Miehen exän elämä sääntelee seurusteluamme
Miehelläni siis lapsi edellisestä liitosta ja ovat sopineet (tai siis nainen on sanellut), että lapsi on äidin luona pääosin ja isän luona silloin kun äidin vuorotyö ei natsaa päivähoidon kanssa tai kun äiti/lapsi on kipeänä ymv. Miehelläni siis säännöllinen päivätyö ja pystyy paremmin joustamaan työkuvioissaan.
Alkanut hiljalleen rassata se, että aina kun yritetään suunnitella jotain yhteistä menoa tai vaikka yleensä ottaen tapaamista niin miehen vastaus on, että pitää tarkistaa exän vuorot ensin. Esim.piti viettää ensi viikonloppu ja sitten uusi vuosi yhdessä, mutta viikonloppu estyi kun kuulemma exällä onkin töitä ja uutta vuotta varten pitää odottaa että ex kertoo seuraavat työvuoronsa. Mies ei uskalla antaa minun tavata lastaan, ettei ex vaan suutu, joten tämä kuvio voi kätevästi blokata meidän seurustelua vaikka kuinka kauan. Mies vaan levittelee käsiään, vaikka toisaalta sanoo rakastavansa minua eikä missään nimessä tahdo menettää.
On neuvoton olo. En tahtoisi luopua tästä, koska parisuhde muutoin toimii niin hyvin, mutta ei tämä kuvio kyllä hyvällekään tunnu. Mitä mietteitä nostaa muille?
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
No tuota, minullakin on lapsia, neljä ja kyllä hekin tulevat prioriteeteissa aina ensin. Mutta silti minulla on sovitusti joka toinen viikonloppu lapsivapaata samoin kuin minun exälläni ja kaikki voivat hyvin. Näin sen minun mielestäni pitäisi mennä. Selkeää kaikille osapuolille, myös lapsille. Toki lapsella on oikeus tavata vanhempaansa muutenkin siinä välissä, olipa sovittu sykli mikä tahansa.
Vaan nyt sovittua sykliä ei ole lainkaan vaan se leijuu epämääräisenä exän elämänkuvioiden varassa ja saattaa muuttua milloin vain. Mies on vastuullinen isä kyllä ja häntä siinäkin mielessä suuresti arvostan, mutta ei se tarkoita että tarvitsee nöyristellä exälle jatkuvaan. Joku väitti, että lapsi häiritsee seurustelua niin ei, kyllä se on se exä. Lapsi ei todellakaan ole se ongelma, ja elän toivossa että saisin alkaa tapaamaan myös häntä niin voisimme nähdä useammin.
Ap
Ehkä poikaystäväsi ei halua olla isäpuoli 4 lapsellesi, siksi ei halua syventää ja esitellä omaa lastaan sinulle. Kaikki eivät haaveile suurperheestä vaan vaikka mukavasta tapailusta.
Exän lapsen hoito alkoi huomaamatta siirtymään enenmän ja enenmän minun vastuulle. Otin tämän esille ja mies sanoi etten voi vain nuolla kermoja kakun päältä vaan sitä pohjaakin pitää välillä syödä. Totesin ettei minun tarvitse.
Teidän pitää oikeasti puhua läpi tuo miksei isä anna sinun tavata lasta. Exäni laittoi aika paljon sanoja exänsä suuhun ja minunkin kun puhui minusta exälleen.
Vierailija kirjoitti:
No tuota, minullakin on lapsia, neljä ja kyllä hekin tulevat prioriteeteissa aina ensin. Mutta silti minulla on sovitusti joka toinen viikonloppu lapsivapaata samoin kuin minun exälläni ja kaikki voivat hyvin. Näin sen minun mielestäni pitäisi mennä. Selkeää kaikille osapuolille, myös lapsille. Toki lapsella on oikeus tavata vanhempaansa muutenkin siinä välissä, olipa sovittu sykli mikä tahansa.
Vaan nyt sovittua sykliä ei ole lainkaan vaan se leijuu epämääräisenä exän elämänkuvioiden varassa ja saattaa muuttua milloin vain. Mies on vastuullinen isä kyllä ja häntä siinäkin mielessä suuresti arvostan, mutta ei se tarkoita että tarvitsee nöyristellä exälle jatkuvaan. Joku väitti, että lapsi häiritsee seurustelua niin ei, kyllä se on se exä. Lapsi ei todellakaan ole se ongelma, ja elän toivossa että saisin alkaa tapaamaan myös häntä niin voisimme nähdä useammin.
Ap
Onko sinulla myös vuorotyö? On aivan eri asia sopia säännöllinen vuorottelu jos on säännöllinen työ. Mutta olisiko mielestäsi lapsen etu sopia vaikka se viikko-viikko ja pitää siitä tiukasti kiinni vaikka äidillä sattuisikin olemaan yövuorot sillä omalla viikolla? Hyvinhän se lapsi pärjää yöt yksin ja käytännössä päivätkin yksin kun äiti nukkuu? Tai jos lapsi on päiväkodissa, niin äidin yövuorojen aikaan hän olisi siellä suurimman osan vuorokaudesta, työvuoro ja nukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Eksä ei ole ymmärtänyt, että hänen pitäisi järjestää elämänsä niin kuin olisi totaali-yh. Siinäkin tapauksessa töitä ja vuorotöitä kyetään tekemään. Kyllä täyspäinen työnantaja ymmärtää, jos työvuorot pitää joidenkin kohdalla lyödä lukkoon etukäteen.
Tässä tapauksessa eksä vain pyörittää miestä. Koska mies on antanut hänen pyörittää. Ja antaa edelleen.
Miten muuten vanhemmat voivat hoitaa lapsiaan, ellei omien työvuorojen mukaan, oli sitten kysymys ydin- tai muusta perhe muodosta? Yleensä lapsella on mahdollisuus olla päiväkodissa klo 7.00-17.00 välillä, muuten vanhempien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki; älä haksahda mieheen/naiseen jolla on jo lapsia jonkun toisen kanssa. Ne kuviot harvoin toimivat ja ovat hankalia. Kokemusta on.
Juurikin noin. Koettu. Kommentoin aikuisen lapsen äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsi menee ensin ja minulle ei olisi ongelma viettää aikaa vaikka kolmisinkin, mutta tämä kuvio alkaa haiskahtaa jo tahalliselta haitanteolta exän taholta. Ja sen lisäksi mieheni hyväksikäyttösuhteelta, koska ex voi pompauttaa lapsen isälleen ihan milloin haluaa ja tämän pitää vaan taipua. Mies itse haluaisi viikko-viikko-systeemin, mutta tämä ei tietenkään exälle käy kun tämä lapsen satunnainen pompottelu on niin paljon parempi myös lapselle itselleen. Vai onko?
Ap
Jos mies antaa talloa yli, juttele hänen kanssaan, äläkä syytä pelkkää exää. Sinä olet tiedostarn ottanut koko paketin, johon kuuluu lapsi ja isä ja tätä elämää se nyt on. Olisit tyytyväinen kuinka vastuuntuntoinen isä hän on lapselleen. Jos asia sinua kiusaa ja tunnet itsesi ulkopuoliseksi niin uusperhe elämä ei ole sinua varten. Sinä et voi säännellä lapsen tapaamiseen liittyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsivapaata joka toinen vklp luultavasti sopisi miehesi exällekin. Pystyisikö hänelle järjestämään säännölliset vuorot, joilla lapsi olisi sovitusti aina tietyt päivät hänellä ja miehelläsi? Ongelmaksi voi toki muodostua työn vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsi menee ensin ja minulle ei olisi ongelma viettää aikaa vaikka kolmisinkin, mutta tämä kuvio alkaa haiskahtaa jo tahalliselta haitanteolta exän taholta. Ja sen lisäksi mieheni hyväksikäyttösuhteelta, koska ex voi pompauttaa lapsen isälleen ihan milloin haluaa ja tämän pitää vaan taipua. Mies itse haluaisi viikko-viikko-systeemin, mutta tämä ei tietenkään exälle käy kun tämä lapsen satunnainen pompottelu on niin paljon parempi myös lapselle itselleen. Vai onko?
Ap
Vuorotyötä eivät välttämättä taivu siihen viikko-viikko systeemiin.
”Lapsi ensin” jankkaajat: äiti estää ap:ta tapaamasta lasta, joten mitään uusperhekuviota ei ole edes syntynyt.
Lapsen etu tulee huomioida ensin. Mutta se ei ole pelkästään lähivanhemman päätäntävallassa. Jos äiti ei tiedä, tai ei halua kertoa työvuoroistaan tarpeeksi ajoissa, lapsen etu ei silloin toteudu.
Kuulostaa vähän siltä, että äiti käyttää lasta ainakin jossain määrin vallan välikappaleena, eikä se tule muuttumaan, ennen kuin isä kasvattaa selkärangan ja vaatii kunnon sopimuksen tapamisista. Sitten ei tarvitse pelätä äidin reaktioita, vai onko siinä juurisyy, että nykyinen tilanne sopii miehelle paremmin?
Vierailija kirjoitti:
”Lapsi ensin” jankkaajat: äiti estää ap:ta tapaamasta lasta, joten mitään uusperhekuviota ei ole edes syntynyt.
Estääkö vai onko niin ettei isä halua mutta piiloutuu eksän selän taa?
Onko miehellä ollut paljon uusia naisia eron jälkeen? Onko ap:n ja miehen suhde kestänyt kauan? Mitä jos mies ei haluakaan tosiaan isäpuoleksi ap:n lapsille ja siksi jarruttelee.
Vierailija kirjoitti:
"Mies ei uskalla antaa minun tavata lastaan, ettei ex vaan suutu"
Mies on ihan yhtälailla mukana tuossa leikissä. Varmaan kannattaisi etsiä joku muu mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä ei ole ymmärtänyt, että hänen pitäisi järjestää elämänsä niin kuin olisi totaali-yh. Siinäkin tapauksessa töitä ja vuorotöitä kyetään tekemään. Kyllä täyspäinen työnantaja ymmärtää, jos työvuorot pitää joidenkin kohdalla lyödä lukkoon etukäteen.
Tässä tapauksessa eksä vain pyörittää miestä. Koska mies on antanut hänen pyörittää. Ja antaa edelleen.
Edelleen kysyn, pitääkö lapsi laittaa vuoropäiväkotiin äidin ajalla kun isä kotonaan olisi käytettävissä?
Isältä voi kysyä miksei halua esitellä lasta uudelle, ehkei ole vielä valmis. Sen jälkeen tiedät ap vastauksen kun olet kysynyt, mikset saa olla enempää lapsen elämässä. Jos kyse on eksän suuttumisesta, sanoisin että antaa suuttua. Ehdota että tapaatte eksän kanssa ja puhutte asiat halki.
Minun korvaan tuo ei kuulosta eksän kiusanteolta vaan vastuulliselta isältä.
Mutta isähän ei ole kotona käytettävissä. Hänellä on muita menoja. Siitähän tässä on kyse.
Minä ymmärsin, ettei ap:ta häiritse, että mies hoitaa lasta eksän työviikonloppuina. Häntä häiritsee se, että sopimukset muuttuvat, ettei koskaan tiedä, milloin nämä viikonloput ovat.
Koska työvuorot tulevat 2 vkoa etukäteen tai jos niissä tulee sairastapausten tms myötä muutoksia. Kaikilla aloilla työaikoja ei noin vain voi valita.
Näitä on niin paljon. Vedotaan lapsen etuun, kun kyseessä on pelkästään toisen vanhemman kiusanteko ja oma etu. Se on miehen tehtävä pistää tuollaiselle stoppi ja jos ei hän sitä tee, niin sotkekoot elämänsä ja pomppikoot exänsä pillin mukaan ihan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mies ei uskalla antaa minun tavata lastaan, ettei ex vaan suutu"
Mies on ihan yhtälailla mukana tuossa leikissä. Varmaan kannattaisi etsiä joku muu mies.
Tämä. Haiskahtaa ettei mies vaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSinä ja exäsi olette selvästi tavallisessa toimistotyöajassa, eikä teillä ole koskaan viikonloppuisin töitä.
Helppohan se on silloin sopia.
Kun erotaan tehdään säännölliset tapaamissopimukset joihin kumpikin sitoutuu. Työvuorojen mukaan ensisijaisesti, mutta myös niin, että kun lapsi on lähivanhemmallaan niin hän hankkii työvuorojensa mukaisesti hoitopaikan pääsääntöisesti. Se ei voi aina olla toinen vanhempi. Kukaan etävanhempi ei voi olla 100 % hoitovalmiudessa montaa vuotta.
Tosiaan kun ero on tuore moni tekee ymmärtämättään, syyllisyyttään, toisen mieliksi, exän pelossa, lasten tapaamisten menettämisen pelossa jne. mahdottomia sopimuksia.
Tai niin, että virallista sopimusta ei ole ja lähivanhempi käytännössä voi koska tahansa muutella tai oman mielensä mukaan sumplia tapaamisia.
Nimenomaan ihan joka erovanhemmuuden artikkelissa tähdennetään, että on jatkossa kaikkien etu, että tapaamiset ovat mahdollisimman selkeitä ja pysytään sovituissa aikatauluissa. Toki sairastumiset tai äkilliset muutokset ovat ymmärrettäviä.
Exän epäsäännöllisten työvuorojen mukaan ei todellakaab voi mennä kukaan, vaikka ei olisi uutta kumppaniakaan. Jokaisella ihmisellä on tarve omiin suunnittelmiin ja elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten vanhemmat voivat hoitaa lapsiaan, ellei omien työvuorojen mukaan, oli sitten kysymys ydin- tai muusta perhe muodosta? Yleensä lapsella on mahdollisuus olla päiväkodissa klo 7.00-17.00 välillä, muuten vanhempien vastuulla.
Eihän tässä ketjussa ole kysymys tuosta, vaan siitä, ettei sovittuja asioita pidetä ja tilanteet koko ajan muuttuvat. Ihan samalla tavalla tämä rassasi ydinperhettäkin, kun ei voi mennäkään viikonloppuna jonnekin, mihin piti.
Onko oikeasti työnantajia, jotka vaihtavat työvuoroja koko ajan ja lyhyellä varoitusajalla ilman, että tämä sopii työntekijälle?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ex puoliso ei ilmeisesti ole vuorotöissä tai sitten vuorot ovat säännöllisiä, kaikissa töissä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSinä ja exäsi olette selvästi tavallisessa toimistotyöajassa, eikä teillä ole koskaan viikonloppuisin töitä.
Helppohan se on silloin sopia.
Kun erotaan tehdään säännölliset tapaamissopimukset joihin kumpikin sitoutuu. Työvuorojen mukaan ensisijaisesti, mutta myös niin, että kun lapsi on lähivanhemmallaan niin hän hankkii työvuorojensa mukaisesti hoitopaikan pääsääntöisesti. Se ei voi aina olla toinen vanhempi. Kukaan etävanhempi ei voi olla 100 % hoitovalmiudessa montaa vuotta.
Tosiaan kun ero on tuore moni tekee ymmärtämättään, syyllisyyttään, toisen mieliksi, exän pelossa, lasten tapaamisten menettämisen pelossa jne. mahdottomia sopimuksia.
Tai niin, että virallista sopimusta ei ole ja lähivanhempi käytännössä voi koska tahansa muutella tai oman mielensä mukaan sumplia tapaamisia.Nimenomaan ihan joka erovanhemmuuden artikkelissa tähdennetään, että on jatkossa kaikkien etu, että tapaamiset ovat mahdollisimman selkeitä ja pysytään sovituissa aikatauluissa. Toki sairastumiset tai äkilliset muutokset ovat ymmärrettäviä.
Exän epäsäännöllisten työvuorojen mukaan ei todellakaab voi mennä kukaan, vaikka ei olisi uutta kumppaniakaan. Jokaisella ihmisellä on tarve omiin suunnittelmiin ja elämään.
Juuri näin.
Vuorotöitä tekevä etsii työvuorojensa ajaksi pääasiassa esim. tarhapaikan, eikä niin, että lapsi pomppii milloin mitenkin kodista toiseen. Johan tämän sanoo järkikin. Joustaa voi joskus tiukoissa tilanteissa, mutta ei toisen vanhemman elämä voi rakentua exän menojen mukaan.
Tietenkin yhteiskunta sallii, kun lapsen vanhemmilla on lakiin perustuva oikeus sopia lastensa hoidosta ja elatuksesta.
Olen lähivanhempi ja lapsen isä hoitaa lasta omien työvuorojen (kolmivuorotyö) mukaan ja näin on mennyt jo vuosia, kun itselläni on on päivätyö ja lapsi ei tarvitse olla niin paljon päiväkodissa, vaan yksilöllistä hoitoa kotoa ja vanhempien huolenpitoa.