Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunto menee myyntiin- välittäjä ahdistelee

Vierailija
04.02.2015 |

Asun vuokralla ja asunto on nyt myynnissä. Minulla yleensäkin on siistiä, joten sikäli näytöt ei minua haittaa, kun ei tarvi mitään suursiivousta alkaa tehdä. Nyt minua kuitenkin alkanut tympiä nämä 3 kertaa viikossa olevat näytöt ja suurin osa on ilta-aikaan, eli lähden evakkoon kun en viitsi yksiössä hillua yksityisnäyttöjen ja yleisnäyttöjen aikana. Teen pitkää päivää töissä ja olisi kiva päästä lepäilemään illalla, niin sitten joudun tunnin olemaan jossain evakossa, alkaa tympiä. Omistaja sanoi, että näytöt sen mukaan miten minulle sopii, mutta tuo välittäjä on niin innokas. Alkuun ilmoitti noin viikkoa ennen näytöt, nyt ilmoittaa edellisenä päivänä sopisiko näyttö huomenna illalla. Olenko sitten hölmö kun suostun joka näyttöön ja aikaan, varmaan. Lisäksi kun minulla on pitkä irtisanomisaika, 6 kk, niin osa ostajista karsiutuu pois tämän takia. Nyt välittäjä on alkanut pommittaa minua tiedossa olevilla vuokra-asunnoilla. Ei siinä mitään, mutta kun tyrkyttää niitä alueelta, josta nimenomaan sanoin etten sinne ole muuttamassa vaan sanoin alueet josta voi ilmoittaa minulle jos vapautuu vuokra-asuntoja. Nyt kyselee kiinnostaisiko juuri nämä ei-halutut alueet ja mitä minulla on suunnitelmissa. No ei tietääkseni kuulu hänelle mitä olen suunnittelemassa. Rupeeko tämä olemaan kohta ahdistelua, että pitäisi muuttaa pian pois, vaikka laki antaa minun asua siinä kesäkuun loppuun, onko tuollainen edes laillista jos alkaa jatkuva pommitus. 

Ja onko joku sallittu määrä olemassa, kuinka monta näyttöä viikossa saa olla ja kuinka monesta saan kieltäytyä? Tai jos hän ehdottaa yksityisnäyttöjä arkisin klo 19, niin voinko sanoa että ei käy, mieluummin klo 16 tai aiemmin kun olen itse vielä töissä ja saan illan olla rauhassa?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja nimenomaan sanoi, että on sanonut välittäjälle, että näytöt sovittava minun kanssa ja näytöt silloin vain kun minulle sopii ja mahdollisimman häiriöittä.

Totta on se, että olen ollut liian kiltti ja sanon että sopii. Nyt näytöt ovat siirtyneet tosiaan myöhempään iltaan ja tympii tuo asuntojen tyrkyttäminen. Kun tosihan se on, että myyntiä heikentää pitkä vuokralaisen irtisanomisaika. Mutta ei se ole minun ongelmani. Mielenkiinnolla odotan koska välittäjä ilmoittaa minulle seuraavan näytön, netissä se on ilmoitettu myynti-ilmoituksessa mutta ei minulle..

Ja eihän minun evakkoon tarvitse lähteä, mutta ei nyt huvita notkoilla kotona sohvalla kun vieraita ihmisiä kyylää asuntoa ja sun tavaroita. Siinäkö nyt istuisin ja katsosin telkkaria, ei kiitos olisi jotenkin outoa!

Vierailija
22/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:15"]

Voit ihan hyvin ilmoittaa, että sulle käy näytöt ajalla 14-17 tai jotain vastaavaa. Voit myös kertoa, että vähintään 3 päivää ennakkoon ja max kaksi näyttöä viikossa. Asunto on sun hallussa ja kohtuullisiksi näytöiksi riittää kertakin viikossa.

[/quote]

Ei ole normaalia että asunnossa pidetään 50 näyttöä, eli kuuden kuukauden ajan kaksi näyttöä viikossa. Kannattaa pistää stoppi tuohon touhuun, ei kaikkeen tarvi suostua.

Jos se on ostajille esteenä että asunnon vapautuminen on kaukana, niin sitten kannattaa unohtaa aktiivinen myynti vähäksi aikaa, ellei tosiaan löydä vuokralaiselle nopeammin sopivaa asuntoa jonne hän haluaisi muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:46"]

- Mikä laki? Eikö kotirauha ja yksityisyyden suoja koske, myös  irtisanomisaikaa? - Eihän vuokranantajallakaan ole (lähtökohtaisesti) oikeutta käydä omin lupineen asunnossa silloin, kun se on vuokralaisen hallinnassa ja vuokralaiinen hoitaa velvoitteensa eli lähinna maksaa vuokran ja pitää asunnon määrätyin osin kunnossa. Toisin sanoen, jos haluaisi heittäytyä hankalaksi, niin ei sitä irtisanolmisen ajaksi tarvitse ketään päästää esittelemään kotiaan, vaikka se olisikin vuokrattu. Ja asiaa ei tarvitse mielestäni tarvitse perustella sen kummemmin kuin ettei käy. - Toki saattaa kuullostaa paremmalta, jos voi vedota siihen, että näyttö ei sovi, koska juuri silloin lepää kotonaan tai juuri sillä hetkellä on Amerikan serkku kylässä tms.

[/quote]

Eikö sun kannattaisi lukea lakia kun et kerran tunne sitä?

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

22 §
Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon

Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.

Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.

Vierailija
24/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:01"]

Välittäjälle on oikeus näyttää asuntoa kerran viikossa. Muusta sovitaan erikseen ja

jos ostaja ottaa asunnon omaan tai perheenjäsenen käyttöön, on sun irtisanomisaika lyhyempi.

[/quote]

Soopaa.

Näyttöihin on suostuttava, mutta ei sitä ole määritelty missään että kuinka usein, eikä irtisanomisaika muutu itrisanomisen syyn mukaan.

Lukekaa edes kerran elämässä laki vuokraamisesta läpi, niin tiedätte enemmän ja luulette vähemmän.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

Vierailija
25/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä vielä tiedä kuinka kauan näytöt jatkuu, niin kauan tietysti kuitenkin kunnes kaupat tulee. Miten muuten sitten menee jos kaupat tulee nyt ja minullahan on vuokrasopimus nykyisen omistajan kanssa. Voiko uusi omistaja nostaa vuokraa? Minun mielestä ei koska minulla on sopimus nykyisen omistajan kanssa ja vuokrasopimuksessa on ehto nostaa vuokraa kerran vuodessa perustuen indeksiin ja se kuukausi on määritelty syyskuuksi.

Vierailija
26/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko suostua moneen esittelyyn viikossa ja vielä sinulle hankaliin aikoihin. Jos ehdottomasti on näytettävä asuntoa arkisinkin, sovi ajat jo etukäteen milloin sinulle sopii, joko niin että olet töissä tai harrastuksissa. Viikonlopulle sitten ne varsinaiset näytöt, yksityisnäyttöjä ei kai tuon kokoluokan asuntoon tarvitse järjestää kuin niille, jotka ovat tulossa toista kertaa katsomaan asuntoa (siis varsinaiset ostajaehdokkaat, uteliaat voi käydä yleisissä näytöissä).

Vierailija
27/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:09"]Eihän sitä vielä tiedä kuinka kauan näytöt jatkuu, niin kauan tietysti kuitenkin kunnes kaupat tulee. Miten muuten sitten menee jos kaupat tulee nyt ja minullahan on vuokrasopimus nykyisen omistajan kanssa. Voiko uusi omistaja nostaa vuokraa? Minun mielestä ei koska minulla on sopimus nykyisen omistajan kanssa ja vuokrasopimuksessa on ehto nostaa vuokraa kerran vuodessa perustuen indeksiin ja se kuukausi on määritelty syyskuuksi.
[/quote]
Voi nostaa. Juuri siksi että nykyinen sopimus on nykyisen omistajan kanssa ja se tietysti irtisanotaan, uusi omistaja voi tarjota ihan mielivaltaista sopimusta.
Mikäli ei erikseen sanota ja sovita uuden omistajan kanssa, niin aina omistajan vaihtuessa nykyinen vuokrasopimus irtisanotaan.

Vierailija
28/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasopimus siirtyy uudelle omistajalle samoilla ehdoilla mitkä ovat voimassa nyt. Jos vuokrasopimuksessa on sovittu indeksikorotuksesta syyskuussa, niin hän ei voi nostaa vuokraa enempää eikä muuna ajankohtana. Jos nämä ehdot eivät hänelle kelpaa, hän voi tietysti irtisanoa vuokrasopimuksen mutta silloinkin irtisanomisaika on 6 kuukautta, mikäli olet asunut asunnossa yli vuoden riippumatta siitä, kauanko uusi omistaja on asunnon omsitanu

Vierailija
29/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:46"]

Eikö kotirauha ja yksityisyyden suoja koske, myös  irtisanomisaikaa? - Eihän vuokranantajallakaan ole (lähtökohtaisesti) oikeutta käydä omin lupineen asunnossa silloin, kun se on vuokralaisen hallinnassa ja vuokralaiinen hoitaa velvoitteensa eli lähinna maksaa vuokran ja pitää asunnon määrätyin osin kunnossa. Toisin sanoen, jos haluaisi heittäytyä hankalaksi, niin ei sitä irtisanolmisen ajaksi tarvitse ketään päästää esittelemään kotiaan, vaikka se olisikin vuokrattu. Ja asiaa ei tarvitse mielestäni tarvitse perustella sen kummemmin kuin ettei käy.[/quote]

Väärin. Kotirauhaa on toki kunnioitettava hyvin pitkälle, mutta vuokranantajalla on tietyissä tilanteissa oltava oikeus päästä asuntoon. Jonkin lehden kysymyspalstalla kysyttiin, onko velvollisuus päästää vuokranantaja esittelemään kotia uusille asukkaille, ja vastaus oli, että kyllä on - ja jos asukas kieltäytyy, asunnon omistajalla on oikeus saada jopa poliisilta apua, jotta asuntoa päästään esittelemään.

Vierailija
30/40 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin ajattelin, että vuokrasopimus kyllä siirtyy noine ehtoineen uudelle omistajalle ja hän ei voi nostaa vuokraa irtisanomisaikana eikä sitä myöskään irtisanoa. Sehän on sopimusrikos. Minä olen tehnyt sopimuksen nykyisen omistajan kanssa ja se on voimassa ehtoineen niin kauan kun se päättyy eli irtisanomisajan loppuun. Ja siinä tosiaan mainittu mahdollisen vuokrankorotuksen ajankohta ja se on aina syyskuu, niin silloin sitä ei uusi omista voi nostaa ennen sitä.

Vierailija
31/40 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli samanlainen tilanne. Asunnon osti pariskunta tyttärelleen. Halusivat minut nopeasti pois asunnosta, joten kun vuokrasin uuden asunnon, he maksoivat minulle välittäjän palkkion. En siis olisi muuten muuttanut nopeasti pois.

Vierailija
32/40 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yhteyttä Vuokralaisten keskusliittoon.  http://www.vuokralaistenkeskusliitto.fi 

Osaavat neuvoa sinua kaikissa pulmatilanteissa, myös Kompassin sivuilta löytyi vuokralaisille ohjeita.

http://www.kompassi.info/FI/search/communitys.asp?id=2841&_item_id=383

Pidä kiinni oikeusistasi. Tsempiä!

Vierailija
33/40 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:18"]

"Välittäjälle on oikeus näyttää asuntoa kerran viikossa. Muusta sovitaan erikseen ja

jos ostaja ottaa asunnon omaan tai perheenjäsenen käyttöön, on sun irtisanomisaika lyhyempi.

Pyydä, että välittäjä laittaa tekstarin aina kun näyttö on ohi ettei tarvitse kadulla kytätä!"

Ei ole mitään oikeutta, jos on voimassa oleva vuokrasopimus. Ja irtisanomisaika perustuu myös vuokrasopimukseen. Periaatteessa jos huoneisto on vuokrattu, asuntoesittelyt ja näytöt vasta vuokrasopimuksen päätyttyä, jos näin vuokralainen haluaa, muussa tapauksessa se on vuokralaisen omaa hyvää hyvyyttään.

[/quote]

ja mistähän revit näitä sääntöjä? Vuokranantajalla on oikeus järjestää näyttöjä asunnossa jo sinä aikana, kun edellisellä vuokralaisella on vielä voimassa oleva sopimus. Toki kohtuudella ja ajoissa ilmoittaen. Vuokralainen ei voi kieltäytyä näytöistä.

Ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää asioista, ennen kuin esitätte täysin virheellistä tietoa faktana.

Ja ap:n kannattaisi laittaa välittäjälle tiukemmat ehdot: ilmoitus näytöstä vähintään 3 vuorokautta ennen ja vain muutama näyttö viikossa. Välittäjän ehdottamille vuokra-asunnoille laittaisin täyden stopin, en suostuisi edes puhumaan asiasta. Eli älä suostu välittäjän ahdisteluun.

Vierailija
34/40 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi ei ole välittäjä vaan se, että et osaa pitää puoliasi. Välittäjä hoitaa työtään. Miksi hän ei kyselisi sinulta jatkuvasti lupaa uusiin iltanäyttöihin, jos olet aina ennenkin suostunut? Hänen tehtävänsä ei ole miettiä sinun hyvinvointiasi tai sinun oikeuttasi häiriöttömään asumiseen. Se on sinun oma tehtäväsi. Ilmoita välittäjälle, milloin sinulle sopii näytöt. Kerro myös tiukasti, ettet ota vastaan muuta kuin sovittua markkinointimateriaalia. Jos välittäjä alkaa hankalaksi, ilmoita vuokranantajalle; hänhän välittäjän palkkion maksaa. Turhaan välittäjän toiminnan laillisuutta mietit. Aseta itse omat rajasi, jos haluat muiden kunnioittavan niitä.

Vierailija
35/40 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Te olette käsittämättömän väärässä! Vuokralainen ei omista asuntoa. Siksi hänellä ei ole oikeutta ilmoittaa välittäjälle, että esittelyjä saa olla vain kerran viikossa tms. Lain mukaan niitä on molemmille sopivana aikana, ei niin, että vuokralainen asian päättää. Omistajalla on oikeus vahingonkorvaukseen, jos vuokralainen omilla teoillaan sabotoi asuntokauppaa"

Täh. Jos ja kun  laki puhuu siitä, että asunnon näyttöön tulisi olla "molemmille sopivana aikana," niin silloin a) Tämä "toinen" jolle näytön ajankohdan on sovittava on vuokralainen ja b) riittvä ja/ tai lain mukainen näyttöaika voi olla esimerkiksi kerran viikossa, vaikka kiinnostuneita olisi n. kappaletta. Vuokralainen ei päätä asiasta, mutta asiaa ei niinkauan kuin asunto on vuokralaisen hallinnassa voi päättää omistiaja yksin, sellaista ajankohtaa, joka ei sovi -syystä tai toisesta- vuokralaiselle. Vuokralainen ei syyllisty asuntokaupan sabotoimiseen sillä, ettei hän suostu tai ole valmis siihen, että hän olisi ainoa, jonka tulisi joustaa ja / tai sallia asunnon näyttö ajankohtana, joka hänelle ei syystä tai toisesta sovi. - Laki on siinä suhteessa aukollinen ettei se kerro kuinka monta kertaa asuntoa vuokranantajalla (myyjällä), tai tämän edustajalla (välittäjällä) olisi oikeus näyttää, silloin kun asunto on vielä vuokralaisen hallinnassa, jolle on vuokraoikeuden nojalla muodostunut tilaan, asuntoon oikeus omaan ykstyisyyden suojaan ja kotirauhaan.- Tästä oikeudesta hän, myös tavallaan tai osittain maksaa -maksaaessaan vuokraa.  - Sabotointia saattaisi sen sijaan olla se, että vuokralainen irtisanomisen saadessaan tahallisesti rikkoisi asunnon tai, jotain merkittävää osaa siitä. (-Sen sijaan tavanomainen kuluminen ei ole vielä merkki asunnon sabotoinnista).  

Vierailija
36/40 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:18"]

"Välittäjälle on oikeus näyttää asuntoa kerran viikossa. Muusta sovitaan erikseen ja

Pyydä, että välittäjä laittaa tekstarin aina kun näyttö on ohi ettei tarvitse kadulla kytätä!"

Ei ole mitään oikeutta, jos on voimassa oleva vuokrasopimus. Ja irtisanomisaika perustuu myös vuokrasopimukseen. Periaatteessa jos huoneisto on vuokrattu, asuntoesittelyt ja näytöt vasta vuokrasopimuksen päätyttyä, jos näin vuokralainen haluaa, muussa tapauksessa se on vuokralaisen omaa hyvää hyvyyttään.

[/quote]

älä jauha, katso lakikirjasta.

Vierailija
37/40 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHVL:n esitöistä löytynyttä: 

"Kun huoneisto on uudelleen vuokrattavissa tai tarkoitettu myytäväksi, vuokranantajan olisi 2 momentin mukaan sovittava vuokralaisen kanssa siitä, milloin hän pääsee näyttämään huoneistoa. Tätä osoittaa 2 momentin sanonta ''sopivana aikana''. Osapuolten tulee ottaa huomioon toistensa kohtuulliset toivomukset sopivasta ajasta."

Eli ei muuta kuin sopimaan omistajan ja välittäjän kanssa pelisäännöt. 

38/40 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjälle on oikeus näyttää asuntoa kerran viikossa. Muusta sovitaan erikseen ja

Pyydä, että välittäjä laittaa tekstarin aina kun näyttö on ohi ettei tarvitse kadulla kytätä!

Irtisanomisaika on ostajan puolelta 6 kk, vaikka hän ostaisi asunnon omaan käyttöönsä.

Vierailija
39/40 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, ensinnäkin sua vain ärsyttää, ei se nyt vielä tarkoita ettei sovi. Toisekseen välittäjä tekee vain työtään, joten sanot vain toistamiseen, että mistä alueelta etsit tai sitten toteat, että et hänen kauttaan haluakaan asuntoa löytää. Jos näytöstä ilmoitetaan liian myöhään/ oikeesti sulle ei sovi, sanot että ei sovi.

Vierailija
40/40 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee asia helpoksi. Ilmoitat välittäjälle pari aikaa viikossa jolloin sulle sopii. Sitten vaan häivyt siksi aikaa.

Mitä nopeammin tuo on myyty, sitä nopeammin loppuu näytöt.

Ja soppari sitoo uutta omistajaa sellaisenaan jollei sitä ole irtisanottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän