Siis mistä johtuu että saan unta vasta aamuyöstä??
Esim eilen heräsin klo 9.00 ja minua ei väsyttänyt ollenkaan välillä 23.00- 4.00... Vasta neljän maissa (aamu yöstä) nukahdin. Tätä tapahtuu aika usein.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlaista varsinkin sunnuntaisin että nukahdan aamuyöstä maanantai aamuun.
Onpa outoa, Mistä lie johtuu, En edes juo kahvia tai mitään. .
Onko ongelmia kortisoliarvojen kanssa?
Jos unirytmin remontille on oikea tarve niin seuraavat vinkit jeesasivat.
Oletetaan suunnitelluksi nukkumaanmenoajaksi klo 22.
- Älä katso mitään ruutuja (kännykkä, tietokone, televisio) klo 19 jälkeen.
- Älä nauti kofeiinia klo 12 jälkeen.
- Liiku ulkona päivänvalon aikaan vähintään puoli tuntia.
- Herää aamulla viimeistään klo 7 (suunniteltu herätys klo 6), vaikka olisit saanut unta vasta aamuyöstä, jotta olet tarpeeksi väsynyt seuraavana iltana
- Syö iltapala, jotta nälkä ei pidä sinua vireänä
- Lue kirjaa 30 min ennen nukkumaan menoa, jotta aivot rauhoittuvat päivän häslingeistä ja saat muuta ajateltavaa
- Jos sängyssä mieleesi pulpahtaa jotain asioita jotka pitäisi muistaa, kirjoita ne ylös, jotta voit rauhoittaa aivosi (=muistamishomma hoidettu)
Liian aktiiviset illat, aivosi käyvät syystä tai toisesta ylikierroksilla. Tietysti syynä voi olla myös liiallinen Youtube-videoiden yms aivoja härnäävän materiaalin toljottaminen iltamyöhällä.
Muuta ameriikan itärannikolle kun elät niiden aikavyöhykkeellä.
Ei kaikkia ole luotu menemään ajoissa nukkuun. Se että yhteiskunta pakottaa kaikki heräämään 8 ja nukkumaan ajoissa vaikka sit lääkkeillä on väärin. Minä menen klo 2 nukkuun ja herään 9 enkä ala millään paska töillä öitä pilaamaan
Vierailija kirjoitti:
Jos unirytmin remontille on oikea tarve niin seuraavat vinkit jeesasivat.
Oletetaan suunnitelluksi nukkumaanmenoajaksi klo 22.
- Älä katso mitään ruutuja (kännykkä, tietokone, televisio) klo 19 jälkeen.
- Älä nauti kofeiinia klo 12 jälkeen.
- Liiku ulkona päivänvalon aikaan vähintään puoli tuntia.
- Herää aamulla viimeistään klo 7 (suunniteltu herätys klo 6), vaikka olisit saanut unta vasta aamuyöstä, jotta olet tarpeeksi väsynyt seuraavana iltana
- Syö iltapala, jotta nälkä ei pidä sinua vireänä- Lue kirjaa 30 min ennen nukkumaan menoa, jotta aivot rauhoittuvat päivän häslingeistä ja saat muuta ajateltavaa
- Jos sängyssä mieleesi pulpahtaa jotain asioita jotka pitäisi muistaa, kirjoita ne ylös, jotta voit rauhoittaa aivosi (=muistamishomma hoidettu)
Kuka oikeasti pystyy noudattaa tätä ettei katso enää ruutuja klo 19.00 jälkeen kun nykyään älypuhelimiä käytetään koko ajan...?
Vierailija kirjoitti:
Liian aktiiviset illat, aivosi käyvät syystä tai toisesta ylikierroksilla. Tietysti syynä voi olla myös liiallinen Youtube-videoiden yms aivoja härnäävän materiaalin toljottaminen iltamyöhällä.
Joo voi olla, olen kyllä aikaisemmin kärsinyt ahdistuksesta, mutta olen parantunut siitä...
Jos olet nainen, univaikeudet voi johtua liian matalasta estrogeenitasosta vaikkei olisi edes vaihdevuodet.
Mulla on samanlaista varsinkin sunnuntaisin että nukahdan aamuyöstä maanantai aamuun.