuomasta omia ajatuksiaan ja omaa persoonaansa liiaksi esille, jotta asiakkaalle tyypilliset oletukset toisen kanssa olemisesta pääsisivät eloon asiakkaan ja terapeutin välillä. Ajatuksena on siis, että jos asiakas näkee toiset ihmiset pahansuopina niin ajan kanssa hän kokee terapeutinkin pahansuopana, jos terapeutti ei estä tätä tuomalla omaa persoonaansa esiin. Kun näin käy, kokemusta voidaan tutkia yhdessä."

https://minduu.fi/fi/psykoterapian-abc/psykoterapiasuuntaukset/

Ihan sairasta. Olin itse 19-vuotias ja syyllistin itseäni kaikesta mitä olin kotona kokenut ja psykodynaaminen terapeutti vain on ja ihmettelee. Ja kun nimenomaan en nähnyt ihmisiä pahansuopina niin en koskaan hyökännyt terapeuttiakaan kohtaan. Olin vaan psykosomaattisesti sairas, henkisesti ihan lopussa ja todella hämilläni siitä, mitä ympärilläni tapahtuu. Ja tuon ikäisellä ei ole mitään elämänkokemusta, minkä pohjalta parantaa itse itsensä, etenkin kun on elänyt koko elämänsä vääristävien peilien ympäröimänä.