Uskaltaisinko vaan muuttaa Espanjaan miehen luo?
Olin syksyllä lomalla Espanjassa ystäväni kanssa ja aika alkulomasta sitten tutustuin paikalliseen mieheen. En tosiaan ajatellut aluksi, että jutusta tulisi mitään vakavaa mutta niinpä vain kävi että rakastuin häneen. Hän on käynyt pari kertaa luonani Suomessa ja itse olen reissun jälkeen käynyt myös uudestaan Espanjassa hänen luonaan. No, nyt tämä mies on ehdottanut, että muuttaisin hänen luokseen. Olen kyllä ihan hullun rakastunut tähän mieheen, hän on kaikkea mitä mieheltä hakuan. Mutta, silti hieman epäilyttää uskallanko vaan jättää kaiken ja lähteä. Ja emmehän edes ole vielä kuitenkaan kovin pitkään tunteneet. Suomeen jäisi työ ja ystävät ja perhe. En ole varsinaisesti kovin spontaani ihminen enkä ikinä aiemmin ole mitenkään kovin hurjasti "repäissyt". Ja en kovin hyvin puhu espanjaa, joten mietityttää miten saisin sielt töitä ym. En halua vaan toimettomana siellä hengailla. Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta, neuvoja?
Kommentit (29)
No minä muutin, kuukauden tuntemisen jälkeen, ja on ollut elämäni paras päätös. Tosin tiesin että alaltani löytynee minulle töitä Madridista, jossa asumme, ja kuukauden päästä muutosta mulla oli jo hyvä työpaikka it-alalta. En edes puhunut sanaakaan espanjaa lähtiessäni, mutta isoihin kansainvälisiin firmoihin pääsee pelkällä englannin taidollakin tällä alalla. CGI:lle pääsin sitten.
Kommentti 17 kuulostaa täydeltä ennakkiluuloiselta höpötykseltä. Ehkä jostain maaseudulta löytyy kouluttamattomista kuvatun kaltaisia machojääriä, mutta suurin osa ei sellaisia ole. Meillä ainakin eletään ihan täysin tasa-arvoisessa suhteessa eikä mitään vahvoja sukupuolirooleja ole. 2 nörttikaverusta parina, eihän me useimmiten edes muisteta että ollaan eri sukupuolta ;-)
Espanjassa on hirveä työttömyys, ihmiset muuttavat sieltä jopa Romaniaan ja Afrikkaan töihin, juuri tuli tv:stä dokkari tilanteesta. Englannin kielellä siellä ei pärjää kuin turistikohteissa, töitä ei sillä taidolla saa. Entäs jos homma kusee, saatko helposti Suomesta uuden työpaikan?
Onko siellä mitään turistirysiä lähellä, joissa voisit työskennellä?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 00:47"]
Onko siellä mitään turistirysiä lähellä, joissa voisit työskennellä?
[/quote]
Noh, eipä oikeen, Benidorm ja Alicante lähimmät ja niihinkin puolentoista-parin tunnin matka suuntaansa. AP
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 00:44"]
Espanjassa on hirveä työttömyys, ihmiset muuttavat sieltä jopa Romaniaan ja Afrikkaan töihin, juuri tuli tv:stä dokkari tilanteesta. Englannin kielellä siellä ei pärjää kuin turistikohteissa, töitä ei sillä taidolla saa. Entäs jos homma kusee, saatko helposti Suomesta uuden työpaikan?
[/quote]E
En nyt varsinaisesti kovin helposti usko saavani.
paaseehan sielta pois. Eli ala tee mitaan peruuttamatonta. Jos 3kk kuluttua tympii tuut takaisin. Tee jarjestelyt taalla sen mukaan (vuorotteluvapaa tms.?)
Sielta tuskin saat toita. Espanjassa on niin kova tyottomyys etta tosi osaavat (ja sikalaisen kulttuurin, toimintaympariston, suhteet yms. hallitsevat) jaavat nuolemaan nappejaan. Tama siis annoksena realismia.
Mihin pain espanjaa? Ala tee mitaan peruuttamatonta (esim tuhoa uraa) lyhyella aika valilla, mutta myos pitkalla. Eli pida huoli etta itsenaisyys sailyy - oma duuni ja omat (uudet?) tuttavuudet ovat tassa aika tarkeita.
Riski on tosi suuri etta menee monkaan. Toisaalta rakastuminen on joskus riskien arvoista.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 01:06"]
paaseehan sielta pois. Eli ala tee mitaan peruuttamatonta. Jos 3kk kuluttua tympii tuut takaisin. Tee jarjestelyt taalla sen mukaan (vuorotteluvapaa tms.?)
Sielta tuskin saat toita. Espanjassa on niin kova tyottomyys etta tosi osaavat (ja sikalaisen kulttuurin, toimintaympariston, suhteet yms. hallitsevat) jaavat nuolemaan nappejaan. Tama siis annoksena realismia.
Mihin pain espanjaa? Ala tee mitaan peruuttamatonta (esim tuhoa uraa) lyhyella aika valilla, mutta myos pitkalla. Eli pida huoli etta itsenaisyys sailyy - oma duuni ja omat (uudet?) tuttavuudet ovat tassa aika tarkeita.
Riski on tosi suuri etta menee monkaan. Toisaalta rakastuminen on joskus riskien arvoista.
[/quote]
Aloittaja menossa Valenciaan, niinhän tuolla sanottiin!
Tee varasuunnitelma. Eli mitä teet jos ei jostain syystä onnistu. Tolla periaatteella olen tehnyt elämässäni suurinpiirtein mitä haluan.
Toinen neuvo: sinä kannat riskin (mahdolliset) seuraukset, ei naapurin pera ja jaana. Eli muiden ihmisten mielipiteillä ei ole merkitystä (ellet saa niistä jotain hyödyllistä lisätietoa). Sillä on, minkälaisen riskin seuraukset itse olet halukas kantamaan. Elät elämääsi itsellesi, et täyttääksesi muiden ihmisten odotuksia.
Valenciassa. Se hankaloittaa entisestään, sillä ei ole mikään perinteisin turistirysä ja työelämässä melkein pitäisi espanja kunnolla hallita. Itse puhun jonkin verran, mutta en todellakaan siinä määrin että sillä kunnolla työskentelisin. Toki siellä asuessa varmaan kielitaito myös nopeasti kehittyisikin. AP