Tulevan lapsen pituudesta kysymys
Jos äiti on 154 senttinen ja isä 183 senttinen, niin miten pitkäksi arvelette tytön tai pojan aikuisena kasvavan? Tai onko jossain oikein joku tutkimus tai taulukko?
Kiitos vastaajille. 😊
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma äidin pituus määrää lapsen pituutta enemmän kuin isän. Meillä isä 178 ja äiti 162, pojat: esikoinen 182 (ennuste oli 178) ja keskimmäisen ennuste sama, mutta menee ohi ja kuopuksen ennuste 184. Että en sit tiedä… eiköhän tuohon vaikuta perimä pidemmälle kuin vain vanhemmat?
Meidän äiti on 154 ja minä naisena 173, veljeni kaikki yli 180, että se siitä äidin mukaan menemisestä. Isä on 185, enemmän hänen pituutensa on meillä vaikuttanut, jos vanhemmat sen määrittää. Ei voi tietää.
Tämä ei ole minun keksimäni viisaus vaan NBA scouttien.. ei kun etsitään junnuista lupaavia korispelaajia äidin pituus on kiinnostavampi tieto heille kuin isän. Toki tässä puhutaan näistä poikkeuksellisen pitkistä ihmisistä, yli 210cm,.
Tytöillä:
(Äidin pituus+isän pituus) /2, +tai- 13cm
Pituuskasvuun vaikuttaa pelkkien geenien lisäksi myös kasvuiän unen määrä ja ravinto ympäristötekijänä. Ne vaikuttavat lapsen ja nuoren kasvuhormonin eritykseen, joka säätelee ihmisen pituuskasvua. Pitämällä huolta lastesi riittävästä unensaannista ja terveellisestä ruokavaliosta, voit varmistaa geenien antaman pituuskasvun mahdollisuuden optimaalisen toteutuman.
Mun mies yli 190 itse alle 160. Esikoinen 176, kuopus nyt 178 ja kasvaa vielä. Vanhempi ei.
Minä olen 162cm ja esikoinen on 160cm ja kuopus 169cm, molemmat tyttöjä.
Heillä kuitenkin eri isät. Esikoisen isä 178cm ja kuopuksen isä 180cm. Eli melkein samanpituisia. Heidän vanhemmat ovat myös melkein samanpituisia.
Mutta kyllä sen eron huomasi kun olivat vauvoja ja varsinkin muutaman vuoden ikäisinä pituuseroa oli jo useita senttejä. Esikoinen kasvoi vielä yläkoulussa, joten saattaa olla, että kuopuskin vielä pari senttiä kasvaa, tai sitten ei.
Lapsuuden perheestä: äiti 153, isä 179=minä 162,5 ja veljeni 180. Minä 162.5, mies 176=tytär 16v 164 ja poika 14v 166v, pojalla kasvu todennäköisesti vielä kesken.
Vierailija kirjoitti:
Minä 160cm ja mies 187cm.
Esikoispoika nyt aikuisena 189cm
Toinen poika 177cmPoikiemme pituudet osasi arvata jo heti taaperosta lähtien. Esikoisella oli jo vauvana isot kädet ja jalat. Nuorempi taas ollut aina sirppanampi.
Ei isot kädet tai jalat liity muuhun pituuteen, ei myöskään hento ruumiinrakenne tai atleettinen ruumiinrakenne. Neuvolan käyristähän pituutta ennustetaan parhaiten. Pitkä kasvaa jatkuvasti pluskäyrillä, lyhyt taas miinuskäyrillä, keskikokoinen keskimmäisellä käyrällä. Mutta muurosiän alkuahan nuo käyrät eivät kerro ennen murrosikää ja ruokavalio vaikuttaa myös aika paljon pituuteen. Sota-ajan lyhyet miehet saivat yli 180 cm poikia Suomessa, joten ruokavaliosta johtui sota-ajan lapsien huono pituuskasvu. Nämä ovat kuitenkin jo isoisiä tai isoisoisiä tai enemmän nykylapsille.
Pituus periytyy joko vanhempien pituuksien keskiarvona tai jomman kumman vanhemman pituuden mukaisesti.
Minä 151cm, mies 184cm. Poika 174cm ja tytär 162cm. Ihan ok vaikka poika kyllä olis kuulemma lisää pituutta vailla.