Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako Suomessa ravintola ilmoittaa, ettei kraanavettä ole saatavissa?

Vierailija
07.03.2015 |

Tulipa tällainenkin eteen... Onko oikeasti laillista, että kraanavettä ei tarjota, ei ilmaiseksi eikä rahalla? Omistaja ilmoitti, että juoda saa ainoastaan pullotettuja juomia ja perusteluna hygienia.

Tiedän, että monissa maissa lainsäädäntö määrää, että vettä pitää olla tarjolla ilmaiseksi, mutta suomessako voi pakkomyydä pullojuomia vaikka minkälaiseen hintaan?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan tajua miten joku voi olettaa että vesi ei maksaisi tai sitä ei tarjoiltaisi hanasta, kun kotonakin sen voi ottaa suoraan.
Maksaahan se ruokakin siellä ravintolassa enemmän kuin se että teet sen itse kotona.

Se nyt vaan on niin että palvelut maksavat ja siksi se ravintola on pystyssä jotta se tekisi voittoa omistajalleen joka maksaa palkan sille tarjoilijalle joka laskee sen veden siihen lasiin.

Nykyään enemmänkin yllätyn jos vesilasillinen ei maksa mitään vaikka se tulisikin suoraan hanasta.

Vierailija
2/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista."

Ei se vesi ole suinkaan ilmaista, vaan päinvastoin, sillä siitä maksetaan myös jätevesi, vaikka joisit sen eli veden hinta muodostuu vedestä ja jätteenkäsittelystä. Ehkä se yksi lasi ei paljon maksa, mutta vuoden aikana ravintolan veden kulutus on melkoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:09"]

Minulle ei ole ongelma maksaa myös siitä kraanavedestä. Vaatiihan se yhä lasin, tiskauksen, henkilökunnan sen minulle antamaan (tai täyttämään ja pesemään kannua), tilat yms. Ja katettakin ravintolan pitäisi saada, jotta pysyy pystyssä. Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista.

Mutta en halua maksaa ylimääräisestä luonnon pilaamisesta pulloveden muodossa ja siitä, että pullotettua vettä rahdataan ympäri maailmaa ja tuhlataan siihen jatkuvasti vähenevää öljyä. Kiukuttaa joka kerta, kun tämä tulee vastaan ja olenkin alkanut välttelemään paikkoja, joissa on pakko harrastaa tätä luonnon tuhoamista, jos haluaa jotain juodakseen. Törkeästi olen myös muutaman kerran juonut omaa (kraana)vettä, jos esim. Subway ei ole sellaista suostunut myymään. (Lapselle  on yleensä aina vesipullo mukana, eli en nyt ihan tarkoituksella lähde jonnekin syömään ja ota omia vesiä mukaan.) Tulkoot vaikka sitten laskuttamaan oman veden juonnista tai heittävät pihalle.

[/quote]

ei helvetti että sä oelt tyhmä vittu! sä voit maksaa siitä vaikka miljoonan jollekulle, mutta ei sen sulle mitään tartte myydä!

[/quote]

Ei tarvitsekaan. Siksi minä en moiseen paikkaan yleensä enää mene uudestaan. Yleensä tämä ongelma vaan tulee vastaan vasta kassalla, kun on jo kaikki muut emmeet tarjottimella valmiina, jolloin ei enää viitsi pakittaa ja sanoa, etten mä otakaan näitä. Ja joskus unohtaa, missä paikassa ei saa kraanavettä. Nimeomaan Subwayn kanssa on tämä ongelma tullut muutaman kerran, kun osa myy kraanavettä ja osa ei, ja joskus olen muistanut väärin mikä paikka myi ja mikä ei.

Mutta ei tartte myydä, ei tietenkään. Eikä mun tartte ostaa. Ei sitä pullovettä, eikä mitään.

Tämä asia muuten syö meidän perheemme kohdalla kahviloiden myyntiä, eikä vain siirrä sitä firmasta toiseen. Huomaan toisinaan muistavani kotoa lähtiessä ärsyyntymiseni pulloveteen ja tulee napattua vesipullon lisäksi välipalaa mukaan. Kun on tullut tapa ottaa lapselle ja itselle pientä evästä mukaan, aika usein jää koko ravintolassa/kahvilassa syöminen väliin kaupunkireissulla. Meidän rahamme säästyvät, mutta sääli yrittäjien puolesta.

t. 37

Vierailija
4/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista."

Vesi ei  ole ilmaista ravintolalle. Ja kun juot ravintolassa yhden lasin kraanavettä, niin kokonaiskulutuksen luulen nousevat 10-20 litraa, kun lasi, vesikannu ja tarjotin on pestävä ja huudeltava ja lisäksi vielä sähkö.

Vierailija
5/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:13"]

Erikoiselta kuulostaa, luulisi ettei ravintolan pito olisi sallittua kiinteistössä joss kraanavettä ei voi hygieniasyistä juoda.

[/quote]

Missä väitettiin, että kraanavettä ei voi hygieniasyistä juoda? Tuohon hygieniaan kun kuuluu esim. se, että vesikannut tms. pitää täyttää ja pestä tämän tästä ja siitä koituu turhaa lisätyötä samoin kuin niistä jääpaloista, joita kannuissa on pitämässä vettä viileänä. Ei ravintolassa oteta lasia ja täytetä sitä suoraa hanasta - ja harva asiakas ilahtuisi putkilämpimästä vedestä.

Vierailija
6/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:30"]

Minulle ei ole ongelma maksaa myös siitä kraanavedestä. Vaatiihan se yhä lasin, tiskauksen, henkilökunnan sen minulle antamaan (tai täyttämään ja pesemään kannua), tilat yms. Ja katettakin ravintolan pitäisi saada, jotta pysyy pystyssä. Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista.

Mutta en halua maksaa ylimääräisestä luonnon pilaamisesta pulloveden muodossa ja siitä, että pullotettua vettä rahdataan ympäri maailmaa ja tuhlataan siihen jatkuvasti vähenevää öljyä. Kiukuttaa joka kerta, kun tämä tulee vastaan ja olenkin alkanut välttelemään paikkoja, joissa on pakko harrastaa tätä luonnon tuhoamista, jos haluaa jotain juodakseen. Törkeästi olen myös muutaman kerran juonut omaa (kraana)vettä, jos esim. Subway ei ole sellaista suostunut myymään. (Lapselle  on yleensä aina vesipullo mukana, eli en nyt ihan tarkoituksella lähde jonnekin syömään ja ota omia vesiä mukaan.) Tulkoot vaikka sitten laskuttamaan oman veden juonnista tai heittävät pihalle.

[/quote]

ei helvetti että sä oelt tyhmä vittu! sä voit maksaa siitä vaikka miljoonan jollekulle, mutta ei sen sulle mitään tartte myydä!

[/quote]

Ei tarvitsekaan. Siksi minä en moiseen paikkaan yleensä enää mene uudestaan. Yleensä tämä ongelma vaan tulee vastaan vasta kassalla, kun on jo kaikki muut emmeet tarjottimella valmiina, jolloin ei enää viitsi pakittaa ja sanoa, etten mä otakaan näitä. Ja joskus unohtaa, missä paikassa ei saa kraanavettä. Nimeomaan Subwayn kanssa on tämä ongelma tullut muutaman kerran, kun osa myy kraanavettä ja osa ei, ja joskus olen muistanut väärin mikä paikka myi ja mikä ei.

Mutta ei tartte myydä, ei tietenkään. Eikä mun tartte ostaa. Ei sitä pullovettä, eikä mitään.

Tämä asia muuten syö meidän perheemme kohdalla kahviloiden myyntiä, eikä vain siirrä sitä firmasta toiseen. Huomaan toisinaan muistavani kotoa lähtiessä ärsyyntymiseni pulloveteen ja tulee napattua vesipullon lisäksi välipalaa mukaan. Kun on tullut tapa ottaa lapselle ja itselle pientä evästä mukaan, aika usein jää koko ravintolassa/kahvilassa syöminen väliin kaupunkireissulla. Meidän rahamme säästyvät, mutta sääli yrittäjien puolesta.

t. 37

[/quote]

Voi hyvänen aika. Kyse siis jostain subway- paikasta. Miksi te käytte noissa mestoissa? Ekologisuudesta ei ole tietoakaan. Mä en ymmärrä tämän av- palstan logiikkaa. Taas kerran meni vati nurin.  Ja parin tunnin päästä olen takaisin:D. Tämä loputon typeryys koukuttaa!

Vierailija
7/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:30"]

[/quote]

[/quote]

t. 37

[/quote]

Paljon te oikein painatte? Ajattelin vaan, että jos on noin kauhea tarve välipaloille ja roskaruoalle, niin siinä taitaa olla muutama ylimääränen 10 kiloa? 

Vierailija
8/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:13"]Tuohon hygieniaan kun kuuluu esim. se, että vesikannut tms. pitää täyttää ja pestä tämän tästä ja siitä koituu turhaa lisätyötä samoin kuin niistä jääpaloista, joita kannuissa on pitämässä vettä viileänä. Ei ravintolassa oteta lasia ja täytetä sitä suoraa hanasta - ja harva asiakas ilahtuisi putkilämpimästä vedestä.[/quote]

Ei noista synny sellaisia kuluja, mitä tavallinen 50 sentin maksu ei kattaisi ruhtinaallisella katteella. Kaikki hygienialässytys on valehtelua. Todellinen syy on se, että vesipullo maksaa muutaman sentin ja sen voi myydä kahdella eurolla. Ainakin minä käyn noissa paikoissa vain kerran. Ennemmin maksan sen kaksi euroa vaikka kalliimpana annoksena kuin tuollaisena vittuilumyyntinä.

Vierailija
9/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:13"]Tuohon hygieniaan kun kuuluu esim. se, että vesikannut tms. pitää täyttää ja pestä tämän tästä ja siitä koituu turhaa lisätyötä samoin kuin niistä jääpaloista, joita kannuissa on pitämässä vettä viileänä. Ei ravintolassa oteta lasia ja täytetä sitä suoraa hanasta - ja harva asiakas ilahtuisi putkilämpimästä vedestä.[/quote]

Ei noista synny sellaisia kuluja, mitä tavallinen 50 sentin maksu ei kattaisi ruhtinaallisella katteella. Kaikki hygienialässytys on valehtelua. Todellinen syy on se, että vesipullo maksaa muutaman sentin ja sen voi myydä kahdella eurolla. Ainakin minä käyn noissa paikoissa vain kerran. Ennemmin maksan sen kaksi euroa vaikka kalliimpana annoksena kuin tuollaisena vittuilumyyntinä.

[/quote]

Voi luoja : ) Yksinkertaisille ihmisille on turha takoa järkeä päähän näköjään ;)

Vierailija
10/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:40"]

[/quote]

Tota minäkin ajattelin. Ihan höpö höpöä nuo jutut hanaveden kustannuksista ja vaikeudesta. Kyllähän siitä samasta kannusta kaadetaan useampaan lasilliseen eikä sitä joka lasin jälkeen laiteta tiskiin etenkään yksinään. Vesijohtovesi maksaa muutaman euron kuutio joten kyllä tuollainen 50 sentin maksu kattaa kulut siitä. Minä olisin valmis maksamaan tuon 50 senttiä, en todellakaan odota ilmaista. Mutta sitä ei myydä koska halutaan kupata asiakkailta rahat paremman katteen pullovedellä. Tämä on asiakkaan aliarvioimista. Siksi otan mieluummin vaikka oman vesipullon mukaan ja käyn vessassa ryyppäämässä kuin suostun tuohon pakkorahastukseen. Tai menen toiseen paikkaan ja silloin jää tältä kupparilta muutkin tuotot saamatta.

Vierailija
11/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, onko tilaamasi salaatti varmasti pesty pullovedellä - hygieniasyistä :D

Vierailija
12/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:12"]

Tulipa tällainenkin eteen... Onko oikeasti laillista, että kraanavettä ei tarjota, ei ilmaiseksi eikä rahalla? Omistaja ilmoitti, että juoda saa ainoastaan pullotettuja juomia ja perusteluna hygienia. Tiedän, että monissa maissa lainsäädäntö määrää, että vettä pitää olla tarjolla ilmaiseksi, mutta suomessako voi pakkomyydä pullojuomia vaikka minkälaiseen hintaan?

[/quote]Ravintolassa syömisen hinnalla saa kaupasta viikon ruuat, ei ole ylimääräistä rahaa "tuuleen" heitettäväksi.

Vierailija
13/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin ravintolan oma valinta, tarjoavatko he hanavettä ja millä hinnalla. Kuitenkin veden tarjoaminen asiakkaalle on PALVELUA. Jos hanaveden tarjoilusta kieltäydytään, koska ravintolan intresseissä on myydä pullovettä paremmalla katteella, teen omat johtopäätökseni ravintolan palveluasenteesta. Onneksi tämä ei usein Helsingissä mene läpi, asiakkaat valittavat ja lopulta ravintola taipuu tarjoilemaan hanavettä, jos haluaa pitää asiakkaansa.

Vierailija
14/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin pari viikkoa eräässä pikaruokaraflassa harjottelijana. Ei saatu antaa asiakkaille hanavettä, ko ei ollu sellasta vesipistettä, josta ois saanu lain tms. säädöksen mukaan antaa sitä vettä!? Meil oli käsienpesupisteet ja ruoanlaittoon tarkotetut pisteet, ja niistä ei saa kuulemma antaa..

Vierailija
15/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola saa myydä vaikka pelkkää piimää. Ainoa rajoiutus mitä tulee mieleen on se että alkoholijuoma ei saa olla ravintolan halvin juoma, vaan alkohlittoman vaihtoehdon tulee olla halvempi.

Vierailija
16/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:45"]

Ei se kraanavesi ole hygieniasta kiinni vaan pullovesissä on sairaan kovat katteet. 

[/quote]

Taitaa olla kyllä hanavedessä kaikkein kovin kate jos siitä jotain peritään.

Vierailija
17/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:52"]

Jos ravintoloitsijakaan ei joudu vedestä mihinkään mitään maksamaan, niin ymmärrän että vettä voisi jakaa myös ilmaiseksi asiakkaille, mutta kun kaikki maksaa. Jos et sinä, niin joku muu. 

[/quote]

Lasillinen hanavettä maksaa noin 0.08 senttiä, eli sentillä saa 2,5 litraa eli pari kannullsta. Ei se vesi raakaaineena siis mitään maksa, vaan sehän se maksaa kun tarjoilija kantelee sitä kannua edestakaisin. Imiset ei vaan tajua että miksi melkein ilmaisesta hanavedestä pitäisi maksaa mitään, joten kätevämpi myydä pllovettä, jolloin aasiakkaan on helmpompi hyväksyä se että pulloinen maksaa pari euroa.

Vettä kuluu moninkertiaset määrät vessoissa ja keittiöisä siihen verrattuna mitä asikkaat jaksavat juomia juoda.

Vierailija
18/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola päättää, mitä myy/tarjoaa. Hanavettä ei ole pakko myydä.

Vierailija
19/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoiselta kuulostaa, luulisi ettei ravintolan pito olisi sallittua kiinteistössä joss kraanavettä ei voi hygieniasyistä juoda.

Vierailija
20/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietenkin. Voi vaihtaa ravintolaa jos ko. paikka ei miellytä.